De Ioniq 5 N wordt een soort Lancia Delta Integrale XL.
Lancia komt op termijn met een nieuwe elektrische Delta, maar eigenlijk is die er al. Je hebt namelijk niet heel veel fantasie nodig om in de Hyundai Ioniq 5 een moderne interpretatie van de Delta te zien. Als je het toch niet helemaal ziet: bekijk dan deze Ioniq 5 met Martini-striping eens.
Een Ioniq 5 heeft verder natuurlijk bar weinig met een Lancia Delta te maken. Het is een grote en zware elektrische cross-over. Niet direct een gooi-en-smijtauto dus. Dat gaat echter veranderen. Hyundai is namelijk bezig de Ioniq 5 N klaar te stomen.
De Ioniq 5 N krijgt hoogstwaarschijnlijk dezelfde aandrijflijn als de Kia EV6 GT. Dat betekent dat je kunt rekenen op 585 pk en 740 Nm aan koppel. Het voordeel is dat de Ioniq 5 N fijngeslepen wordt door Hyundai N, die ons al een paar fijne hot hatches heeft gegeven.
Met twee elektromotoren wordt de Ioniq 5 N een vierwielaandrijver, maar dat betekent niet dat je er niet mee kunt driften. De Ioniq 5 N krijgt namelijk – net als de EV6 GT – een driftmodus. Deze regelt de verdeling van het koppel tussen de voor- en achterwielen, maar ook de afstelling van het onderstel, de stuurbekrachtiging en het elektronische sperdifferentieel.
De Ioniq 5 N wordt dus een vierwielaangedreven retro hot hatch, waarmee je een lekker potje kunt driften. Het enige wat er nog aan ontbreekt is Martini-striping… In juli is het als het goed is zover: dan zal Hyundai de Ioniq 5 N aan de wereld presenteren.
dawwg zegt
Het zal ergens tussen de 800kg en 1000kg zwaarder zijn dan een Integrale, dus ondanks dat het een vlotte bak is en een drift-modus heeft, zal het nooit in de buurt komen van het gevoel van een lichte sportauto … Dat gezegd hebbende, het lijkt een toffe waggie te worden !
herve11f zegt
Met duizend kilo meer vind ik het maar een rare vergelijking
Hubert zegt
Niets wordt een Lancia Delta Integrale!
Dat is een icoon en die Ionik mag nog niet in de schaduw staan. Maakt niet uit wat voor stikkers je erop plakt.
flyerbunch zegt
Het spijt me, maar voor een ex-Martini 5 rijder is dit blasfemie. Ja, ik snap de knipoog vanwege het design en vermogen etc, maar een leuke Martini sticker op een Ioniq plakken maakt er nog geen legende van. Hoe graag we het ook willen.. Helaas lijkt Lancia op sterven na dood en is het nu afwachten wat ze binnenkort gaan onthullen, maar vrees dat het niet zo spannend zal zijn zoals vroeger.
meetsysteem zegt
Ben ik een van de weinigen die de Ioniq 5 helemaal niet zo op de Lancia vindt lijken? ‘In the flesh’ al helemaal niet. Voorkant en achterkant zijn totaal anders, verhoudingen ook en qua formaat nog duidelijker afwijkend.
Ik heb niets tegen de Hyundai, wel tegen de steeds terugkerende vergelijking…
audirs3 zegt
@meetsysteem je bent een van de weinigen…
Polo Fun zegt
Ik vind het meer een karikatuur van de delta integrale. De echte delta komt natuurlijk van lancia zelf.
mc96 zegt
Het enige wat een Ioniq 5 gemeen heeft met een Delta is de hoekige styling. Een hologatiespecial laat staan een succesvolle rallyauto zal het nooit worden.
veloce zegt
De moderne Delta Integrale heet GR Yaris. Zelfde formaat, exact zelfde gewicht, marginaal meer vermogen, ontwikkeld met de zelfde achterliggende gedachte.
AudiRS zegt
Gaaf. En een Ioniq 5 met basic 218pk rijdt al subliem.
mrgg zegt
Helaas is dit duidelijk sponsorreklame.
Het is een onzinvergelijking met de Integrale en de driftmodus heeft de Tesla M3 Performance ook en is dus niet nieuw.
Geen nieuwswaarde.
willeme zegt
@mrgg:
Als het gaat om sponsoring en/of reclame zullen wij daar altijd melding van maken! Dan wordt het artikel geschreven door onze collega Branded Content.
De vergelijking met de Integrale is vrij duidelijk: Styling. De Ioniq 5 heeft wel iets van het Giugiaro-ontwerp. Dat een Model 3 ook een driftmodus heeft is tof, dat een andere auto het ook krijgt wil niet zeggen dat het niet tof is.
De Ioniq 5 is een populaire auto hier in Nederland en gezien de clicks ook bij de dealers. Dus als Hyundai wat beeldmateriaal deelt, delen wij dat graag met jullie! Het fenomeen van dit soort platen vrijgeven is niet nieuw, zo hadden we laatst de BMW i5 in de sneeuw en daar kregen we ook geen geld voor ;-)
rollingstoned zegt
“De vergelijking met de Integrale is vrij duidelijk: Styling. De Ioniq 5 heeft wel iets van het Giugiaro-ontwerp.”
Dat hoekige design heeft de (eveneens) door Giugiaro ontworpen VW Golf ook… ;-)