
Blazen, blazen, blazen. Turboblokjes hebben de overhand dit jaar.
En hoe kan het ook anders. Een atmosferische motor in een nieuwe auto is een zeldzaamheid tegenwoordig. Aston Martin doet het nog, Ferrari bij haar V12-motoren en Lamborghini bij de Huracán en Aventador S, maar de meeste merken hanteren een blaasinstrument op het motorblok.
De jury zijn een stelletje fanboys van Ferrari, want opnieuw is het blok van de 488 GTB/Spider (rijtest) uitgeroepen tot algehele winnaar. De geblazen boxer van de 911 en de driecilinder hybride motor van BMW zijn dit jaar van plek gewisseld als het gaat om de top drie. De overall uitslag kent slechts twee kandidaten zonder turbo. De aandrijflijn van de Tesla Model S (aankoopadvies) en X (rijtest), en de 6.3 liter twaalfcilinder van de Ferrari F12tdf/GTC4Lusso. Nieuw dit jaar in de overall lijst is de tweeliter boxermotor van Porsche. Je checkt de complete tabel hieronder.
# | Motor | Toepassing | Punten |
---|---|---|---|
1 | Ferrari 3.9-litre biturbo V8 | Ferrari 488 GTB | 251 |
2 | Porsche 3-litre six-cylinder turbo | Porsche 911 | 216 |
3 | BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid | BMW i8 | 151 |
4 | Audi 2.5-litre five-cylinder turbo | Audi RS3, TT RS | 139 |
5 | Ford 999cc three-cylinder turbo | Ford Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Mondeo, EcoSport | 136 |
6 | Tesla full-electric powertrain | Tesla Model S, Model X | 135 |
7 | PSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turbo | Peugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroen C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso / Grand Picasso, DS3, DS4 | 131 |
8 | Porsche 2-litre turbo | Porsche 718 Boxster, 718 Cayman | 128 |
9 | Ferrari 6.3-litre V12 | Ferrari F12, F12 tdf | 113 |
Dan de resultaten per categorie. Weinig verassingen in vergelijking met vorig jaar. Een nieuwe winnaar is de eerder genoemde boxer van Porsche in de categorie 1.8 tot en met twee liter. De andere kersverse winnaar is de 3.5 V6 hybride motor van Honda/Acura die wordt gebruikt in de NSX. Alle winnaars per categorie:
Klasse | Motor | Toepassing |
---|---|---|
Overall | Ferrari 3.9-litre biturbo V8 | Ferrari 488 GTB |
Tot 1 liter | Ford 999cc three-cylinder turbo | Ford Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Mondeo, EcoSport |
1.0 - 1.4 liter | PSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turbo | Peugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroen C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso / Grand Picasso, DS3, DS4 |
1.4 - 1.8 liter | BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid | BMW i8 |
1.8 - 2.0 liter | Porsche 2-litre turbo | Porsche 718 Boxster, 718 Cayman |
2.0 - 2.5 liter | Audi 2.5-litre five-cylinder turbo | Audi RS3, TT RS |
2.5 - 3.0 liter | Porsche 3-litre six-cylinder turbo | Porsche 911 |
3.0 - 4.0 liter | Ferrari 3.9-litre biturbo V8 | Ferrari 488 GTB |
Groter dan 4 liter | Ferrari 6.3-litre V12 | Ferrari F12tdf/GTC4Lusso |
Groene motor | Tesla Full-electric powertrain | Tesla Model S, Model X |
Nieuwe motor | Honda 3.5-litre V6 electric-gasoline hybrid | Honda / Acura NSX |
Performance motor | Ferrari 3.9-litre biturbo V8 | Ferrari 488 GTB |
Hmm. BMW verliest terein in wat vroeger de grote BMW prijzenkast was. Hebben ze het sponsor contract opgezegd?
@mashell: dacht dat de 6 in lijn beschouwd wordt/werd als een van de beste motoren op de markt. Nu ja tegen een Ferrari-blok op de 1e plaats kan je als autoliefhebber weinig inbrengen he.
@mashell: exact, BMW won dit vroeger grotendeels. Teken aan de wand van iets dat ik al langer bespeur: verloedering binnen het motorengamma, zeker binnen de //M divisie.
@racerx: die 6 in lijn is er nog steeds hoor, maar dan met turbo’s (eigenlijk al sinds 2006)
@mashell: je kan niet elk jaar winnen zeker? En idd, Ferrari en/of Porsche moeten voorlaten lijkt me geen schande…
Gaan jullie ook nog eens wat doen aan de lijsten voor mobiel gebruikers? Dit is echt zo goed als onleesbaar.
@whoppie: op m’n iPhone prima leesbaar ?
@406_v6: behoor jij tot de 12,5% die géén Android hebben ?
@406_v6: prima is veelgezegd
@406_v6: op mijn iPhone helaas niet
@406_v6: op Android ook!
@whoppie: ik moet zeggen dat ik er redelijk weinig problemen mee heb. Alleen de layout is verre van ideaal in mijn optiek.
@thijsj: das net de point toch, de layout van de lijsten die op niets trekt…
@thijsj: precies, prima leesbaar maar totaal onbegrijpelijk.
@whoppie: deze leest wel maar apparata doet het helemaal niet
O,joh .. een “onderzoek” ..
Nou .. dan moet het wel waar zijn .
@lincoln: om met mijn neefje van 2 te spreken: Huh?
-edit: check!-
Welk dieselblok voor de leasesletten?
Heerlijke tabelletjes weer
Persoonlijk vind ik de Ford 1 liter veel knapper gemaakt.
125pk uit een 1 liter blok.
Door de gemiddelde huismoeder jarenlang ijskoud vol gas mee weggereden.
Moet betrouwbaar zijn want er worden een miljoenmiljard van gebouwd (terugroepactie is peperduur)
Dit moet ook nog eens voor een appel en een ei gemaakt worden.
@JanJansen: dat deed Honda al in de jaren 90
@janjansen:
Ding staat al 5 jaar lang in werkelijk elke best engine lijst die uit komt ..
Nog nooit rare klachten over vernomen .
Serieus knap ..
Maken ook serieus meer km’s dan V12 meuk ..
@janjansen: heerlijk motortje. Was ook goed warm na een 5min dus je kan hem vroeg uitwringen. Kan hem nog missen.
@JanJansen: die wint dan ook heel veel prijzen, al jarenlang…
@RubenPriest
Ik ben benieuwd naar de puntentelling. Het lijkt er op dat de gene met de meeste punten wint, toch?
Behalve dit:
Plek 1 met 251 punten: Ferrari 3.9-litre biturbo V8 Ferrari 488 GTB
Plek 2 met 216 punten: Porsche 3-litre six-cylinder turbo Porsche 911
Plek 3 met 251 punten: BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid BMW i8
Heb ik iets over het hoofd gezien, of zijn plek 2 en 3 verkeerd om in de tabel geplaatst?
Of is er een andere verklaring?
@frenkyboy: Moet 151 punten zijn voor de 1.5. Fixed!
@rubenpriest: Mooi :)
Gewoon Ford voor het 5e jaar op rij de beste 1l motor. Wat een helden
Ferrari zal wel boos zijn; dat hun 2.9T die ze er bij Alfa inleggen, er niet tussen staat. Die doet 500pk en 600nm terwijl die van Porsche maar tot 450pk en 550nm gaat. Die van Alfa vind ik nog lekkerder klinken ook.
@gregorius: het gaat niet alleen om cijfers.. anders stond mclaren ook op 1.
Het porsche blok is veel fijner uit ervaring sprekende.
Heb ik toch het juiste blok gekozen voor mijn nieuwe 308.
Toch wel apart dat “Green Engine” gaat naar “Tesla full-electric powertrain”. De powertrain heeft namelijk helemaal geen ‘engine’!
@tesla-fan: electric engine?
@onehp: Dat wordt ‘electric motor’ genoemd. ‘Engine’ wordt normaal gesproken niet voor elektrische motoren gebruikt.
@Tesla-fan: MG of motor/generator omdat hij ook elektriciteit opwekt
@Tesla-fan: kom, ik help je ff met spijkers op laag water zoeken…
@fijnkonijn: bedankt, ik had nog wat spijkers nodig.
Natuurlijk is het een onbenullig detail, maar ik heb een jaar lang aan een elektrische auto gewerkt en dan krijg je vrij makkelijk zo’n tik. Zo ben ik ook allergisch geworden voor het woord ‘stevig’ wanneer het wordt gebruikt voor iets technisch (het kan niet in eenheden worden uitgedrukt).
Volgens mij wordt VAG geboycot sinds dieselgate want een TSI is voor mij toch echt de best rijdende benzinemotor. Er zijn in het verleden best problemen geweest maar de laatste generaties zijn volgens fora toch echt probleemloos. De 1.0 TSI 115pk is een stukje pittiger dan de tamme 1.0 ecoboost 125pk en volgens tests ook nog zuiniger en hij heeft een goede loopcultuur. De koppelkrommes bij TSI’s zijn zo mooi dat je op elk toerental kracht hebt. Elke TSI is in zijn klasse sneller als de concurrentie. Nu is het afwachten tot dat ik neergesabeld wordt hier want ik heb iets positief gezegd over VAG.
@leeno: troost jezelf… VAG zou wel op 1 staan als deze verkiezing werd gesponsord door de olie-firma’s…
@hans75: touché maar dan rijden ze nog beter als de concurrentie ( als ze rijden hé ?)
@leeno: heb niet in alle modellen gereden,,maar wat ik heb gereden is te saai en slaapverwekkend voor woorden… een blik doperwten is spannender imho
@hans75: ging om de motoren. Zelfs als het over VAG motoren gaat weten mensen toch nog het woord “saai” in een zin te brengen. Chapeau…
@hans75: Wat rijdt u zelf dan? Moet vast iets heel spannends zijn.
@romeoalfa: ik rijd al mijn hele leven alfa… heb nu een 4C, 159, Giulia Super en een spider coda tronca… maar het hoeft niet absurd snel te gaan om niet saai te zijn… een oude Alfa 33 rijdt ook spannend…
@leeno: TSI en TFSI blokken zijn – in tegenstelling tot – wat de meesten zeggen beresterk en zeer betrouwbaar.
Maar het is en blijft VAG en dat wordt hier gebasht. Die “saaie” auto’s met hun oliezuipende motoren rijden toch kringetjes om alle concurrenten van BMW en Mercedes. Heb zelf een 2.0 TFSI met 240k op de klok nu. Ik heb m een lange tijd geleden ook laten chiptunen en het gas gaat er vaak op bij mij. Nog steeds start en loopt mijn blokje als een Zwitsers uurwerk en moet zelfs een fanboy 6 in lijn 335i het afleggen tegen mijn TFSI bij een stoplichtsprintje….
@romeoalfa: en toen ging de wekker…
@hans75: Wat rijdt u nou zelf? Met zo’n grote mond verwacht ik minstens een F10 M5
@romeoalfa: beresterke motoren worden al 20 jaar niet meer in Nederland geleverd. 240k op de klok stelt geen ene reet voor. Dan heeft dat motortje net 4000 uur gedraaid. Een beresterke motor gaat tien keer dat mee, en de tijd dat een vw zo sterk was ligt al 15 jaar achter ons.
@lekbak: Dat klopt. Maar tegenwoordig is 240k voor een geblazen benzine al heel wat. Auto’s worden net als smartphones gemaakt om een X aantal jaar mee te gaan helaas.
Engine of the year. Over een paar jaar in de archieven. Naast huifkar of the year en stoomtrein of the year.
@pomoek: hè bah wat cynisch. Het is een mooie dag tenslotte. Gefeliciteerd Ferrari!
@pomoek: en nog niet eens goed gelezen ook, het gaat niet alleen om dinosaurus-sap branders. Misschien maar stoppen nu.
@pomoek: wat rij jij eigenlijk J. Klavert?
@lekkaah: op dit moment de bank.
@pomoek: dacht dat je een hekel had aan banken..
@pomoek: Tsja, das evolutie he. Zullen we maar met alles stoppen dan?
@futse: Nee hoor, waarom zo cynisch?
Hoe kan een batterij nou in de prijzen vallen??
Doe mij maar mijn oude vertrouwde 2jz-blok uit mijn Lexus. Heerlijke loopcultuur en met 222pk rap zat. Bovendien uitermate betrouwbaar (-:
Dat de 5 pitter van Audi een plek heeft. Geniaak blok hoor maar niet echt vooruitstrevend.
@dutchdriftking:
Why not. Ze hebben hetzelfde blok wat al tientallen jaren wordt gebruikt telkens doorontwikkeld. Zelfs dit jaar hebben ze ‘m herzien en 25kg lichter gemaakt. Dat is een bizarre prestatie
@prop: Hij heeft denk vooral gewonnen omdat het momenteel zo´n beetje het enige blok in de 2.0 tot 2.5 liter is. Geniaal blok wat ik graag nog eens zou willen hebben in wat voor wagen dan ook, maar bij zo´n award verwacht je toch dat hybride combinaties er met de prijzen vandoor gaan.
@dutchdriftking: de 2.3 turbo van volvo is ook een geniaal blok
En terecht dat de motor van de 488 wint!!! Beest van een motor. Heerlijk geluid, bloedsnel, en absurd snelle gasrespons