Een ‘stukje’ auto bezitten en hopen op een mooi rendement. Het is een opkomende vorm van investeren in deze tijd.
Geld op de bank staat te verstoffen. Logisch dat mensen naar verschillende manieren kijken om toch geld aan het werk te zetten. Van risicovolle investeringen tot investeringen met een lager risico voor met name de lange termijn. Maar wat als je dit combineert met je passie voor auto’s?
Investeren in auto’s is geen eenvoudige opgave. Zeker zonder netwerk of de juiste connecties kan het kopen van de verkeerde auto uitlopen in een beslissing wat je alleen maar geld gaat kosten. In het Verenigd Koninkrijk is door een ondernemer in oktober 2020 een initiatief gestart dat autoliefhebbers in het land aanspreekt.
Investeren in auto’s
Het bedrijf Car Crowd investeert in een echte auto. Vervolgens kan Jan met de pet een stukje van die auto kopen als aandeel. Een voorbeeld van een aangekochte auto is een Ford Sierra RS Cosworth. De auto werd ‘opgehakt’ in 1.000 aandelen van 59 Britse pond per aandeel. Car Crowd hoopt de auto voor een groter bedrag te kunnen verkopen en de aandeelhouders krijgen een stukje rendement. De Ford is al de vijfde auto dat het bedrijf heeft aangekocht binnen een jaar tijd.
Het is leuk om op een verjaardag te vertellen dat je dan een stukje Ford Sierra RS Cosworth bezit, maar dat is het ook wel. Het is niet zo dat je ook maar een meter in de auto mag rijden. Bezichtigen mag wel, zodat aandeelhouders toch nog het gevoel krijgen dat ze onderdeel zijn van iets tastbaars. Uiteindelijk kun je op deze manier investeren in auto’s zonder dat je het een vermogen kost. Met een dergelijk laag instapbedrag is het eventuele rendement natuurlijk ook erg weinig. (via Autocar)
reactief zegt
Slimme gast. Auto’s kopen met andermans geld!
marcomanta zegt
@reactief: dat doen de meeste toch tegenwoordig, als je een auto financiert, dan is hij ook niet van jou, maar van iemand anders.
singer zegt
@marcomanta: Nee hoor, bij lease is de auto niet juridisch van jou. Bij financiering ben jij gewoon de eigenaar. Enkel zit daar wel een financiële verplichting aan om de daarop rustende lening terug te betalen. Zelfde met huizen en hypotheken. Jouw naam staat op de papieren dus je bent gewoon de eigenaar😉
marcomanta zegt
@singer: je hebt gelijk.
goodvibrations zegt
Dan zou ik toch iets eerder een aandeel VW kopen of Hyundai.. Die zijn hard op weg met elektrificatie… en als je iets meer risico wilt nemen Lucid,.. kan ook nog wat moois gaan worden.. Als je ziet hoeveel tijd er over is gegaan voor zo’n Sierra om 59K GBP te worden, dan waren aandelen een veel betere investering! Vergeet ook het dividend niet..
Dutchdriftking zegt
Op deze manier is straks iedere leuke auto welke ouder is dan 15 jaar een inversteringsobject. Dat zorgt voor hogere prijzen waardoor liefhebbers met een wat kleiner budget nooit wat leuks voor de deur kunnen zetten. Jammer weer.
petroldrinker zegt
@dutchdriftking: of juist motivatie om nog harder te werken of je best te doen int leven…
Dutchdriftking zegt
@petroldrinker: zodat je helemaal geen tijd meer hebt om te genieten?
petroldrinker zegt
waar heb je al die vrije tijd voor nodig als je niet het vermogen hebt om te kunnen doen wat je wilt doen int leven? kan je in mijn ogen beter werken sparen en dan in 1x tijd nemen om te genieten…
knoopa zegt
@petroldrinker ja want mensen met een kleiner budget werken niet hard
petroldrinker zegt
Waar heb je mij dat zien typen? nergens…. kan juist de motivatie zijn om buiten je 9-5 job nog een bedrijfje te starten ofzo…
kniesoor zegt
Geld stoppen in (een emo-aandeel in) een oto waar je geen controle over hebt, ik zou er geen interesse in hebben.
Gulli zegt
Als ik geld steek in een auto wil ik er ook mee kunnen rijden natuurlijk, leuk bedacht maar vraag me af hoeveel animo hij hiermee opwekt.
Tenzij de gebruikelijke geldwolven erin stappen die geen reet met de auto te maken willen hebben en er alleen maar geld aan willen verdienen.
faalhaas zegt
Voor 59 ekkerponden koop ik het halve Jetcars terrein leeg.
ghini zegt
Wat gebeurd er met die auto na aanschaf? Hoe en waar wordt die gestald? Wordt er niet mee gereden? Verzekering?
antoonniels zegt
Voor zover ik kan zien staan er 2 auto’s op hun site die fully funded zijn en ook gewoon gehuurd kunnen worden. Ze zullen dus niet in een bubble worden bewaard lijkt het. Lijkt me een leuke manier van de initiatiefnemers om een paar leuke auto’s te rijden die jij hebt gefinancierd.
ghini zegt
@antoonniels: pff verhuurd, jaja dan rijdt ie er idd zeker zelf in, waarde wordt minder als km stand oploopt.. wat een flut plan zeg..
berlinetta zegt
Klinkt niet echt als een bijzonder goede deal. In mijn ogen zijn er betere manieren om te investeren.
allesmetturbo zegt
Een auto koop je om mee te rijden..
1 auto kopen met 999 anderen en er niet in mogen rijden voor een paar euro winst.. waardeloos
antoonniels zegt
Je kunt het tegenwoordig ook met ‘speciale” gitaren doen van o.a. Gibson. Het lijkt mij compleet gokken en ik heb nog nooit iemand enthousiast gehoord over een aandeel in een auto waar je zelf niet bij kan komen, laat staan mee rijden.
Daarnaast is een Spyker C8, een Ferrari 360 Modena en een Sierra Cosworth nou niet echt een droomgarage om in te investeren. De Clio V6 en de 205 GTI kun je zelfs gewoon huren, omdat ze fully funded zijn.
Variomatic zegt
Lijkt me niet erg handig om nu nog je centen te steken in een auto collectie. Door de lage rente en de zoek naar rendement is die markt een giga zeepbel geworden (overigens net als alle andere verzamelobjecten als kunst, postzegels etc.). Daarnaast is nog maar de vraag of aankomende generaties interesse hebben in gemotoriseerd erfgoed én zullen mogelijk steeds verdergaande milieumaatregelen ook zijn weerslag krijgen op wat je nog kan doen met zo’n ding. Echte exclusieve modellen die in zeer kleine oplagen zijn geproduceerd zullen allicht hun waarde nog wat beter behouden, maar wat er nu wordt betaald (of beter: gevraagd, want vraagprijzen zijn geen transactieprijzen) voor bijv sommige oude 911 modellen die in mega hoeveelheden zijn gebouwd raakt kant noch wal..