Als je echt misselijk wil worden moet je bij deze GTO-JD70 zijn.
Joop Donkervoort is eerder dit jaar 70 jaar geworden. De Nederlandse autofabrikant viert zijn verjaardag in stijl met een speciale editie van de D8. De zoveelste zou je misschien denken, maar dit speeltje is toch wel weer heel erg gaaf. De auto werd in augustus gepresenteerd.
De auto luistert naar de naam D8 GTO-JD70. Wat zo bijzonder is aan dit model is dat deze door de 2G-barrière breekt. Als je het ding door de bochten smijt is de D8 GTO-JD70 in staat om meer dan 2G te genereren, zelfs op normale banden. Een acceleratie vanuit stilstand is goed voor 1,02G. Trem vervolgens vol op de rem en je lichaam krijgt te maken met 1,65 G. Op speciale racebanden ligt die G-kracht nog hoger, aldus Donkervoort.
De Donkervoort D8 GTO-JD70 is het krachtigste model ooit. De 2.5 vijfcilinder levert 420 pk en 520 Nm koppel op minder dan 700 kg. De auto is uitgerust met een close-ratio handmatig geschakelde vijfbak. Verder komt de JD70 met een volledig nieuw limited-slip differentieel. Minder puur, maar leuk voor de minder bedeelde rijder is de introductie van rev-matching software voor terugschakelen. In samenwerking met Bosch is dit systeem ontwikkeld. Donkervoort heeft nog eens goed gekeken waar men gewicht kon besparen. Meer dan 95 procent van de auto bestaat uit koolstofvezel. De lithium-ion accu is 7 kg lichter in vergelijking met een standaardaccu. Ook zijn de stoelen van carbon.
Het echte nieuws is dat Donkervoort weet te melden dat er serieuze interesse is voor dit speciaaltje. Het merk stelt orders vanuit Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Luxemburg en zelfs Libanon te hebben ontvangen. In Nederland kost de sportauto 163.636,36 euro exclusief alle belastingen. De nieuwe D8 GTO-JD70 komt in het voorjaar van 2020 op de markt. Er zullen slechts 70 exemplaren gebouwd gaan worden.
Dutchdriftking zegt
Oke, deze wil ik. Kleur is top, wel even de carbon wielen van een fatsoenlijk zilvergrijs laagje lak voorzien. Mocht het niet hard genoeg gaan dan kan de JD70 naar de vrienden van JD in Lochem :)
rhellema zegt
@dutchdriftking: die vrienden van JD heb je echt niet nodig met ruim 400 pk op 700 kilo.
gasskaas zegt
@rhellema: 500pl op 700kilo is leuker:p het is een audi 5 cilinder die is best prima te kietelen?
gasskaas zegt
@gasskaas: pk*
tvklarenbosch zegt
Man wat gaaf
ghengiskhan zegt
Waarom ben ik niet rijk in plaats van knap?
mwti zegt
@ghengiskhan: zoiets als een homo die bij het zien van een lekker wijf baalt van z’n geaardheid.
SimonMc zegt
Magnifieke wagen. Ik heb alleen nooit de keuze voor deze motor kunnen begrijpen. Hier wil je toch een gillende atmosferische motor in?
laptom zegt
@SimonMc: Hier wil je een lichte motor erin. De 5 cil van Audi Is echt een pronkstukje, erg betrouwbaar, koppelrijk en precies het goede vermogen.
tjorque zegt
@laptom: een van de weinige dingen uit de audi stal die me wel aan spreken ?
berlinetta zegt
@simonmc: Als het je puur om het geluid te doen is, dan is die vijfcilinder toch prima? Dat ding klinkt erg goed.
Robert zegt
@simonmc: ‘gillende motor’. Heb je wel eens goed geluisterd naar het geluid van de Audi vijfcilinder? Zonder twijfel een van de best klinkende motoren.
sr20det zegt
@SimonMc: K series Honda blok met turbo zou ook geniaal zijn!
vondick zegt
@sr20det: sr20det
Rudy zegt
Waarom gebruiken ze een 5 versnellingsbak en geen 6 bak?
SimonMc zegt
@rudy: Een 6 bak is groter en zwaarder.
mperformance zegt
@Rudy: en andere verhoudingen. Dus extra schakelen.
turbolife zegt
Heerlijke specs. Als ze nou ook nog eens mooi zouden zijn..
pomoek zegt
Geweldig ding. Het heeft wel de kleinste buitenspiegels ooit.
emping zegt
Trem vervolgens vol op de rem? OT: mooie stijlvolle editie.
gandini zegt
Het klinkt heel vreemd om dit te zeggen, want ik heb het bij lange na niet op de rekening staan, maar eigenlijk is de prijs heel fatsoenlijk voor zoiets exclusiefs.
photographerpim zegt
Op m’n 11de heb ik ze gemaild dat ze sidepipes moesten gebruiken i.p.v. een lullig pijpje achter (bij de D8 GT). Toch nog naar ge geluisterd ;)
harrie zegt
Heel vet ding hoor, maar ‘slechts’ 70 stuks?
Das volgens mij een paar jaar productie voor ze?
maximusnl zegt
@harrie: klopt, bij de rondleiding aldaar (tip!) begrepen dat ze ongeveer 40 auto’s per jaar maken.
maferick74 zegt
Oh ja staatslot kopen
vondick zegt
@maferick74: Ja of gewoon sparen
stalensnuitje zegt
Leuk model weer, maar het is allemaal wel weer mooie marketing praat hoor ? Hoe veel G haal je met een reguliere auto dan als je remt? En met een M5 of een Ferrari? En 95% CFRP is natuurlijk volslagen onzin, of het moet om volumepercentage gaan.
bitd zegt
Joop! Mag ik op je verjaardagsfeestje komen?
mpgc zegt
Bizar hoe ver Donkervoort z’n auto’s heeft doorontwikkeld. Kan me nog herinneren dat je een Donkervoort ooit als bouwpakket kon kopen ?
jeroenwz zegt
@mpgc: inderdaad. Ik heb er ooit één gebouwd zien worden als 16-jarige met een krantenwijk… Die kerel bouwde hem bij zijn ouders voor het huis. Gaaf was dat. Omdat ik de Autokampioen van de buren kreeg wist ik dat het een Donkervoort was. Dus toen ik dat vroeg werd de eigenaar helemaal blij. Iedereen dacht dat het een buggy was…