iPhone op wielen. Goede grap man. Foxconn heeft de eerste drie eigen elektrische auto’s aan de wereld gepresenteerd onder de naam Foxtron
Je ziet steeds vaker dat techbedrijven zich gaan bemoeien met de autoindustrie. Sony heeft ooit een eigen prototype laten zien, Apple werkt aan een eigen auto en ook Foxconn heeft een dergelijke ambitie. Het bedrijf uit Taiwan staat bekend om het produceren van de iPhone.
Onder de naam Foxtron worden de auto’s gemaakt. Dit is een joint venture tussen Foxconn en het Taiwanese automerk Yulon Motor Co Ltd. Foxconn doet het dus niet alleen. De Taiwanezen pakken het meteen goed aan door niet één, niet twee maar drie prototypes te tonen. Het gaat hier om een sedan, een SUV en een bus. Wellicht dat Foxtron de nodige rechtszaken tegemoet kan zien. De modelnamen zijn met Model E, Model T niet heel gelukkig gekozen. Het derde model heet Model C.
De auto’s smoelen niet gek. Dat komt omdat ze niet de minste hebben ingeschakeld voor het ontwerp van de voertuigen. Het Italiaanse Pininfarina is verantwoordelijk voor het design.
Het zijn nu nog prototypes. De ambitie is om daadwerkelijk auto’s te produceren en verkopen. De eerste auto moet in 2023 in Taiwan verkocht gaan worden.
tinnemans zegt
Ze zullen ze minder last van het chipstekort hebben dan andere fabrikanten.
banderas zegt
@tinnemans: iPhone bouwt al de helft minder telefoons.
tinnemans zegt
@banderas en @flutterby; ik had er een smiley achter moeten zetten, ik bedoelde het grappend. Ze hebben wel een waferfabriek, overigens, maar ik heb geen idee van de technologie die ze daar gebruiken of de productiecapaciteit. Dus geen idee of ze daar baat bij hebben.
flutterby zegt
@tinnemans: kloppen zij niet gewoon aan bij TSMC net als dat Apple doet voor haar iPhone? Zelfs Apple krijgt daar niet de productie die ze gewenst hadden.
alassad zegt
idd, foxconn haalt zn chips gewoon bij TSMC.
Enig verschil kan zijn dat je voor veel onderdelen van een auto niet per se de kleinste of meest geavanceerde chips nodig hebt. Dus voor die chips zouden ze misschien kunnen uitwijken naar andere lower-end suppliers.
Edge zegt
Sowieso zou ik ver wegblijven van de benaming “Model” met daarachter een letter of cijfer. Niet alleen omdat Ford dat in het verleden al gedaan heeft, maar ook omdat Tesla, een directe concurrent als Foxconn ook de daad bij het woord voegt, diezelfde strategy hanteert.
Maar goed, het zijn en blijven Chinezen en een beetje kopieergedrag is hen niet vreemd.
Ram-G-maN zegt
Best wel slim om je product als ODM op de markt te brengen. De aftersales hoef je niet te doen. Kun je lekker je auto’s onder een white label in andere markten dumpen. Kom maar door met de eerste Aldi / Medion elektrische auto.
frank2b zegt
Groot voordeel van de Medion-auto: elk jaar krijg je een nieuwe!
basman147 zegt
Hopelijk heeft deze meer succes dan de Yueloong Feeling (merknaam is later aangepast)…
https://en.wikipedia.org/wiki/Yue_Loong_Feeling
rolov zegt
Beginnen in Taiwan ? Daar is het oorlog vlg jaar
kenner zegt
Foxtron maakt volgens mij voor de halve wereld telefoons, alleen af en toe een ander hoesje of schermpje. Uiteindelijk zijn ze allemaal hetzelfde
Bastiaan Williams zegt
En vergeet niet dat ook elke electrisch circuit wel een Foxconn onderdeel zit. Het is 1 van de grootste werkgevers ter wereld.
flyerbunch zegt
De sedan was al eerder gelekt online en had iets weg van de Lucid Air, maar we zullen zien of het effectief zoden aan de dijk gaat zetten. Apple schijnt zelfs na alle vastgelopen gesprekken met de traditionele fabrikanten ook bij Foxconn te informeren naar een eventuele samenwerking. Who knows..
Julian zegt
Voorkant lijkt teveel op Lucide Air