
Met de Ioniq 5 wordt het elektrische rijden telkens realistischer.
Het mooie aan de transitie naar elektrische mobiliteit is dat het de verhoudingen tussen de fabrikanten kan veranderen. Merken die nu al geïnvesteerd hebben in elektrische aandrijflijnen en hun nieuwe modellen zo binnenkort op de markt brengen hebben een voorsprong op de merken die het licht nog niet hebben gezien.
Dat is op zich ook logisch, want op dit moment koopt men nog voornamelijk auto’s met een verbrandingsmotor. Zie het een beetje als de gedachtegang van veel Republikeinen. Voor nu is het wellicht handiger om de huidige president te steunen, maar over zeven dagen is dat nutteloos. Nog niet iedereen lijkt te weten wat het ideale moment is om over te steken.

Ioniq 5
Hyundai heeft al elektrische auto’s in de showroom staan. Sterker nog, het merk heeft zelfs een auto op waterstof in de aanbieding. Maar er komt nog een volledig elektrische auto bij. Hyundai noemt deze de Ioniq 5. Volgens Hyundai is dat het eerste model van het nieuwe ‘line-up-merk’ Ioniq. Een merk in een merk dus. Zie het een beetje als de ID-lijn van Volkswagen of i-lijn van BMW.

Submerk
Ioniq wordt een submerk van Hyundai dat zich concentreert op puur elektrische auto’s. Het is het eerste model dat staat op het E-GMP (Electric Global Modular Platform). Heel scheutig met info over de Ioniq 5 is Hyundai nog niet. Wel weten we dat het mogelijk is om de accu van 10 naar 80% te laden in 18 minuten. Je kunt met 400V als 800V laden. Van 0-100 km/u acceleren kan ook erg vlotjes: 5,3 tellen. Waarde collega @Machielvdd kon al mede delen dat de actieradius zo’n 550 km zal bedragen volgens de WLTP.
Levering Ioniq 5
De Ioniq 5 word volgende maand op een online event geïntroduceerd. Nu worden er wel vaker elektrische concepts onthuld, maar in dit geval gaat het om een productiemodel dat dit jaar al in de showrooms staat. Volgens Hyundai is de Ioniq de evolutie van de EV 45 Concept uit 2019 (zie gallery).
Meer modellen
De komende drie jaar komen er drie compleet nieuwe elektrische auto’s bij onder het Ioniq-label: Ioniq 5, Ioniq 6 en Ioniq 7. De Ioniq 6 is een elektrische sportsedan (op basis van de Concept EV Prophecy) en arriveert in 2022. De Ioniq 7 wordt een enorme SUV.
Ben heel benieuwd, dit zou wel eens mijn eerste EV kunnen worden.. Een mooi en waardig alternatief voor mijn Subaru Impreza ’18 die ik nog altijd met veel plezier rijd, maar we moeten ook kijken naar de toekomst en met de veel lange afstanden die ik maak lijkt het erop dat de Ioniq 5 een interessante aankoop zou kunnen zijn..
Moeten we het niet al hebben over de iOniq, gezien de geruchten :)
> Zie het een beetje als de ID-lijn van Volkswagen of i-lijn van BMW.
Volgens mij niet. Die auto’s hebben een VW of BMW logo. De Ioniq krijgt geen Hyundai logo. Het is meer als Lexus als submerk van Toyota of DS van Citroën.
@koeberg: volgens het PB van Hyundai wordt het een ‘line-up-merk’ binnen Hyundai. Dus juist niet een separaat merk als DS, Genesis of Cupra. Als je goed kijkt zie je de Hyundai-logo’s op de achterklep en motorkap zitten. Ook op de wielnaven kun je ze zien.
Op zich zou een apart merk in het begin logisch kunnen zijn, maar uiteindelijk zal het gros van de auto’s elektrisch zijn en dan is het ‘hoofdmerk’ ineens het submerk ;-)
Inderdaad ja, je hebt gelijk. Ik had dat logootje niet gezien op mijn telefoon.
Volgens mij is de meest juiste vergelijking juist Polestar van Volvo.
Deze auto wordt nu al zo heftig gepromoot dat er maar twee scenario’s mogelijk zijn 1] ze vegen alles en iedereen van de markt, aandelen Tesla gaan naar beneden als de laadcurve van een Model 3 SR+ of 2] hij valt toch wat tegen.
@mashell:
Persberichten zijn zonder uitzondering zeer positief over het product. Er zijn altijd maar twee mogelijkheden: het kan vriezen of het kan dooien ;-).
Zolang de markt voor elektrische auto’s groeiende is is er een derde scenario: ze vegen alle auto’s met verbrandingsmotoren van de markt en Tesla blijft gewoon verkopen zoals ze al doen.
zolang er geen deftig alternatief is voor het laadnetwerk van Tesla gaat Tesla niet vallen.
Waarom zijn al die EV designs zo gaar? Alsof ze telkens een sausje van gaarheid erover heen gieten..vind het helemaal niks.
@ghost: In het geval van deze en de Honda is het wel een lekker sausje moet ik zeggen.
En uiteraard, nauwelijks een gril nodig plus graag aerodynamisch willen zijn.
Ik hoop dat die dit jaar nog leverbaar is i.v.m de bijtelling. Zou leuk zijn :)
Kan dit design ook op een knappe station of hatchback?
Dit is toch een hatchback?
Al die submerken, snap er niks van. Kost toch alleen maar extra geld? Duidelijker wordt het er niet op iig.
Eerste mooie elektrische hothatch!
Als ik zo’n EV zou overwegen dan was dit een kanshebber.
Alleen wel een set ander LM eronder.
Zo van de zijkant lijkt het net een Lancia Delta Integrale.
Maar ik krijg toch ook sterk de indruk dat dit formaatje Range Rover Evoque is. Staat iets te hoog op zijn wielen naar mijn idee.
Wel geinig. De nieuwe gezichten in de EV wereld zijn wel leuk.
Wel een Gers ding! Als het uiteindelijke model lijkt op de concept ga ik zeker even koekeloeren
Mijn 1e reactie na het zien van de foto’s is er een poging is gedaan een elektrische Delta integrale te ontwerpen. Er zijn inmiddels al diverse moderne interpretaties gemaakt waarvan dit ontwerp veel overeenkomsten heeft. Enige verschil dat deze meer kans maakt op productie :p..
Nou dit smoelt voor nu nog wel lekker. Ben benieuwd hoe dit over een aantal jaar zal zijn.
Vreemd. Elektrisch rijden zou goed voor het milieu moeten zijn, maar ze zijn allemaal zwaar snel en groot, vooral de zeecontainers heden. Waarom geen normale auto die 0-100 in ruim10 sec. doet? Waarbij de accu een rondje langer mee gaat ?
Gaaf ding!
De concept lijkt wel wat op een moderne Delta Integrale. Nu maaar hopen dat ie ook een beetje lekker stuurt.