Na de uitleg over waardestijging en de aandachtspunten voor mensen die willen investeren in auto’s, leek het ons wel zo vriendelijk om wat auto’s op een rij te zetten waarin je zou kunnen investeren.
We kijken in dit artikel naar prijstrends over grofweg de afgelopen vijf jaar, en hoewel er héél veel auto’s in dit artikel zouden passen, vinden we het ook wel leuk om ze een beetje te verdelen per prijscategorie. Voor elk wat wils, zullen we maar zeggen. We weten dat voor een hoop genoemde auto’s geldt dat ze ook wel voor minder geld te krijgen zijn, maar we kijken naar auto’s met lage kilometerstanden in een investeringswaardige conditie. Een beater met een paar ton op de klok zal niet snel in verzamelaarshanden terecht komen. Niet alle genoemde auto’s stijgen al vijf jaar in prijs, sommige zijn daar pas recent mee begonnen.
We hebben vier categorieën gemaakt, met per categorie drie uitgelichte auto’s en daarnaast nog wat andere auto’s die in dezelfde categorie passen. De insteek is dat we je een idee geven van auto’s die een investering waard kunnen zijn. Auto’s die nog niet op hun dieptepunt zijn (geweest) hebben we buiten beschouwing gelaten. En uiteraard zijn er geen garanties voor succes en kan er over het resultaat van je investering alleen gecorrespondeerd worden als je besluit een percentage van je winst te doneren aan het Autoblog personeelsuitje.
Voor investeerders met miljoenen
Om te beginnen, een selectie van de superexclusieve auto’s die miljoenen waard zijn. Auto’s waarin je best kan beleggen, maar waarbij al een flinke prijsstijging is geweest en je moeite zal moeten doen een relatief betaalbaar exemplaar te vinden.
Ferrari 288 GTO
De GTO-badge is populair als het om Ferrari’s gaat. De 288 GTO is een mooi voorbeeld, en in 2010 kon je ze oppikken voor ongeveer €500.000 euro. Tegenwoordig is de vraag naar klassieke Ferrari’s zo groot dat een 288 GTO zomaar het vijfvoudige van dat bedrag opbrengt.
McLaren F1
Deze waren vijf jaar geleden al zo’n 2,5 miljoen euro waard. Tegenwoordig gaan ze voor ongeveer 10 miljoen euro weg, zelfs als ze een keer flink in de poeier hebben gezeten. Rowan Atkinson vindt het prima.
Andere suggesties in deze categorie:
BMW M1
Bugatti Veyron
Ferrari 375
Ferrari Enzo
Ferrari F40
Lamborghini Miura
Mercedes Gullwing
Porsche 959
Voor investeerders met tonnen
Auto’s die minstens €100.000 euro op moeten leveren, sommige gaan al richting de miljoen euro. Het einde lijkt nog niet in zicht voor deze auto’s. Het lijkt erop dat in deze categorie de grootste sprongen gemaakt worden, met als mooi voorbeeld de eerste auto die we in deze categorie behandelen.
Porsche Carrera GT
Ze worden hier en daar al voor meer dan een miljoen euro aangeboden, maar met een beetje zoeken kan je voor ongeveer €900.000 euro nog wel een fraaie Porsche Carrera GT vinden. Bizar genoeg is dat ongeveer drie keer zoveel als twee jaar geleden. De Carrera GT schiet momenteel enorm omhoog in waarde.
Ferrari Testarossa
Vijf jaar geleden was een leuk exemplaar nog op te pikken voor pak ‘m beet €60.000 euro, nu kosten ze minstens €100.000 euro en de fraaiere vroege exemplaren gaan hard over de €200.000 euro.
Mercedes 190 EVO
Twee jaar geleden vond je mooie exemplaren nog rond de €65.000 euro ongeveer, tegenwoordig zijn ze onder de €100.000 euro heel erg schaars geworden. Maar het is dan ook met recht een toekomstige klassieker, met z’n straatlegale DTM looks. Er zijn er overigens 502 van zowel de EVO I als de EVO II gebouwd.
Andere suggesties in deze categorie:
Aston Martin DB4
BMW Z8
Ferrari 512 BBi
Ford GT
Lamborghini Countach
Lamborghini Diablo
Lamborghini Jalpa
Maserati Ghibli (jaren ’60 model)
Porsche 356
Porsche 911’s van de eerste paar bouwjaren (1967 – 1973)
Porsche 911 Turbo (S) van alle types
Porsche 911 met toevoeging “RS” van alle jaargangen
Volkswagen Beetle (split window)
Voor investeerders met tienduizenden euro’s
We komen langzaamaan bij de meer betaalbare auto’s terecht. Wellicht dat je met een beetje sparen of een goede erfenis al kan gaan beleggen in deze categorie. Dit is waarschijnlijk de categorie waar je het meeste keuze hebt.
BMW e30 M3
De e30 M30. Spiritueel vader van alles wat mooi is uit München. Een jaar of wat geleden nog in uitstekende conditie op te pikken rond de €10.000 euro. Nu zijn de goedkoopste, meest afgeragde exemplaren in heel Europa zo’n €30.000 euro waard. De échte toppers gaan zelfs al door de ton, maar je kan ze zeker nog ruim daaronder oppikken.
Ferrari F355
Ik kan me nog herinneren dat ik een paar jaar terug durfde te dromen van wat ik de mooiste, relatief bereikbare Ferrari vind: de F355. Ze stonden al te koop voor een kleine €40.000 euro. Maar nu kan je ze met een beetje geluk nog nét onder de ton vinden. De F355 droogt heel goed op nu de jaren verstrijken, deze schoonheden blijven nog wel even in waarde stijgen.
Porsche 993
Alle luchtgekoelde 911’s vertonen op dit moment eigenlijk waardestijgingen, maar bij de 993 loopt het wat harder. Sommige uitvoeringen / jaargangen stegen zelfs met dik 70% in waarde per jaar. Ook eerdere modellen stijgen wel in prijs, maar zijn over het algemeen (de allereerste jaargangen en enkele exclusieve uitvoeringen buiten beschouwing gelaten) goedkoper. Een beetje 993 met aantrekkelijke kilometerstand kost al snel €50.000 euro, wil je een Turbo S dan is deze tegenwoordig zomaar €300.000 euro of meer waard. Maar ze stijgen nog steeds in waarde, dus zelfs dat kan interessant zijn.
Andere suggesties in deze categorie
Audi RS2
Audi S4 (B5)
BMW 1M
BMW 2000 / 2002
BMW 8-serie
BMW E36 / e46 M3
BMW E39 M5
BMW M3 CSL
BMW Z3M Coupe
DeLorean DMC 12
Jaguar E-Type
Jaguar XJR
Lanca Delta Integrale EVO
Mercedes 190E
Mercedes 500E
Mitsubishi Lancer EVO Tommi Mäkkinen
Porsche 912
Porsche 968
Renault 5 Turbo
Volkswagen Golf I GTI
Volkswagen New Beetle RSI
Volkswagen T1 / T2
Volvo P1800
Voor investeerders met duizenden euro’s
Natuurlijk kun je ook meedoen met een kleinere portemonnee. Sterker nog, dat kan een bijzonder mooi opstapje zijn naar de voorgaande categorieën. We behandelen deze categorie wat uitgebreider.
Citroen XM
Op dit moment voor een paar duizend euro op te pikken, maar dat waren de DS en de CX ooit ook. En die zijn behoorlijk prijzig geworden inmiddels. Alle basisingrediënten zijn echter hetzelfde: excentriek ontwerp, luchtvering, massaal weggeroest dus zeldzaam geworden… Die zescilinder, oei wat lekker. Maar zorg dat je een plek hebt waar je de auto droog kan stallen, dat scheelt je een hoop laswerk.
BMW Z3
Een coupé wordt lastiger, maar het kan nog. Een mooie roadster is makkelijker te vinden maar ook minder speciaal. Beide zullen wel in prijs gaan stijgen waarschijnlijk.
BMW e30 325i
Wordt al flink meegezogen in de prijsstijgingen, als gevolg van de immense populariteit van de e30 M3. Je zal goed moeten zoeken om een exemplaar met niet al teveel kilometers op de kop te tikken.
Audi TT
Deze wordt ook al de Ur-TT genoemd. De eerste generatie TT is inmiddels een auto voor de liefhebber. Noem het gerust een kappersauto, maar het is echt een fraai ding.
Mercedes 190E 2.5
Jep, deze zijn nog relatief goedkoop te vinden. Het kleine broertje van 190 EVO is zeker geen verkeerde auto en als je goed zoekt zijn ze er al rond de €5000 euro met een beetje werk.
Peugeot 205 GTi
Toegegeven: het is verdomd lastig om een onverknoeide Peugeot 205 GTi te vinden. Maar als je er één weet te vinden, vallen de prijzen doorgaans nog erg mee. Het is ook een auto die relatief eenvoudig op te knappen is, aangezien onderdelen nog wel voorhanden zijn.
Porsche 914
De Porsche 914 is altijd een ondergeschoven kindje geweest, maar wint toch langzaam aan populariteit.
Porsche 924
Nog net iets goedkoper dan de 944, maar check goed op roest en scheuren in het dashboard. Een potentieel waardevolle klassieker, maar ook een potentiële valkuil. Laat je niet verblinden door het betrouwbare imago dat Porsche heeft, ook deze auto’s gaan stuk.
Renault Clio II RS Trophy
Dit is de Peugeot 205 GTi van de toekomst. Puur rijplezier en op te pikken voor een paar duizend euro.
Saab 900 Turbo
Saab is op sterven na dood, maar de 900 Turbo is een ultieme future classic.
Subaru Impreza WRX
De oudjes zijn op te pikken voor niet al te veel centen, maar alle potentie om een gewilde klassieker te worden in de toekomst. De Impreza heeft z’n strepen al ruimschoots verdiend, het is wachten tot de verzamelaars die erfenis gaan erkennen.
Volkswagen Golf II GTI
Altijd ondergesneeuwd door z’n nog oudere broertje, maar de Golf II is een verschrikkelijk potent autootje en bovendien zijn onverknoeide exemplaren zeldzaam. Sterker nog, je zult je best moeten doen een originele te vinden onder de €10.000 euro. Niet te lang wachten dus!
Volkswagen Golf III VR6
De Golf III GTI was een teleurstelling na z’n goed rijdende voorgangers. Gelukkig was er de VR6 die alles goedmaakt. Probeer er één op te pikken met de originele BBS’jes en Syncro vierwielaandrijving.
Om alles te benoemen is bijna onmogelijk en jullie zullen ongetwijfeld ideeën hebben over auto’s die geld waard worden in de toekomst. Deel jullie input met ons in de reacties!
ettie zegt
De z4M zit ook al in de lift zag ik laatst
rufctr01 zegt
En ook voor de Golf II en III moet goed zoeken. Die zijn ook massaal weggeroest. De Golf II was de laatste leuke GTI van VW.
reistje zegt
@rufctr01: En toch verbaas ik mij vaak hoeveel er nog zijn. Een van de pluspunten vind ik dat de VW community erg positief en gezellig is.
Helaas heb ik mijn eigen GTI Edition One ‘moeten’ verkopen omdat er teveel aan moest worden gedaan en ik te weinig budget en middelen heb op dit moment.
Dutchdriftking zegt
@rufctr01: de golf 3 roest niet, deze lost op in water…..
skinnybmw zegt
In Duitsland staan BMW E30 M3 Sport Evolutions te koop voor 195000-295000 euro?
e1000bmw zegt
@skinnybmw: Hier in NL zijn er een paar…onder de €100.000,-.
skinnybmw zegt
@e1000bmw523i: Die van 295000 euro is inmiddels van mobile.de af en had 3500 mijl op de teller…absurde prijs natuurlijk maar denk dat het met de km. stand te maken had…volgens mij is de duurste Sport Evo in Dld. nu 195.000 met 30k op de teller.
maxidyne zegt
Heb al 15 jaar een RS2, stijgen niet in waarde. Al jaren dezelfde taxatiwaarde, en verkoopprijzen liggen al jaren rond de 20 a 30 duizend euro voor een onverprutste met lage kilometerstand. Die van mij is 100% origineel, 120.000 km.
Oja: de XM roest niet, verzinkte carrosserie. Mijn maat rijdt al tien jaar in een V6 24V Exclusive, zeer robuuste wagen, alleen elektronica zeer zwak. Maar makkelijk aan te passen. Altijd een zwak voor de XM gehad.
Zou mijn E46 330 Ci ook wat gaat stijgen in waarde? Marktprijzen zweven ook al jaren rond de 5/6 duizend euro.
Dutchdriftking zegt
@maxidyne: ach laten we eerlijk zijn, die RS2 wil je toch ook helemaal niet verkopen?
maxidyne zegt
@dutchdriftking: absoluut niet! Ben inmiddels ook erg gehecht aan mijn 330 CI, heb ik ook al 11 jaar.
5cilinder zegt
@maxidyne: En die XM’s zijn al duurder geworden toch al 10 ruggen voor een mooie met v6 of 2.5turbo diesel
mazdarx zegt
Mazda RX-8 misschien in de laatste categorie? Zal de laatste auto met Wankel motor ooit gemaakt kunnen worden en een mooi exemplaar met weinig KM en originele motor vinden gaat moeilijk worden over pakweg 10 jaar (Dit is nu al erg moeilijk trouwens…).
Ik ga er niet vanuit dat die van mij nog veel waard is over een paar jaar want… Ik rij er gewoon mee, zoals het hoort!
Rob zegt
Zo’n XM vind ik echt leuk. Zou er zo een kopen, mocht ik behoefte hebben aan een comfortabele reiswagen (heb ik nu dus niet). Strak ontwerp en lijkt me heerlijk om er kilometers mee te gaan vreten. Want dat kunnen ze! Als ik een XM had zou ik ‘em helemaal oprijden denk ik…
Maar dan mis ik een beetje de achterliggende gedacht van dit artikel: geld verdienen…..
parker zegt
CX in prijs gestegen? Die dingen kosten nog steeds maar een paar mille. Zelfs een DS gaat niet echt omhoog in prijs, eerder omlaag. Net als bij engelse sportwagens begint de doelgroep te hard te vergrijzen: vraag neemt af. Bij gering budget zou ik eerder geld stoppen in een nineties E34 M5, een E500 of iets anders ‘snels’, maar ook daarvoor geldt dat de kans groot is dat de kosten van 15 jaar stallen, onderhouden en verzekeren plus mrb niet opwegen tegen de mogelijke prijsstijging. Resumé: eraan verdienen zul je niet! Al helemaal niet op een XM
e1000bmw zegt
@parker: Staat weer tegenover dat men straks – als de zelfrijdende auto gemeengoed is – “puristen” alles wel willen hebben, als ze maar zelf kunnen rijden. Dan zou je – theoretisch – met die dingen kunnen cashen…
parker zegt
@e1000bmw523i: ..maar dan heb je weer kans dat het milieu zwaarder weegt en je er de weg niet meer mee op mag..
frederik zegt
@parker: Nou een écht goede DS gaat voor rond 20k en ik zie niet waarom die prijs zou dalen (disclaimer: heb er zelf een). CX geef ik je gelijk in, voor 5k heb je al een mooie. Met het huidige belastingklimaat zullen er wel veel verdwijnen, dus ik verwacht wel dat ze over 5-10 jaar zeldzamer en duurder zijn (disclaimer: ik heb er zelf een). XM zie ik voorlopig niet echt in waarde stijgen. Zelfde probleem als CX, maar het lijkt erop dat in de toekomst alleen een klassieker van 40 jaar zinnig is vanwege milieuzones e.d. Dat duurt voor de XM nog heeeel lang…
sabrerator zegt
@frederik:
Een XM is wel relatief licht, dus belasting valt nog mee.
De bodem is bij de XM echt wel uit de prijzen hoor. Mooie exemplaren kocht je 5 jaar geleden voor de schrootprijs, maar nu niet meer.
Ook de BX stijgt al. Voor een mooie betaal je zo maar een duizendje of 3. Vroeger was dat een honderdje of 3.
gtwillem zegt
@parker: klopt helemaal. Beetje Volvo Amazon Syndroom. Veel van gebouwd en veel exemplaren zijn te lang door gereden. En elke liefhebber die er een wilt, heeft hem al. Als je een mooie DS Pallas met weinig op de klok hebt, kan ie wel iets gaan stijgen.
Daarbij is je onderbouwing over de vergrijzing absoluut waar. Het aantal liefhebbers is gewoon minder aan het worden. Net als bij oude MG’s. Er is gewoon minder animo naar, wat je ziet in de prijzen.
sanderm3 zegt
Meestal hetzelfde liedje, héb je geld (en tijd), dán kun je geld maken. Heb je geen geld kun je je laatste stuivers aan de belastingdienst brengen voor goeie doelen. … Griekenland ofzo “proest!”
VeniVidiVici zegt
@sanderm3: Daar had Robin Hood een oplossing voor… ?
sanderm3 zegt
@venividivici: pas op, met alleen al dat soort ideeën in je hoofd zetten ze je al vast tegenwoordig ?
Citrofiel zegt
De XM heeft natuurlijk geen luchtvering maar hydropneumatiek. En ik betwijfel of die snel in waarde gaan stijgen, de CX is pas relatief recent aan waardestijging begonnen. Voor de mooie exemplaren dan, veel CX’en kun je nog steeds voor een relatief schijntje oppikken.
Overigens baal ik wel dat ik een jaar of twee geleden een kans heb gemist. Ik zag een mooie XM online te koop staan in Frankrijk. Absoluut basismodel in onberispelijke staat, en ik zou er toch praktisch langs komen die vakantie. Uiteindelijk niet gedaan, en een maand later stond hij voor het viervoudige in Nederland te koop…
lekbak zegt
@Citrofiel: schrale troost: te koop is nog niet verkocht. De koper bepaald de prijs nog altijd.
desjonnies zegt
De hele markt is oververhit aan het raken, @e1000bmw523i stuurde een linkje van een R8 Gordini (liefhebbersding) door, wordt met droge ogen dik meer dan vijftig mille voor gevraagd………en betaald, was twee jaar geleden nog rond de 32 mille.
De 250GTO is eigenlijk helemaal niet interessant, ’t is al het spul wat eronder zit.
Porsche 911′ prijzen vliegen de pan uit voor ‘gewone’ 911’jes, Turbo’s waren altijd al duur, Renault 5 Alpine is verdrievoudigd in een jaar of drie, Impreza STi GC8-en zie ik ook fors duurder worden.
En ik heb het gerucht gehoord dat China binnenkort opengaat voor gebruikt spul, maak dan je borst maar nat !
Enige die tegenvalt is de Mercedes SL R 107, die zie ik nog niet zo hard stijgen, maar ik kan er faliekant naast zitten !
http://f.fwallpapers.com/images/mercedes-benz-sl-klasse-r107-1971-89.jpg
e1000bmw zegt
@desjonnies: Komt omdat de vraag naar de R107 een beetje afgezwakt is denk ik. En het aanbod is gigantisch. Hoewel, een EU-spec exemplaar is momenteel moeilijker te vinden dan de US-uitvoering waarmee je doodgegooid wordt…
R5 GT Turbo: op wat wisselgeld na ook al €15.000,-. En dat is nog wel het minst begeerlijke Vijfje…
gtwillem zegt
@e1000bmw523i: de R107 zal qua waarde redelijk stabiel blijven. Maar de reden waarom ie niet door steeg met de rest van de bubbel is omdat de R129 ineens weer cool was. Benzeen zijn bij introductie schitterend, maar tussen de 5-15 jaar oud zijn het foute kamperbakken. Om na 20 jaar weer ‘klassiek’ te worden (de R230 is nu de foute SL). De prijzen van een aparte SL R129 schieten ook omhoog.
trustmeiamanengineer zegt
Alfa Romeo 156 en 147 GTA horen ook wel in het laatste rijtje. Nu ruim onder de 10k te koop, maar prijzen stijgen. En de Honda S2000 lijkt me ook een gegarandeerde klassieker. Helaas heb ik de centen (nog) niet om een van deze wagens aan te schaffen nu.
Dutchdriftking zegt
@trustmeiamanengineer: zo’n GTA blijft inderdaad heerlijk!
dondeboer zegt
@trustmeiamanengineer: ik heb een maandje terug een GT gekocht met de Busso v6.
dondeboer zegt
@dondeboer: te snel op verzenden gedrukt… Is het laatste model dat is geleverd met de Busso v6 en 1 van de laatste succesvolle Bertone ontwerpen. Ik verwacht niet dat ie heel veel meer waard zal worden, maar ik verwacht dat ie wel redelijk waardevast zal zijn.
Maar het meest belangrijk: ze klinkt goddelijk.
d3nnnn zegt
Vokswagen Scirocco mk3 stijgt ook in waarde.
norge zegt
Een Lotus ‘Elise lijkt me een investje wel waard..
ej20g zegt
Over de eerste generatie Impreza’s: GT Turbo’s zijn nog goedkoop, exemplaren uit 1999 en 2000 stijgen langzaam in waarde. Wat betreft de WRX en STI: de WRXjes zijn gestaag aan het stijgen, STI’s zijn al flink duur aan het worden (€6000 in Japan).
De STI’s van de tweede generatie zijn nu nog redelijk goedkoop te vinden maar stijgen als een malle in waarde.
Verder, ook voor investeerders met enkele duizenden euro’s te besteden: koop een Volvo 850R nu het nog kan. De prijzen van T-5R’s rijzen de pan al uit, de R’s zijn nog relatief goedkoop te krijgen maar zijn ook stijgende. Laat je daarbij niet afschrikken door de kilometerstand, ook exemplaren met 3 á 4 ton op de klok zijn flink aan het stijgen. Een lagere kilometerstand helpt natuurlijk wel maar is zeker géén voorwaarde.
Verder zijn Mazda MX5’s van de eerste generatie ook aardig aan het stijgen, relatief gezien dan. Dit komt doordat deze het meest puur is vergeleken met de NB en NC. Iets wat de ND ook weer heeft.
gtwillem zegt
@ej20g: Impreza STI’s zijn in Nederland relatief duur. Net als Evo’s. En de reden is simpel: in NL zijn er erg weinig. De vraagprijzen zijn op dit moment te hoog. En ze staan lang te koop. Heel erg lang. Ik kijk af en toe wat er te koop staat, en de duurdere staan er soms al jaren op. Kijk baarde Europese prijzen en je ziet dat je je ze voor veel minder kan krijgen. Inclusief importkosten.
bofkont zegt
@gtwillem: corrado Vr6 geheid een klassieker en waarde stijger!
gtwillem zegt
@bofkont: als je een mooie en originele hebt met niet te veel KM’s, wel. Maar die stijgen al een tijdje. Net als oude Scirocco’s.
bofkont zegt
@gtwillem: Simpel gezegd te lang te koop is te duur, zo bijzonder is een evo of Sti nu ook weer niet.
gtwillem zegt
@bofkont: in principe te duur. Maar omdat het aanbod zeer klein is, verkoop je hem op den duur wel. Het zijn met name particulieren die dit doen. Die weten dat ze een perfect onderhouden auto hebben. En niet per se weg moet. Dan nemen een paar andere particulieren dat over en voila: de helft van het aanbod van de Evo’s/STI’s van dat type is ineens een stuk hoger. Ze zijn juist wel bijzonder: want zeldzaam en anders dan al het andere spul wat er rondrijd. En nog dagelijks te gebruiken ook. Dus er zijn altijd meer kopers dan verkopers ;-).
ej20g zegt
@gtwillem: dat klopt, maar de BugEye’s zijn nog steeds behoorlijk aan het stijgen, net als de Classics. Dat ze goedkoper zijn om zelf te importeren is inderdaad waar, je moet het alleen wel durven.
Ik ben nog steeds van plan om met de tijd, na mijn studie, een nette Impreza WRX STI uit 2000 te importeren, rechtstreeks vanuit Japan. Maar ik verwacht dat ze tegen die tijd wel €10.000 zullen doen omdat ze nu in Japan al voor €6000 te koop staan. Keep on dreaming zal ik maar zeggen.
bassx zegt
F40 moet denk ik F50 zijn. Niet alleen duurder maar stijgen ook sneller in waarde.
reistje zegt
Als de prijs van een auto uit de pan rijst verlies ik vaak mijn interesse. Ze worden dan onbereikbaarder en het word steeds meer een financieel ding dan een liefhebbers ding. Bovendien heb ik het idee dat de laatste jaren de automarkt een bubbel met investeerders aan het worden is, ik ben benieuwd of en wanneer de bubbel gaat klappen.
Oftopic: Hoe zit dat nou eigenlijk met je ‘reactie moet worden gecontroleerd’, is dat afhankelijk van wat er in staat of van je vorige posts?
lekbak zegt
@reistje: de bubbel gaat knappen. Het gaat nu met zoveel auto’s zo hard, dat kan niet goed blijven gaan. Ik hoop binnen een jaar of 5. Tegen die tijd hoop ik dat ik mezelf in een situatie heb gebracht dat ik ook kan kopen.
potver7 zegt
Het allerlaatste model Saab 9-5 lijkt me ook wel een leuke optie. En dan vooral de station-versie…
Lotus-Omega zegt
@potver7: of die ooit goedkoop worden… ik vraag het me af.
lekbak zegt
@Lotus-Omega: over een jaar of 15 wel. Het blijft een grote alledaagse auto. Dat het dan eentje is die weinig gemaakt is en van een niet meer bestaand merk maakt volgens mij weinig uit.
philipf zegt
Helaas, niks in mijn prijsklasse…
humpyourdog zegt
De honda s2000 mag er ook wel bij denk ik. Dingen worden er niet goedkoper op en ik vind hem persoonlijk zeer mooi opgedroogd. Misschien ook nog de crx del sol erbij…
gash zegt
Zet maar een originele, 1e generatie New Mini Cooper S (Works) of (nog beter) een GP weg. Neemt tevens maar weinig ruimte in beslag.
jaapiyo zegt
Lotus-Omega zegt
erg blij dat ik laatst een originele niet verpeste Peugeot 205 1.9 CTI heb gekocht! met nog geen 55.000km en een flinke stapel onderhoudspapieren. erg blij mee, en gaat eerst ook nog niet weg! :D
e1000bmw zegt
Wat Ferrari betreft zou ik voor een Dino 308 GT4 gaan. Momenteel zitten die gemiddeld tussen de veertig- à vijftigduizend euro. Al zijn er – afhankelijk van de staat – uitschieters naar de dertig en zeventigduizend.
Clio Williams is redelijk stabiel bij circa twaalfduizend. Wat de Clio 2 betreft: de V6 links laten liggen. De RS levert meer fun.
En aangezien wij autoblogreaguurders ook graag rijden met een auto, zou ik adviseren om alles boven de 50 mille links te laten liggen. O, en een service manual aanschaffen van het betreffende voertuig.
Wat de Porsche betreft: ga bij de 914 voor de 2.0i. Deze is nog redelijk te vinden voor niet al te veel en levert nagenoeg hetzelfde vermogen als de 914-6. Bij de keuze 924/944/968: eerste twee zijn te vinden onder de 10 mille, de 968 er net boven (maar is dan wel weer een “echte” Porsche).
En over absurde prijzen gesproken: http://ww3.autoscout24.nl/classified/267549311
Dutchdriftking zegt
Mooie lijst. Wat de VR6 betreft ben ik het echter niet eens met de Synchro aandrijving. Natuurlijk is de daar bij horende 2.9 VR6 fijner dan de 2.8, maar de 200kg extra wagengewicht halen het laatste beetje lichtvoetige uit deze auto. Wil je een fijne kar dan heb je het meest aan een FWB uitvoering van na November 1995. Laatste type blok, en daar het een facelift model is in mijn ogen net even frisser. Er zijn heel veel opties leverbaar op deze auto’s, echter zijn de meeste auto’s helemaal kaal. Deze opties zijn achteraf vaak wel in te bouwen, maar originele opties worden al veel geld waard. Denk hierbij aan het originele alarm, climate controle, cruisecontrole, stoelverwarming, Recaro interieur of het destijds peperdure Nokia suround systeem. Dit is slechts een kleine greep uit de opties. Heb je echt geld over dan is een VR6 station een nog veel leukere auto. Ik verwacht dat die nog veel harder zal gaan stijgen. Een originele Corrado VR6 is al niet meer te vinden.
Design_Driven zegt
Persoonlijk wacht ik op de bodemprijs voor een 9-5 van het laatste model.
Ook een mooie originele Camel Trophy of G4 Challenge Land Rover zou ik graag hebben. Allemaal goede investeringen denk ik.
gwnbmw zegt
kijk ab, dit zijn de leukste stukkies! ga zo door jongens! weg met die kwamkwammers!
gregorius zegt
Ik mis de Mercedes 190sl en Pagode’s in het verhaal.
Zijn deze ‘al te duur’?
e1000bmw zegt
@gregorius: ja
donaldduck555 zegt
Ik heb ze bijna allemaal in mn collectie………………………………………..in 1:18 dan he
e1000bmw zegt
@donaldduck555: met 1:43 heb je meer ruimte over voor nog meer exemplaren…
lekbak zegt
Ik zie een 190E staan bij de auto’s van tienduizenden euro’s. Vergeet die maar, zelfs de goede exemplaren steigen in heel Europa niet omdat de markt in Nederland verneukt is. Probeer je het toch, ga dan voor fully loaded exemplaren en de 2.6 of de 2.5 turbodiesel. Weinig km’s en boekjes spreken voor zich. Wil je een 16V, ga dan altijd voor een 2.3 en niet de 2.5. De 2.3 is veel levendiger. De betere auto en goedkoper. Ga je in een 190 veel rijden, dan kan ik de 2.3 8v aanraden. Als sportline ook nog eens een ongekende bochtenridder. Rijdt nog altijd beter dan elke nieuwe b-segmenter!
parker zegt
@lekbak: moeilijk hè, lezen.. Gaat om een Evo, niet om een ordinaire achterbuurt-190
lekbak zegt
@parker: tip, gratis en voor niks: als je iemand corrigeert, en dan met name op een dergelijke toon, zorg er dan op zijn minst voor dat jij het wel goed hebt. In dit geval ben jij diegene die moeite met lezen heeft. Je mag lekker zelf uitzoeken wat ik bedoel, daar leer je lezen van.
parker zegt
@lekbak: hihihi, je hebt gelijk, sorry!!
donaldduck555 zegt
ik heb vandaag mn 5e mcLaren F1 binnen gehad een LM versie………………………………….in 1:18
ThomasBol zegt
In mei bij een XM Multimedia gestaan. Bouwjaar 2000, 40.000km gelopen. Metallic rood en beige leder/alcantara. VP: €20k !
gregorius zegt
En ik baal dat de Z8 in het lijstje staat.
Staat nog altijd op mijn ‘wil ik het liefste hebben lijstje’ op nummer 2 (achter de 507).
Maar ja, nu kan ik m betalen voor de gene die 5 jaar terug online stond. Dingen zijn nu het dubbele waard. En ik hoef er geeneens eentje met een gek interieur. Zwart, grijs, wit, blauw, rood, alles fijn.
3000 km/pj en niet crashen: kan je m ‘gratis’ rijden de komende 5 – 10 jaar denk ik.
Als als als.
stephano zegt
@gregorius: Wacht maar een paar jaar. Dit is gewoon een nieuwe zeepbel.
gtwillem zegt
@stephano: Nee hoor. De Z8 is altijd al een dure auto geweest. Er zijn er ook niet zoveel van gebouwd. Dit was typisch zo’n auto die van te voren al een klassieker zou worden. BMW wist dat donders goed, ze gaven bij introductie al aan dat alle onderdelen minimaal 50 jaar in productie blijven, om ze rijdend te houden.
donaldduck555 zegt
@lekbak ze bedoelen de EVO versies volgens mij
lekbak zegt
@donaldduck555: de evo staat daarboven al apart genoemd.
stephano zegt
Investeren in auto´s lijkt mij nogal gebakken lucht. Er is geen goede reden denkbaar waarom zo´n Carrera GT in 3 jaar in waarde verdrievoudigd, behalve omdat de volgende koper denkt dat het nog meer zal worden.
Bovendien heb je bij investeren in auto´s ook te maken met bijkomende kosten voor stalling, verzekering en onderhoud. En als je echt de wereldprijs voor je auto wilt krijgen, kan je er ook niet in rijden want te veel kilometers is slecht voor de resale value.
Koop zo´n auto gewoon om ervan te genieten! Dat hij waardevast is of misschien in waarde toe kan nemen is dan mooi meegenomen.
rotarypassion zegt
Ik hoop dat een Rx-7 nog wel gaat stijgen in waarde want het is eigenlijk de enigste auto die een succes werd met de rotatiemotor.
ej20g zegt
@rotarypassion: welke RX7 bedoel je? Nette FC’s stijgen en nette FD’s zijn al ontzettend duur.
rotarypassion zegt
@ej20g: Ik heb zelf een FB van 1985 en die prijzen zitten hier niet echt in de lift dat vind ik wel jammer maar denk dat het idee van de rotatie motor ze toch afschrikt. De FD is nooit goedkoop geweest ( de links gestuurde dan)en de FC valt net een beetje buiten de boot met de overgangsregeling voor oldtimers dus die zullen denk ik niet veel stijgen
miataman zegt
Vergeet de eerste generatie MX-5/Miata niet. Vooral ’n volledig originele met ’n redelijk lage km-stand wordt steeds meer waard. Ik had ruim 4 jaar geleden ’n redelijke op de kop weten te tikken; een Miata NA. Hij was niet in mint-conditie, maar heb er relatief gezien weinig onkosten aan gehad & heb ‘m begin dit jaar goed kunnen inruilen op ’n nieuwere MX-5 NB. Je ziet nu al Miata’s/MX-5’s NA komen, waar men gerust 8.000 Euro voor vraagt als ’t ’n roestvrij exemplaar met ’n relatief lage km-stand betreft. Ik zelf heb er toentertijd 3500 Euro voor uitgegeven (met hardtop).
henkhupelschoten zegt
@miataman: Toepasselijke nickname!
maxximum zegt
Ben benieuwd of mijn BMW 330Ci E46 ook in waarde gaat stijgen. Volledig origineel, alle onderhoudspapieren en boekjes er bij.
toniominestrone zegt
@maxximum: hahahaha!
maxximum zegt
@toniominestrone: valt er wat er lachen clown?
maxximum zegt
@toniominestrone: te*
toniominestrone zegt
@maxximum: Ik ben eindelijk bij gekomen, maar meende je dat nou werkelijk over die ” 13 uit een dozijn Bimmer”?
maxximum zegt
@toniominestrone: 13 uit een dozijn Bimmer?? Naar mijn, ja, mijn mening is het een van de meest tijdloze auto’s ooit. Een zes-in-lijn motor met weinig onderhoudskosten. Keiharde auto. Als 20-jarige kan ik er geen woord aan vuil maken. Laat me raden, je lacht iedereen uit in je nieuwe Panda?
bofkont zegt
@maxximum: heerlijke wagen een 330ci, maar enkel de mooiste facelift exemplaren dik in de opties zoals mtech2 pakket en een individual zullen wat op niveau blijven , maar echt keihard stijgen zoals de e36/e46 m3 zit er niet in.
Trouwens heerlijke wagen de E46, heb zelf ook een 328ci gehad.
e38ossie zegt
Mensen let nou eens op: een BMW Z3 M Coupe bestaat niet! Het is BMW M Coupé of BMW M Roadster. ZONDER “Z3”.
kobus1967 zegt
Huh, geen Multipla? De 1e generatie dan he dat moet wel een klassieker worden.
clarkson zegt
@kobus1967: En wie gaat zo’n stuk schroot kopen dan?
kobus1967 zegt
@clarkson: ik zei de gek.
henkhupelschoten zegt
Was laatst bij de gallery aan het kijken, stond een Mercedes-Benz 280SE 3.5 cabrio te kopp, vraagprijs: €300.000. Helemaal blauw en een echt top exemplaar! @casperH: Wil je meespringen in de zeepbel, koop/restaureer snel een 280 SE coupe, zitten nu gigantisch in de lift, zijn nog voor €10.000 te krijgen (wel een echt slecht exemplaar) maar de beste gaan al voor €150.000 weg. Meeste zitten nu op 40/70K. Hopelijk gaat mijn W108 ook eens in de lift
parker zegt
@henkhupelschoten: een Flachkühler coupé voor 150k weg?? Echt niet. Met mazzel krijg je 30-40k voor een top exemplaar.
henkhupelschoten zegt
@parker: Nee hoor, kijk ze maar eens na, gaan al over een ton weg.
parker zegt
@henkhupelschoten: waar dan??
lekbak zegt
@henkhupelschoten: voor 10.000 heb je meer roest dan auto. Ik snap dat ze zo duur zijn, zoiets is toch veel en veel mooier dan een 250gto? Wat mij betreft zakken ze weer naar een kleine ton voor de nieuwstaat en een derde daarvan voor een gewoon goede rijders auto. Dan heb ik er over een paar jaartjes één.
kapiteinaudi zegt
Maserati 3500GT en Ferrari 2+2’s zoals de 330 en 250 GT doen het tegenwoordig bijzonder goed. Daar moet je nu ook al diepe zakken voor hebben.
danmar zegt
BMW Z1 is al flink duurder dan 10 jaar geleden en stijgt nog steeds. Alfa 75 stijgt ook.
toniominestrone zegt
@danmar: Z1 stagneert juist wil maar niet boven de 30 uitkomen,
Deed 10 jaar gelden al 25
danmar zegt
@toniominestrone: oké iets meer dan 10 jaar geleden: in 2001 had je voor rond de 15 k een hele knappe en voor 12 k een minder knappe. Heb er nog altijd spijt van dat ik er toen niet een gekocht heb. Was bijna over de streep om een groene te kopen maar het werd een een nieuw huis en een Alfa 75.
En nu heb je inderdaad voor 25 k een redelijke. En een echt knappe voor rond de 30 k.
Maar ik denk dat ze alsnog gaan stijgen. Dus een goed moment om er 1 te kopen. Heb helaas geen garage.
gtwillem zegt
Captain Hindsight Alert!
Handig. Een lijst met auto’s die al in waarde zijn gestegen… Bijna al deze auto’s zijn inderdaad duurder geworden. Maar ik meende dat het juist de truck was om te weten wanneer je het beste in kan stappen. Het is heel koffiedik kijken, maar er zijn er een paar waarvan je weet dat ze uiteindelijk populairder en duurder gaan worden.
Dus wil een auto welke fun is, redelijk betaalbaar en niet te veel afschrijven, heb ik een paar opties. Opties waarvan ik denk dat ze nu een beetje op het dieptepunt zitten. Geen garanties uiteraard.
Alfa Romeo 147 GTA/GT 3.2 V6:
De laatste auto’s met de 3.2 Busso V6. Voor 15 mille heb je er een met weinig kilometers op de klok. Zie ik niet heel veel meer stijgen. Supertip: de GTV Cup.
Audi TT Quattro Sport
Bijzonder leuke versie van de TT. Tweezitter. Motor opgepept tot 240pk. Gave velgen en altijd een zwart dak. Instappen vanaf zo’n 12.5 mille.
BMW M Roadster (E30/S54):
Van de coupe is het bekend dat ie gaat stijgen, maar de M Roadster is ook de moeite waard en goedkoper te vinden. Rijdt eigenlijk niet heel super (E46 M3 Cabrio is beter), maar heeft bakken karakter. Zelfde geld voor de Z4 M Roadster. Een mooie heb je voor 25k.
FIAT Coupe 2.0 20v Turbo Plus:
dat geluid alleen al. En schitterend Chris Bangle design. Van binnen ook een plaatje. Ferrari voor weinig. Vanaf 8k zijn er leuke exemplaren te vinden.
FIAT Barchetta:
Gewoon een heerlijk rijdend roadstertje die je al voor 3-5k op de inrit kan zetten. Mechanisch zijn het doorwrochte auto’s.
Ford Puma 1.7:
Yamaha bouwde voor Ford speciaal dit blok, omdat Ford zijn eigen Duratecs niet bijzonder genoeg vond. Waanzinnig leuke auto om mee te spelen. Ondanks dat de 1.4 en 1.6 prima zijn, gaat men later op zoek naar deze 1.7. Voor 3k heb je een goede.
Honda Integra Type-R (DC2):
Best FWD Ever volgens EVO Magazine. Dankzij import rijden er stiekem toch best wel wat rond in NL. Voor een goede waarde zou ik de originele nemen, met Acura neus. Je hebt er een voor 7k.
Honda Accord Type-R:
Dit is een lastige. Weinig van verkocht en het ziet er saai uit. Maar wel een van de beste rijdersauto’s die er zijn. Voor 6 Mille heb je er een.
Honda S2000 (AP1/2):
De markt hiervoor staat stil lijkt het. Alleen de crappy uitvoeringen (schade, tuning en RHD) komen onder de 10k terecht. Een origineel NL S2K met minder dan 50k doet altijd 15-20k.
Jaguar XJ-S:
Jarenlang verguisd als de lelijke opvolger van. En dat de opvolger beeldschoon was, hielp ook niet. Maar met de jaren wordt het een alsmaar mooiere auto. Je kan hem als V12 krijgen, maar mij tip zijn de sportievere Supercharged zescilinders. Voor 10k heb je al een mooie exemplaar.
Lancia K Coupe:
Bijzondere auto die bijzonder impopulair was. Maar er schijnt een kleine schare fans te zijn die de schoonheid onderkennen. De V6 met automaat is niets sneller dan de 5-pitter met 5-bak. Tip: scoor een K Coupe met de 2.0 20v Turbo, die zijn maar heel even geleverd. 5k.
Lotus Elise S2 1.8S (1.8):
De 135pk versie. Wellicht de beste Elise qua kosten, betrouwbaarheid en fun. Kost wel 25k.
Lotus Elan SE:
Heel lang keek men er raar naar om. Klopte ook, want de Elan was verkeerd bij geboorte. De verkeerde maten waren doorgegeven aan de carrosieriebouwer, waardoor de koets te hoog, breed en lomp werd. In plaats van dat aan te pakken, hebben ze de Elan erom heen gebouwd. Allamaal dezelfde Isuzu turbomotor met handbak en FWD. Voor 10 mille ben je een Lotus eigenaar.
Mazda MX-5 (NB):
Geen uitleg nodig. De NA is al licht aan het stijgen en is vaak al duurder dan een NB. Maar deze komt eraan hoor. 4k voor een goede.
Mazda RX-8:
Tot nu toe de laatste productie auto met wankelmotor. En ze zitten qua prijs op de bodem. 7 mille voor een topper! Let op voor oliegrappen…
Mercedes-Benz C43 AMG:
Zijn qua prijs op de bodem. Voor 10k heb je een keurige. Eerste ‘kind’ van AMG en Mercedes.
Mitsubishi Lancer Evolution V/VI GSR: een TME is leuk, maa alleen RHD en niet te vinden. Daarbij zijn die al een tijdje aan het stijgen in prijs. 10-15 mille voor een originele NL auto.
Nissan 200SX (S14):
Een van de leukste auto’s om te rijden, maar vind maar een origineel exemplaar. Voor 6k kun je overal naartoe driften.
Nissan 350Z (Z33, VHQ35R):
Met name met de laatste 313pk sterke motor is het gewoon een van de allerbeste RWD auto’s die er zijn. Beter dan E46 M3? Eigenlijk wel… De 350Z had altijd al een toponderstel met goede wegligging, maar de motor was altijd wat ‘lui’. Deze VHQ is helemaal top. Wel wat duurder, maar ook zeldzamer. Het grote genieten begint bij zo’n 15k.
Opel Calibra V6 DTM/Calibra Turbo 4×4:
Stiekem was ik altijd gek op Calibra’s. Het waren hopeloze roestbakken op Ascona basis, maar ik vond ze gaaf. De Turbo 4×4 was de snelste, maar ik zou mijn geld zetten op een hele late V6 DTM. Voor nie meer dan 2,5k.
Peugeot 106 Rallye 1.3:
Met stalen witte Michelin velgen en nul opties. Bewijs dat je ook flink dwars kunt aan met een FWD auto. De 1.3 is qua motor een heerlijkheid, met roots in de motorsport. Voor 3k ben je het mannetje.
Peugeot 306 GTI-6:
Ook hierbij is een originele vinden een lastige. Maar als je er eentje vind: het is een van de laatste echt leuke Peugeots. 3-5 mille.
Renault Clio Renault Sport 172:
Het idee van de Trophy is leuk, maar ze zijn stervenduur. Ze zijn met LHD in Zwitserland geleverd en heel af en toe staa er eentje te koop. Voor de hoofdprijs. Daarom de 172. Gaat geheid een hit worden. Ik vind de Phase II wat mooier, en deze had ook een mooier interieur, grotere velgen, kortere overbrengingen en Xenon. 4 mille heb je een leuke.
Renault Megane Renault Sport R26:
De beste hot Hatch in zijn tijd. De R26 was eigenlijk een Trophy die in normale aantallen verkocht werd. Sper en 5pk extra. Met Cup chassis en remmen graag. Voor 10k heb je een goede R26, een R26 Radical is het dubbele.
Saab 9-3 Viggen:
Deze is lastig. Omdat er zo weinig van zijn omdat niemand het wat vind, behalve een paar nerds als ik. De Cabrio Viggen was de duurste auto die Saab bouwde, maar is geen goede combi. Voor 7k heb je een leuke Coupe.
Subaru Impreza GT Turbo:
Ook hierbij geld: origineel bijna niet te vinden. En wel noodzaak, want betrouwbaar waren ze niet echt. Daarom zou ik willen doorverwijzen naar:
Subaru Impreza WRX STI (Bugeye, BlubEye en HawkEye):
Hele doorwrochte en karaktervolle auto’s. Met roze logo’s. Uiteraard. Zijn mechanisch een stuk sterker dan de GT Turbo’s en WRX’en. En de laatste Subaru’s die nog vies lekker gorgelden. In NL lastig te vinden. Vanaf 10-13k kun jezelf al STI eigenaar noemen.
Toyota MR2 MkIII:
De makkelijkste auto om in overstuur te krijgen. En er uit te halen. Ooit een weekend mee naar België gehad en het zijn zulke vermakelijke auto’s. Oerdegelijk ook. De tijd van je leven heb je al voor 10k.
Volkswagen Lupo GTI:
Dit is een gokje, maar ik denk dat dit wel eens een hitje kan worden. Een van de VW’s doe qua specificaties nog het dichtste tegen de Golf I GTI aanzit. En he waren leuke bommetjes. Geinig interieur ook. Je bent de held op de McDrive voor 3k.
Nu even een hapje eten!
ej20g zegt
@gtwillem: even een toevoeging: als je voor €4000 een MX5 NA 1.6 van voor 1996 koopt met meer dan 100.000 km op de teller, dan heb je te veel betaald. Een NA 1.6 van voor halverwege 1995 (de 116 pk versie dus) mag niet meer kosten dan €3000, met hardtop niet meer dan ongeveer €3500. Een 1.8 mag hoogstens €4500 kosten, met hardtop. Anders betaal je gewoon te veel.
Overigens hoeft een goede NA 1.6 met 116 pk niet zo gek veel te kosten. Voor €2000 – €2500 heb je er eentje met gemiddeld zo’n 180.000 – 200.000 km op de teller, zo goed als roestvrij. Vaak ook met hardtop. Laat je niet afschrikken door hogere kilometerstanden, ze lopen zo 3 á 400.000 km zonder noemenswaardig olieverbruik.
gtwillem zegt
@ej20g: ik heb bij alle auto’s de mooie pareltjes eruit gepikt. De auto’s met lage standen. Een Mx-5 met twee ton op de klok gaat nooit veel in waarde stijgen. Een nette met dik minder dan een ton nog wel.
ej20g zegt
@gtwillem: dat is uiteraard waar! Ik dacht dat het misschien een goede toevoeging zou zijn omdat NA’s niet duur hoeven te zijn, als je iets meer kilometers niet erg vind.
Overigens, als je op zoek gaat naar een 350Z: koop een exemplaar van 2003 t/m 2005 of vanaf 2008. De exemplaren uit 2006 en 2007 hebben de zogenaamde VQ35DE “Rev-Up” met 300 pk en die verbruiken graag olie. Niet een beetje maar gewoon een liter per 500 km als je niet uitkijkt. De vroegere VQ35DE en latere VQ35HR zijn beter.
gtwillem zegt
@ej20g: had ik ook aangegeven ;-). De laatste 350Z’s zijn verreweg de beste, en met de bult op de motorkap en de gesmede Ray’s velgen ook de mooiste.
ej20g zegt
@gtwillem: had ’t even gemist, my bad!
Je hebt trouwens helemaal gelijk over het onderstel. Toen ik er vorig jaar mee reed (een Gran Turismo Edition uit 2005) was ik zwaar onder de indruk en eigenlijk gelijk verkocht aan die auto. Verreweg één van de beste versnellingsbakken die ik ooit heb mogen bedienen naast de klik-klak ‘bak van de MX5 NA en, gek genoeg, de zware, precieze 5-bak in mijn eigen Volvo.
desjonnies zegt
@gtwillem:
Je hebt……………….weer eens gelijk.
Ik ben momenteel zachtjes bezig om de Renault R8S te verkopen, Gordini’s gaan door het dak heen qua prijzen 50K + en het stiefzusje de S doet nu rond de 22 K voor de opportunisten.
Nu ben ik een realist en wil er rond de 12 mille voor hebben.
En de belangstellenden zijn nog geen van allen geschrokken van de prijs.
De 106 Rally Fase 1 daar rijd ik nu van de zomer mee, is een lekker leuk karretje en gaat binnen 5 jaar gegarandeerd een keer of drie / vier over de kop heen, prijzen in Frankrijk liggen al een stuk hoger dan hier te lande.
En de Impreza STi type R wilde ik ook nog maar ff niet wegdoen !
gtwillem zegt
@desjonnies: ik denk dat een hele late Impreza WRX STI Spec-C Type RA-R nog wel eens flink geld op gaat leveren.
Een R8S in goede conditie doet volgens mij tussen de 10-20k, afhankelijk van de staat en hoe snel je er van af wilt. De Gordini’s gaan als een malle, maar persoonlijk zou ik dat er nie voor over hebben, voor 200 procent meer heb je een 5 procent leukere auto.
Geld voor heel veel auto’s. De versies die super duur en populair zijn, zijn vaak maar iets beter ten opzichte van et model waarop ze gebaseerd zijn. Grootste voorbeeld is de 911 GT3 RS. Fantastische machine, maar dat is een ‘gewone’ GT3 ook al. Toch kun je twee GT3’s kopen voor het geld van 1 GT3 RS. En voor een normale sterveling is een F430 net zo spectaculair als een 430 Scuderia.
Voor de goedkopere auto’s geldt hetzelfde. Een E400 is veel goedkoper dan een E500, terwijl het verschil erg klein is. De EVO VI GSR/RS TME is de ultieme EVO, maar een gewone EVO VI is net zo spectaculair.
bofkont zegt
@gtwillem: 156 GTA niet te vergeten!
gtwillem zegt
@bofkont: de 156 GTA was in zijn klasse niet heel erg bijzonder. En van de drie de minst geslaagde qua rijden.
bofkont zegt
@gtwillem: daar gaat het niet om in dit topic, het gaat om de waarde stijging, gezien zijn productie aantal zullen de mooie exemplaren alleen nog maar stijgen, en hij rijdt echt goed ondanks zijn zware neus, niets minder dan de 147 GTA die je vreemd genoeg wel noemt .
gtwillem zegt
@bofkont: de 147 was beter geslaagd. En behoorlijk bijzonder, zo’n dikke V6 in een C-segmenter. Dat is bijna niet voorgekomen (A3 3.2, 130i, MG ZS180, Golf R32 zijn de uitzonderingen.)
De 147 GTA is een auto die nogal bijzonder was. En de 156 GTA was gewoon niet weg geslaagd. En er waren betere concurrenten.
Laten we over een jaar of 5 weer kijken wie het bij het rechte eind had ;-).
bofkont zegt
@gtwillem: 156 GTA niet geslaagd?? man man dat is echt een mening.
Ik vind het een geweldig ding, mijn beste kameraad heeft eentje, vind hem stukken mooier als een 147 GTA, en kwa rijden delen ze dezelfde onderstel techniek.
Maar idd we zullen zien.
ej20g zegt
@bofkont: ik ben het ook met het eens wat betreft de 156 GTA. Het is een fantastische auto met karakter, een fraai interieur, prachtig geluid en een mooi onderstel. Maar qua exterieur vind ik de gewone 156’s veel mooier, die rare “flappen” van de GTA vind ik niet mooi en een beetje sjonnie over komen. Overigens vind ik de GTA geen lelijke auto, verre van zelfs maar een gewone 156 met alle techniek van een GTA, dat lijkt me werkelijk ideaal.
bofkont zegt
@ej20g: Tja dat is een kwestie van smaak zullen we maar zeggen.
Er zijn trouwens wel diverse gewone 156’s omgebouwd voor de hobby.
gtwillem zegt
@bofkont: de 156 was qua onderstel schitterend. Mits de weg perfect glad was. Op een hobbelig B-weggetje knalde dat ding alle kanten uit met torquesteer, wielspin en onderstuur overal. En zo snel was ie niet. Daarbij waren er concurrenten die minimaal net zo goed of beter waren. Denk aan de 330i, Mondeo ST220, Accord Type-R, X-Type 3.0i Sport en de Impreza WRX STI.
De 147 had een beter afgestemd onderstel en met die V6 gewoon een stuk specialer. Net als de Golf IV R32 en Focus RS. Die ook nog ik waarde zie toenemen. Tip: monteer het Q2 diff, doet wonderen.
bofkont zegt
@gtwillem: Yup Q2 diff zou ik net aanhalen, snel is de 156 GTA absoluut wel betreft zijn directe concurrentie, andere kameraad heeft een E46 330i de GTA is overal sneller lage toeren hoge toeren, ook een E90 330D kwam er niet voorbij die hij later had, echt lachen was dat.
Maar idd als het echt hard gaat gaat die neus met die heerlijke busso wel werken, perfect is hij niet. Maar ook de xtype 3.0 en de mondeo ST220 trekken het niet kwa snelheid tegen een 156GTA. STI gaat andere koek worden vrees ik.
gtwillem zegt
@bofkont: klopt. Bij de introductie van de GTA hadden we een paar concurrenten klaar staan voor een vergelijk, waaronder de 330i. Die moest je echt op zijn staart trappen om de GTA niet kwijt te raken. Ikzelf had de Saab Viggen van mijn moeder meegenomen voor het vergelijk, wetende dat het een hopeloze auto was.
Wat bleek: de Saab was sneller. En niet zo’n klein beetje ook. Elke tussen sprintje was voor de Saab. Dat ding had zoveel koppel (342nm) en close ratio versnellingsbak dat je in elke versnelling bij de GTA wegreed.
Qua sturen en wegligging was de Alfa veel en veel beter, uiteraard ?
bofkont zegt
@gtwillem: geloof ik direct turbo koppel power Hey .
sabrerator zegt
@gtwillem:
Ik wil niet zeuren (doe ik dus toch), maar als je een XJ-S met een supercharged zespitter wilt, hoop ik dat je goed kunt sleutelen. Die is namelijk alleen met atmosferische motoren geleverd. In eerste instantie alleen met de bekende 5.3 V12, daarna ook met de 3.6 AJ-6. En na de facelift met de 4 liter.
Maar je hebt zeker gelijk met de waardestijging. Twee jaar terug was ik serieus op zoek naar een leuke V12. Toen waren en nog heel aardige exemplaren voor zo’n €7000 te koop. Dat is echt voorbij. Neem maar een duizendje of 10 mee.
Wat je wel ziet is dat “the next best thing” nu stijgt. Een E-Type wordt te duur, dus dan maar een XJ-S. De E30 M3 te duur? Dan een E30 325i. En die gaan dan ook.
Wat ik opvallend vind is dat de jaren’80 Bentley’s en Rollsen maar niet stijgen. In Engeland dan. Daar koop je ze nog steeds voor leuk geld. Zeg een mooie voor een duizendje of 8 tot 10 in ponden. En dat is al jaren zo. Je krijgt toch een hele hoop staal, stijl en luxe voor je centen. Daar snap ik niets van. Maar dat die Samba-bussen van VW nu zo’n €30.000 tot €40.000 doen, daar snap ik helemáál niets van. Andersom lijkt me logischer, als je kijkt wat je voor je geld krijgt.
gtwillem zegt
@sabrerator: dank voor de kundige reactie!!! Je hebt volkomen gelijk. Ik zat nog te veel XJ te denken in plaats van XJ-S ;-).
Maar bij een XJ-S zou ik de zescilinder altijd prefereren boven de V12. Ze zijn magisch, die twaalfpitters, maar ze zijn zo veel duurder. Vooral om het rijdend te houden. En een zes in lijn loopt net zo mooi. En qua prestaties scheelt het ook weer niet zoveel.
Toffe reply, trouwens! Kunnen anderen hier nog veel van leren ;-).
sabrerator zegt
@gtwillem:
Nou, dat zo’n zescilinder net zo mooi loopt als een V12…
Als geld geen rol zou spelen zou ik altijd de V12 nemen.
Een paar jaar terug heb ik het geluk gehad een maand een XJ-S V12 in cabrioversie te leen gehad te hebben. Mijn stiefvader heeft er een en die mocht ik met een maat lenen voor vakantie naar Engeland. Hij heeft een tot in de puntjes onderhouden exemplaar en ik heb er in een maand ca. 3500km mee gereden. Hiervan ongeveer 2500 km in Engeland.
Het is een zeer memorabele vakantie geworden, voor een groot deel vanwege het zeer bijzondere transport. En het verbruik viel eigenlijk wel mee. Gemiddeld 1:6,2. Ik ben daarna ook meteen op zoek gegaan om er ook een te kopen, maar dan een coupé. Die vind ik mooier en ze zijn stiller. Want zo’n Jaguar V12 is hemels. Eigenlijk vond ik op dat moment dat mijn leven niet af was zonder Jag V12 onder de kont. En ik ben al sinds mijn jeugd gek op de XJ-S (ben nu 45).
Gelukkig kwam er een verstandiger investering voorbij die als het goed is ook in waarde stijgt: het huis dat ik eind 2013 kocht. Ik doe het nu dus maar met af en toe een ritje in het exemplaar van mijn stiefvader. Iedere keer weer genieten!
bofkont zegt
@gtwillem: 3k een lupo GTI ??
Zijn in Nederland naar 33 van verkocht, zelden tot nooit te koop en als er eentje staat met wen redelijke kmstand is het direct 6/7 k, zelfs in Duitsland nog duur.
maferick74 zegt
Iemand een toyota corolla uit 1999 kopen? 180.000 op de teller ☺
mk1racer zegt
Had een tijdje geleden ook iemand die plots riep: ”Moet je zuinig op zijn, worden meer waard!” toen ik mijn e30 uitstapte. Gouden tip en helemaal gratis. Dus over 30 jaar is die vast een miljoen waard. Kan niet anders. :p
urtarget1992 zegt
BMW e92(enige met v8) clio 3 RS laatste handgeschakelde RS. Honda crx(ongetjoent). 147 GTA. Focus RS modellen. 911 gt3 RS 997 mk 2( zeker de 4.0) en alle GT 2’s alle stradale,scud, speciale. En 599 gto. Lambo sv’s. Zonda. Mogelijk bepaalde 6.2 liter amg’s
mynameisjeroen zegt
Ik ben bang dat de Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991 met vol leer en elektische kap die ik ooit verkocht voor 1000 euro nu ook heel veel meer waard is geworden.
bofkont zegt
R170 SLK 32 AMG, een net exemplaar doet momenteel 15/20k gaat alleen nog maar duurder worden, 3200 exemplaren wereldwijd, in mindere mate de R170 SLK 320 maar die stijgt momenteel.
SL R129 ook een gegarandeerde topper in waarde stijging, een knappe SL 500 met een lage kmstand doet al snel 15/20k.
gtwillem zegt
@bofkont: de SLK32 AMG was snel, maar daar is alles mee gezegd. Leuke, supersnelle, cruiser, maar niet echt een bijzondere sportwagen. Zelfde geld voor de Crossfire SRT-6. Of een Saab Viggen. Ook zeldzaam. Maar niet bijzonder goed. Ik denk dat een allerlaatste SLK320 met Designo interieur nog wel een tip kan zijn. En als het iets meer mag zijn, de SLK55 AMG Black Series. 500 stuks slechts van gebouwd. Niet geel erg positief ontvangen door de pers (SLK voor GT3 geld is altijd lastig), maar daar zit nog wel iets van potentie in.
bofkont zegt
@gtwillem: wederom daar gaat het niet om , zoek maar eens een nette SLK 32 AMG, prijzen stijgen alleen nog maar.
gtwillem zegt
@bofkont: over het algemeen zijn het geslaagde auto’s die in waarde toenemen.
Dat bij sommigen bepaalde modellen speciaal zijn en extra waarde hebben. Geloof ik ook nog. Maar als ik nu een SLK32 AMG koop en hem over twee jaar verkoop, denk ik dat ik wel degelijk erop afschrijf. Het is gewoon geen populaire auto. Net als een Saab Viggen of Golf R Cabrio. Voor de fans is er wat extra waarde, maar als ik een handelaar bel om hem over te nemen is het bod niet florisant.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de SLK32 AMG een leuk speeltje, maar ik denk dat de BMW M Roadster het beter gaat doen over een paar jaar.
bofkont zegt
@gtwillem: trouwens R170 320 die absoluut in waarde stijgen zijn de final edition en se special edition, helemaal schaars is de mile millia edition .
gtwillem zegt
@bofkont: Final Editions doen het traditioneel altijd goed. Daarom gaf ik ook aan, een late SLK320 ;-).
bofkont zegt
@gtwillem: ah juist op die manier, trouwens de mille millia edition R170 320 12 stuks :)
sjeemsbond zegt
Twee jaar geleden kon ik een 360 Stradale kopen voor 110K. Vriend van mij vond het een risicovolle beleging and sloeg het aanbod af. Probeer dat vandaag de dag nog maar eens… Hopen dat de stenen en obligaties weer rendabdler worden, dan laten de verzamelaars de autos weer links liggen.
991gt3rs zegt
90% zit al in de lift, lekker makkelijk. Audi RS2 is de toekomstige klassieker. Weet nog een mooie te koop voor 36k met 85dkm in polarsilber.
donaldduck555 zegt
@e1000bmw523i nee dank je 1:43 vind ik Te klein
bigfun zegt
Fisker Karma
flat412 zegt
Beetje raar dat de T3 bussen niet in de lijst staan en de T1/2 wel.
heb zelf een T3 pickup en ik kan toch wel merken dat de prijzen hiervan ook wel stijgen
Niet zoveel als een T1 of T2 natuurlijk ;)
gtwillem zegt
@flat412: je snijdt hier een heel goed punt aan. Bijna alle genoemde auto’s zijn al enorm in waarde toegenomen. Of dat nog verder gaat doorzetten, geen idee. Maar het onderwerp was nu juist: welke auto’s gaan in waarde toenemen. Wat zijn de volgende ‘goudmijntjes’. En dan zou een perfecte T3 best wel eens hoge ogen kunnen gooien. Laatste ‘echte’ Transporter.
flat412 zegt
@gtwillem: De “laatste echte transporter” zou je het kunnen noemen ja, ze rijden ook nog eens een stuk beter dan een T1/2. en zelfs beter dan een T4
O plaat zegt
@flat412:
Mijn Bundeswehr T3 (met cammo vlekken, verhoogd, reserve wiel op de neus vooraan 3 lichten op het dak, achteraan 2,…) kunnen kopen voor 1500 euro. Iemand heeft er mij al 500 voor geboden en de lokale VW dealer in mijn gemeente heeft mij al 6000 overnamepremie aangeboden om dat hij hem wil voor zijn persoonlijke verzameling.
Blijven houden tot ze 25.000 waard zijn zo als de T1 nu zou ik zeggen.
fonny zegt
Moet lukken dat ik 2 wagens uit de lijst bezit, namelijk de E36 M3 en de E39 M5.
De M3 is al qua vraagprijs gestegen, maar de M5 heb ik al echt verschillende spontane biedingen gehad boven de 25K.
blaze3027 zegt
Denk dat ik me mk3 vr6 syncro
Maar in de garage ga laten voor de komende 30 jaar. (Als hij niet weg roest ) kan ik dus wat verdienen
Ahhahha
marussia zegt
@casperh: een van mijn favoriete auto’s staat niet op de lijst: Bugatti eb110. Van de 4 exemplaren die op mobile.de te koop staan is er maar eentje onder de één miljoen. Ruim 3x de waarde van 5 jaar terug.
Daarnaast kun je de Ferrari 308 gt4 (eigenlijk de Dino gt4 in general, maar de 3.0L variant stijgt het meest in waarde) ook op de lijst zetten. Vroeger kon je voor al €15.000 euro instappen, maar tegenwoordig moet je daar 4x zoveel voor rekenen. Sommige exemplaren hebben al de €100.000 bereikt.
De Porsche 928 zou ook nog op de lijst mogen. Deze schuift van de duizenden naar de tien duizenden euro’s (zoals jullie eerder hebben uitgelicht staat een 4.5 te koop voor €69.500).
Als laatste mogen de 360 challenge stradale en 996 gt3 rs op de lijst. Dit geldt eigenlijk voor alle exclusieve sportwagens uit die periode (zoals de Enzo en Carrera GT in dit artikel.) :)
marussia zegt
@marussia, @casperh: nu ik het toch over de Gt4 heb kan ik gelijk zijn concurrenten de Merak en Urraco toevoegen! Vooral de Urraco is een uitschieter (altijd al de duurste van de drie geweest). Probeer er maar eentje onder de €50.000 te vinden!
mrrallycross zegt
Jammer dat ik niet veelgelezen en een grote schuur heb