Terwijl we ons nog altijd afvragen wat het nut is van een maximumsnelheid van 100 km/u op een vijfbaanssnelweg, laat het Openbaar Ministerie weten dat de totaalcontrole op uw Vmax vanaf 23 juli een feit is.
De A2 tussen Amsterdam en Utrecht is al vaak terecht geroemd. Tien rijstroken aan kwaliteitsasfalt waarmee we files eindelijk een halt toeroepen en iedereen kan doorrijden. Want doorrijden is immers goed voor het milieu en het welzijn van de Korenwolf. Des te jammer was het dat onze beleidsmakers, zoals Autoblog vorig jaar ontdekte, de A2 nu heeft volgehangen met registratiecamera’s onder alle matrixborden en de maximumsnelheid op honderd staat. Dit is mede het resultaat van lokale ambtenarij in Breukelen, Loenen en Maarssen die bang zijn voor geluidsoverlast en de luchtkwaliteit. Daarom was 120 km/u – laat staan 130 – geen optie.
Vandaag dropt het Landelijk Parket Team Verkeer een introductiedatum: 23 juli gaat de switch definitief op ‘on’ en nemen ze het eerste stukje trajectcontrole in gebruik. Dat gaat over de afstand tussen het knooppunt Holendrecht en Maarssen (15,4 km). Voorlopig nog in één richting, later dit jaar wordt ook de tegengestelde rijrichting 24 uur per dag ge-George Orwell’d. Met borden langs de weg wordt u gewaarschuwd.
Simpson zegt
fantastisch, waarin een groot land klein kan zijn.
We willen wel sneller op vakantie, maar geen extra baan op schiphol.
We willen wel een evenement als de TT, maar dan geluidloos.
We willen wel snelheidscontroles, maar niet waar we zelf rijden.
audicoupe84 zegt
Ik woon en werk in Amsterdam, maar moet vaak auto’s ophalen in ons hoofdkantoor in Utrecht (Nieuwegijn). Woon in Amsterdam noord en werk in zuid-oost. Ik werd helemaal blij van bovenstaand bericht, en dat Amsterdam de hoogste parkeer tarieven heeft. Ik ben ook blij dat hier de IJ tunnel afgesloten is, waardoor in combinatie met het regen weer een rit naar mijn werk geen 11 minuten, maar 45 minuten duurt. Doseerlichten op de toeritten staan uit, de schellingwouder brug is al maanden in renovatie, en is verstopt door auto’s die vanuit oost bij Zeeburg de ring op willen. Ook in de stad is het een puinhoop. De IJtunnel dicht, maar ook andere hoofdroutes zoals Amsteldijk en de Utrechtse brug zijn dicht. De afgelopen week is ook 1 van de 2 rijbanen in de Piet Heijn tunnel dicht. Helaas kan niet iedereen met het OV, en met deze maatregelen en de dichtgeknepen doorstroming bij stoplichten (vaak maar 3 auto’s per keer voordat het weer lang rood is) zorgt voor een enorme opstopping van auto’s.
Ja- ja regeren is vooruit zien, en zo.
GOD zegt
Nu nog een hekwerk erom heem en later nog wat bewakers met geweren en plaatje is compleet.
dieselzuigt zegt
@GOD: als zelfs GOD dit al roept, dan moet het wel waar zijn!
porsche928 zegt
Uit protest 80 gaan rijden daar!
DennisS65B40 zegt
@porsche928: Dit maakt denk ik weinig indruk..
Rijksoverheid: “Er geldt geen minimumsnelheid voor het wegverkeer. Wel kunt u een boete krijgen als u zo langzaam rijdt dat u het overige verkeer hindert of in gevaar brengt. Motorvoertuigen zijn alleen toegestaan op autowegen en autosnelwegen als deze een bepaalde snelheid kunnen en mogen rijden.
Toegestane motorvoertuigen op autowegen en autosnelwegen
Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid wordt de minimumconstructiesnelheid genoemd.”
80 kmu is dus nog ruim boven het minimum.
wiebe_tijsma zegt
@porsche928: Wat beter werkt is uit protest alleen nog maar met 130 binnendoor via Breukelen, Maarssen en Loenen :)
White_Lightning zegt
I had a dream: Als we ons nu allemaal voor 365 dagen netjes aan de regels houden, dan worden al die controles een onwaarschijnlijke en onhoudbare kost voor de overheid. Ze zullen er dan mee moeten ophouden. Ook al omdat er minder accijnzen zullen binnenstromen door het lager brandstofgebruik.
Enige downside, ze zullen dan ergens anders het geld uit onze zakken komen kloppen.
Wie doet er mee?
norge zegt
Half uur stilstaan wordt dan 200 , mooi…
JvT zegt
@norge:
Tja, dat gaat ook niet lukken met 3 zones…
kaasboerin zegt
Heb overigens lekker gebruik kunnen maken van een trajectvrije A10 afgelopen Maandag.. Heerlijk die doorstroming nu!
ater zegt
@kaasboerin: nou zowat iedereen rijd daar nog steeds 80, soms moet je gedwongen van rechts inhalen.
lohran zegt
@kaasboerin: Is het wel trajectcontrolevrij? Je mag dan wel 100, maar de camera’s kunnen nog steeds aan staan.
Maar zeker een verbetering! Viel me ook op dat de meesten nog steeds 80km/h gaan inderdaad. Lekker links er voorbij :)
whatsthis zegt
vijfbaanssnelweg en dat maal 2 heeft waarschijnlijk TE VEEL geld gekost, staatskas moet bijgespekt worden. Wat milieu? Stel voor om de minimum van 70 km snelheid te hanteren. cruise control dus.
desjonnies zegt
Gemeente ambtenaren van Nederland.
– Slapen, vooral slapen in jullie gemeenthuizen.
– En nix doen helemaal nix.
– Zo zijn jullie het minst schadelijk voor de burger.
– Wij betalen het gelag toch.
– Dus geen stiekeme gluiperige plannetjes geheel uit eigenbelang, zoals dit staaltje.
– Als jullie gaan bewegen, gaat het 9 van de 10 keer mis.
KEV9 zegt
Gewoon deze weg niet meer gebruiken. Massaal de binnenwegen nemen door de klagende gemeenten. zijn ze zo overstag. Smeken ze om die 130km/pi
KEV9 zegt
@Soulmaster: per uur dus he
BJ zegt
@Soulmaster: Ik heb daar ook aan zitten denken, je kan daar vrij aardig maar bochtinge binnenweggetjes pakken. Of 1 of 2 versnellingen te laag rijden, dan blijkt uit metingen dat het een negatief effect heeft en wordt de beperking wellicht opgeheven ;-) Maar goed, blijft vast mooie borrelpraat hoor, uiteindelijk volgen we allemaal gewoon de A2 met 100 in z’n 6…
KEV9 zegt
@BJ: wel, dan moeten wij maar hier eens massaal aandacht aan gaan besteden. misschien dat autonoom er aan mee wil helpen
the-budel-guy zegt
Wij rijden hem deze maand ongeveer 15 keer. En hebben een 1X pressies 100 gereden. Je werd van alle kanten in gehaald. En aangezien de omwonende er niet doof van zijn geworden of dat er extra ledematen aan groeide vind ik die 100 dikke onzin. Een ding weet ik wel als die controle in gaat zijn ze weer een stapje dichterbij een sluitende begroting. Ik denk dat wij het maar als een tol weg gaan zien en elke keer een bedrag er voor gaan betalen :P
VeniVidiVici zegt
@the-budel-guy: Je slaat de spijker precies op z’n kop!! Want DAT is het nut van deze trajectcontrole!!! Gewoon cashen!
Vraag me af of dat slaapverwekkende gedoe (allemaal 100 sukkelen) de verkeersveiligheid wel ten goede komt??! :?
BaRa zegt
De afstand over de A2 van Utrecht tot Amsterdam is nog geen 40km. Aan 100 per uur doe je die afstand op 24 minuten. Aan 120 duurt het 20 minuten. Voor mensen die zo goed lijken te kunnen rekenen als het over PK’s en Nm’s gaat, hebben de meesten hier plots een deuk in hun IQ als het over de impact van snelheidsbeperkingen gaat. Misschien daarom nog even enkele voordelen van die 4 minuten vertraging: je verbetert de doorstroming (want de wegcapaciteit wordt beter gebruikt), je verlaagt het verbruik en de uitstoot, en je verlaagt de geluidsproductie (rollende banden maken een teringherrie). Allemaal goede zaken in een zo dicht bevolkt gebied als de Randstad.
the-budel-guy zegt
@BaRa: qua tijd valt het idd wel mee maar voor je gevoel gaat het veeeeeeeeeeel langzamer. Het zelfde als dat je 10 minute met iemand gezellig aan het praten ben of je 10 minute een pijnlijke stilte In je gesprek hebt. Die 10 minute stil duren voor je gevoel eeuwen maar dat praten is zo voorbij.
desjonnies zegt
@BaRa:
Nee, ik zie eerder het verkeer zich als een jo-jo gaat gedragen qua snelheid met die traject controles.
Wat slecht is voor de uitstoot.
Op de 80 kilometer stukken reden vrachtwagens vaak sneller dan personenwagens, omdat de tacho van een vrachtwagen ieder jaar geijkt wordt.
Daarnaast ga je een soort van koudwater vrees creëren, iedereen gaat onder die honderd zitten om maar geen bekeuring te krijgen.
Verder gaan inhaalacties veel langer duren, men kruipt elkaar letterlijk voorbij, wat weer slecht is voor de doorstroming vanhet verkeer.
Dat snelheid relatief is en je gemiddelde snelheid alles is, daarvan ben ik me al jaren bewust.
En ik weet hoe knoerig hard je moet rijden om aan een gemiddelde snelheid van 100 km/u te komen.
Lukt me alleen in Frankrijk.
BJ zegt
@BaRa: Dichtbevolkt? Heb je er recentelijk wel eens gereden? Je zit er midden tussen de weilanden?! Op de A10 Ring west Amsterdam, op de A16 Rotterdam kan ik het prima begrijpen, op de A2 raakt het kant noch wal. Daar maakt een paar km meer of minder echt niet uit voor de uitstoot en nu de files daar opgelost zijn zal de uitstoot sowieso een stuk minder zijn geworden lijkt me, aangezien file veel slechter voor het milieu is dan door rijden.
Wat beteft geluidsreductie; op de plekken waar het nodig is staan geluidsschermen, voor de rest is het weiland en bovendien ligt er daar op de A2 ongeveer het duursste asfalt (want geluidsarm) van NL. Bovendien weet ik niet zo goed of het verschil tussen 100 en 120 echt zo groot is voor de banden, bovendien maakt het voor vrachtwagens sowieso geen verschil.
Wat betreft doorstroming; je rijdt er op een fokking 2×5 baans snelweg! Er staat daar nooit file! Tenzij er misschien incidenteel eens een ongeluk is gebeurd (waarschijnlijk doordat iemand in slaap is gevallen omdat ie er maar 100 mocht). Dus voor de doorstroming hoef je het echt niet te doen.
Al je argumenten zijn tot op bepaalde hoogte valide, maar het hangt allemaal af van de locatie en al die argumenten lijken maar heel beperkt of niet van toepassing op de A2.
Tot slot; het gaat mij in ieder geval niet om de tijdswinst maar om het principe, dat er onbegrijpelijk regels worden opgelegd. Als je wilt dat mensen de (verkeers)regels volgen, moeten ze wel met goed fatsoen uit te leggen zijn. Ik ben er van overtuigd dat hoe meer (onzin) regels er zijn, hoe minder mensen er bereidt zijn zich er aan te houden, ook op de plekken waar die regels wel terecht zijn.
VeniVidiVici zegt
@BJ: Moraal van het verhaal… (R)overheid weet ook dat die weg NIET uitnodigd tot die slaapverwekkende 100 dus het wordt, Cashennn!!!
Jan-Cees de Jager kan niet wachten tot het 23 juli is hoor!
BJ zegt
@VeniVidiVici: Maar het gekke is dan; waarom via traject controle? Ik ken de cijfers niet, maar Spee heeft wel eens geroepen dat maar een 0,5% te hard rijdt bij trajectcontrole. Dat impliceert een beetje dat het dus geen cash cow is. Dan kan je voor mijn gevoel beter gewoon heel regelmatig met mobiele opstelling of laser controleren? Denk dat de boete opbrengsten dan hoger uitpakken?
VeniVidiVici zegt
@BJ: Ja, maar een flitser kan geloof ik maar 3 banen pakken op een 5 baans zitten de echte hardrijders helemaal links en die pakt de flitser dan dus niet mee.
Maar ik denk wel dat de irritatie en verkeersonveiligheid behoorlijk omhoog gaat met dat 100 gestuntel, want eigenlijk niemand durft iets harder te gaan om een ander voorbij te rijden.
Dusss eigenlijk heb je daar straks aan 1 baan genoeg om als een treintje achter elkaar 100 te rijden :)
tonyb zegt
Ze staan op de A2 vaak zat vanuit de middenberm te flitsen, om juist de linker rijstroken te kunnen pakken.
glashelder zegt
En zo is het!
alfamail zegt
Misschien een domme gedachte; maar waarom accepteren we al dit getreiter van die k… overheid nog langer???
Alles word VEUL duurder, je vrijheid word met de dag minder…
Wat een k… land word dit zeg!!!
VeniVidiVici zegt
@alfamail: Omdat wij Nederlanders nou eenmaal de “blaffende honden die niet bijten” mentaliteit hebben!!!
Veel zeuren/klagen maar uiteindelijk harder braaf JA knikken dan een jaknikker boven een oliebron :)
rs6issnel zegt
Kentekens eraf en gaan met die banaan, natuurlijk onderweg even voltanken;)
w124 zegt
De uitstoot kan ik begreipen, maar waarom mogen we het en der wel ineens 130. Zoals hierboven al goed staat uitgelegd biedt het feitelijk weinig tijdwinst en in de praktijk door inhalende zondagsrijders al helemaal niet. Alleen komt het de verkeersveiligheid niet ten goede. Let eens op de volgafstand met een dergelijke snelheid. Je sukkelt half in slaap tot er ineens echt wat gebeurd! Er is toch ook geen bijhouden meer aan alle snelheden, we kennen alle borden: 50,60,70,80 (90niet!!!! tenzij wegwerkzaamheden, dus ja toch wel vaak)) 100,120,130. Zelfs perongeluk ontkom je niet aan te hard rijden.
w124 zegt
Een dergelijke snelheid bedoel ik dus de 100 op bijvoorbeeld A2
p993 zegt
@riek: een trajectcontrole is meer een controle op je gemiddelde snelheid dan op je Vmax, als je het mij vraagt….maar het staat wel jolig om Vmax te typen he?
CL65 zegt
Hwhahah (eigenlijk is het natuurlijk om te huilen)
Cashen maar!! Ben ik ff blij dat ik daar nooit kom en vanaf 23 juli al helemaal niet meer. 15 fokkin km jeeeezus en dan ook nog 24uur per dag! Dat kan niet anders dan de nieuwe cashcow van de overheid zijn. It`s all suddenly so clear.
F612S zegt
‘S nachts 100 rijden op een nagenoeg uitgestorven weg is levensgevaarlijk omdat de kans om achter het stuur in slaap te sukkelen enorm toeneemt. Kan er zelf over meepraten want zit vaak zat op het randje. Hebben ze hier wel eens over nagedacht?
hansje02 zegt
Het is ongelofelijk dat de overheid ons tot een onveilig gebruik van de door ons betaalde snelwegen verplicht. Om dit kenbaar te maken zal ik de komende weken 70km op de 4de baan van de A2 gaan rijden. Het scheelt over het traject zo’n 3 minuten maar het zal een verkeersinfarct geven met de daarbij mogelijke kop-staart botsingen. (sorry voor de schade, maar declareren bij de overheid)
Wie doet er mee??