Voor het eerst doet een officiële instantie er melding van dat een iPhone levens heeft gered na een auto-ongeluk.
Voor de techfanaten onder ons was 2022 het jaar van de iPhone 14. Zoals elk jaar presenteerde Apple dit jaar hun nieuwe line-up aan smartphones met als highlight natuurlijk de iPhone 14 Pro. Die zit weer vol met nieuwe snufjes, de meeste leunen echter nog wel een beetje tegen gimmick aan. Een feature die bepaald geen gimmick is: de Emergency SOS.
iPhone Emergency SOS
Om het even simpel uit te leggen: het doemscenario ‘noodsituatie en je hebt geen bereik’ wordt opgelost met Emergency SOS op je iPhone. Normaliter gaat een noodoproep via je normale bereik, maar soms zit je zo ver van de normale wereld af dat je geen bereik hebt. Emergency SOS zorgt ervoor dat je iPhone bereik maakt met een satelliet en die stuurt je locatie door naar een officiële instantie.
Levens gered na auto-ongeluk dankzij iPhone
Om dit nieuws toch even naar auto’s te linken: na een auto-ongeluk in de VS is het eerste officiële geval van een reddingsactie dankzij deze iPhone feature, in ieder geval de eerste die we te horen kregen. Een tweetal mensen reed ten noorden van Los Angeles over een nogal verlaten bergweggetje en stortte na een ongeluk de diepte in. Geen bereik en normaliter ben je dan ten dode opgeschreven. Dankzij de iPhone feature kon de bestuurder van de auto aangeven dat ze een auto-ongeluk hadden gehad en flink in de penarie zaten. Die melding kwam linea recta bij het reddingsteam van de regio terecht, die middels een helikopter het tweetal opspoorden en redden.
Het is een nachtmerrie, in een auto-ongeluk belanden in een afgelegen gebied, dus dit was een mooie praktijktest om te zien dat een iPhone dan dus je leven kan redden. Gecombineerd met het feit dat een iPhone nu zelf ook meekijkt of je een ongeluk hebt gehad wel een veilige gedachte.
ralfast zegt
Wat is nu de tussenstand? Hoeveel levens heeft een iPhone gekost vs gered?
rollingstoned zegt
Beetje flauw om dat alleen op het conto van Apple af te schrijven, aangezien zo’n beetje alle grote hardware fabrikanten (HP, Google, Nintendo, etc. etc.) hun spullen bij Foxconn in elkaar laten zetten.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Foxconn
ffw88 zegt
Slachtoffers bij iPhone gebruik tijdens autorijden.
mashell zegt
Meer dan een beetje flauw om naar de hardware leverancier te wijzen terwijl het Apple is die de software maakt. En Apple kan prima een software maken die tijdens deelname aan het verkeer het scherm blokkeert, daarmee zijn meer levens te redden dan met deze eCall functie (die in de beschaafde wereld al een tijdje in nieuwe auto’s zit).
kerre zegt
Persoonlijk vind ik het een goede ontwikkeling. Zeker in afgelegen gebieden, die er in Europa ook nog genoeg zijn.
Kwa afleiding (denk dat je daar op doelde) kun je je ook afvragen of het niet eigen schuld is. Je bent niet verplicht om je gsm te gebruiken tijdens het rijden.
baardmijt zegt
Wat dat laatste betreft, het is natuurlijk lang niet altijd degene die ervoor kiest de telefoon te gebruiken die er schade of letsel door oploopt. Ben tot nu toe twee keer van de motor gekegeld door een appende automobilist, gelukkig alleen materiële malheur, maar er zijn er genoeg die een ander verhaal hebben, of beter: voorgoed zwijgen.
mashell zegt
Die mensen die hun telefoon gebruiken tijdens het rijden (eten/seks/film kijken/wat dan ook) zijn dat van hun verslaving wel degelijk verplicht.
wimof zegt
Ik denk dat de IPhone daar los van staat.
e36thuglife zegt
Hey dus me fona kan met space satelieten praten waarom heb ik dan nooit bereik in de vliegtuig???
kerre zegt
Omdat het niet bedoeld is om te bellen of appen. Puur voor noodgevallen.
Daarnaast moet je de telefoon op de satelliet richten en vrij zicht hebben. Beide gaat lastig in een vliegtuig.
Gulli zegt
Ter info; in de EU is het sinds een paar jaar verplicht om eCall in de auto’s in te bouwen, dat zelf de hulpdiensten belt in het geval van een ongeluk. In de VS hebben ze al heel lang iets als On-Call of zoiets maar dat werkt volgens mij niet helemaal hetzelfde, en ze zijn niet verplicht het te installeren op nieuwe auto’s. Daarom is Apple zelf met de feature gekomen dat de telefoon de hulpdiensten belt wanneer het een ongeluk detecteert (g-krachten, microfoons registreren een hoop kabaal en wellicht gillende mensen, er wordt niet gereageerd op een prompt of de bestuurder OK is). Deze feature heeft in een Amerikaans pretpark al regelmatig tot ‘nep’-telefoontjes naar de hulpdiensten geleid omdat mensen in de achtbaan zonder het te weten aan de eisen voldeden om deze keten in gang te zetten (is sinds de laatste update gefixed trouwens).
Apple’s Emergency SOS werkt dan weer anders, deze moet je zelf bewust activeren om er gebruik van te maken. Stel je bent aan het hiken in de middle of nowhere en je buddy glijdt uit en breekt een been. Dan gaat de telefoon natuurlijk niet uit zichzelf bellen, allerleerst omdat je niet aan de voorwaarden voldoet, maar vooral omdat er geen bereik is. In dat geval kun je de Emergency SOS gebruiken. Die bepaalt aan de hand van je locatie en de tijd (beiden offline te gebruiken) waar op dat moment de meest beschikbare satellieten hangen en helpt je dan via het scherm om je telefoon erop te richten. Je moet dus wel line of sight hebben en de telefoon fysiek de goede kant op richten. Via het protocol dat er gebruikt wordt kunnen geen hele gesprekken heen en weer gestuurd worden maar het werkt met voorgeprogrammeerde berichten. Dan weten de hulpdiensten waar je bent en ze hebben een globaal idee van je conditie en sturen een reddingsploeg op je af.
https://www.youtube.com/watch?v=41EdCXjotmo
niekie1999 zegt
Het heeft natuurlijk hier in de EU ook een toegevoegde waarde bij eigenaren van “oudere” auto’s die geen eCall of soortgelijke systemen hebben.
flyerbunch zegt
De feature Emerhency SOS heeft voor het eerst ‘gedocumenteerd’ mensen kunnen redden van hun positie. Reden dat dit bericht uit de VS komt is omdat het eerst enkel in de VS en Canada beschikbaar was. 3 Dagen geleden kwamen daar ook het VK, Ierland, Frankrijk en Duitsland bij en in 2023 volgen andere landen. Dat heeft te maken met de satelliet provider Globalstar. Vermoedelijk zal je het in NL (als het ooit beschikbaar komt) niet of nauwelijks echt nodig hebben doordat de dekking hier goed genoeg is. Buiten dat heeft de iPhone (ook elk ander merk) al wel meerdere keren mensen kunnen redden na een ongeluk door gewoon te bellen uiteraard. Om maar ff de titel van het artikel te weerleggen.. Deze had had beter ‘iPhone feature (Emergency SOS) redt.. ‘ geweest. De andere feature crash detection heeft zoals hierboven beschreven de nodige bugs opgelost en is momenteel ook enkel op iPhone beschikbaar. Daar zullen ongetwijfeld ook al wel mensen mee zijn gered. Wat indrukwekkender is is dat de Apple Watch al veel meer meer mensen heeft gered wat al veelvuldig werd gedocumenteerd, maar goed het is hier geen Apple reclame.. elke safety feature die levens kan redden is altijd welkom!