Kijk, dat zijn nog flinke ritten geweest, anders rijd je geen 211.989 km in 18 maanden met je Ioniq 5.
Het is allemaal nog een beetje spannend voor de petrolheads: een elektrische auto. Net als met een traditionele auto zijn er goede en minder goede EV’s. En natuurlijk, er zijn ook voor- en nadalen aan het concept.
Eentje die ons opvalt: ze gaan lang mee en kunnen (zeer) veel kilometers aan. Dat is op zich ook begrijpelijk, want je hebt niet te maken met verbrandingsmotoren met al die onderdelen die kapot kunnen gaan.
Hyundai Ioniq 5 met 211.989 km
In dit geval hebben we een leuk voorbeeld voor je van de Ioniq 5 Facebook group. Een Ioniq 5-eigenaar heeft 18 maanden geleden zijn auto in ontvangst genomen en heeft sindsdien bijna non-stop gereden. Intussen staat de teller op 131.724 mijlen oftewel 211.989 km!
Hoe krijg hij dat voor elkaar? Simpel: gewoon blijven rijden. De eigenaar in kwestie verklapt er wel bij dat hij maximaal tot 90% laadt en zeer zelden tot 100%. Hoe is de batterij eraan toe, hoor ik u vragen.
Nou, die is heeft nog 92,5% van zijn originele capaciteit. Nu heb je daar bij een brandstoftank geen last van, maar dit betekent dat je nog met gerust hart er twee ton bij kan rijden.
Nauwelijks onderhoud
Verder schijnt de Hyundai Ioniq 5 zo ongeveer vrij van onderhoud te zijn. De remmen slijten nauwelijks, omdat je constant op de motor kunt afremmen (en zo die energie te kunnen gebruiken om in de accu te doen).
Natuurlijk heb je wel te maken met lampjes, banden, ruitenwisserbladen en dat soort ongein, maar distributiekettingen, zuigerringen en krukaslagers heb je geen last van. Het enige is die accu en dat is dan gelijk een hele dure, maar na 211.989 km heb je die dus nog lang niet nodig in deze Hyundai.
Fotocredits: Clifford Creighton via Facebook.
henk123456 zegt
Zo’n 400 kilometer rijden per dag, dat is zo ongeveer gelijk aan zijn actieradius.
Johanneke zegt
Elektrisch rijden voor woon werk verkeer is niet zo spannend hoor. Rij zelf 2 dagen per week met de auto van mijn vriendin naar werk, andere dagen met mijn eigen. Ze heeft een 2010 ford ka, prima ding, takketraag. Zit er aan te denken om die te gaan vervangen voor een 2019 nissan leaf 62kw. Op afschrijving na halveren de gebruikerskosten zo’n beetje, en je gaat van a segment naar c segment met 210pk ofzo. Kost met subsidie iets van 20k, vind ik enorm meevallen.
Auto’s voor de leuk vervangen voor elektrisch is een dingetje, want een elektrische auto zal nooit zo leuk zijn. Maat van mij heeft een 325i coupe ofzo. 6 in lijn, achterwielaandrijving, handbak. Ja dat ga je niet vervangen met een EV. Maar de normale kilometers, gewoon om je te verplaatsen, boeiend. Rij je fijner in een EV dan in een benzine hoor.
Dutchdriftking zegt
@johanneke: Is voor die 20k een nieuwe Dacia Spring met garantie niet een beter idee?
Johanneke zegt
Dan heb ik weer een langzame kleine auto. Plus ik doe niet aan crossovers. Zo’n leaf is rap (7 sec naar de 100) en heeft een prima actieradius voor ons gebruik, zo’n 350km.
deeeef zegt
nissan leaf is wel de allerlaatste auto welke ik zou kopen, zeer verouderde techniek.
Johanneke zegt
Die 62kwh variant ook? Dat ie niet zo snel laadt zie ik als enige nadeel, maar dat is niet relevant als 2e auto voor ons.
arta zegt
KAN HELEMAAL NIET! Elektrische auto’s zijn alleen maar voor een rondje om de kerk.
En de batterij is na drie keer laden versleten en de banden moeten elke 5.000 kilometer vervanguh worden!
faalhaas zegt
Koken doe ik elektrisch en rijden op gas!1!1!1!
seatleon zegt
Inderdaad, dit is FAKENEWS!!!
dare2think zegt
Met prijzen van €20.000 tot €30.000 voor een batterij is er maar 1 conclusie: vervangen betekent dat de waarde van het blik om de accu heen >20.000 moet zijn, anders is de auto totall loss. Dat heeft echt grote gevolgen voor de tweedehands markt. Een Ioniq 5 voor 10k betekent dat de accu nooit meer vervangen zal worden.
Ofwel, ik voorzie een goede business case voor bedrijven die accu’s kunnen refurbishen per cel.
fanboy zegt
@dare2think: Dat bestaat ook allang. Al opgekomen met de hybride auto’s. Gaat uiteraard nog groter worden die markt.
Maar het is vooral angst. Zoals je deze auto ziet, gaat die vast de half miljoen kilometers halen zonder dat er ook maar iets van een grote ingreep/reparatie nodig is. Dat halen de meeste brandstofauto’s helemaal niet, op een paar oude diesels na.
Vaak gaat er wel iets kapot in de kop van de motor of een versnellingsbak euvel, weet ik het wat.
maotje zegt
Je loopt achter die techniek van cellen repareren bestaat al.
joki zegt
Ja hoor, daarom dat je je bedrijfswagen bij Audi een paar maand bij de dealer kan laten als de batterij zo’n probleem heeft. Ik heb weet van 2 wagens met zo’n euvel en de ene stond er drie maand, de andere twee maand… want er moest iemand van Duitsland komen om dit soort problemen op te lossen. Het gaat hier om wagens die allebei nog geen 2 maand oud waren… Gelukkig werd er een vervangwagen voorzien…
AudiRS zegt
Onderhoud omvat “lampjes”? Het is allemaal LED….
erics zegt
Dat zijn veel kilometers in korte tijd….ik heb nu exact 2 jaar een EV6, staat nu precies 100.000 km op de teller. Heerlijke reisauto, ook met caravan erachter !
joki zegt
Ja hoor, daarom dat je je bedrijfswagen bij Audi een paar maand bij de dealer kan laten als de batterij zo’n probleem heeft. Ik heb weet van 2 wagens met zo’n euvel en de ene stond er drie maand, de andere twee maand… want er moest iemand van Duitsland komen om dit soort problemen op te lossen. Het gaat hier om wagens die allebei nog geen 2 maand oud waren… Gelukkig werd er een vervangwagen voorzien…