Op zich logisch, Iron Man stond altijd al bekend om zijn voorliefde voor auto’s. Maar…er is een petrolhead-onvriendelijke plottwist.
Als geen groot fan van superhelden-films, is Iron Man altijd nog wel een uitzondering geweest die redelijk te pruimen valt. Ondergetekende vindt scifi namelijk zeer vermakelijk. Zo lang het maar die Isaac Asimovesque hard scifi is. Technologie die ons onsterfelijk maakt en naar andere planeten laat reizen kan ik nog wel voor me zien. Orks en mensen die als een spin aan gebouwen plakken wat minder.
Wat ook helpt is dat Tony Stark gewoon een roodbloedige petrolhead is, zoals wij allen. In zijn villa stond altijd een verzameling gave auto’s. In een typisch gevalletje van life imitates art dan wel vice versa, geldt dat ook voor de garage van Robert Downey jr., die de hoofdrol vertolkt.
Downey heeft onder andere wat typisch Amerikaans geweld in huis, maar ook bijvoorbeeld een uitermate fraaie BMW E9. Wel eentje die aangepakt is door Speedkore, maar dat is in dit geval stijlvol gedaan. Het is een restomod waar we (zeer) hebberig van worden.
Nu maakt Downey de volgende ‘logische’ stap. In navolging van zijn mede Marvel-superheld Jeremy Renner, gaat Downey namelijk een TV show maken over auto’s. Kennelijk zal deze zich primair focussen op zijn eigen auto’s. Dat klinkt best leuk, maar wacht even totdat je de screenplay leest voor het committeren van kijktijd. Downey gaat namelijk zijn eigen wagenpark…elektrificeren. Zijn eerste generatie Corvette wordt een EV en zijn Buick Riviera GS een hybride. Crikey. Dat is geen change we can believe in.
Kijk hieronder de trailer, om te bepalen of je toch gaat kijken.
sabrerator zegt
Elk autoprogramma waarin klassiekers worden verminkt naar elektro weiger ik te kijken.
mjpamsterdam zegt
Oké, Laat maar.
MaartenD zegt
Hij doet zijn achternaam eer aan…
ericc zegt
Een TV show over voertuigen, niet over auto’s dus. Ga niet kijken. YouTube kanalen genoeg met echte auto’s. Tony is geen petrolhead meer een nert.
MaartenD zegt
Nert?
rollingstoned zegt
Een nerts die gescalpeerd is?
MaartenD zegt
Hahahah
Edge zegt
Ik ga het wel kijken. Ik denk dat het ombouwen naar elektrisch of hybride een belangrijke rol gaat spelen in het straatlegaal houden van klassieke auto’s, dus ik ga vooral kijken om te zien hoe hij het aanpakt.
Robert zegt
Ik ook. Als je een oude Amerikaan mag verbeteren met een ‘LS-swap’, waarom dan ook niet een Tesla aandrijflijn erin lepelen?
Ik kan genoeg ‘alledaagse’ auto’s uit het D- en E-segment van de jaren zeventig en tachtig opnoemen die ik best zou willen rijden met een elektrische aandrijving er in. Bijvoorbeeld een Volvo 164, een Audi 200 Typ44 of een Mercedes 124 T-Model, t.o.v. de huidige generatie zijn die relatief licht, bieden voldoende ruimte voor een accupakket en bieden ook naar de huidige maatstaf nog een acceptabele tot zelfs comfortabele rijervaring.
wimbers zegt
Wat zijn we principiëel.
Als we in de toekomst nog klassiekers op de weg willen zien ontkom je hier niet aan.
Ik heb zelf een restomod met een V8. Maar een volgende zal ik ook niet maken.
Mijn volgende project wordt inderdaad ook een EV conversie. Het is heel interessant om dat te doen. de auto wordt er op het geluid na alleen maar beter van.
V8Vantage zegt
Voelt alsof je horloges met mechanisch uurwerk gaat voorzien van een digitaal uurwerk… Die paar klassiekers die er rond blijven rijden hebben totaal geen invloed op wat dan ook. Ombouwen naar accu voertuigen dat doe je niet voor de duurzaamheid integendeel zelfs. Brandstof zal er altijd zijn, ja over tig jaar misschien wel voor wat meer aan de pomp. Maar nog altijd goedkoper en schoner dan een accu conversie.