We gaan even kijken naar hele dikke Irmschers!
Afgelopen week liet waarde collega @Machielvdd een lichtje schijnen over de Irmscher Opel Corsa E. Het was een studiemodel voor een zwaar opgevoerde elektrische Opel Corsa met heftige bodykit. Helaas waren de fotoshops niet van al te beste kwaliteit, zeker niet omdat Irmscher aangaf dat het een ‘stylingstudie’ was.
Tsja, als het én geen mooie plaatjes oplevert én geen productiemodellen, waarom zou je dan in hemelsnaam een teken van leven geven? Simpel, om te laten zien dat Irmscher nog bestaat. Tegenwoordig maken ze af en toe een spoilertje, maar vroeger was het bedrijf een absolute grootheid om rekening mee te houden. Iedereen reed Opel vroeger, en met Irmscher onderdelen kon je je jouw Opel nog gaver en sportiever maken. En sneller! Menig BMW beet zich stuk op een door Irmscher onder handen genomen Opel.
Irmscher werd in 1968 opgericht door Günter Irmscher, een rallycoureur én monteur. Irmscher was dermate goed in het tunen van Opels, dat ze ook mee mochten helpen met de race en rally-activiteiten. Naast accessoires bouwde Irmscher ook complete projecten, raceauto’s en nog veel meer. Tegenwoordig bestaan ze nog (volgens hun website), maar is het niet meer zo heftig als vroeger. Dit zijn 12 voorbeelden van gave Irmschers:
Opel Manta i2800 (A)
1977
We kunnen niet Irmscher benoemen en dan niet kijken naar de Opel Manta. Dat is net zoiets als over New Kids praten zonder het benoemen van de, eh, Opel Manta. Irmscher heeft een enorm aantal Manta’s onder handen genomen, waarvan de Manta 400 de bekendste is. Eigenlijk verdienen al die Manta’s een eigen artikel. Als daar animo voor is, laat het weten in de comments! Voor nu houden we ons bezig met de eerste Opel Manta, de i2800.
Dit was een lekker opzichtig getunede Manta zoals het hoorde met Irmscher bodykit, gigantische 14” velgjes (15 inch was optioneel leverbaar) en een hoop accessoires. Je kon hem afmaken met Recaro’s, oliekoeler en natuurlijk de verplichte stickerset. Het mooie van deze Manta is dat er geen viercilinder in huist, maar een heuse zes-in-lijn, een 180 pk sterke motor. Topsnelheid: 240 km/u. Er zijn er 27 stuks van gebouwd.
Irmscher Corsa Sprint Group B (A)
1983
Group B heeft een aantal hele dikke auto’s voort gebracht. Denk aan de Audi quattro S1 of Lancia Delta S4. Of de Ford RS200. En de Peugeot 205 T16. Enfin, u begrijpt wat wij bedoelen. Echter, niet alle Group B rallywagens waren ultieme raketten. Ook in Group B waren er diverse gradaties. De Irmsche Corsa Sprint was specifiek gebouwd voor de klasse tot 1300 cc.
De basis was de 1300 motor van Opel, maar deze achtklepper werd met andere nokkenassen, kleppen en twee dubbele Webers opgefokt tot 126 pk. Dat was in die tijd serieus veel vermogen voor zo’n kleine atmosferische motor. Vergeet ook niet dat deze Corsa slechts 800 kg woog. Het project ging helaas niet door, want Opel wilde niet rallyrijden met de Corsa op dit niveau. Wel kwam er een milde straatversie van.
Isuzu Gemini Turbo (JT150)
1987
Wederom een auto met specificaties die je niet stijl achterover doen slaan, maar voor zijn tijd zeker indrukwekkend waren. Irmscher hield zich ook bezig met andere producten dan Opel. Isuzu had in de jaren ’80 nauwe banden met GM. De Gemini was de C segment auto van Isuzu, dat destijds nog erg actief was op het gebied van gewone auto’s. De Irmscher-versie was er van de tweede en derde generatie.
Voor Isuzu was het handig, want die hoefden niet een apart sportief topmodel te ontwikkelen. Voor Irmscher was het ook prettig, want dit soort projecten brachten geld in het laatje. Onder de kap vinden we een 1.6 liter viercilinder met turbo. Deze ‘4XC1-T’-motor is goed voor 120 pk. Met name in het rood een geweldige auto, mede door de rode wieldoppen en de dikke bodykit. Ook van latere Isuzu Gemini’s kwamen Irmscher-versies.
Irmscher GT
1988
Het zal niet de eerste keer zijn dat een tuner zijn eigen sportauto wilt maken. Als tuner werk je toch om de beperkingen heen die de fabrikant oplegt. In veel gevallen eindigt het in drama, want er komt altijd meer bij kijken dan je op voorhand zou verwachten. De Irmcher GT was zo’n auto Uiteraard maakte de auto wel gebruik van Opel-techniek/ De zes-in-lijn was afkomstig van Opel. Irmcher vergrote de cilinderinhoud naar 3.6 liter, waardoor het blok ‘meer dan 200 pk’ moest leveren.
Irmscher had te weinig kennis en kunde in huis om een complete auto vanaf de grond op te bouwen, waardoor ze de hulp inschakelden van Isdera, een bedrijf dat zich juist specialiseerde in kleinserie productie-auto’s. De auto zou nooit in productie komen. De Irmscher GT leek stiekem wel erg veel op de Baur TC3. Deze auto werd ontwikkeld en gebouwd door: Isdera. Tja, geef een designbureau twee bijna dezelfde opdrachten mee en je komt uit op twee bijna dezelfde ontwerpen.
Irmscher Opel Senator 4.0i
1990
‘C40SE’. Dat is de motorcode die deze auto zo bijzonder maakt. De Opel Senator was een soort grote Opel Omega die ook niet premium was. Echter, de enorme ruimte en hoeveelheid luxe maakte alles goed. Maar ja, destijds was er geen kruid gewassen tegen de allesoverheersende Mercedes W124. De Irmscher Senator was precies zoals je tuning wilt hebben.
Geen flauwe chiptuning en een uitlaat die scheetjes laat. Nee, een dikke zes-in-lijn die nog dikker werd: vier liter maar liefst. Dat zorgde voor een vermogen van 272 pk en 395 Nm aan koppel. Hiermee kon je in zes tellen naar de 100 km/u blaffen. De topsnelheid was begrensd op 257 km/u, waardoor je op de Autobahn mee kon doen met andere Dikke Duitsers. De prijs was destijds astronomisch, meer dan 100.000 Duitse Marken.
Renault Safrane Biturbo
1996
Stel dat Renault nu een Talisman zou ontwikkelen met hoogstaande tuners. Een Talisman die bijna net zo snel is als een gelijkwaardige M3. Hoe gaaf zou dat zijn? Zo zou je de Safrane kunnen zien. De standaard Safrane was een Frans alternatief op de BMW 5 Serie, alhoewel er waarschijnlijk niemand was die twijfelde tussen die twee auto’s. Met de Safrane Biturbo was dat helemaal niet nodig.
Mocht je denken: wacht even, dit is toch een Hartge-project? Dat klopt, Hartge heeft de auto ontwikkeld, maar de bouw vond plaats bij Irmscher. De 3.0 V6 motor werd voorzien van twee KKK-turbo’s. Alle 268 pk’s en 363 Nm’s werden verdeeld over alle vier de wielen. Ook elektronisch geregelde schokdemper-regeling was standaard! Je kon kiezen uit een Baccara (met leer en hout) of een RXE Biturbo met heel veel velours.
Opel Vectra i500 (B)
1998
In principe konden we de lijst al volmaken met snelle Ascona’s en Vectra’s. De D-segmenters waren een populaire subject bij Irmscher. Het voordeel voor Opel was dat Irmscher de modellen kon ontwikkelen, waar ze zelf geen tijd/zin/manschappen voor hadden. De Vectra i500 was een afgezwakte versie van de heftige Vectra i30, maar zeker niet minder smakelijk. In plaats van falen als M3-concurrent, was de i500 een 328i alternatief.
De basis was de 2.5 V6, maar die werd middels mechanische tuning opgeschroefd naar 193 pk, precies evenveel als de BMW 328i en Audi A4 2.8 destijds hadden. De prestaties stonden op een gelijkwaardig niveau. Maar de uitvoering was de reden waarom je de i500 wilde: dikke BBS-wielen, een gave bodykit en een zeer rijke standaarduitrusting. Je kon kiezen uit een sedan of stationwagon. In Nederland zijn ze officieel ook verkocht.
Irmscher Opel GT i40
2007
Bij het horen van de naam ‘i40’ denk je aan een 4.0 liter motor, nietwaar? Maar de Opel GT heeft toch slechts een 2.0 turbo? Beide waar. Naast een gechipte versie kon je bij Irmscher ook terecht voor de ‘full-deal’, een 6.0 V8 LS6 uit de Corvette. In dit geval leerde de motor 473 pk, waarmee een topsnelheid van meer dan 300 km/u mogelijk was. Het idee klinkt aparter dan het is.
Tijdens het ontwikkelen van de Pontiac Solstice en Saturn Sky (zustermodel van de Opel GT) werd er altijd rekening gehouden met een krachtiger model met V6 of V8. Die zou uiteindelijk nooit komen. Althans, niet van GM zelf. De naam ‘i40’ was geen afgeleide van het aantal kW’s, Nm’s of pk’s. Niet eens van het aantal te bouwen exemplaren. Welnee, Irmscher bestond 40 jaar.
Irmscher Seventy Seven Turbo Sport
2010
Om aan te geven hoe veel Irmscher deed, ze maakten zelfs Lotus Seven-achtige auto’s! Jazeker, naast een Westfield, Donkervoort of Caterham kon je ook bij Irmscher terecht. Een groot voordeel van de Irmscher was dat ze het stuur aan de goede kant hadden. Daarnaast werd er gebruik gemaakt van Opel-techniek.
Net als met de Caterhams en Westfields kon je kiezen uit een bouwpakket of een af-fabrieksexemplaar. De 2.2 (ook bekend uit de Opel Speedster) was een prima motor en later kwam er ook een 210 pk sterke turbo-variant. Maar de Turbo Sport met 284 pk was het heftigst. Zeker als je bedenkt dat de auto slechts 725 kg weegt, maar wel 440 Nm hebt. Van 0-100 km/u sprinten duurde slechts 3,9 seconden.
Irmscher is3 Bandit (A)
2015
Een van hun laatste gave project is de Irmscher is3 Bandit. De auto is een samenwerkingsproject tussen Irmscher en een Opel-dealer Köstner uit Diespeck (in het zuiden van Duitsland). Het facelift model werd flink aangepakt. De Insignia staat erom bekend dat ‘ie vaak bij lange na niet zijn maximum vermogen haalt. Daarom gaf monteerde Irmscher een nieuwe turbo, luchtinlaat en verbeterd koelingssysteem.
Het resultaat? 370 échte pk’s (in plaats van 325 neppe) en 600 volle Newtonmeters. Daarmee kan de is3 Bandit in 5,9 seconden sprinten naar de 100 km/u. Je kon ‘m bestellen als compleet pakket met verlagingsset en andere velgen. Zelfs de stickers waren mogelijk. Je kon ook achteraf de modificaties aanbrengen. Autohaus Köstner bestaat immers nog steeds, dus wellicht kan het nog.
alloallo zegt
Veel gelezen over de safrane biturbo maar nog nooit IRL gezien.
kniesoor zegt
@alloallo: Ik één keer . . . op de AutoRAI. Vond het overigens wel een erg mooie oto.
Flatsix zegt
@alloallo: Ik heb er in gereden toen deze net uitkwam. Een Baccara uitvoering. Bij het lezen van dit artikel kwam er wederom een grote glimlach op mijn gezicht! In een woord fantastisch!
vaakbenjetebang zegt
Opel is zeker niet ‘mijn’ merk, maar hier zitten toch wel erg gave auto’s tussen. Met name die Senator is een bazen-auto. Volgens mij stond er recentelijk zelfs nog eentje te koop op Nederlandse platen, of in ieder geval een Senator met een vierliter-motor (of het dan ook een echte Irmscher was weet ik niet). Zal nog een prima driftraket zijn, denk ik.
Overigens: die Manta i2800 is wel een wondertje der aerodynamica en techniek, als hij met 180pk ook echt 240 op de klok zet. Klinkt toch een beetje als het visserslatijn in die geweldige oude reclame van Holland Casino…: “Twee-dertig”.
ouwedibbes83 zegt
@vaakbenjetebang: meneer, u reed hooguit 110!
geelbarrel zegt
ja, animo ! (manta only artikel)…. lekker leesvoer weer…
MarcoM zegt
@geelbarrel: mee eens.
volvo480gtt zegt
@geelbarrel: eens
Arjen zegt
@geelbarrel: eens!
f31bmw320d zegt
@geelbarrel: inderdaad, graag!
Nerekop zegt
@geelbarrel: laat idd maar zachtjes aan komen! Mooie artikelen dit!!
moveyourmind zegt
Wat een bijzonder mooie special weer. Dankjewel voor deze terugblik op een heel mooie periode uit de automobiele geschiedenis.
Die Safrane is van dit stel mijn persoonlijke favoriet, wat een dikke bak was dat. En nog steeds een erg mooi model, wat zou ik graag ooit nog een keer een Baccara willen hebben.
MarcoM zegt
Prachtig artikel, de Manta ken ik, sterker nog, wel eens mee gereden, de 2800. De snelheid van 240 is een fabeltje, ja op de teller.
Robert zegt
Die Manta i2800 is een Manta ‘B’, maar dat terzijde.
Wat een toffe dingen hebben ze toch gemaakt. Ik hou meestal niet zo van die uiterlijke opsmuk maar zeker die tuning uit de jaren zeventig en tachtig brengen het jeugdsentiment wel weer naar boven, hoor.
Zo’n Vectra B i500 (de ‘Caravan’ graag), Senator of Safrane Biturbo… vind er maar eens eentje. Waanzinnige youngtimer heb je dan.
MarcoM zegt
Er is animo voor de Opel Manta, bij deze. Alvast een filmpje. https://youtu.be/Exs9EjsgtAI
rollingstoned zegt
@willeme hier nog een stem voor een Manta-only artikel 👍
vacano zegt
Heel populair in de Eighties en medeverantwoordelijk voor het ontstaan van de Sjonnies en Marinas
alloallo zegt
Marinas? Wij zeiden altijd anita’s
mj76 zegt
Manta only artikel ✅
isleofman zegt
Wat is die senator gaaf zeg. Benieuwd ook naar het interieur. Heeft ook wel eens een digitaal dash.
Mn vader heeft ooit nog een imrmscher omega gehad. Onderstel wat lager deed al een hoop. Verder weinig verschil met de standaard mv6 meen ik. Zal meer een pakketje geweest zijn.
En een keer een artikel over de oude manta’s! Yes please!
Ben totaal geen Opel fan, maar heb toch een zwak voor een aantal oudere modellen.
mpgc zegt
Laat maar doorkomen dat Manta artikel. Kun je gelijk ook de i200 bespreken (jeugdsentiment 😄). Die Senator is ook gaaf. Volgens mij heeft Lee Towers er ook nog mee gereden (ongetwijfeld gesponsord door Opel).
Thomas20vt zegt
Er zijn ook nog 11 Opel Omega A 4.0i door Irmscher gemaakt. Deze had dezelfde motor als de Opel Senator 4.0 24V
Thomas20vt zegt
@thomas20vt: alleen als caravan uitvoering.
toniominestrone zegt
Ik mis de Ascona B, geweldige auto.
shizzle zegt
Als ik denk aan Irmscher, dan denk ik aan de E Kadett met dikke spatborden in de stijl van de E30 M3. Met een heerlijk dikke kont.
Henkie zegt
Was dat niet Rieger ipv Irmscher?
saxoke zegt
Kom maar op met dat artikel over de Manta’s
JanC zegt
Het Wartburg-project had hier ook leuk gestaan, juist omdat je zoiets niet verwacht (althans: Ik niet)
sabrerator zegt
Ik hou niet van Opels
En al helemaal niet van de Manta
Maar ik wil heel graag een special lezen over de Opel Manta.
Ik wil zelfs een special van Willeme lezen over welk onderwerp dan ook. Al gaat het over de paringsgewoonten van de gevlekte Syberische naaktslak. Weet ie vast ook een zeer lezenswaardig artikel van te maken.
eddy912 zegt
Wat een heerlijk item over een heerlijke, beetje foute, tuner… Die Corsa Groep B vond ik vroeger echt helemaal geweldig om te zien!! Jammer dat ie nooit op de markt gekomen is. De Senator 4.0i en de Manta i2800 zo’n ook erg leuk.
Over Manta’s gesproken, die Special zou geweldig zijn. Kan niet wachten.