Ook zo’n heikel punt. Invoegen op de snelweg. Hoe hoort dat eigenlijk
In navolging van ons bericht van vorige week over het richting aangeven op rotondes, leek het ons wel een leuk idee om nog even een heikel puntje aan te snijden. Invoegen op de snelweg. Hoe hoort dat eigenlijk?
Want ook hierover kun je flink van mening verschillen, viel ons hier ter redactie zelfs al op. Ondergetekende en @wouter bijvoorbeeld doen dat allebei geheel anders. Ik vind de manier waarop ik het doe vanzelfsprekend de juiste, terwijl ons grijze opperhoofd bijna moest braken toen hij hoorde hoe ik rekening houd met andere weggebruikers…
Hoe voegen we in op de snelweg?
We bespraken de optie dat we op de rechterbaan van de snelweg reden en er een invoegstrook verschijnt. Als er zich daar een auto op bevindt en die zet zijn knipper naar links om aan te geven dat hij wil invoegen, dan kijk ik direct of er ruimte is om naar links te gaan, zodat de auto kan invoegen.
Niet alleen vriendelijk en een kleine moeite, voor zover ik me kan herinneren is me dat ook zo geleerd tijdens mijn rijlessen. Die nog op een dinosaurus werden gegeven, zo lang is het geleden, maar dat terzijde. Dus ik kan ernaast zitten, bedoel ik maar te zeggen…
Maar niet bij Wouter. Die rijdt gewoon op dezelfde snelheid door, geeft de invoegende automobilist nog net geen middelvinger, maar blijft gewoon rijden waar hij rijdt, met dezelfde snelheid. De ander past zich maar aan hem aan. Met als kanttekening dat hij vrijwel nooit op de rechterbaan rijdt, maar in de sporadische gevallen dat dit zich voordoet dus…
Maar hoe moet het nou echt?
Maar hoe hoort het nou echt, als het op invoegen op de snelweg aankomt? Heeft de hoffelijke Nico gelijk, of mag Wouter gewoon zijn asociale zelf blijven achter het stuur? Wat zegt de wet erover?
Nou, wederom wordt hoffelijkheid niet beloond en heeft Wouter de wet achter zich staan. En mag hij gewoon blijven doen wat hij doet. Sterker, het hoort zelfs zo. Want het CBR zegt er het volgende over:
Invoegen is een bijzondere verrichting. Wie wil invoegen, moet altijd voorrang verlenen aan bestuurders die op de doorgaande rijbaan rijden. Vaak houden bestuurders toch even voor u in of schuiven ze een baan naar links op. Dat is uiteraard zeer hoffelijk, maar zeker geen verplichting.
Duidelijk dus. De invoeger op de snelweg heeft zich maar aan te passen en de berijder van de rechterstrook kan keihard lachend blijven rijden waar hij rijdt. Alexander Pechtold-approved dus. En wij ons maar afvragen waarom de samenleving verhardt…
Maar nu zijn wij dus benieuwd hoe jij je gedraagt in deze situatie. Ben je team Nicolas, of team Wouter? En waarom? En hoe reageer jij als iemand je er niet tussen laat terwijl er wel de ruimte voor is?
Zijn we heel benieuwd naar!
Dutchdriftking zegt
Dit is slechts de helft van het verhaal. De persoon welke invoegt zal deze actie namelijk wel met genoeg snelheid moeten uitvoeren, en dat is waar de schoen wringt. De gemiddelde automobilist doet namelijk alsof er een blok beton aan het einde van de invoegstrook staat…
Johanneke zegt
Dat ja. Mijn schoonzusje wilde een snellere auto want ze had moeite met invoegen. Ik zeg hoe dan, je auto heeft 85pk ofzo, onze 2e auto heeft er 69, nooit een probleem. Bleek dat ze altijd rond de 2800 toeren schakelde, want anders maakte de auto zo’n lawaai. Onbegrijpelijk hoe slecht sommige mensen kunnen rijden hoor. Lekker in zijn 5 net de 80 halen en dan gas geven, gek vinden dat er niks gebeurt. Mensen achter je moeten remmen, hey spookfile 👌👌
awesome zegt
Maar precies dit!
En als ik achter je schoonzusje rijd en er met flink wat gas via de linkerbaan aan voorbij rijd ben ik nog de aso ook.
mashell zegt
Hoezo is dat slecht rijden? Je schoonzus is gewoon zuinig op de techniek.
Toen ik van diesel naar benzine ging moest ik er ook aan wennen dat het geloei in de derde versnelling om een beetje vlot te kunnen versnellen normaal was.
baardmijt zegt
Proberen te versnellen in een te hoge versnelling is niet zuinig zijn op de techniek.
Redelijk laagtoerig rijden hoeft niet zo’n probleem te zijn, hoewel het op termijn wel meer interne vervuiling op kan leveren. Zeker bij moderne motoren met EGR. Het is echt wel aan te raden om, uiteraard als de motor (olie dus) op bedrijfstemperatuur is, af en toe wat door te trekken in de versnellingen.
Maar vol gas geven in een te hoge versnelling is gewoon echt niet goed voor de krukaslagers. Als je standaard te vroeg opschakelt en dan met vol gas probeert toch nog snelheid te maken is dat uiteindelijk een stuk duurder dan je hebt bespaard aan brandstof.
Het is dus wel degelijk niet goed kunnen rijden. Gelukkig rijdt straks iedereen elektrisch, daar kan iedereen mee overweg. Lekker saai en foolproof. Prima dus voor het gros van de mensen die zich gewoon comfortabel willen verplaatsen met een auto en geen idee hebben wat er achter de knopjes en pedaaltjes gebeurt.
potver7 zegt
Dat blok beton staat er ook, alleen niet letterlijk. Je mag namelijk niet op de vluchtstrook rijden, dus ook niet als de invoegstrook te kort was voor je invoegactie. De boete voor rijden op de vluchtstrook is tegenwoordig €450…
Robert zegt
Iedereen heeft het ooit moeten leren; óf je (schakelt terug en) geeft gas bij, óf je vermindert vaart en sluit achter aan. En niet zoals sommige zombies achter het stuur doen: direct vanaf de taartpunt over de blokken met 60-70 km/u naar links hoeken. Anticiperen kun je leren.
En nee, ik ga niet meer naar links als ik op de cruise control met de toegestane Vmax over de rechter rijstrook een invoegstrook passeer. Kom je weer van die pipo’s tegen die dan invoegen en vervolgens door versnellen tot ze naast je rijden en dan ‘blijven hangen’ zodat jij niet meer naar rechts kan.
ghost zegt
Hoge benzineprijzen VS zuinig rijden..is mijn vermoeden. Het valt mij ook steeds meer op dat men met 65-70 de snelweg op rijdt en vervolgens tergend traag naar de 100 (op de teller dus 95) kruipt.
sleeperking zegt
Inderdaad, er zijn twee mogelijkheden. Verkeer links rijd langzamer of sneller. Indien sneller dan wacht je tot diegene voorbij is of je geeft voldoende gas bij alvorens je invoegt, met de nadruk op voldoende. Indien langzamer dan kun je ervoor mits de afstand groot genoeg is. Indien gelijk dan geef je gas bij of rem je af zodat een van bovenstaande twee opties het geval is. Dit geldt voor invoegen maar ook voor het verplaatsen naar een baan links.
rutgerg zegt
Voordeel van invoegen met de motor. Als je 230 rijdt hoef je niet over je schouder te kijken maar alleen voor je ;-)
lekkaah zegt
Famous last words..?
Robert zegt
@rutgerg: de persoon die op een nieuwe nier, hart, long of lever wacht is je er dankbaar voor.
rutgerg zegt
Mijn lever willen ze niet…
scoobyej20 zegt
Zo lastig is het niet. Voldoende snelheid maken, ruimte kiezen waar je wil invoegen en de invoegstrook gebruiken ipv meteen bij het eerste blokje naar links.. Als je met voldoende snelheid invoegd kan je er veel makkelijker tussen en laten vaak andere weggebruikers jou er ook tussen.
AudiRS zegt
De invoeger moet inderdaad voorrang verlenen aan verkeer op de hoofdrijbaan. Maar dat betekent wel dat ik als invoeger zelf wel bepaal of ik netjes voor of na je invoeg. ik pas mijn snelheid daarop aan. Je ziet nog wel eens mensen het gat proberen dichtrijden. Daar snap ik dan weer helemaal niks van. Net als het feit dat bijna iedereen bumperkleeft. (ook jij) tel maar eens of je altijd tenminste 2 seconden achter je voorligger rijdt. Hierdoor is er weinig ruimte voor invoegers. Maar wel gaan lopen seinen als je hierdoor krap invoegt… (dat ligt toch echt ct aan henzelf). Gun elkaar gewoon wat ruimte.
potver7 zegt
Dat dus. Verkeer is gewoon een kwestie van samenwerken, en als je dat soepel doet dan gebeuren er geen ongelukken en kan het verkeer optimaal doorstromen. In mijn optiek is de voorrangsregel er met name voor gevallen waarin een manouevre tot een conflict leidt.
utregcity zegt
Als je vóór mij invoegt, dan heb je rechts ingehaald en dat mag niet, zei mijn rijinstructeur altijd.
AudiRS zegt
@utregcity. Dan heb je vast ook geleerd van je rij-instructeur dat je rechts mag inhalen naast een blokmarkering. Je weet wel, die vierkantjes langs in- en uitvoegstroken.
baardmijt zegt
Naast de blokken mag dat wel.
pomoek zegt
Als “invoeger” zorg ik er altijd voor dat ik voldoende snelheid heb. Dus probeer ik minstens 90 en liever wat harder te rijden als ik invoeg. Ik kan me mateloos irriteren aan personenautomobilisten die met minder dan 60km/h op de invoegstrook aan het pruttelen zijn, niet alleen onhandig maar ook gevaarlijk.
En het klopt dat je niet de linkerbaan op hoeft zoeken als er wordt ingevoegd. Maar als er ruimte is doe ik dat eigenlijk gewoon altijd. Zit je niet achter iemand die met 80 de snelweg op komt rijden en geef je tevens iemand de gelegenheid om goed de snelweg op te rijden. Waarom niet?
Op de A27 bij Oosterhout zijn er zelfs een paar ultra korte invoegstroken waarbij de snelwegrijders daar ook voor worden gewaarschuwd, en er eigenlijk ook wordt gesuggereerd om even links te gaan rijden.
Het enige nadeel hier is dat als je dus hierom iets eerder op de linkerbaan gaat rijden je weer te maken krijgt met Belgische auto’s met gepersonaliseerde platen die je dan onmiddellijk met lichtsignalen naar rechts proberen te jagen.
MartijnGizmo zegt
Volgas in 3 volgens mijn rijleraar, maar dat kwam misschien ook omdat ik destijds in Duitsland woonde. Voor de zekerheid doe ik het nog steeds zo!
tortuga zegt
Bij fille is het verplicht om te ritsen bij een invoegstrook in België!!! Dus zowel doorrijdend verkeer als opkomend verkeer Moeten samen werken.
kniesoor zegt
Ritsen bij een ‘Fille’ ?!? Wat is dat voor schunnige taal ? 😂
F11 550i zegt
Vind het altijd verbazingwekkend hoe gevaarlijk langzaam mensen invoegen. Naar mijn mening ook 1 van de grootste oorzaken dat er file ontstaat.
Met een gemiddelde lengte van een oprit kon ik met een lege combinatie van +- 18 ton en een dafje met maar 400pk altijd met 80 a 90km per uur invoegen.
Indien aan het max gewicht van 50 ton pak ik liever een stukje vluchtstrook mee om met een redelijke snelheid in te voegen dan alles en iedereen achter mij vol in de ankers te laten gaan.
pomoek zegt
Ik denk dat er nogal wat van jouw, oost Europese, conculega’s redelijk underpowered de weg worden opgestuurd. Die rijden soms echt gevaarlijk langzaam een snelweg op.
potver7 zegt
Nee, files ontstaan doordat mensen te weinig anticiperen. Invoegen met te lage snelheid is daar ongetwijfeld een factor bij (ook dat is een kwestie van anticiperen), maar als je op de snelweg rijdt met het idee dat jij de norm bent en iedereen die afwijkt files veroorzaakt, dan ben ze zelf net zo goed een fileveroorzaker.
kniesoor zegt
Met m’n daily is het nogal een uitdaging om snelheid te maken. De oprit, die ik een aantal keer per week neem op de terugweg naar huis, loopt aan het begin vrij steil op. Dat helpt niet bij het vaart maken en rij ik in het beste geval (einde invoegstrook) tegen de 90 km/u als ik ga invoegen. Gelukkig is er altijd ruimte en hebben de medeweggebruikers medelijden met mij en m’n nederige otootje en schuiven ze een baantje naar links op indien nodig. Zelf doe ik dat waar mogelijk ook als een ander wil invoegen. Al is er een onderontwikkelde snol in een Skoda Fabia stationcar, waarvan ik het kenteken niet zal publiceren, die denkt dat iedereen op elk moment maar een baantje moet opschuiven als zij wil invoegen. Ook als dat niet kan. En ook niet nodig is, omdat er zowel voor als achter me volop ruimte is om in te voegen. Dan ben ik even #TeamWouter en geeft dat stuk onbenul maar wat gas bij.
mark_mulder zegt
Ik woon in Polen en invoegen op de snelweg is een van de grootste punten van ergernis voor mij. Ondanks dat we over het algemeen een vrij lange comfortabele invoegstrook hebben blijven heel veel mensen 70/80 rijden terwijl je op de snelweg 140 mag. Levensgevaarlijk. Soms laat ik expres een gat vallen tot mijn voorganger bij het naderen van de invoegstrook zodat ik ruimte creeer om zelf snelheid te maken en comfortabel in te voegen.
En dan woon ik nog in een grote stad. Kon je in sommige delen van het land waar pas sinds 5 of 10 jaar een snelweg is dan hebben de mensen vaak tijdens hun rijles uberhaupt nooit op een snelweg gereden. Dat zie je dan ook direct terug in het rijgedrag.
bmwadept zegt
Invoegen met een snelheid lager dan 80km per uur, komt helaas vaker voor. Een boete is op z’n plaats
Edge zegt
Soms kan het helaas ook niet anders. Ik had vanochtend de pech dat er in de ochtendspits een kolonne Wouters op de rechterbaan rijdt. Je wil ook niet aan het eind van de invoegstrook vanaf stilstand moeten invoegen, dus dan minder je inderdaad je snelheid want 80-100 is een kleiner en minder gevaarlijk verschil dan 0-100.
potver7 zegt
Grappig – bij mijn rijlessen (midden jaren ’80) werd me zelfs verteld dat ik géén ruimte mocht maken voor invoegende auto’s, ook al was dat toentertijd in Duitsland al gebruikelijk.
Ik ben overigens ooit gezakt voor mijn rij-examen na een ingreep bij het invoegen. Ik moest afrijden op maandagmorgen om 8:00u in Amsterdam (!), moest in de ochtendspits invoegen bij een gecombineerde in-/uitvoegstrook van de A10-West waar het verkeer op de rechterrijbaan iets van 70-80 reed, auto aan auto. Ik zag in mijn spiegel een gaatje achter mij, hield in, en voegde in toen dat gat naast me zat. Wat ik niet had gezien was dat er een auto vanaf de tweede rijbaan in hetzelfde gat wilde, en die had voorrang…
crashingduke zegt
Geen ruimte mogen maken heb ik ook geleerd. Als je invoegt, moet je jouw snelheid aanpassen aan de rest van het verkeer, dus minimaal 80 km/h. Ook jaren 80, maar een BX diesel ipv een dino.
rob5nismo zegt
Ik probeer altijd wel plek te maken want ik kan er zelf niet tegen als de linkerbaan gewoon vrij is dat mensen dan niet even aan de kant gaan scheelt een hoop gevaarlijke acties soms
mashell zegt
Het hoeft niet, maar als je als je een rijstrook op schuift omdat het een goed gevoel geeft dan verkoop je dat als dat je een gevaarlijke situatie voorkwam. Helemaal prima.
dtwo zegt
Je wordt niet ingevoegd, je voegt in. Dus snelheid maken en een plekje zoeken om in te voegen. Invoeghulp is in Nederland 99% onnodig, in Duitsland ligt dat wat mij betreft iets anders omdat de invoegstroken daar ongeveer 5 meter lang zijn. Het ergerlijke van dat “hoffelijke” invoeghulp verlenen is dat veel invoegers na verloop van tijd gaan denken dat dat hoort. En dat je dus fout zit op het moment je geen ruimte voor hen maakt. Ik rijd niet vaak uiterst rechts, maar toch al meerdere keren boze reacties gehad als ik geen ruimte maakte. Tot en met een opa in zn Hyundai ix20, die meerdere keren mij vervolgens van de weg probeerde te rijden. Met zn kleinzoontjes op de achterbank.
pietertje123 zegt
1: je hebt géén voorrang als invoeger, ook niet als je richting aangeeft
2: als tweede of derde invoeger is het wél asociaal (want blokkerend en doorstroombeperkend) om meteen naar de linkerbaan te knallen en daar te blijven hangen/drammen achter de auto die wel naar links opschoof om degenen die voor je reden op de invoegstrook in te laten voegen. Nogal een puntje met die EV’s van tegenwoordig: die accelereren zo snel dat het verschil te groot is om soepel met z’n allen ingevoegd en wel door te kunnen naar ons aller bestemming.
3: rekening houden met de mogelijkheden van de invoeger en hoofdbaanberijder mag echt! Vlak voor een vrachtwagen/caravantrekker/etc invoegen is geen plicht, je mag er heus ook achter invoegen. En andersom kun je een voertuig dat puffend op gang aan het komen is best wat ruimte geven mits die er ook is voor jou. (oftewel: je moet niet naar links, maar als het kan zonder in de weg te rijden mag je gratis helpen)
4: Dit geldt overigens ook voor meerbaans wegen waar je bijvoorbeeld op de middenbaan iemand nadert die op de rechterbaan een langzamere auto gaat bereiken, schuif effe tijdig op als het kan en dan kunnen we allemaal weer soepeltjes door. Waarom zou je het niet doen, je hebt toch geen reet te doen op de NL’se snelwegen dus doe eens gek en ga bewust, attent en efficient rijden of zo.
mashell zegt
Wat is dat voor onzin over te snel accelererende EV’s? Ja die zijn snel maar kunnen ook langzaam. Juist doordat ze zo snel kunnen is invoegen met een EV heel gemakkelijk. En meteen naar de linkerrijstrook dat hoort niemand te doen (wacht eerst maar even tot je geacclimatiseerd bent) maar als iemand het doet dan degene met de snelste auto, die veroorzaakt het minste oponthoud.
Loek zegt
Eigenlijk hoe alles werkt in het verkeer. Volgens de wet ‘mag’ je van alles, maar zijn er ook dingen die je onder het kopje fatsoen kan schuiven. Zo lang je maar onthoud dat als iemand je ruimte geeft, het een geste is en dat je dat niet afgedwongen hebt. Want je moet ook niet gaan aannemen dat je altijd ruimte krijgt.
Voor mij is het een teken van wat voor bestuurder je bent. Als jij met je blik op oneindig geen ruimte geeft terwijl er niemand te bekennen is, dan zegt dat m.i. veel over wat voor andere dingen je ook niet merkt op de weg. En het is wel zo dat het degene is die invoegt die moet zorgen dat het veilig gaat, maar het kost de partij die ruimte moet geven ook geen tot nauwelijks moeite om even een baantje op te schuiven.
Met alles in het verkeer is er een juiste manier en een juiste vriendelijke manier, en ook al hoef je die laatste niet toe te passen volgens de wet, als een maatschappijbrede manier van beter rijgedrag zou het wel eens mogen gebeuren. Het verkeer is al zo veel ikke ikke ikke en daar ontstaan simpelweg ongelukken door. Beetje geven en nemen, beetje defensief rijden af en toe: het kan echt geen kwaad.
nicolasr zegt
Je schrijft lekker Loek. Moet je wat mee doen… ;-)
Loek zegt
@nicolasr: ik zal morgen mijn cv eens naar Autoblog sturen, misschien zoeken ze wel nieuwe schrijvers :D
theghost zegt
Als ik invoeg, doe ik dat met ruim voldoende snelheid. Als iemand voor me wil invoegen moet ie gang maken, lang leve adaptive cruise control, er is voor me dus altijd voldoende ruimte voor een invoeger!
Ondanks dat ga ik als het kan altijd een baantje naar links om ruimte te maken.
HZW zegt
Je heb ooit geleerd de volle lengte van de invoeg strook te moeten gebruiken bij het invoegen, en niet gelijk na de taart punt in te voegen.
Maar de gemiddelde auto mobielst doet dat niet, en veelal met een tempo van een bejaarde, wordt er ingevoegd, gelijk na de taartpunt.
Het is al zo slecht gesteld dat er opvallende borden geplaatst moeten worden met de tekst “de gehele invoegstrook gebruiken”.
Het zou voor half Nederland ook geen overbodige luxe zijn om een herhalingscursus auto rijden te volgen, want er zijn te veel automobilisten waarvan je serieus afvraagt hoe ze überhaupt ooit hun rijbewijs behaald hebben.
mashell zegt
Dat heeft toch niks met niet kunnen autorijden van doen? Maar alles met onzekerheid, als je meteen bij het puntstuk invoegt dan zit je er tenminste op en kan dat niet meer misgaan.
AC zegt
Als ik alles zo lees kan ik me hierin in grote lijnen zeker vinden. Reden maar meer mensen zoals hier wordt geuit :)
Dus invoegers gas er op en minimaal 80/90 (overdag) halen en niet meteen naar links mikken/afdwingen met een knipper bij de eerste blokken van de strook.
En de rechterrijstrookrijder evt naar links als het veilig kan zonder dat je op de linkerrijstrook iemand hindert; kleine moeite en geste.
Jurgen zegt
Meestal zit ik op het begin van de invoegstrook al wel op de 130, mag niet maar nooit problemen met invoegen, en nee, ik ga niet zomaar naar links voor invoegend verkeer, of het moet zijn dat er helemaal geen ruimte is, dan wel natuurlijk
avdb55 zegt
Het grootste probleem is eigenlijk dat de meeste autobestuurders niet verder kijken dan 10 meter recht voor hun auto.
Als je een invoegstrook oprijdt zou je ook gelijk om je heen kunnen kijken en dan zien wat er zoal op de meest rechtse rijstrook rijdt. Dat geeft je de mogelijkheid om tijdig te versnellen of eventueel iets af te remmen.
Zie ook dat veel mensen tegenwoordig een steen onder het gaspedaal hebben liggen ipv erop. Proberen in te voegen met 60 km/h.
baardmijt zegt
Precies dit.
Zodra je zicht hebt op de rechterrijstrook maak je een plan waar je in wilt/kunt voegen.
Sommige – best veel – mensen kijken ergens halverwege de invoegstrook of nog later eens of er toevallig ruimte is. Die verwachten blijkbaar dat er altijd een Nicolas op de rechter rijstrook rijdt die hun probleem ziet ontstaan en het voor ze oplost.
Natuurlijk maak ik ook ruimte als iemand in de problemen dreigt te komen en ik kan een strookje opschuiven, of in het ergste geval zelfs door dan zelf maar wat snelheid te verminderen. Maar het zou helemaal niet nodig moeten zijn.
Ook met een autootje met 44 pk is het me altijd gelukt in te voegen zonder ander verkeer te hinderen. Met een 12 pk 125cc brommertje lukt het zelfs, al moet je dat ding soms wel echt helemaal uitwringen om fatsoenlijk in te voegen. Met die laatste is het wel prettig dat de max. 100 km/u is. ;-)
Stay Positive zegt
Ik zit in team @nicolasr en heb het net als Nicolas ook zo geleerd. Als het niet mogelijk is om naar de linker baan te gaan (doordat daar al ander verkeer rijdt), dan geef ik of gas bij of ga van mijn gas af om ruimte te geven aan de invoegend auto.
Bovendien weet ik dat verkeer op de hoofdrijbaan voorrang heeft op het verkeer dat op de oprit rijdt, maar het is wel zo netjes om dat verkeer de gelegenheid te geven om te kunnen invoegen. Dat waardeer ik zelf ook als iemand dat bij mij doet.
mashell zegt
Je bedoeld het natuurlijk goed. Maar realiseer je wel dat gas loslaten om ruimte te geven aan de invoegende auto heel erg irritant is voor de auto die achter je wil invoegen en voor het verkeer dat achter je rijdt.
Bij invoegend verkeer is het belangrijk dat de situatie voorspelbaar is, voor het invoegend verkeer en voor het verkeer dat al op de rijstrook is. De gemakkelijkste manier om die voorspelbaarheid te creëren is om geen wijzigingen in snelheid aan te brengen.
Max zegt
Gewoon doorrijden op zelfde snelheid, invoegstrook is groot genoeg om invoeger op snelheid te laten komen en in te laten voegen.
Ben ooit bijna van mn motor gereden op een lege snelweg. Heel hoffelijk misschien dat naar links uitwijken, maar totaal onnodig en zonder te kijken dus levensgevaarlijk.