Thuiswerken is volgens velen een blijvertje, maar betekent dat ook dat investeringen met betrekking tot nieuwe lappen asfalt niet meer nodig zijn?
De uitbraak van het coronavirus heeft in elk geval één oplossing teweeg gebracht. 2019 liep de spuigaten uit met betrekking tot files en drukte op de wegen. Het was een druppel op een volle emmer die nu door corona is leeg gekieperd. Maar wat heeft dit voor gevolgen voor alle investeringen die het kabinet voor ogen had met betrekking tot het asfalt?
Thuiswerken lijkt een blijvende ontwikkeling en het AD sprak met een aantal verkeersexperts over dit onderwerp. Zo kan het kabinet volgens Erik Verhoef, hoogleraar vervoerseconomie aan de VU, miljarden euro’s besparen op het investeren in nieuw asfalt. Er vanuit gaande dat bedrijven inderdaad op dezelfde koers doorgaan als corona verleden tijd is kan dat een mogelijkheid zijn. Aan de andere kant heeft niemand een glazen bol hoe de situatie over drie jaar is. Niemand heeft natuurlijk zin om weer terug te gaan naar de wegsituatie van 2019. Op de meest hardnekkige dagen stond je halverwege in de middag op een doordeweekse dag al in een file.
Files verdwijnen niet helemaal
Het coronavirus zorgt in elk geval voor historische cijfers. De congestie is dit jaar 93 procent minder in vergelijking met 2019. Het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat heeft dit op laten tekenen in Achtergrondrapportage Monitoring Mobiliteit tijdens Covid-19. Verder laat de data zien dat files met 50 procent zijn afgenomen wanneer er sprake is van 8 procent minder verkeer. Files zijn niet helemaal verleden tijd. Tijdens werkzaamheden en ongelukken op de weg heb je nog altijd dagelijks de kans om in een file terecht te komen.
Nu wel kilometerheffing?
Een onderwerp dat al honderd keer voorbij is gekomen de afgelopen jaren is rekening rijden. Met de huidige ontwikkelingen staat kilometerheffing weer op de agenda. Het kan een extra duwtje in de rug zijn om buiten de spits te gaan rijden. Eerst thuiswerken en vervolgens na 09:00 in de auto stappen. Ook komen er steeds meer elektrische auto’s op de markt. En tenzij de overheid opeens op onverklaarbare wijze BPM over EV’s gaat heffen, lopen ze straks miljarden euro’s aan inkomsten mis. Dat geld moet linksom of rechtsom ergens vandaan komen.
Vooruit kijken
Het is niet bekend of het kabinet inderdaad miljarden euro’s minder gaat investeren in nieuw asfalt met deze ontwikkelingen. Ondergetekende is in elk geval van mening dat het nogal theoretisch klinkt. Kijk er niet gek van op dat files in grote mate weer gaan toenemen wanneer Nederland weer teruggaat naar de oude situatie. Bedrijven beloven beterschap met thuiswerken als blijvertje, maar de tijd zal leren of dit inderdaad het geval gaat zijn.
Foto: 992 op de snelweg via @thomcarspotter op Autojunk
gregorius zegt
Ik heb Erik Verhoef nog gehad als hoogleraar. Aardig man en ze maakten verkeerseconomie gewoon leuk om te volgen.
Zelf denk ik wel dat ik weet wat er gaat gebeuren.
In NL geeft men werknemers reisgeld.
In NL geeft men werknemers relatief veel ‘waarde’ in leaseauto’s.
Da’s in andere landen niet zo.
In Nederland is er dus een drijfveer om ‘relatief ver’ van je werk te wonen.
M.a.w.: zodra de corona af is; slipt het weer lekker dicht.
Bedrijven die op het punt stonden om evt te verhuizen, doen dat nu niet, want ja, de filedruk is iets lager.
Dus zeg 1-2 jaar na corona klaar is; staat het gewoon weer net zo vast.
Richmond zegt
maar dat reisgeld staat nu ook ter discussie voor thuiswerkers. Als ze niet hoeven te reizen, maken ze ook geen kosten voor het gebruik van de auto / fiets / ov voor werk. Wat bedrijven veel geld bespaart. En zolang de productiviteit en ziekteverzuim laag blijft is er geen reden voor bedrijven om werknemers aan te moedigen weer terug naar kantoor te gaan,
lekkerlinksrijden zegt
@benja01: plus bedrijven kunnen met minder ruimte hetzelfde doen, dus minder kisten aan kantoorpand
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: kisten= kosten
nautique206 zegt
@benja01: de hele week thuiswerken word ik niet blij van. En mijn reiskosten worden idd afgepakt, maar mijn HSB en verzekering lopen gewoon door.
dutchneon zegt
Veel reisgeld en leaseauto’s omdat het anders onbetaalbaar is om naar het werk te reizen voor modale werklieden.
Die kunnen de kronkel dat ze geld moeten betalen om naar het werk te rijden anders niet verklaren…
Pascal zegt
Mooi! Dan kan de belasting dus ook omlaag? Oh wat zegt u, hij gaat zelfs omhoog vanwege rekeningrijden? Ah, had ook eigenlijk niet anders verwacht.
“… de overheid loopt straks miljarden aan inkomsten mis, dat geld moet ergens vandaan komen.” Nee, dat is dus niet zo. De overheid besteedt maar een relatief klein deel van de belastinginkomsten uit autorijden ook daadwerkelijk aan infrastructuur. De rest van het geld verdwijnt gewoon in ‘algemene middelen’, daarom is de automobilist ook daadwerkelijk een melkkoe. Als de overheid zo afhankelijk is van de automobilist om financiele gaten te dichten die niets met autorijden te maken hebben, is het misschien goed als de overheid iets kritischer naar de eigen uitgaven gaat kijken. Ik stel voor om te beginnen bij het opheffen van 1 of 2 linkse hobbies.
mashell zegt
Juist omdat het geld naar de algemene middelen kun je gewoon correcterwijze stellen dat het geld ergens vandaan moet komen. Mobiliteit was duur om onzinning auto bezit en gebruik te ontmoedigen. Als dat niet hoeft en het geld dus niet meer mobiliteit komt dan mag het ook best ergens anders vandaan komen. Omdat we nu al zo lang rechts geregeerd worden en linke hobbies zoals arbeidszekerheid en betaalbare zorg met voldoende capaciteit er al lang niet meer zijn stel ik voor nu eens de rechtse hobbies aan te pakken: stop met het pamperen van bedrijven en laat ook hen gewoon normaal belasting betalen, geen deals meer, geen lage percentages meer maar gewoon normaal betalen.
Pascal zegt
De belastingdruk op autobezit is in Nederland onevenredig hoog vergeleken bij andere EU landen. Enerzijds is dat natuurlijk heus bedoeld om autogebruik te ontmoedigen, maar anderzijds zou het naïef zijn om te denken dat dat niet ook het geval is om de rijksbegroting te kunnen dichten. Per 2021 gaat de BPM (die je in buurlanden niet hoeft te betalen) zelfs nog verder omhoog onder het mom van ‘co2’. Is dat een voorbeeld van ‘rechts regeren’?
Pamperen van bedrijven gebeurt alleen bij de corporates en daar ben ik ook tegen, ik sluit me erbij aan dat die eerlijk belast zouden moeten worden; laat ze dat vooral rechttrekken idd. Echter je spreekt met een MKB’er en ik kan je vertellen dat daar dan weer geen enkele sprake van ‘pamperen’ is, je moest eens weten wat ik met mijn kleine bedrijf maandelijks overmaak naar de belastingdienst; daar kunnen weer heel wat gezinnetjes met een uitkering van onderhouden worden. Wat bedoel je verder met arbeidszekerheid? Als je het ontslagrecht bedoelt; die staat in Nederland volledig aan de kant van de werknemer, zelfs wanneer deze aantoonbaar nauwelijks functioneert. (ook aan den lijve mogen ondervinden); je bent gewoon het haasje als werkgever. Als dat nog strenger wordt, nemen MKB’ers zoals ik straks geen personeel meer aan en schakelen maar over op freelancers.
Tot slot: beweren dat betaalbare zorg door rechts de nek om is gedraaid is ook nogal een eenzijdig verhaal. Mooi voorbeeld dat linkse hobbies gewoon nog bestaan: Wat denk je dat het met onze betaalbare zorg doet dat we jaarlijks gemiddeld 100.000 migranten binnenhalen waarvan een zeer groot deel gewoon uit veilige landen komt maar wel langdurig van ons sociale (zorg)stelsel afhankelijk zal zijn (los van het effect op huizenmarkt, criminaliteit etc)? Je wordt altijd lekker makkelijk weggezet in het ‘rechtse’ hoekje als je daar een opmerking over durft te maken, maar cijfers liegen niet.
misterBo zegt
@Pascal: je ziet het helemaal goed, kortom waardeloos kabinet
faalhaas zegt
Willen we meer of minder asfalt?
towi1989 zegt
Ahja, ik zie al die vrachtwagenchauffeurs al thuis werken ja. Dit is iets van tijdelijke duur. Zelfs al blijft thuiswerken de norm, de verkeersdrukte zal alleen maar (weer) toenemen. Het is een kwestie van tijd voordat de files weer terug zijn. Juist nu zou men gebruik moeten maken van deze ‘rustige’ periode door, zonder al te veel overlast, het wegennet aan te pakken. Als het nu niet gebeurd dan zal het er wel nooit van komen. Stelletje struisvogels.
kniesoor zegt
@towi1989: De spijker op de kop, vermoedelijk ?? (de hang naar) Mobiliteit verdwijnt niet blijvend door COVID-19, lijkt me.
lekbak zegt
@towi1989: ja joh? En wat denk je wat er gebeurt als je de bottlenecks aanpakt? Wat denk je dat er gebeurt als je heel makkelijk van grote stad naar grote stad kan reizen? Minder files? Welnee, dan gaan er nog meer mensen uit stad A in stad B werken en andersom. Meer wegen heeft geen zin, echt niet.
We zijn in Nederland al 70 jaar het snelwegennet enorm aan het uitbreiden. En wat heeft het gebracht? Ipv lopend of op de fiets naar het werk in eigen dorp of wijk werkt men nu tientallen km’s verderop. Als je de wegen verbetert vergroot je die afstand alleen maar. Nou joepie, dan weet ik wel betere dingen waar dat geld naartoe kan.
towi1989 zegt
Dan spreek ik je graag nog eens wanneer men massaal van de auto’s af stapt. Geen belasting inkomsten meer uit de verkoop van auto’s, wegenbelasting, brandstof en alle werkgelegenheid die daarbij komt kijken. Van al dit belastinggeld gaat slechts een handjevol naar het wegennet, wat ronduit belachelijk is. De automobilist is gewoon de cash-cow van de overheid, en we kunnen nog niet eens iets terug verwachten.
sprankel zegt
In 1960 had Nederland 11.42 miljoen inwoners, vandaag zijn dat er 17,42 miljoen. In 1960 was 30% van de vrouwelijke bevolking aan het werk, vandaag is dat 70%. Ik kan geen cijfers vinden die zo ver terug gaan wat betreft goederenverkeer maar dat is enkel de laatste 5 jaar reeds met 10% gestegen.
Dat dit uberhaupt allemaal mogelijk was, dat heeft het opgebracht dat NL al 70 jaar zijn wegennet aan het uitbreiden is. Ik heb geen idee welke idioot is afgekomen met ‘meer asfalt nodigt uit tot meer verkeer’, niemand gaat voor zijn plezier in de file gaan staan. Als je wilt stoppen met asfalt en huizen bij te maken, heel simpel, stop met kinderen te maken en ga terug naar 1 partner die werkt en stop met de trend van nieuw samengestelde gezinnen, al dat heen en weer getrippel met de kinderen tikt serieus door.
Richmond zegt
Er zullen altijd beroepsgroepen blijven die wel fysiek aanwezig moete zijn op hun werkplek, gaat om het kantoorpersoneel. Dat kan wel thuis werken zolang ze maar een laptop hebben en verbinding met het bedrijfsnetwerk. Vraag is of vertegenwoordigers die eerst de hele op de weg waren naar hun klanten en het nu via zoom doen, wel weer terugkeren naar het fysieke contact. Zo niet, gaat de leasemarkt instorten,
dutchneon zegt
Ja dat zou inderdaad beter zijn als de leasemarkt instort. Dan gaan de oogkleppen eens af in Den Haag en komen we met zn allen eindelijk tot de conclusie dat nieuwe auto’s onbetaalbaar zijn gemaakt in NL.
Om de ‘fictieve’ uitstootnormen te halen voor het Parijs akkoord moet er dan ineens aan alle knoppen gedraaid worden. Want laten we wel wezen, wie kent er een gezin in NL waar paps nog een nieuwe auto gaat uitkiezen in de Showroom en hem niet hoeft “bij te tellen”??
Het zou beter zijn voor nederland dat de hele lease boel afgetuigd word. Het zijn toch meerendeels auto’s die we niet in NL houden na contractduur en dus niet voldoen aan de wensen van de NL consument!
dutchneon zegt
Complete onzin, we hadden 20 jaar geleden overal 8 baans wegen van kunnen maken. Dat was veel goedkoper geweest. De gulden was tenslotte maar de helft waard van een euro ;)
maxco zegt
Als ik soms zie wat voor nog goede stukken asfalt alweer opnieuw geasfalteerd worden kan ik mezelf ook wel voor mn kop slaan. Zonde vh geld.
lekbak zegt
Prima, meer asfalt helpt toch niet tegen files. Meer asfalt betekent makkelijker reizen, wat er weer voor zorgt dat er meer gereisd word waardoor je meer verkeer hebt maar niet minder files. Meer asfalt klinkt heel leuk maar het is een hele kortzichtige manier om met verkeersdruk om te gaan.
Als je minder verkeersdruk wil dan moet je stimuleren om minder te reizen. Voor zowel de particulier als de zakelijke rit. Dat heeft eigenlijk ook alleen maar voordelen. Er hoeft minder geld naar de wegen, mensen zijn gelukkiger omdat ze minder lang reizen, er is minder uitstoot en daarmee hoeft er minder geïnvesteerd te worden in klimaat etc.
Richmond zegt
dan gaan mensen sowieso de auto weg doen, worden er ook minder vakanties gemaakt naar het buitenland (niet iedereen wil vliegen) dan gaat de autobranche en de toerismesector er onderuit. Het is logisch wat je zegt en eigenlijk ook nodig, Maar de gevolgen zouden ver strekkend zijn
lekkaah zegt
Thuiswerken? Iedereen in mijn omgeving is half depressief geworden en willen dolgraag terug naar kantoor/filiaal, zelfs van mensen waarvan ik dacht dat die het wel lekker zouden vinden.
nautique206 zegt
@lekkaah: nou dat heb ik dus ook. Afgelopem zomer werkte ik 50% thuis, dat was wel lekker. Maar vanaf half oktober weer volledig thuis ben het nu wel aardig zat
RiKe zegt
Dus ze willen de automobilist nu gaan pakken met rekening rijden. Waarbij duidelijk is dat veel mensen simpelweg geen flexibele tijden KUNNEN hebben. De bedrijven (niet alleen winkels) moeten toch om een bepaalde tijd open. Kortom, het gaat gewoon weer een heffing worden bovenop de al idioot hoge belastingdruk die we hebben.