De Duitse minister van verkeer Alexander Dobrindt kan wel roepen dat het allemaal losloopt met gemiste inkomsten vanuit Nederland, maar onderzoek wijst uit dat de tolheffing voor buitenlanders de Duitse detailhandel flink pijn gaat doen.
Veertig procent van de Nederlanders bracht afgelopen jaar een bezoekje aan onze Oosterburen, en we brengen per jaar zo’n 3,8 miljard euro over de grens. Met name Nederlanders die in de grensregio wonen doen graag hun boodschapjes aan de andere kant van de grens. De reden daarvoor is simpel: de dagelijkse boodschappen zijn er goedkoper en tanken is stukken voordeliger aan de andere kant van de grens. Bovendien worden tankstations aan de Nederlandse zijde van de grens redelijk systematisch uitgeroeid door onze overheid. Maar gelukkig voor de Vaderlandsche Ondernemerts komt er de Duitse tol in 2016!
Natuurlijk, een (illegaal) tolsysteem invoeren voor buitenlanders levert geld op. Om precies te zijn is de verwachting dat het invoeren van de buitenlanderbelasting de Duitse schatkist zo’n €250.000.000 euro op gaat leveren, maar door de invoering van dit systeem zullen veel Nederlanders de grens niet meer oversteken om hun boodschapjes te doen of auto af te tanken. Onderzoeksbureau I&O Research hield een enquête onder 5025 Nederlanders en het resultaat liegt er niet om. Slechts 6% van de Nederlanders staat positief tegenover de geplande Duitse tolheffing.
Het zou de Duitse economie volgens dit onderzoek ruim €1.000.000.000 euro aan gemiste inkomsten opleveren, een bedrag dat niet lijkt op te wegen tegen de opbrengsten het tolsysteem. De tol voor Nederlanders zou ongeveer 100 euro per jaar kosten en dat is voor veel Nederlanders te gek. De schatting naar aanleiding van de enquête is dat 64% minder Nederlanders in Duitsland zullen gaan winkelen, 57% er minder gaat tanken en 44% zal er minder de toerist gaan uithangen.
Ondertussen komt er in Duitsland steeds meer weerstand tegen de plannen, met name van de conservatieven. Ook kanselier Angela Merkel schijnt sceptisch te zijn over de invoer van het systeem in 2016, zij is van mening dat de tol alleen op snelwegen moet gelden en niet op het volledige wegennetwerk. Eerder bleek al dat 129 gemeenten tegen de plannen van Alexander Dobrindt en zijn achterban zijn.
henkhupelschoten zegt
Het zijn Duitsers… Verwacht maar dat ze het op de snelweg wel zullen in gaan voeren…..
osmo zegt
Ik ga geregeld wel eens in Aken shoppen (40km van hier) maar om nou iedere keer een vignet voor een dag te kopen.
rammillius zegt
Volgens Radio 1 (dacht ik) had de heer Dobrindt de Europese minister uitgenodigd op een groot kasteel met alles erop en eraan (hapjes, drankjes, ongetwijfeld vertier) om te praten over dit plan. Het klonk meer als omkoping dan praten…
De heer Dobrindt zal en moet dit plan doorvoeren heb ik het idee. Prestige, prestige, prestige.
gregorius zegt
100 euro per jaar voor een buitenlander om even over de wegen te mogen rijden, is natuurlijk best veel geld. Zo is natuurlijk de kosten voor heen en weer door Frankrijk ook van de zotte (al heb ik het idee dat de peage naar Lyon en door richting Middellandse Zee extra duur is (ik kan t fout hebben).
Maar als je dezelfde lijn doortrekt: 40 CHF om Zwitserland te doorkruizen (wat ooit ook wel naar 100 chf gaat, al hebben ze nu even tegengestemd omdat het voor de verkeerde redenen naar 100 zou moeten gaan) is ook veel voor 1 of 2 weken per jaar en vaak alleen maar 200 km van Basel naar Italie. Of 12 eur voor een weekje Oostenrijk. Of probeer eens een stuk Italie te doen: ook niet goedkoop.
Maar wat ik me nou echt afvraag: Hebben die Duitsers een onderzoek laten doen waar op langere termijn (na 5 jaar, als deze tol een begrip is) of het dan nog steeds nadelige effecten voor de lokale economie heeft? Kan me voorstellen dat dat erg gaat meevallen.
En zoals @henkhupelschoten al zegt: zal wel alleen de snelwegen worden: al zullen de dorpjes er niet blij mee zijn: die hebben nu al zat vrachtwagens die tol proberen te ontwijken.
Extra puntje: Duitsland: een van de voorstanders van de EU, die een compleet non-EU idee wil invoeren: tax voor buitenlanders die naar Duitsland komen (om al geld uit te geven). Het is maar een raar idee.
oxymoron zegt
@gregorius: De kosten in Frankrijk (en Italië) zijn niet van de zotte, die dienen om de aanleg en onderhoud door een niet-overheidsbedrijf terug te verdienen. De péage van Lyon naar het zuiden kan dus best duurder zijn als de aanleg daar moeilijker was.
Wat wel van de zotte is is dat Europa nu grotendeels open grenzen heeft maar geen vrije toegang tot alle wegen. We zetten wat dat betreft de klok tweehonderd jaar terug.
Voor het overige zal de nu zo pruttelende buitenlander gewoon zijn vignet kopen. Een tientje per maand valt mee en met extra inkopen is dat vlot terugverdiend. Ik snap dus niet waarom zulke enorme verliezen voorspeld worden. Er zijn toch ook sluizen, pontjes en tunnels genoeg waarvoor betaald moet worden, en daar is iedereen aan gewend.
oxymoron zegt
@oxymoron: Ik vergat het bijna: buitenlanders betalen ook toeristenbelasting als ze ergens overnachten en dus aan de plaatselijke economie bijdragen. Dat is overal zo. Stoort dat voldoende om dan maar niet op ris te gaan? Nee.
gregorius zegt
@oxymoron: Nou heb ik niet het geduld om t echt te onderzoeken, maar ergens kan ik me herinneren dat de Peage in Frankrijk (gedeelte) privaat bezit is (pensioenfondsen enzo?); ik kan t ook fout hebben. Dus ja, gedeelte van de opbrengsten gaat dan naar onderhoud. Verder zal er ook een hoop naar winst gaan en zullen de projecten zo zijn gefinancierd dat het hele verhaaltje al is terug verdiend voordat de weg op is.
In Italie zullen er wel meer haken en ogen aan zitten. Sinds 2005 rijd ik het stuk Como – Milaan wel eens. In 2005 was het al een ellende met wegwerkzaamheden op de A8 tot waar ie bij de A9 komt en ze zijn nu pas aan het opruimen. De A2 in Nederland ging nog sneller!
Maar goed, het is natuurlijk anders dan in Duitsland: daar wil men gewoon extra verdienen in het land aan de buitenlander!
oxymoron zegt
@gregorius: De Franse tolwegen zijn volledig door particuliere bdrijven aangelegd en beheerd. Die maken dus als het even kan winst op die investering. En aangezien de tolwegen een stuk beter zijn dan de staatswegen wordt er door de gebruikers betaald – al zullen ze af en toe wel grommen. Maar alles went.
Ik lees net dat Frau Merkel bekend gemaakt heeft dat de tol er komt, op alle wegen. Daar zal dus even flink op gescholden worden, maar als puntje bij paaltje komt wordt er betaald.
drugsrunner zegt
100 euro op jaarbasis? Dat zou je na een maand of twee in Duitsland boodschappen doen en tanken al terug verdienen.
Het zit waarschijnlijk in ons “Nederlandsch bloed” om altijd alles tegen elkaar op te wegen en eerst alles wel twintig keer te berekenen voor we ver***me een stuiver uitgeven.
Lekker goedkoop tanken en boodschappen doen in Duitsland is wel oké, maar zodra er wat betaald moet worden is het van de zotte.
osmo zegt
@drugsrunner: Als je het zo bekijkt kun je ook zeggen dat de Duitse staat al voldoende buitenlands geld int via hun BTW-heffing.
drugsrunner zegt
@osmo: Het wordt steeds moeilijker voor Jan met de pet om de overheden te begrijpen. Zouden ze zichzelf wel begrijpen? (Denk bijvoorbeeld aan Wiebes)
mashell zegt
Het is wat gemakkelijk om te zeggen 1 miljard minder voor de economie versus 250 miljoen euro opbrengsten, slecht idee niet doen. Maar die ene miljard is voor de economie en de 250 miljoen is voor de staat. Nu zijn cijfers over economische schade altijd een factor of 10 overdreven omdat het toch vooral een duimzuig getallen zijn. Maar het brengt ook maar beperkt overheid inkomsten. Ik ben tegen de maut. Het een een slecht idee om de dat om verkeerde redenen gebracht wordt, maar zoals altijd met economische schade loopt dat wel los.
schuimbekje3 zegt
Ik tank E10 benzine voor 1:46 euro… 100 euro pkw-maut heb ik dan met 23 dagen autorijden en tanken in germanistan terugverdiend.
Ik denk dat de meeste mensen zo denken omdat onze pokke-overheid al onbereikbaar is voor ons, laat staan de duitse…
mmot05 zegt
Je hoort niemand hardop zeggen maar eigenlijk willen ze deze regel invoeren voor de duizenden Polen die misbruik maken van de situatie. Ze hebben een tweede adresje in Poolen of de auto staat geregistreerd op papa’s naam die in Polen woont, maar dat ding wordt gewoon dagelijks gebruikt in Duitsland
alassad zegt
Valt 250 miljoen inkomsten eigenlijk niet enorm tegen als je het afzet tegen de totale begroting van Deutschland?
parker zegt
@mmot05: precies de reden waarom buitenlanders sinds kort ook mrb betalen als ze hier langer dan een x periode verblijven