Dat auto’s een prima investeringsobject zijn, dat vertelden we jullie al eerder. Maar welke auto koop je als je écht wilt cashen?
Die vraag stelden ook de knappe koppen bij Discovery Channel zichzelf. We hebben wat dat betreft goed nieuws, want zij hebben zich meteen maar even in de materie verdiept. Je verwachtte een Ferrari op de eerste plaats? Daar is inderdaad flink geld mee te verdienen, maar er zijn auto’s die nog sneller in waarde stijgen.
De absolute nummer 1 is namelijk de Porsche 911 Carrera 2.7 RS uit de jaren ’70. Deze klassieker kostte je tien jaar geleden dik 80.000 euro, terwijl je er nu met gemak 6,5 ton voor krijgt: een stijging van zo’n 800 procent. Ga er maar vanuit dat de waarde blijft stijgen, want we hebben het hier wel over dé uitvoering van de vroege 911.
Waarom we hier juist nu over schrijven? Er staat een prachtig exemplaar (zie foto) te koop in Londen en we helpen dit beest natuurlijk graag aan een nieuwe eigenaar. Twijfel je toch nog een beetje? Deze video gaat je in vier minuten alsnog overtuigen.
motiondrive zegt
Komt dat goed uit, die wou ik toch al hebben! Één van mijn absolute droomauto’s! Alleen jammer dat ik het geld nu even niet heb liggen voor zo’n grap.
JordyS zegt
@motiondrive: Wellicht kunnen we de kosten delen? Jij de helft, ik de helft en ‘m om de maand rijden. Wat een auto…
jrk68 zegt
Ik wil hem en dan niet als investering maar gewoon om mee te spelen….
Eens even kijken of ik een tonnetje of 7 bij elkaar kan crowdfunden….
axel968 zegt
Wat is dat toch een heerlijke wagen! Dat geluid van een luchtgekoelde flat-six is gewoon prachtig!
Arnoud zegt
Dit is nou een sportwagen zoals het hoort. Fuck design, fuck comfort. Vier wielen, een stuur, een motor en een paar ho-ijzers. Wat heb je nog meer nodig?
jrk68 zegt
@Original_Arnoud:
Jij en ik niks, helaas kan de meerderheid niet meer zonde tig voudig elektrisch verstelbare comfortstoelen met massagefunctie, automaat, airco, esp, abs en wat je nog meer aan onzinnige ballast kunt bedenken….
Maar zolang er lieden zijn die menen dat een S65AMG een sportwagen is, kijk ik nergens meer van op….
Kvgorp zegt
@Original_Arnoud: ik weet nog wel een Suzuki Alto uit ’89 voor je te koop. Heeft nog wel een jaar apk.
jrk68 zegt
@Kvgorp:
Lees het 4de woord in zijn eerste regel nog even hardop….
Iets zegt mij dat een Alto niet aan dat criterium voldoet, zelfs een 89er niet….
rw1994 zegt
@jrk68: 5e woord.
Arnoud zegt
@Kvgorp:
Mijn ex had zo een. Een 0.8 spirit met onbekrachtigde remmen. Dan leer je nog eens wat pedaalgevoel is!
e1000bmw zegt
@Original_Arnoud: wat je nog meer nodig hebt? Een versnellingsbak! ;)
Arnoud zegt
@e1000bmw523i:
+1 voor jou. ;-)
gtwillem zegt
Geweldige auto’s, die 2.7 RS’en. Maar het begint nu wel erg duur te worden. Niet dat dat erg is, maar het leuke van Porsche was altijd dat het heel bruibare en rijdbare auto’s zijn. Als ik een Porsche had die 6 ton waard is, weet ik niet of ik er nog net zo lekker mee ga boenderen.
Zelfde geldt voor de 997.2 GT3 RS 4.0 en 911 GT2 RS. Omdat het de laatste der mohikanen zijn, weet je dat ze op een dag erg veel geld gaan opbrengen, dus zorg je maar dat jou auto de minste km’s heeft.
Wat je kan doen is een gewone 911 2.7 aanschaffen en daar de onderdelen op zetten van een RS (en vooral afhalen, uiteraard ;-)). Dan ben je voor 70k klaar voor een goede en kun je er nog een beetje onbezorgd mee rijden.
rijnounsdoor zegt
Echt een brute bak, maar nu al bijna onbetaalbaar.de uitdaging is een toekomstige klassieker te voorspellen die nu nog enigszins betaalbaar is of nu nog onder de nieuwprijs. Csl? Z8? Gt3 met laatste handbak? Bmw 1m?
bofkont zegt
@rijnounsdoor: 1m lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
De csl en z8 zijn al collector items die elk jaar duurder worden. 850 CSI zelfde verhaal.
gtwillem zegt
@bofkont: 1M wordt zeer zeker een klassieker. Lage oplage, zeer goede beoordeling in de pers, maar kort gebouwd, en de laatste echt mooie rijders BMW.
Z8 Is inderdaad al een tijdje erg duur, en de CSL blijft stijgen.
tupperware zegt
@gtwillem:
Om echt veel waard te worden is dat niet genoeg.
Ik vind het absoluut een geinig bakkie, begrijp me dus niet verkeerd maar een 1M is simpelweg niet “speciaal” genoeg.
Dan zie ik nog eerder de Z1 erg duur worden en die heeft dan weer als nadeel dat hij relatief onbekend is bij het grote publiek..
gtwillem zegt
@tupperware: Ik begrijp je punt. Ik denk dat de Z1, Z8 en M3 CSL in waarde gaan stijgen, mits in nieuwstaat. Je hebt gelijk dat de 1M daar niet tussen staat. Zijn er ook net een paar meer van gebouwd. Nu kopen voor 60k betekent niet dat je over 5 jaar er 120k voor terug krijgt, maar als je een jaartje of 2, 3 wacht en er een voor 35k koopt, doe je wel een goede deal denk ik. Veel lager gaat het niet worden, denk ik. De M3 GTS en CRT zijn ook goede investeringen, vooral de laatste.
Dus ik schat de 1M Coupe een beetje hetzelfde in als een 850CSI en in mindere mate de Z3/Z4 M Coupe. Die worden mooier oud dan de veel poplairdere (nieuw althans) dan de M3’s.
mrrallycross zegt
Als ik het geld had dan had ik hem zeker zo gekocht
gerjan zegt
Probleem is als ik nu een auto koop en bewaar als investering tegen de tijd dat die hoop geld waard is er geen benzine meer te krijgen is.
series2 zegt
De carrera rs is wat mij betreft een beetje te ultiem. Heel tof hoor! Maar ik heb liever een vaal model uit de eighties in een kleur die je in je dromen nooit zou nemen.(dan ga je er pas echt van houden) de carrera rs is een beetje als een hele mooie meid zonder moedervlek of sproetjes.
Robbert89 zegt
Helaas, ik heb de Staatsloterij niet gewonnen en de postcode loterij ook al niet.
supersim200 zegt
Helaas heb ik er Het geld niet voor
gtwillem zegt
Oh, en ik moet zeggen: die kerel heeft een fantastisch ‘swagge’ broek aan!
p964 zegt
De 964 RS lijkt de 2.7 RS hard achterna te gaan en hele vroege 911jes gaan ook voor belachelijke prijzen weg.
De auto die mij recent meeviel was de E30 M3, ik had die op het dubbele verwacht van wat ervoor gevraagd werd.
sydney zegt
Auto’s zijn per defenitie geen prima investeringsobject.Ook een 911 RS 2.7 niet.
enricoleerdam zegt
niks gepoetst in de garage !!!!! en bewaren voor later nee, nee, nee.
rijden met dat ding !
rufctr01 zegt
Volgens mij ben je nu al te laat. Je had zo’n auto in de jaren 90 moeten kopen en wegzetten.
camber24 zegt
Ja, want als iets al 800 procent gestegen is (en de stijging zich begint te stabiliseren), dan is dit HET moment om in te stappen. Zou als belegging nu juist ver van die markt vandaan blijven. Is gewoonweg nu een paar jaar te laat..
C220AMG zegt
@camber24: Voor deze auto wel ja. Maar er zijn ook betaalbare klassiekers op dit moment die wellicht over een jaar of 10 behoorlijk in waarde zijn gestegen. Welke dit zijn, weten we over 10 jaar pas en zullen we vast zeggen, had ik maar…
E34M5Touring zegt
http://www.hemmings.com/classifieds/carsforsale/porsche/911/1707169.html
Of deze, kan je zelf je vreten aanpakken bij MickyDonalds..
gtwillem zegt
@ JordyS: Misschien een idee voor een artikel om te kijken welke auto’s wellicht binnen tien jaar in waarde zouden gaan stijgen, zoals de Ford GT, Lexus LF-A, Porsche 911 GT3 RS 4.0, Porsche 911 GT2 RS, Ferrari 458 Speciale, Alfa Romeo 8C Competizione en natuurlijk de BMW 325i Touring Executive ;-)
madvillain zegt
Ik wordt helemaal schijtziek van dat geneuzel over investeringen in auto’s. De prijzen rijzen de pan uit van luchtgekoelde Porsches. Leuk dat mijn ’68 912 en ’81 SC zoveel meer waard zijn geworden dan voor de prijs die ik er voor betaalde, maar een andere luchtgekoelde bijkopen is bijna geen sprake meer van met die absurde stijgingen. Iedereen denk dat er zoveel geld aan te verdienen valt, maar onderhoud is ook niet gratis bij zo’n ding. En tegenwoordig laten ze zoveel rommel uit de VS komen en dan de hoofdprijs vragen, dat iedereen denkt dat ie goud in handen heeft.
Rijden met die wagens!
gtwillem zegt
@madvillain: Klopt. Want als je jouw ’81 SC verkoopt voor een mooie prijs, moet je uiteraard ook weer een mooie prijs neertellen om de 911 leegte te vullen…