Maar Lightyear is toch failliet met dikke schulden? Deze investeerders geven Lightyear toch weer poen.
We zijn een beetje in de war. Wisten we na De Nationale Autoshow van afgelopen vrijdag (bijbaan @wouter) nog te melden dat de curator van Lightyear met een schuld van 230 miljoen euro opgescheept zit, lezen we nu dat Lightyear gewoon tien miljoen euro aan investeringen ophaalt. Huh?
Doorstart
Het merk Lightyear dat een zonneauto wilde bouwen is failliet. Niks nieuws natuurlijk. Een doorstart voor het hagelnieuwe automerk zat er niet in. Tenminste niet als geheel. In afgeslankte vorm is het bedrijf echter wel doorgegaan.
Het nieuwe Lightyear richt zich niet op de productie van zonneauto’s, maar op het maken van zonnepanelen voor op elektrische voertuigen. Ondanks de toch wat besmette naam heeft dit “nieuwe” Lightyear nu investeerders bereid gevonden om ruim tien miljoen euro te investeren.
Uitbreiden team
Waar het faillissement van het automerk Lightyear nog verder moet worden afgehandeld, denkt het vernieuwde Lightyear al weer aan uitbreiden. De voormalige bijna fabrikant van zonneauto’s wil de poen gebruiken om meer medewerkers aan te trekken om zonnesystemen voor voertuigen te ontwikkelen.
Daarvoor zijn meer experts en technici nodig. Dan heb je geld nodig om die in dienst te nemen, want de efficiënte on-board-zonnesystemen voor voertuigen, zoals zonnepanelen op autodaken, worden niet vanzelf ontwikkeld. De technologie moet zo breed beschikbaar worden voor autobedrijven en biedt gebruikers straks de kans om elektrisch rijden te veranderen door maandenlang te rijden zonder op te laden met een stekker. Zo lezen we althans bij RTL Nieuws.
Dappere geldschieters
Eén van de grootste investeerders is Zero Point Holding. Die beoordelen het plan van Lightyear als realistisch en durven een investering aan.
Lightyears nieuwe strategie creëert een overtuigende kans om de impact van bestaande en nieuwe technologieën te maximaliseren en biedt belangrijke oplossingen in de zoektocht naar duurzaam transport.
Oprichter Clemens Schletwein van Zero Point Holding heeft hoge verwachtingen
Wij vinden het dapper van de geldschieters en knap van Lightyear. Een toch wel besmette naam weer investeerbaar maken en daar dan weer mensen bij vinden die ook daadwerkelijk geld overmaken, verdient respect. Nu maar hopen dat deze keer Lightyear geen kat in de zak is.
't Peugje zegt
Ik heb Elon Musk wel eens horen zeggen dat het technisch niet mogelijk is om zonnepanelen efficiënter te maken dan ze al zijn. Dat hoor je ook nooit een bedrijf roepen dus ik ga er van uit dat hij gelijk heeft. Dan blijft de vraag staan: wat zijn ze daar dan precies aan het ontwikkelen zijn voor zonnepanelen? Ik weet namelijk ook dat de ruimtevaart hier al jaren volop mee bezig is, hebben zij het wiel dan al niet een keer uitgevonden?
Daarnaast heb ik Musk horen zeggen dat het te weinig oplevert op een auto. En dat het te kostbaar is, laat staan als je schade rijdt of in een hagelbui terecht komt.
Nee ik geloof hier niet in, next..
Joris24 zegt
Het gaat volgens mij niet zozeer om ze efficiënter te maken, maar om ze op auto’s te kunnen plaatsen. Als ik me niet vergis was er laatst een universiteit met een doorbraak waarbij echt zeer dunne zonnepanelen als film op vanalles geplaatst konden worden, alleen waren die gevoelig voor zuurstof (corrosie) en daarom nog niet toepasbaar in de praktijk. Dat doorontwikkelen heeft denk ik wel potentie.
't Peugje zegt
@Joris24 Oké dat is een ontwikkeling, maar als de efficiëntie niet omhoog gaat dan levert het te weinig op voor auto’s. Wellicht alleen de opa die op zondag naar zijn kleinkinderen gaat, maar verder doe je er niemand een plezier mee. En bovendien, het is nog altijd efficiënter om met de zonnepanelen op het dak van je huis je auto op te laden. Dan hoef je die zonnepanelen niet mee te zeulen bij elke rit.
Naja je hoort, ik geloof er niet in. Maar ik laat mij graag verassen want er kunnen niet genoeg Nederlandse tech bedrijven zijn die hun nek uitsteken. En ik ben een leek, dus er zullen toch goed argumenten zijn om ergens 10 miljoen ekkermannen in te steken..
Joris24 zegt
Volgens mij is de algemene wetenschappelijke consensus dat de efficiëntie niet echt meer omhoog zal gaan (volgens mij zitten ze nu tegen de 30% aan, al lang), maar als je ze lichter, dunner en flexibeler kunt maken dan kun je ze wel breder toepassen.
Maar als een elektrische auto 15 kWh per 100 km gebruikt dan denk ik dat die paar m² panelen echt inderdaad niet heel veel verschil maken. Je kunt dan misschien 1 kwh per uur leveren en het maximaal zonnig is (gok ik, onze zonnepanelen van ongeveer 1 m²zijn 415Wp).
audirs3 zegt
Zonnepanelen kunnen wel efficiënter, maar wat Musk zei is dat zelfs met 100% efficiëntie ze onvoldoende energie leveren om te rijden.
Echter, de meeste auto’s staan 90% van de tijd stil, waarbij ze dus kunnen opladen voor de overige tijd dat ze wel daadwerkelijk rijden. Mits ze wel buiten staan geparkeerd, zonder carport.
Vroeger waren zonnepanelen duur, en kon je ze beter op je dak richting het zuiden leggen dan op je auto. Maar nu ze steeds goedkoper worden, is het wel aantrekkelijker om ze ook op je auto te plaatsen. Zelfs al zou het op jaarbasis maar in 10% van je energie behoefte voorzien, dan nog is het wel de moeite waard denk ik.
Al is het beter, als je een oprit hebt, om gewoon een carport met zonnepanelen te bouwen.
't Peugje zegt
Grappig dat je uiteindelijk op dezelfde conclusie komt als ik. Links- of rechtsom gaat dit niet de toekomst worden. Waar ik ook niet in geloof is dat concept van Nio met batterijen wisselen. Maargoed, dat is weer een hele andere discussie. Je carpoort blijft meestal wel stilstaan in ieder geval.
Waar ik wel in geloof is een energie neutraal huis dat de auto gebruikt om het overschot in te dumpen. Huis geen behoefte en de auto vol? Koppeling naar de buren? Zo kun je hele energie neutrale wijken bouwen dat met elkaar in verbinding staat en met een computer regelt wie wanneer stroom krijgt om nooit een piek te creëren. Voordat iemand hier helemaal los op gaat, ja ik weet dat er nog wat uitdagingen zijn als iedereen om 8 uur in de auto stapt en om 18.00 uur weer terug is.
Joris24 zegt
Als je een beetje capabel personeel wil aannemen met vrij specifieke kennis kost dat je ongeveer 150k per jaar per neus aan werkgeverslasten. En waar wil je gaan werken, in een schoenendoos? Die 10 miljoen is verbrand voor je goed en wel een herzien bedrijfsplan geschreven hebt.
JelmerS zegt
Denk dat consument en fabrikant het liever laten bij een goedkoop panorama glazen dak, exact zoals Tesla dit doet. Pas als je dit kan combineren met zonnepanelen en en er een belangrijk voordeel ontstaat in verbruiks cijfers begint het pas nut te krijgen.
herve11f zegt
Naïeve mensen met geld zijn er blijkbaar genoeg. Doodgeboren kind.
mrrobot zegt
Toch toch toch weer weer weer weer weer weer weer weer weer weer weer weer weer weer weer weer weer weer weer weer poen poen poen poen poen poen poen poen poen poen ….