Op zo’n beetje alles valt tegenwoordig te wedden. De online bookies schieten als verboden paddenstoelen uit de virtuele grond dus was het slechts een kwestie van tijd voordat er gewed kan worden op terugroepacties van automerken. Vanaf vandaag kan het, met een logische nummerrr 1 uiteraard.
De bekende online bookie Paddy Power uit Ierland heeft per merk de kansen berekend van een terugroepactie voor minstens 1.000 units. De niet verrassende #1 is Toyota met een kans van 1 op 3, gevolgd door Lexus met 2 op 1 en een verrassende derde plek voor Volvo met 12 op 1. Helemaal onderaan de lijst bungelt Skoda met een kans op een recall van 66 op 1.
Volgens Paddy Power zetten 90% van de gokkers in op Toyota. Ook Lexus is populair vanwege de aanhoudende geruchten over een eventuele terugroepactie. Hieronder een overzicht van de complete lijst inclusief winkansen. Uiteraard is deze lijst volgens de immer genuanceerde Autoblog commenters verre van compleet. Dus welke merken missen we in dit rijtje? En wie hoort juist niet thuis in de RecHall of Fame?
- 1/3 Toyota
- 2/1 Lexus
- 12/1 Volvo
- 14/1 Audi
- 14/1 Dodge
- 16/1 Honda
- 18/1 Hyundai
- 18/1 Ford
- 20/1 Volkswagen
- 20/1 Nissan
- 25/1 BMW
- 25/1 Chrysler
- 25/1 Mercedes-Benz
- 33/1 Opel
- 33/1 Fiat
- 40/1 Hummer
- 40/1 Daewoo
- 40/1 Alfa Romeo
- 50/1 Ferrari
- 66/1 Skoda
Fotocredit: SniffPetrol
lincoln zegt
nou en .. elke fabrikant komt een keertje aan de beurt ..
daar is niet aan te ontkomen ..
florisw zegt
Wat een vage uitleg! Toyota heeft een kans van 1 op 3 van een recall. En lexus 2 op 1? En Skoda 66 op 1?
1 op 3 = 33%
dus 66 op 1 = 6600%????
Vinny_93 zegt
@florisw: Je interpreteert het net verkeerd om.
Toyota is zekerder dan zeker, dus 300%.
Kom je er zo uit?
Vinny_93 zegt
@Vinny_93: De helft is waar, voor een kloppende theorie zie de reactie van Jochempie.
bartinspace zegt
Volgens mij moet ford op de tweede plek hoor. =D
013 zegt
Wel op vallend is dat de o zo slechte italiaanse merken het toch stiekem vrij goed doen…:D
Laue zegt
@013: dit is geen maatstaf, ik denk dat alle merken wel een keer aan de beurt zijn en dat alle merken een aantal maandagochtend modellen ertussen hebben zitten.
BaySideBlueBoy zegt
@013: Italiaanse merken doen niet aan recalls. Volgens hun kun je stikken met je problemen.
On topic: Had graag gewild dat Nissan niet in het rijtje hoort, helaas hadden ze een keer Nissan Note’s terug geroepen om riembevestiginen iets beter vast te lassen zodat ze 5 (i.p.v. 4) sterren konden halen in NCAP-crashtest.
R8 zegt
porsche staat er niet bij
ik wil hem onderuit zien gaan hahaaha:twisted:
Jochempie zegt
Volgens mij krijg je voor elke euro die je inzet op Toyota er slechts 33 cent van terug. Voor elke euro bij Skoda krijg je er 66 euro terug.
badidea zegt
Of weet je dan 100% zeker dat je skoda 66 keer wordt teruggeroepen.
De corolla op het plaatje valt volgens mij buiten de gaspedaal-probleem-groep.
Citrofiel zegt
De Fransen stoppen gewoon alles lekker in de doofpot, die staan er helemaal niet bij. ;)
Benz.. zegt
Het zijn maar gewoon vermoedens/geruchten..
Niet echt iets om je erg druk over te maken lijkt me. En iedere fabrikant heeft er wel eens mee te maken. Jammer dat het altijd enorm wordt opgeblazen, vooral in de media.
RickB. zegt
Ziek! minder mensen stemmen op Skoda dan op Volkswagen :D of ik snap niks van die tabel, dat kan ook…
Svenska Aeroplan AB zegt
Kijk!
Geen Saab in te vinden!
;)
Hubert zegt
@Svenska Aeroplan AB:
Klopt, de weddenschap is pas geldig vanaf 1000 auto’s…
abarth zegt
grappig dat er geen franse merken in staan
florisw zegt
@ Jochempie en Vinny 93
Ja inderdaad. Het ging natuurlijk om een bookie zoals er stond :P Ik vond het al zo’n raar verhaal, maar dit is wel realistisch. Wel opmerkelijk dat skoda 66 op 1 is en seat er helemaal niet instaat terwijl volkswagen en vooral audi behoorlijk hoog op de lijst staan! Tis allemaal VAG toch?
GOD zegt
Ik had Toyota op 2000/1 gezet.
Ze hebben net al hun auto’s terug geroepen dus hoe groot is de kans op nog een terugroep actie ;)
Brutus zegt
Stomme vraag misschien, maar wat is het verschil tussen 1/3 en 2/1? 1 van de 3 auto’s wordt teruggeroepen en 2 van de 1 auto’s wordt teruggeroepen??
Ik snap de uitleg niet :S
Vinny_93 zegt
@Brutus: Lees de rest van de comments, zie Jochempie.
Bob zegt
Bob is blij dat ie alleen maar Land Rovers rijdt ;)
Brutus zegt
@Vinny_93
Aha.. doen ze het in euro’s. Dat verklaard wel het één en ander :)
WFR22 zegt
En waarom staat mercedes niet in de top 5?
Joerek zegt
De corolla op de foto valt nou juist net buiten de terugroep actie. Alleen corolla’s na okt 2006 en dit zijn nou net alleen de sedans, die overigens nauwelijks in NL rondrijden.
Vincenzo zegt
vag natuurlijk of andere duitse rommel zoals bmw of benz?
–edit: bedankt voor de goede onderbouwing–
Waxweazel zegt
Laten we realistisch blijven. Geen enkel VAG-product of BWM zal teruggeroepen worden aangezien die enkel hun kop in het zand steken en alles altijd zullen ontkennen. De klant ervoor laten opdraaien en zo nog meer geld in het laatje brengen.
Maar daardoor krijgen ze wel het “imago” van betrouwbaar en “premium” te zijn..
Tja, de realiteit is nu eenmaal zo.
911GT2 zegt
@Waxweazel: Nee hoor ik kreeg laatst keurig een telefoontje van de dealer dat er een software update beschikbaar was voor mijn auto. En dat deze bij voorkeur op korte termijn uitgevoerd diende te worden.
Even een kopje koffie drinken en ik stond weer buiten. Bij VAG zijn ze dat soort dingen dus gewoon voor ;)
Jipp zegt
@Waxweazel: volgensmij heeft vag niet zoveel problemen, en als ze ze hebben word het keurig opgelost, tijdens een servicebeurt.
edgar zegt
WTF? waarom staat renault er niet bij met die #$(%^#$* elektronica van ze? en waarom staan merken als volvo en lexus zo hoog? slaat nergens op want volvo’s zijn kwalitatief erg goed.
Jipp zegt
ik gok op honda of kia.
Waxweazel zegt
@ Jipp :
Wat dacht je van constant kapotte turbo’s ? Of het algemeen gekende probleem van de ruiten die zomaar in de deur vallen ? Altijd al ontkent door VAG, maar wel een gekend feit bij VW en Audi rijders.
Een software update is geen recall service btw, dat heeft elk merk wel bij elk model. Een update is niet noodzakelijk een probleem, maar gewoon iets beter maken wat niet persé stuk was.
Jipp zegt
@Waxweazel: de ruiten die zomaar uit de deur vallen is niet meer van toepassing, dit was alleen bij een aantal golfjes 5 het geval. de turbo, ik heb er over gehoord, maar nog nooit iemand er iets over horen zeggen, zelf ook nog niet mee gemaakt! die tsi is gewoon goed, net als de turbo die geloof ik van bosch komt.
Brutus zegt
Een software-update wordt meestal uitgebracht om programma’s beter te laten werken en het niet te laten crashen in de technologie die dagelijks beter wordt.. Een software-update zie ik in dit geval dus een stap vóór de terugroepacties. Alleen maar in het voordeel dus voor de VAG :)
Zo zie ik het tenminste!
Joejojo zegt
Uhh terug roep actie van Dacia:
Wieldoppen verkeerd bevestigd. Moeten goed aangedrukt worden…. :)
Iets anders kan er simpelweg niet mis mee zijn :)
RaKiM zegt
zo te zien verwacht niemand dat er mazda’s binnenkort terug geroepen worden
Prisma zegt
Ik weet van de wagens opt werk, dat Opel geen terug roep acties doet. Als ze mijne bedrijfwagen voor een klein onderhoud moet binnen steken mag ik er zeker van zijn dat ik de wagen voor minstens 1 week kwijt bent. Acteraf hebben ze vanalles vervangen en de baas betaald wel.
Frederik zegt
Dom lijstje… Wat heb je hier nu aan ?
Freewarefreak zegt
Ik neem aan dat deze foto niet het gevolg is van dit probleem? Damn..
vagcom zegt
lijst klopt niet skoda 66/1 vw 20/1 skoda vw seat audi is vag groep gebruiken de zelfde onderdelen/motoren enz.
Larick zegt
De reactie van Jochempie kwam van mij via Jochems pc.
@ Vagcom: Je moet niet kijken of het klopt op onderdeel niveau. Het is gewoon een kansberekening van een bookmaker. Die kijkt naar het aantal terugroepacties in het verleden en berekent daar de kans op voor in de toekomst.
In feite klopt de theorie van Floris ook wel, van elke 100% inzet krijg je er voor Toyota maar 1/3e (33%) van terug. Bij elke inzet op Skoda kan je 66/1e (6600%) terug krijgen
Toyota heeft trouwens ‘gewonnen’ of zn winkans waargemaakt zie: http://www.autoblog.nl/archive/2010/02/09/its-official-prius-iii-krijgt-abs-software-update
Jesper zegt
Meeste merken doen geen recalls, maar laten hun defecte auto’s gewoon rondhobbelen, met alle reputatieproblemen van dien. Zie Renault, zie Alfa in de vroegere jaren. Toyota had dergelijke fouten in elektronica en corrosie niet geaccepteerd. Anderen wel. Is Toyota dan slechter?
Saab_Spyker_Automobiles zegt
Honda is de volgende
Jipp zegt
@Saab_Spyker_Automobiles: dr was er maar 1 die goed had gegokt…
the-joker zegt
zet de franse meuk maar in de top 3 :#1 peugeot #2 citroen #3 renault
Esprit_de_Flandre zegt
Lijst lijkt me wat bij het haar getrokken. Als bookie zou ik de groepen bij elkaar houden. In VW’s, Audi’s en Skoda’s zitten veel dezelfde onderdelen, dus kan het gemakkelijk bij alle drie de merken in één keer fout gaan.
frans zegt
@ Bob:
Lees de volgende lijst maar eens: gezien marktaandeel van LandRover 6X meer veiligheidsissues, en daarom op nr.1 van onebtrouwbaarheid dat is pas schrikken (en voor Volkswagen of America Inc. ook):
http://www.autoblog.com/2010/02/13/edmunds-puts-toyota-recall-into-marketplace-percentage-context/
karm zegt
@Jesper:
Alfa en Renault doen niet aan recalls: zeker niet meer dan lagere school gehad!
Toyota is niet slecht door een recall, in tegendeel! Maar is slecht door het niet te melden, waardoor er 2 jaar lang onnodig ongelukken zijn gebeurd.
karm zegt
@the-joker: je doet je naam eer aan.