
Ford wint met haar driecilinder turboblokje voor de derde keer op een rij de Engine of the Year award.
Dat is een prestatie die geen ander merk Ford nadoet, de jury heeft de 125 pk sterke 1.0 EcoBoost net zoals voorgaande jaren de meeste punten toegekend. Op een tweede plaats zien we Ferrari die met de V8 uit de 458 een tweede overall plaats in de wacht sleept. Volkswagens meest recente 1.4 TSI met Twincharger moet het overall doen met brons.
De elektromotor uit de Tesla Model S mag zich de beste ‘groene motor’ van 2014 noemen, het 360 pk sterke 2-liter turboblok van Mercedes-AMG werd gekroond als beste nieuwe motor.
Overall 2014
Klasse-winnaars 2014
wat heb je in praktijk aan een bekroonde motor?
@super: Een gekroonde motor wil alleen nog maar brandstof van Koninklijke Olie. Goed voor de Nederlandse economie.
@dondeboer:
ok, dan maar een 335i :-)
@super: foute keus, tenminste als je echt Shell wilt tanken. Een 335i lust RON98, als je het volle vermogen wilt aanspreken.
Shell heeft bijna alleen RON95 beschikbaar, heel soms RON97 maar ook dat moet je met een lantaarntje zoeken.
@n54coupe: Elke Shell heeft gewoon v-Power. (Daadwerkelijk 97ron i.t.t. BP die een stofje toevoegd waardoor het net 98. Iets wat de kwaliteit niet ten goede komt)
@bottestudent: Dan moet je maar eens beter op de pomp kijken inNederland.
Bijna overal is V-power RON95
@n54coupe: Dat weet ik. In Nederland mag het 95 of 98 heten. Vpower is 97. 97 is geen 98 en moet daarom al 95 op het bordje staan. Waarom heeft de BP wel 98? Zit een extra toevoeging in wat er voor zorgt dat het net aan 98 . Dit zorgt er echter wel voor dat de kwaliteit achteruit gaat. In de praktijk zal je geen verschil merken tussen die 2.
@n54coupe: ik snap je punt, maar een blok behoort het opgegeven vermogen te halen op RON95. Misschien dat hij iets beter draait op 98, maar veel zul je er niet van merken.
Ik niet in elk geval of heeeeel minimaal. (98 getankt met 3,2 V6 147 GTA, 1,6Turbo corsa opc, 3.2 6lijn e46 M3, 2.0Turbo megane 3 rs)
@jeffreym3: Het is dan ook handig om je blok te chippen zodat je motor weet dat hij 98 binnen krijgt.
@bottestudent:
Chippen levert bij een atmosferische motor maar heel weinig vermogenswinst op.
@redbeams: We hadden het hier over een 335i.
Die heeft een N54 biturbo of (vanaf 2010) een N55 twinscroll turbo motor.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat een tune heel veel verschil maakt bij deze motoren.
Net als na zo’n tune RON 95 of RON 98 tanken behoorlijk scheelt in het afgegeven vermogen.
@n54coupe:
Doelde meer op de 147gta en e46 m3 vanwege het atmosferische blok ;)
@bottestudent: De ECU weet zelf wel of er 95 of 98 in gaat. Chippen staat daarbuiten.
@jeffreym3: Toch gek dat als je benzine in je diesel tank gooit je motor vrolijk verder tuft. –>De ecu merkt niet op dat er geen 100% diesel meer inzit.
@jeffreym3: Ik merk het met mijn Leon 1.8T toch wel degelijk, zelfs ongechipt.
Met RON95 merk ik toch iets meer een ‘dipje’ in de vermogensopbouw dan met RON98.
Daarnaast wordt het ook aangeraden voor de 1.8 20VT motoren, dus hou ik me er ook maar netjes aan ;-)
@raul88: Het is heel mooi dat je het “denkt” te merken. Je moet het voor en na, meten op de testbank. Cijfers zijn alles ;)
Ik vraag me toch af op welke wijze dit soort dingen wordt bepaald en wat de onderscheidende kenmerken zijn. Het blokkie van Ford is prima hoor, maar de driecylinder PSA-blokkies doen t ook leuk. Ik vraag me af waar Ford in uitblinkt.
@dondeboer:
In het Ford blokje zitten nogal wat innovatieve technieken die je na 3 jaar nog nergens terug vind, dat is iets waar ze naar kijken.
Dat betrouwbaarheid niet op dat lijstje voorkomt bewijst plaats 3 dan weer.
Voorheen was de TwinAir van Fiat onder 1 ltr toonaangevend, nu is dat een 3 cilinder.
Zo’n 3 cilinder ECO-boost blokje in een Ford Ka lijkt mijn wel leuk, maar daar komen nu ook TwinAir 2-cilinder motoren in.
@HZW: Die tweepittertjes lopen leuk, maar zijn in de praktijk totaal niet zuinig omdat ze altijd op toeren en dus op boost worden gereden. In de echte wereld zijn het dus niet zulke zinnige motoren. Ik denk dat je in een Ka beter af bent met een blok met een bredere powerband, dus minimaal een driepitter.
@dondeboer: Nou, zo leuk lopen die niet. Trilt de tanden uit je mond en maakt een hoop lawaai. Ik vind het werkelijk een genot als ik weer eens met een viercilinder mag rondrijden.
En hoe worden de punten zoal toegekend?
Hoe kan een 3 cilinder winnen? Hoe meer cilinders hoe beter !
@smartye36: cilinder/verbruik verhouding ?
@reggie-boy_rood: verbruik is overrated
2 liter met 360 pk doet idd niemand nog na (ongetuned)
@reggie-boy_rood:
In principe is ie dus wel “getuned” want…turbo ;)
@reggie-boy_rood: AMG is een fabriekstuner, dus helaas gaat die vlieger niet helemaal op. Maar het is een indrukwekkende prestatie om 360 uit een 2-liter aan te bieden met garantie.
@dondeboer: Moet je wel om de 7500(!) km bij de dealer beurtje halen anders vervalt die garantie meteen :’)
Volvo v40 D4 anyone?
De 1.4 tsi blok staat er toch om bekend dat het relatief onbetrouwbaar is?
Ik zat laats een technisch filmpje te kijken van die 3 cilinder ECO-Boost, indrukwekkend motor-tje.
Natte distributie riem, nieuwe manier van motor balans (geen balans as), koelstof gekoeld uitlaatspruitstuk, en nog veel meer technisch lekkers.
@HZW: ik dacht dat het een koelvloeistof verwarmend uitlaat spruitstuk was. Om de motor sneller op temperatuur te krijgen en daardoor sneller betere uitlaatgas waardes te bereiken.
Bizar eigenlijk dat er geen awards aan diesels worden toegekend…
Grappig dat de 1.4 VAG motor met dubbele turbo het zo ver schopt. Dat is toch dé probleem motor van VAG. Distributieketting, olielekkages, falende turbo’s. etc etc.
En wederom geen japans blok te bekennen in de lijst!!!
Het enige “Amerikaanse” blokje is een 1 liter turbo? :D
There’s no replacement for displacement?