Nee, we hebben het niet over Apple. Die is nog lang niet zo ver.
Er wordt al sinds mensenheugenis over een Apple Car gesproken, maar daar is nog steeds weinig van terechtgekomen. Intussen zijn er wel allerlei andere techbedrijven die bezig zijn met hun eigen auto’s. Sony bijvoorbeeld. Ook Foxconn – die onder andere de iPhone produceert – komt nu met een eigen auto. Uiteraard is die volledig elektrisch.
Het Taiwanese megabedrijf liet een jaar geleden hun eerste auto’s zien in de vorm van concept cars. Dat waren de Foxtron Model C, een cross-over, en de Model E, een sedan. Het is duidelijk bij welk merk ze hebben afgekeken voor de naamgeving. We zijn benieuwd of de letters ook nog een woord gaan vormen.
Enfin, de Taiwanezen laten er geen gras over groeien. Ze presenteren nu twee nieuwe concept cars én een productierijp model. Die laatste is de productieversie van de Model C. De auto staat op een platform dat ze zelf ontwikkeld hebben en Foxconn belooft imposante prestaties.
De Foxtron Model C moet een range krijgen van bijna 700 kilometer. Daarnaast is het ook een rappe auto, die in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. Dit is allemaal geen verre toekomstmuziek, want de Model C moet in de tweede helft van 2023 al in productie gaan.
Foxconn laat ook alvast een compacter model zien: de Model B. Met een lengte van 4,3 meter is deze cross-over qua formaat vergelijkbaar met een MG ZS. De range is aanzienlijk kleiner dan die van de Model C. Die moet uitkomen op 450 km.
De Taiwanezen openen ook de aanval op de Tesla Cybertruck en de Rivian R1T. Dit doen ze met de Model V. Een actieradius noemt Foxconn nog niet, wel dat de Model V een laadcapaciteit heeft van 1.000 kg en een trekgewicht van 3.000 kg.
Het is te hopen dat de auto’s wel een beetje onder fatsoenlijke arbeidsomstandigheden in elkaar worden geschroefd. In het recente verleden waren die zo beroerd bij Foxconn, dat er gewoon netten geplaatst moesten worden om te voorkomen dat werknemers van het gebouw sprongen.
Wat dat betreft heeft Foxconn niet zo’n beste naam, maar toch willen ze onder hun eigen naam auto’s gaan uitbrengen (of iets wat er veel op lijkt). Ze beginnen in eerste instantie met het leveren van de Model C in eigen land, maar ze zullen ongetwijfeld grotere plannen hebben dan dat.
JanJansen zegt
Toch wel bijzonder hoe snel de markt kan veranderen als er wat urgentie is.
Nog geen 5 jaar geleden waren hier van die eindeloze discussies over range en dat mensen toch niet uit hun lease diesels zouden gaan.
(ooo--V--ooo) zegt
Vervang urgentie eens door subsidies
banderas zegt
Want oliebedrijven en andere benzinegerelateerde bedrijven krijgen geen subsidie?
ralfast zegt
Ben ook wel benieuwd hoe goed deze auto’s zijn, als ze zelfs de som 3+3 al afronden op oneindig…
Busso zegt
Heel vreemd die lichtval op het achterste deel bij de headerfoto
Die raamstijlen springen er lelijk uit, en dat achterportier lijkt nog voor de greep te eindigen. Maf en niet fraai.
goodvibrations zegt
Interieur is ook mooi van de model B. En ontworpen/getekend door Pininfarina? Liever dit dat een MG oid..
jensoffbutton zegt
Wat een zoutloos design,
Die Model C is gewoon een collage van Landrover elementen.
mashell zegt
Die Model B staat me wel aan.