Hopelijk wel, want dan hebben we goed nieuws als 500 km range voldoende is.
Heel veel automerken gaan over op geëlektrificeerde mobiliteit. Alle merken? Nee, er zijn een paar merken die dapper weerstand bieden. In veel gevallen om dat het relatief kleine merken zijn of omdat ze actief zijn in gebieden waar ‘men nog niet zo ver is’.
In veel gevallen zijn het de Japanse merken die wat later acte de présence geven als het gaat om elektrische auto’s. Zo heeft Mazda enkel de MX-30, Toyota enkel de bZ4x en Honda dat ding waar jij de naam niet kan uitspreken. Bij Honda overigens ook niet, dus de e:Ny1 gaat anders heten, maar dat terzijde. Een merk waarbij we weinig elektromotoren en accu’s is zien, is bij Suzuki.
500 km range
Maar goed nieuws dames en heren, er staat een elektrische Suzuki op stapel en we hoeven niet lang erop te wachten. In 2025 staat de eerste op de planning. Mochten jullie hopen op een klein, betaalbaar en eenvoudige stadsautootje, hebben we slecht nieuws: dat gaat namelijk niet het geval zijn. Het wordt een iets grotere crossover, zeker voor Suzuki-begrippen. Aan het Australische Carsales laat Suzuki weten dat de elektrische Suzuki crossover zo rond de 30.000 euro (omgerekend) gaat kosten.
Maar dan krijg je wel waar voor je geld. De aanname is dat de elektrische Suzuki een productieversie gaat worden van de Suzuki eVX concept die we in 2023 konden zien. Dat is een medium crossover (dus voor Suzuki heel erg groot). Ondanks dat Suzuki een kei (pun intended) is als het om vierwielaandrijving gaat, heeft de eVX één elektromotor. De accu is 60 kWh groot en moet goed zijn voor een WLTP-actieradius van maar liefst 500 km.
Kennen wij deze niet?
Mocht je vinden dat de auto je ergens bekend van voorkomt, dan kan dat kloppen. In feite is de Toyota bZ4x de rebadge van deze Suzuki eVX. Maar dan is deze Suzuki wat goedkoper.
Op zich begint het wel tijd te worden voor Suzuki om ook elektrische auto’s te gaan verkopen. Suzuki is een merk dat altijd populair is bij particulieren en juist die particulieren staan te springen om wat meer betaalbare elektrische auto’s met een beetje acceptabele actieradius. Een range voor 500 km en 30.000 euro klinkt als een uitstekende deal.
Maak gewoon een elektrische Jimny!
Wel grappig: de Suzuki-honcho zegt in het betreffende interview dat ze er niet al te veel van verwachten. Het Japanse merk verwacht voornamelijk hybrides te gaan verkopen de komende jaren. Nu is de markt in Oceanië wat anders dan in Europa (daar bestaan geen milieuproblemen), maar opmerkelijk is het wel.
Overigens heeft @michaelras de oplossing voor Suzuki: maak die Jimny elektrisch! Dat is een auto die iedereen wil omdat die zó leuk is. Dat komt niet door die atmosferische 1.5 motor. Maar die oude 1.5 zorgt wel voor de torenhoge BPM en dus een stevige prijs. Dus als Suzuki een Jimny-koets op het platform van de bZ4x zet, 500 km aan range kan aanbieden voor 30 mille hebben we een winnaar, toch?
Meer lezen? Dit zijn 9 Giant Suzuki’s met ambitie!
Johanneke zegt
500km met 60kw vind ik behoorlijk ongeloofwaardig. Denk eerder aan 350km.
DennisTK zegt
Mijn EV heeft een WLTP-range van 469km met 66.6kw. Lijkt mij dus inderdaad erg positief berekend.
In de praktijk haal ik in de zomer ook wel echt 400km+. Als ik niet boven de 100km/u rij kom ik aardig richting de 450km.
WLTP van 500km is in de zomer dan ook prima, maar in de winter hou je er een stuk minder van over. Persoonlijk zou ik bij de volgende auto zeker een WLTP van boven de 600 willen.
Gulli zegt
In mijn eNiro met 64kw accu heb ik eens 517km zien staan in de voorspelde range. Dat kwam omdat de temperatuur perfect was toen ik hem van de stekker haalde, en omdat de dag ervoor mijn vrouw erin had gereden :D Die 517 verdween dan ook als sneeuw voor de zon toen ik eenmaal op pad was, maar omdat de temperatuur die dagen rond de 20 graden bleef hangen denk ik dat ik zeker de 470 wel heb gehaald. Dan moet je idd geen gekke dingen doen.
bimmerpost zegt
Ik begrijp die focus op range van EVs niet zo. 300-400 km realistische range is toch meer als voldoende. Als je daarnaast snel genoeg kunt snelladen (>250kw) voor als je een keer wat verder weg wil.
Johanneke zegt
Precies. Dan sta je maar een keer 20 min bij een snellader, die paar keer per jaar. Moet je wel thuis of op je werk altijd kunnen laden.
petroldrinker zegt
@bimmerpost omdat snelladen niet bestaat, op moment dat ik niet eens op en neer kan van de haarlemmermeer naar Hengelo/Oldenzaal en terug zonder langs de snelweg minimaal 30min te wachten, noem ik dat echt geen snelladen, het feit dat ik voor zo een klein stukje uberhaupt moet bijladen vind ik al nergens op slaan. voor mij nog echt inferieure techniek. We moeten komend weekend weer die kant op, nu alweer plannen hoe we dat het slimste gaan doen (voordat mensen beginnen, het centrum van oldenzaal, staan geen laadpalen (ondanks recent het hele parkeer terrein vernieuwd te hebben daar zonder palen), dus tijdens ons bezoek kunnen we niet laden in de buurt)
willeme zegt
@petrolrinker: Er moeten inderdaad ook meer laadpalen op openbare parkeerplaatsen komen. Ook in Oldenzaal.
Pordon zegt
Met 400km bruikbare range kom je gewoon prima heen en weer van haarlemmermeer naar oldenzaal en al zou je toch even willen snelladen dan hoeft dat echt geen 30 minuten omdat je niet vol hoeft te laden voor zo’n ritje. Dan kan je met 5 minuten ook alweer een stuk vooruit.
Ik rij zelf 50.000km per jaar, regelmatig dagen van 350 tot 400km en ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst bij een snellader heb gestaan en mijn EV heeft 477km WLTP.
Dat betekent dus 350 a 400km range bij mijn normale rijstijl. Als ik netjes 100 zou gaan rijden dan is zomers 450km haalbaar maar dat heb ik niet eens nodig dus rij ik gewoon zoals ik altijd heb gedaan.
Tuurlijk meer range en sneller laden is welkom maar voor de gemiddelde automobilist die 12.000km per jaar rijdt zijn de meeste huidige EV’s meer dan voldoende.
petroldrinker zegt
Onze ervaring is absoluut niet wat jij schetst, wij rijden al telkens rond de 90-100 die kant op ipv 130 om zoveel mogelijk range te krijgen en nog haal je het gewoon niet zonder minimaal 30min bij te laden, en dan moet ie bij ons in het dorp direct aan de lader omdat we anders de volgende dag niet eens op kantoor ermee kunnen komen.
We hebben het wel eens geprobeerd met bijv 15min onderweg terug te laden, dan moeten we nog een 2e x stoppen om toch weer bij te laden namelijk, helemaal kut die EV’s
rrk147 zegt
Maat 500 km wltp range, is ongeveer 400 kilometer realistische. Ik denk dat je gelijk hebt met 400 km realistische range, maar er zijn nu helaas te weinig echt betaalbare auto’s (30.000 of minder, nieuw of tweedehands) die dat halen.
Pordon zegt
De keuze is inderdaad nog niet enorm maar er komen er steeds meer bij.
Al die kona’s, eniro’s, model 3s die nu de markt op komen zijn prima in staat om 400km te halen en zijn al voor onder de €20k te vinden.
Flutterbear zegt
Wij hebben op een goede dag 200 km, totaal geen stress. Kijk nu naar een Model X met 300 km range.. is zat, altijd wel een laadpaal te vinden.
jaso013 zegt
Als je rond de 350KM netto range hebt dan heb je toch meer dan voldoende voor regulier woon/werk verkeer. En die 1 a 2 keer per jaar dat je misschien op vakantie gaat met je EV hang je hem 1 of als je echt ver rijdt 2x aan de lader op je reis.
Autokenner zegt
2 keer? Als je naar Spanje of Portugal of zuid Italië wilt ben je wel even zoet met een EV
maotje zegt
Hoeveel % van de mensen rijd in 1 ruk door naar spanje potugal of zuid italie zonder te stoppen?
petroldrinker zegt
@maotje ik, ik stop letterlijk alleen om de tank te vullen met benzine, ff snel pissen en weer doorknallen….
maotje zegt
@petroldrinker
Waarom ga je zo gestresst richting je vakantieadres. Ik dacht dat vakantie juist voor ontspanning moet zorgen. Bij mij begint dat zodra ik thuis de deur achter me dichttrek.
petroldrinker zegt
@maotje Ik word juist gestressed van het telkens moeten stoppen zonder echte geldige reden, zit je lekker in de flow word je er weer uitgehaald, ik vind het juist heerlijk ontspannend om lange stukken achter elkaar door te blijven knallen… is ook de reden dat ik veelal nog snachts ga voor lange ritten, nog rustiger op de weg en nog beter door kunnen knallen
Los van het feit dat ik een vreselijke hekel aan vakantie heb (vakantie ontstressed mij totaal niet, eerder het tegenovergestelde), ik neem ze puur omdat mn partner mij ertoe verplicht, vind vakanties de grootste geld verspilling die er maar is persoonlijk.
mashell zegt
Ben eens in één dag van Pamplona naar Nederland gereden, met m’n e-tron 55. Ook met 7 laadstops is dat prima te doen.
Flutterbear zegt
Mijn vakantie begint bij vertrek, niet bij aankomst. Met brandstof stoppen wij ook om de 250-300 kilometer richting Spanje.
jaso013 zegt
Dan moet je idd iets vaker laden. Kun je meteen bakkie pleur nemen, ff de benen strekken, wisselen van bestuurder. Ffkes in de zon zitten. En weer verder
tla13 zegt
500km range is inderdaad voldoende, maar dan moet die 500km wel echt haalbaar zijn (dus tegen 120-130km/u) en niet zoals nu (en al helemaal niet volgens WLTP)
Ik heb geregeld dagen van 400-500km en kijk er echt tegenop om mijn diesel in te leveren voor een koelkast op wielen ;-(
mashell zegt
En waar is nou het goede nieuws?
Pordon zegt
Een EV met 500km wltp actieradius is eigenlijk voor de gemiddelde persoon meer dan voldoende. Zeg even dat zo’n EV dan 400km bruikbare range heeft met het landelijke gemiddelde kilometrage van 12000km. Komt uit op 32,8km per dag… Moet je gemiddeld dus elke 12 dagen een keer je auto opladen.
Ik rij zelf in een EV met 477km wltp actieradius en rij gemiddeld 50.000km per jaar zonder enkel probleem. Ik kan me zelfs niet eens herinneren dat ik bij een snellader heb moeten stoppen (buiten de vakantie om).
Alleen tijdens de vakantierit zou ik meer actieradius echt fijner vinden. Door de hogere snelheid is in Duitsland de actieradius minder en ik ga niet 110kmh rijden in Duitsland. Met 140 a 150kmh is het nu dus elke 2,5 uur wel even half uurtje stoppen. Met netto 100km extra actieradius heb je toch net iets meer marge om of korter te stoppen of langer door te rijden.
Gelukkig heb ik nu een kleintje van 8 maanden die dat ritme van elke 2,5 uur een pauze ook heeft dus dat scheelt.
Aon zegt
Deze auto heet ´Hamza Toen´.
5cilinder zegt
De benzine Jimmy heeft op de snelweg ook amper 500km reikwijdte.
petroldrinker zegt
@5cilinder maar is wel binnen 5 minuten vol te gooien en weer door te gaan ipv minimaal 30min te moeten wachten
harrie zegt
De Jimny is zo cool dat er van 500km WLTP amper 100 overblijft.