Begin je pensioenopbouw voor 2015 goed met een exclusieve Italiaan.
Van de door Bertone ontworpen Miura zijn in totaal 762 exemplaren gebouwd, waarvan er slechts 6 exemplaren als speciale Miura SV/J door het leven gaan. Inderdaad, tamelijk weinig. Deze uitvoering werd 45 jaar geleden oorspronkelijk bedacht door Lamborghini’s testrijder Bob Wallace (†), en omgedoopt tot Jota. Hij had meer pk’s en betere hardware voor tussen de kerbstones, maar spijtig genoeg is het enige testexmeplaar gecrasht.
Toen de eigenaren van de reguliere Miura lucht kregen van een snellere versie, eisten ze van Lamborghini ook een exemplaar. Omdat de Jota te duur was om in serie te produceren werd er een upgrade van de P400SV uitgebracht. De aanpassingen omvatte onder meer een verbeterde wielophanging, een nog krachtigere V12, plexiglas en een aantal kleine cosmetische veranderingen.
Dit specifieke exeplaar (chassisnummer 4892) is in 1974 omgebouwd door Lamborghini, geleverd aan een dokter in Rome, maar vertrok enkele jaren later naar een verzamelaar Japan. Via een omweg kwam de auto in de VS terecht, waar hij in 2007 werd gerestaureerd door Miura-expert Gary Bobileff en zijn huidige kleurstelling kreeg.
De auto passeerde hier al eens de revue toen hij in 2010 een verkoopbordje opgeplakt kreeg. De verwachtte opbrengst was toen 1 á 1,2 miljoen euro. Vier jaar later ligt de verwachtte opbrengst tussen de 1,6 en 2,1 miljoen euro. Meer dan wat een reguliere Miura op de occasionmarkt doet, maar door zijn exclusiviteit niet meer dan begrijpelijk.
Meebieden? Op 15 januari gaat de roodgoude Italiaan in Arizona onder de hamer bij RM Auctions.
E34M5Touring zegt
Misschien wel op alle fronten beter dan een normale, maar ik vind hem zeker niet mooier. Liever een mooie ‘gewone’ Miura. Die klaplampen vind ik juist zo cool. Vind die vaste van de Jota niet mooi staan. En deze kleurstelling vind ik ook niet zo.
jackass266 zegt
Hier krijg je gewoon een harde penis van zo mooi!
e39540itouring zegt
Twee hamers in de gereedschapsset? Een van lood voor de wielmoeren kan ik me nog voorstellen…
E34M5Touring zegt
@e39540itouring: Zo kun je tegelijkertijd op de startmotor en carburateur rammen om hem te starten ;)
mrrallycross zegt
Wat een dikke auto, later als ik groot ben en veel geld heb…
italia007 zegt
Wat een schitterende wagen! Heb de Miura altijd al mooi gevonden en persoonlijk vind ik deze vaste koplampen iets mooier als de standaard klaplampen.
Ik zou haar alleen wel in het geel willen hebben.
jordy14 zegt
Autoporno!
Turbo S zegt
Wauw
SDM zegt
Gadverdamme wat lekker, had ik de 30 miljoen gepakt dan was ik persoonlijk naar de veiling gegaan om te bieden. Dit is een prachtig stukje automotive history. Zou er Dan wel ook in willen rijden, geen idee of dat verstandig is Mar goed…
Arnoud zegt
Wat een pracht auto! Die achterkant is zó geweldig… En met deze vaste lampen vind ik hem net zo mooi als de ‘gewone ‘ Miura.
kapiteinaudi zegt
Dit is een van de mooiste Miura’s die ik al gezien heb. Wat een kleur!
desjonnies zegt
BAH wat vies.
Een ieder die zich de Miura herinnert, dient te weten dat het de eerste auto ter wereld was waar chroom werd vervangen door mat-zwart; deze is veel te veel bling-bling en die afschuwelijke kleur, BAH !
Het moge duidelijk zijn dat ik hier geen Jota aan vind.
Gewoon een knaloranje of knalgele Miura. That’s all.
moveyourmind zegt
Wat een geweldig mooi interieur!
Alleen al die twee grote meters, om nog maar te zwijgen van die middenconsole al met die tellertjes. Jammer dat de huidige generatie Lamborghini’s dit soort mooie details moet ontberen.
jrk68 zegt
@moveyourmind:
Zie hier andermaal het bewijs dat Lamborghini al 25 jaar dood is….
Alleen de badge leeft voort.
enricoleerdam zegt
ja heel mooi, maar de gewone miura vind ik mooier !!!!!
en durf je te rijden in zoiets?zoveel geld, niet normaal…..
mika1977 zegt
Fantastisch…..niet de aller mooiste maar vele malen beter dan modern spul
nvhuijkelom zegt
Iets met Marvel en Lamborghini? Het is net Ironman
mrniesoe zegt
Een van de mooiste auto’s EVER!
badboys zegt
De Miura is een v/d mooiste auto’s ooit gemaakt en deze SV Jota is de creme de la creme. Wat een kleur ook, gewoon schitterend.
rufctr01 zegt
Wauw! Helaas buiten mij budget.
RazorHead zegt
Prachtige wagen, of hij mooier is dan de gewone weet ik niet. Ze zijn elks mooi maar op een andere manier. Wat ik wel mooier vind aan deze is dat de wielkasten (achteraan) beter gevuld zijn. De Miura had, zoals veel auto’s van toen, banden die nogal diep naar binnen stonden. Deze banden staan wat meer naar buiten, wat ik persoonlijk mooier vindt.
En wat moet dit een zicht geweest zijn toen dit net uitkwam, mensen van toen wisten waarschijnlijk niet wat ze zagen !
tupperware zegt
@RazorHead:
Het mooie is dat 95% nog steeds niet weet wat ze zien.
De 5% die dat wel weet heeft de dag van z’n leven..
bentley555 zegt
Heerlijke wagen,ik zag hem gister op de site van RM auctions ,zullen we hem met zn allen kopen en dan op Trackday rijden??
mcstradale8 zegt
Iets voor John hunt?
badboys zegt
Het zou echt heel erg gaaf zijn als VAG een moderne Miura zou uitrbrengen, desnoods in gelimiteerde aantallen. De koets van toen gecombineerd met de techniek van nu, de gedachte is al heerlijk laat staan de werkelijkheid ;)
jaapiyo zegt
@badboys:
toyotafortuner zegt
Om van te watertanden! Zijn kleurstelling is gewoon de kers op de taart!
jaapiyo zegt
Ik vind dat ‘investeren maarrrr’ credo bij klassiekers een beetje played out. Ten eerste is het geen wetmatigheid dat de (reële) prijzen van dit soort auto’s alleen maar stijgen en ten tweede we zijn hier toch autoliefhebbers en geen mensen waarvoor dit ook een voorraad cacao of goud had kunnen zijn die verdwijnt in een warenhuis in de hoop om het later duurder te verkopen.