Autoriteiten waren zoekende naar bewijs.
Een nieuw hoofdstuk in de langlopende soapserie Goede Sjoemel Slechte Sjoemel. Vandaag kreeg Daimler een bezoekje van een aanklager uit Stuttgart. Op meerdere locaties van het Duitse autoconcern was men zoekende naar bewijs of Daimler betrokken is bij een dieselschandaal, aldus verschillende (Duitse) media. De Duitsers worden ervan verdacht gemanipuleerd te hebben met dieseluitlaatgassen.
Daimler wil geen info vrijgeven aangezien het onderzoek nog gaande is. Het concern werkt volledig mee met de autoriteiten. Daimler ligt al enkele maanden onder de loep. Sinds bekend is dat Volkswagen willens en wetens de boel jaren heeft bedonderd liggen diverse autofabrikanten onder vuur. Meerdere merken binnen de Volkswagen Groep hebben te maken gehad met invallen en sinds 2015 zijn er al tal van onderzoeken geweest.
Volkswagen staat sindsdien streng onder toezicht. Ook tijdens vergaderingen, publicaties en andere publieke gelegenheden valt er altijd nog een woordje over het onderwerp dieselgate. Het aanverwante Audi, dat ook betrokken was bij het dieselschandaal van Volkswagen, laat CEO Rupert Stadler de boel opknappen. Het contract van de CEO werd onlangs nog verlengd.
lekkaah zegt
Zouden ze het op tijd gered hebben? Al het potentiele bewijsmateriaal de shredder in? Dieselgate is immers zeer recent gebeurd, in september 2015.
Poppenkast . nl
str8six zegt
@lekkaah: *poppenkast . de
serialchiller zegt
@str8six: puppentheater .de
lincoln zegt
Joepieeeee .. comedy ..
Keihard onderzoeken geblazen ..
boltiev6 zegt
@lincoln: \\\\\\\\\\\\\\\goh, ook dit slaat weer nergens op, ga eens effe een andere hobby zoeken, beste beast
desjonnies zegt
@boltiev6:
Nog een koekje?
boltiev6 zegt
@desjonnies: nog een voor je kop?
radeox zegt
@boltiev6:
Eindelijk een sfeermaker!
peug206 zegt
@boltiev6: joh doe ff rustig. Het is hier geen Rusland, we kunnen beschaafd met elkaar argumenteren over wat iemand zegt. Je laatste comments slaan helemaal nergens op.
st33fie zegt
Nein nein nein nein nein !!!
dutchneon zegt
Ja zo mooi, RDW nl heeft ook heel hard onderzoek gedaan naar diverse auto’s waarvoor wij hier in NL typegoedkeuring hebben geregeld…. uitkomst was dat een stuk of 9 van de 25 auto’s sterke afwijking vertoonden in verschillende test-scenario’s…. met als aanbeveling dat verder onderzoek nodig is!
Vervolgens volgt er geen actie meer en bloed het gewoon dood….. wat een schijnvertoningen en wat een geld dat er naartoe gaat. Verschrikkelijk!!
faalhaas zegt
@dutchneon:
Heb ook zoiets uitgezocht voor afbrekende voorstoelen in de Mazda6, Mazda doet er niks aan terwijl er in andere regio’s in de wereld wel recalls zijn. De RDW gaf mij kompleet gelijk maar konden er niks aan doen behalve praten bij Mazda. Ze hebben niet de macht/authorisatie voor zoiets.
lekkaah zegt
@faalhaas: als je ziet hoeveel recalls ed zijn geweest in bijv amerika en hier niet, besef je eigenlijk dat sommige bedrijven/lobbies hier een stuk machtiger zijn
faalhaas zegt
@lekkaah:
Klopt, de slager keurt zijn eigen vleeswaar.
De dealer erkent het probleem heel soms/niet en stuurt deze naar de importeur al dan niet op Europees niveau maar die erkent het probleem niet dus er gaat ook geen bericht naar de fabrikant voor eventuele herstellingen/modificaties. Zo krijg je een heel netwerk aan dealers/importeurs die hun mond dicht houden zodat de fabrikant ook niks weet. En die vinden dat stiekem ook niet erg dat ze dat niet weten.
Zo hoeft niemand kosten te maken behalve de gebruiker, die zit met de gebakken peren.
londoncars zegt
Goede sjoemel slechte sjoemel ??
jannemaneke zegt
De Fransen, de Duitsers en de Aziaten zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek als het over hun diesels gaat: allemaal gesjoemeld om goedkoop de normen te halen
bofkont zegt
Elke autofabrikant sjoemelt met zijn diesels kwa uitstoot, oud nieuws.
cupsport zegt
@bofkont: onzin. Je weet niet waarover je praat.
bofkont zegt
@cupsport: geloof me dat is zeker geen onzin , fabrikanten strooien met smoesjes als motor beveiliging , verdiep je eens in de materie.
cupsport zegt
@bofkont: die ken ik tot in de details en daarom zei ik dat je stelling onzin is.
Er zijn zeker fabrikanten die software hebben toegepast om te sjoemelen met de uitstootwaarden, en alle fabrikanten maken gebruik van de mogelijkheden binnen de NEDC (en zometeen de WLTP) om een optimaal resultaat in de testcyclus te realiseren.
Om echter dan te zeggen dat alle fabrikanten sjoemelen is niet waar. Hiermee schaar je alle fabrikanten die geen sjoemelsoftware hebben toegepast onder 1 noemer met VAG en daarmee doe je de meeste wel eerlijke automerken tekort. Dat de huidige NEDC en de nieuwe WLTP geen realistisch beeld geeft van de werkelijke uitstoot en het verbruik is een andere discussie.
Dit soort opmerkingen is dan naar mijn mening dan ook “borrelpraat voor onnozele 16-jarigen…”
bofkont zegt
@cupsport: ah kijk aan eindelijk iemand die weet waar hij over praat, dan weet jij dus ook dat binnen deze test cyclus alle ruimte wordt gegeven om met vage smoesjes te komen zoals die thermische motor beveiliging.
Dat slikken ze hier in de EU maar de epa in de VS duidelijk niet, die wil een duidelijke waarom.
Fca/Renault ook nog steeds in het verdachten bankje, benieuwd hoe dit gaat aflopen.
cupsport zegt
@bofkont: ik ben het met je eens dat de huidige NEDC en de toekomstige WLTP geen realistische tests zijn. De testcondities zijn theoretisch (denk aan buitentemperatuur, bandenspanning en gewicht van de auto) en de cyclus is vooraf bekend. Hierdoor worden in de tests resultaten behaald die in de praktijk (bijna) nooit te evenaren zijn.
Echter, dat is – nogmaals – geen sjoemelen. Er wordt voldaan aan de gestelde wet- en regelgeving (ook in de USA).
Soft- of hardware toepassen die alleen in deze testcyclus zorgt voor betere resultaten is wel bewust de boel voor de gek houden / sjoemelen. Het is tot nu toe is alleen bewezen dat VAG dit doet.
De enige correcte conclusie is dat de huidige tests geen goed beeld geven van het verbruik en uitstoot in de praktijk. Zolang er geen test is die de RDE (Real Driving Emission) waardes keurt zal dit echter altijd zo blijven.
bofkont zegt
@cupsport: Ja dat is idd het probleem er is teveel ruimte voor interpretatie van de regelgeving.
Hoe zit trouwens met Nissan in zuid Korea , die is veroordeeld voor het gebruik van een cheat decice precies het zelfde Als bij vag.http://www.autoblog.nl/nieuws/breek-nissan-sjoemelde-met-de-qashqai-95789
marinepower zegt
Elke (auto)fabrikant sjoemelt wel ergens mee.