Begrijpelijk, maar het gooit wel olie op het vuur der BMW-grappen.
Houdt het ook nog eens op met benoemen dat de Toyota Supra samen is ontwikkeld met BMW? Het heeft ons namelijk nooit dwarsgezeten dat de A90 nogal wat BMW-componenten bevat. Vooral wat betreft interieur en infotainment is er nog nooit zo’n goede Toyota geweest. Maar goed, het internet doet wat het internet doet en dat zorgt ervoor dat het volgende nieuwtje opvallend met een ironisch randje is. Toyota mag dan betrouwbaar zijn, ze handelen wel vaak terugroepacties af. Dit keer moet ook de Supra er aan geloven. Het is echter niet Toyota die de terugroepactie uitvoert: dat is namelijk BMW! Ja, als je het de naïeve internetgekkies zo makkelijk maakt, dan is het ook écht makkelijk…
Met een beetje nuance is het natuurlijk heel begrijpelijk. De auto moet terug naar de fabriek, die zowat bij München om de hoek staat (Magna-Steyr in Graz, Oostenrijk). De recall zou overigens gaan om een component van de veiligheidsgordel en het gigantische aantal (not) van zeven Supra’s moet even langswippen in Graz. Nee, geen zeven duizend. Zeven stuks. Een kleinschalig probleempje, zo lijkt het.
Zoals gezegd is Toyota in principe een merk wat betrouwbaarheid hoog in het vaandel heeft staan. Men was al ietwat angstig dat een samenwerking met BMW die betrouwbaarheid niet kan evenaren. Een terugroepactie is meestal bedoeld om iets te repareren wat kapot gaat of niet goed in elkaar steekt. Echter, terugroepacties zijn een keuze. BMW/Toyota kiest nu ervoor zichzelf in een hoop rompslomp te verdrinken voor zeven Supra’s, die nu wereldwijd ingevlogen moeten worden naar Graz. Veel fabrikanten willen niet zoveel moeite doen en dan blijf je dus rondrijden met kapotte of niet perfect functionerende onderdelen waar je vervolgens zelf voor naar de dealer moet. Bij terugroepacties wil je de consument niet opzadelen met de kosten, dus het gaat sowieso een duur grapje worden voor de fabrikant. Een goed voorbeeld is Ford, die in de jaren ’70 een levensgevaarlijk probleem had met de benzinetank van de Pinto, waardoor vele dodelijke ongelukken gebeuren. De nabestaanden van slachtoffers uitbetalen bleek echter goedkoper dan een grootschalige terugroepactie. Geld, want het moet verdiend worden.
Dutchdriftking zegt
Vooral netjes dat ze het snel onder de aandacht brengen. Dat is wel eens anders geweest…..
dees zegt
7 Supras? Betwijfel het, aangezien er flink meer dan 7 te koop staan.
Als ze echt slechts 7 terug roepen dan zal het zijn omdat slechts een klein deel van de auto’s dit probleem hebben.
gandini zegt
@dees: Zoiets suggereert het stukje tekst toch ook? Of begrijp ik dat nu helemaal verkeerd?
donjunior zegt
@dees: Stel het volgende:
In de fabriek worden aan de lopende band Supra’s gemaakt. Laten we zeggen zo’n 7 per dag, want veel handwerk. Nu staat normaal Hendrik op de afdeling van veiligheidsgordels naar die heeft een dagje vrij omdat zijn schoonmoeder op visite komt, dus Kevin neemt zijn werk een dagje over.. maar Kevin heeft gisterenavond gefeest als een malle en is eigenlijk nog niet helemaal nuchter..
Conclusie: Er moeten zeven auto’s worden teruggeroepen.
allesmetturbo zegt
@donjunior: ? haha
momo zegt
@donjunior: Zou het helpen als AB standaard de teksten in Jip en Janneke taal schreef? Volgens mij kunnen ze niet begrijpend lezen hier..
donjunior zegt
@momo: Ik stel me kandidaat ;)
vroaaaaaaaaaar zegt
@donjunior: tja, als je een Minion een dagje laat invallen, neem je wel veel risico…
amersfoorter zegt
Beter dan dat airbag gezeik van toyot
mastemaker zegt
@amersfoorter: * airbag gezeik van Takata, de leverancier van airbags voor zo’n beetje alle automerken…
amersfoorter zegt
@mastemaker: ja en? Alsof dat dan niet aan Toyota ligt…Hadden ze maar een betere toeleverancier moeten zoeken.
redbeams zegt
@amersfoorter: Dat kan je dan van meerdere fabrikanten zeggen
dondeboer zegt
@amersfoorter: er zijn maar 2 producenten, en Takata was altijd een keurige betrouwbare partner. Toyota kon hier weinig aan doen. Je kan de schuld dan net zo goed bij consumenten leggen, hadden ze maar niet zo’n onbetrouwbare Toyota moeten kopen.
qriss zegt
@amersfoorter: U haat Toyota’s?
Dan begin ook maar te haten op Acura, Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Dodge, Ferrari, Ford, GMC, Honda, Infiniti, Jaguar, Jeep, Land Rover, Lexus, Lincoln, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Pontiac, Saab, Saturn, Scion, Subaru, Tesla en Volkswagen.
TLDR: Bijna alle merken hebben te maken gehad met de Takata Recalls.
Een op de zes auto’s is betroffen, ironisch genoeg hebben de meeste ongelukken met verwondingen of erger als gevolg plaatsgevonden in een Honda…
tttijn zegt
Haha hilarisch wel :)
dawwg zegt
Het was niet alleen de Pinto; ook de Explorer ‘rollover’ hebben ze gewoon 20 jaar doorverkocht i.p.v. een recall. Tot zo ver de goede intenties van multionationals ….
flutterby zegt
Als het 7 Tesla waren dan had ik het waarschijnlijk eerder gelezen op Nu.nl.
escort77 zegt
Ik ben wel benieuwd wat er precies moet gebeuren, dat de auto’s naar de fabriek terug moeten en dat het niet bij een dealer gerepareerd kan worden.
sr20det zegt
@escort77: Dat vraag ik me dus ook wel af.
Meestal kunnen monteurs cq technisch specialisten toch wel een heel eind komen, ook al is dit voor een Toyota monteur toch een heel ander soort auto.
Die gasten krijgen onwijs veel informatie dmv introductie cursussen.
sportevo zegt
@sr20det: zou elk automerk, in dit geval Toyota, iets constructiefs hebben wat typisch Toyota is en dus de monteur herkenbaarheid geeft dat het een Toyota is waar hij aan sleutelt?
Een goed werkplaats handboek, wat er vast wel zou zijn, en/of een goed gedocumenteerde terugroepactie zou voldoende moeten zijn voor een gekwalificeerde monteur. Het ‘sleutelen’ blijft hetzelfde.
mashell zegt
@sportevo: de bediening van de computer om de auto “uit te lezen” is natuurlijk merk specifiek. Uiteraard zijn er wel typische dingetjes, positie van componenten in het voertuig, indelingen van zekeringskasten etc. Maar een goede monteur zal net zo makkelijk aan een nieuw merk kunnen wennen als Max Verstappen aan een nieuw F1 team. De gewenning aan de andere koffie in de werkplaats duurt waarschijnlijk langer.
dper4mance zegt
Het probleem met die BMW delen in deze Z4 coupe is een beetje het volgende. McDonald’s en Burger King maken in de basis allebei hetzelfde product. Alleen zijn de kipnuggets van de grote gele M lekker en die van de BK afschuwelijk. Als je zo’n Supra koopt is het een beetje alsof ze je BK nuggets in een McDonald’s doosje leveren… Je verwacht de nuggets die je lekker vindt, maar er zitten er in die je niet smaken. Zo is het ook met de Supra. Je verwacht het toppunt van Japanse engineering te krijgen, maar stiekem zit de verpakking helemaal vol met bratwurst.
tttijn zegt
@dper4mance: maar de vraag is of je de volgende dag merkt dat het Bratwurst is geweest ;)
cvoo zegt
@dper4mance: Bratwurstsushi, klinkt best oké!
dare2think zegt
@cvoo: Bratwurshi klinkt weer Duits, alles weer goed
ecknine zegt
@dper4mance: BMW. Het merk dat ons de E30 M3, E46 M3, M2 en nog eindeloos veel lekker sturende auto’s heeft gegeven. Waarom zou het in godsnaam negatief zijn dat BMW heeft meegewerkt aan de nieuwe Supra?!? Snap echt niet waarom mensen hier zo over melken. Als het niet door de joint-venture van BMW was, hadden wewaarschijnlijk helemaal geen nieuwe Supra gekregen. Wees dus blij dat ze de handen in elkaar hebben geslagen. By the way, ik heb nog geen enkele nieuwe Supra eigenaar horen klagen over het feit dat er zoveel BMW invloeden zijn. Gek genoeg zijn het altijd die keyboard-warriors die zelf geen Supra hebben, laat staan ermee gereden hebben, die erover klagen…
mashell zegt
Zeven stuks terug roepen naar de fabriek? Dan lijkt het me al snel goedkoper om die door een nieuwe te vervangen.
awesome zegt
Ach, je kunt met je defect aan een Skoda ook prima bij een Audi garage terecht.
nietcreatief zegt
@awesome: maar als je met een oudere Chevrolet bij een voormalig Daewoo garage aanklopt kijken ze je aan alsof ze water zien branden.