
We dachten dat we het niet meer mee zouden maken, maar nu is de introductie van de Alfa Romeo Tonale toch opeens aanstaande.
Zo goed als Italianen kunnen ontwerpen, zo slecht kunnen ze plannen. Of zeggen we daarmee iets racistisch? Bij Alfa Romeo kun je er in ieder geval van uitgaan dat een model óf tig keer wordt uitgesteld óf helemaal niet meer komt.
De Tonale valt in de eerste categorie. Deze auto is inmiddels talloze keren uitgesteld, maar hij komt wel degelijk. Sterker nog: de introductie is toch nog iets vroeger dan verwacht. We rekenden eigenlijk pas op een onthulling in de zomer.
Nu krijgen we echter officieel bericht vanuit Turijn. De introductie van de Alfa Romeo Tonale mogen we voor 8 februari noteren. Even voor de goede orde: dan hebben we het over 8 februari 2022. Dat is warempel al over twee weken.
We hebben de Tonale al diverse keren behandeld, maar mocht je het toch gemist hebben: het is dus een SUV die onder de Stelvio gepositioneerd wordt. Met een lengte van 4,53 meter moet de Tonale het op gaan nemen tegen auto’s als de Audi Q3 en de BMW X1.
Welke motoren de Alfa Romeo Tonale krijgt (waarschijnlijk) is ook al bekend. Naast een 130 pk sterke diesel zijn er drie benzinevarianten, met 130 pk, 160 pk en als klap op de vuurpijl een versie met 240 pk. Die laatste is een plug-in hybride. Dat wordt dus de eerste PHEV van Alfa. Lekker op tijd, jongens.
Aan het uiterlijk van de Tonale zal het niet liggen. Dat zit wel snor. Zoals we al sinds 2019 weten. Het is dat ze design zo goed in de vingers hebben, anders hadden ze de Tonale al meteen bij de introductie een facelift kunnen geven.
Enfin, het wachten is nu dus bijna voorbij. 8 februari is het dan eindelijk zover: de introductie van de Alfa Romeo Tonale!
“T zal toch niet waar zijn…!
Zullen ze op het zelfde platform nu ook nog met een Mito opvolger komen?
Over 8 weken dus.
Nu ik er zo over nadenk… ik zie echt nooit Alfa-dealers langs de weg. Hopelijk vinden ze de weg omhoog weer, als ze tenminste zelf gevonden worden.
Is waarschijnlijk ook door de inbreng van Stellantis.
Ik had toch ergens gelezen dat ze niet volledig tevreden waren van het resultaat en ze nog wat (technisch) aan hebben zitten sleutelen, wat dit wilt zeggen (3008 onderdelen in prutsen?) weet ik niet.
Ik verwacht wel dat het nu niet meer zo traag zal lopen bij Alfa nu de fransen wat peper op de pizza hebben gestrooid.
Benieuwd wat de prijzen zijn. Nee, de bekers maar de euri’s😀
Ik denk dat ie niet gaat komen 😅 ben wel benieuwd hoe die oogt in real life, stelvio oogt in het echt ook beter als op de foto.
Introductie is 1, daadwerkelijke productie 2!
1e Alfa Romeo sinds de 146 die ik niet mooi vind
Diesel… en ze riepen te stoppen met de diesel. Verder een prachtige auto!
Hopelijk blijven die uitlaten zo mooi vormgegeven! Prijzen zullen belangrijk worden. Het wordt iig lekker Italiaans design, geen half werk, lekker! Hopelijk komt er snel een volledige EV, al zal dat een totaal nieuwe auto worden..maar een EV met dergelijk design? Graag!
‘Zo goed als Italianen kunnen ontwerpen, zo slecht kunnen ze plannen. Of zeggen we daarmee iets racistisch?’
Racistisch vind ik het niet, wel totaal mee oneens. 90% van mijn collega’s zijn Italianen, valt zeer goed mee te werken. Dat continue vertragen wat je bij Alfa ziet, ervaar ik op geen enkele wijze bij mijn waarde collegae. Prima planners, erg sympathiek en enthousiast. En die gasten zeiken ook totaal niet als je ze in het weekend belt, of ver buiten kantooruren.
@camber24: sinds wanneer is “Italiaans” een ras?
@cloverleaf: zo staat het in de tekst, ik citeer alleen maar
Mijn klant is ook Italiaans en ik kan helemaal onderschrijven wat je zegt. De vooroordelen die wij hebben over Italianen maken ze helemaal niet waar. Als je ze dat zegt dan wijzen ze naar het zuiden.
@mashell: na ja… het wel aan de regio wat dit betreft. Heb mijn werkervaring in het diepe zuiden mogen vergaren.
Als ze hem nou maar niet weer uit de markt prijzen door “premium” te willen zijn.
In t engels klinkt tonale als toenail.