VW Amerika en de Universiteit van Massachusetts werken al enige tijd samen op het technologische vlak, en ze hebben weer een visie op de toekomst van navigatie gegeven: Een grote bewegende 3D kaart die op je dashboard geprojecteerd wordt om je zoveel mogelijk af te leiden van het verkeer. De video geeft een indruk.
Bovenop je dashboard heb je eigenlijk een groot leeg vlak wat direct in je zicht zit. De perfecte plaats om een grote 3D kaart te projecteren met live informatie over je route, sociale updates van je vrienden, toeristische info en alle andere gekheid die je kunt bedenken.
Dit geheel vraagt zoveel aandacht van de bestuurder dat het eigenlijk alleen geschikt is wanneer je in een Google Prius rijdt die zichzelf kan besturen. Prachtige technologie, maar de toepasbaarheid in de praktijk van dit AIDA (Affective Intelligent Driving Agent) project lijkt mij voorlopig nul komma nul. Zit jij te wachten op een Madurodam op je dashboard? (via egmcartech.com)
TWJ zegt
Ja dit is inderdaad waar Amerikaanse uitvinders zich op moeten richten. Nog meer afleidingen.
Men mag daar al met een laptop op ’t stuur geklikt rondrijden, vrijwillige gordel-participatie is belachelijk laag (vandaar ook de verplichte airbags), elk 16 jarig kind mag na het volgen van een niets-voorstellende, kwalitatief en kwantitatief, lessenreeks plaatsnemen achter het stuur van een 2000 kilogram zware SUV…
Echt een verrot land. Maargoed, dit komt er toch nooit door, want geen enkel Europees land gaat dit soort tierelantijntjes goedkeuren.
six-trey zegt
@TWJ:
In Belgie mag elk 17jarig “kind” na het juist antwoorden van een niets-voorstellende 41 vragen plaatsnemen achter het stuur van gelijk welk voertuig tot 3500kilogram…
ja europa is zo veel beter :roll:
dit is gewoon de toekomst van de GPS, inplaats van het stratenplan nu. maar jij dacht zeker ook, word nooit goedgekeurd, gewoon iets om je af te leiden, zal nooit verkopen, toen de GPS op de markt kwam
TWJ zegt
@six-trey:
Nee dat dacht ik niet….
En er is nogal een verschil tussen een gps-systeem en een compleet grafisch aantrekkelijk 3D-gerenderde map waar ook nog een allerlei sociale media in geintegreerd zijn.
luis zegt
Nee dat gaat niets worden, leidt alleen maar af!!
kell zegt
Toekomst… ja een pijl (oid) in je HUD.
Niet in je dash iig.
Moersleutel zegt
Zoveel dingen via je n.a.v. vraag me af of je dan nog auto kan rijden tegelijk
MrSkyline zegt
ik vond het idee van een HUD met richting over je beeld geprojecteerd op de weg een veel beter idee, minder afleiding, en je kan gewoon op de weg blijven letten.
Ram-G-maN zegt
Augmented reality in de auto d.m.v. HUD. Eerste stap richting totalitair virtual reality. Niemand die de werkelijkheid leuk zal gaan vinden. :?
bartinspace zegt
Dat ze zelf niet doorhebben dat dit eh.. niet heel handig is.. :o
janklaassen zegt
Leuk allemaal, maar hou dat autorijden nou is puur, bitches!!
Niet dat je straks niks meer hoeft te doen. Navi van nu is al goed zat!
Alan zegt
3D maps in grote steden is al standaard in me auto… soms erg handig.
gertwoumans zegt
@Alan: welk navi-systeem heb je misschien, Alan?
Alan zegt
Ik gebruik IGO 8 op mijn 7inch scherm in de auto.
Stino zegt
slaat nergens op..
xyberborg zegt
Wat een onzin- kunt toch veel beter dmv een HUD de data over de werkelijkheid projecteren? Leidt veel minder af.
Megakix zegt
Nope, dit is de toekomst:
http://www.youtube.com/watch?v=0AYCUSAMF9U
mashell zegt
Of dit de weg is… Het is nogal opzichtig, draait nogal misselijkmakend (van 0 naar wagen ziekte in 10 seconden) en biedt geen extra aan herkenning. Als de timing zou kloppen zou het leuk zijn. Leuk idee, maar mislukt. Maar de naam Aida is wel erg goed.
Tommy2 zegt
Bij Audi zit dat 3D-navigatie van Google nu in het gewone scherm tog? Dit vind ik wat over-kill eerlijk gezegt, je kan wel gek worden, helemaal als er iets niet klopt. :P
wimbers zegt
interessant, aida mag wel wat meer op de achtergrond.
het hele dashboard is wat too much lijkt me.
ik kan me voorstellen dat zo´n systeem staat of valt met relevantie. ik zie in dit voorbeeld enorm veel irrelevante informatie langskomen.
als dat wordt weggelaten is het geheel al veel begrijpelijker..