Ook dit jaar koos een team van 76 grijze wijze journo’s uit de autowereld een motor van het jaar, in 11 categorieën welteverstaan. En de winnaar is…..*tromgeroffel*..
Ford, met hun 1.0 liter Ecoboost driepitter! Net zoals vorig jaar trouwens, wat dat betreft is er weinig nieuws onder de zon. Naast deze algemene bokaal voor het handzame blokje werden er als gezegd ook per cilindervolume prijzen uitgereikt. Komt ‘ie:
sub-1-liter
Ford 999 cc Ecoboost driecilinder
1.0 – 1.4 liter
Volkswagen 1.4 TSI TwinCharger
1.4 tot 1.8 liter
BMW/PSA 1.6 (Prince) turbo
1.8 tot 2.0 liter
BMW 2.0 TwinPower benzinemotor
2.0 tot 2.5 liter
Audi 2.5 TFSI vijfcilinder (TT-RS, RS3)
2.5 tot 3.0 liter
Porsche 2.7 DI boxer (Cayman, Boxster)
3.0 tot 4.0 liter
McLaren 3.8 liter V8 biturbo (MP4, P1)
4+ liter
Ferrari 6.3 V12 (Ferrari FF, F12berlinetta, LaFerrari)
Green engine
Fiat 875 cc TwinAir CNG: lees meer!
New engine
Volkswagen 1.4 TSI ACT
Performance
Ferrari 6.3 V12
BMW, vorig jaar nog in 4 categorieën vertegenwoordigd, moet nu genoegen nemen met 2 prijzen. Nieuwkomers in de lijst zijn Audi, Porsche en McLaren. Ferrari blijft dominant bij de grootste en performance-blokken, zij het met een andere motor. Vorig jaar ging de eer naar de 4,5 liter V8 in de 458.
Een lijstje van winnaars van vorig jaar vind je HIER.
De International Engine of the Year award wordt georganiseerd door Engine Technology International magazine. Bij de beoordeling wordt gekeken naar rijdbaarheid, vermogen, en brandstofverbruik, alsook de succesvolle toepassing van vergevorderde motortechnologie.
In de jury zitten kennelijk niet veel Aziaten, aan het lijstje te zien…
gop1 zegt
Niets van Toyota?
Simpson zegt
@gop1: misschien moet er een categorie “elektro” bij…
melkkoe zegt
@gop1: aan welke Toyota-motor zat je te denken dan?
V-Power zegt
@melkkoe: 2zz-ge
melkkoe zegt
@V-Power: het gaat om de motor van het jaar 2013. En volgens mij bestaat die koffiemolen al veel langer
StijnB zegt
@melkkoe:
De vijfcilinder van Audi ook, het moet geen nieuwe motor zijn wel eens die nog in productie is…
72bug zegt
@melkkoe:
En de nieuwe boxermotor wellicht? Als is die eigenlijk van Subaru
Svda zegt
@gop1: wel slechtste diesel prijs kunnen ze krijgen
toroloco zegt
Cool, ben tot nu toe, zeer tevreden over de winnaar in klasse 1.4 tot 1.8 liter BMW/PSA 1.6 (Prince) turbo
bsxc2 zegt
De meeste motoren in de lijst zijn toch niet klein te noemen, wordt downsizing misschien verleden tijd?
gerard1710 zegt
@bsxc2: Ik hoop zo dat dit een grap moet voorstellen…
darkpluisje zegt
@bsxc2: nee ze kiezen gewoon de beste motor op basis van inhoud. Dat er dan 10 motoren meedoen voor 6+ liter en 1000 motoren voor 1-1,2 liter maakt niet uit, in beide gevallen maar 1 winnaar. Er word nergens vermeld hoeveel motoren er per klasse meedoen dus je kan niets zeggen over downsizen of niet
razzie zegt
BMW/PSA 1.6 (Prince) turbo
Dit is wel een blok waar ik de meest verdeelde meningen over hoor. Zelf geen ervaring mee btw
Benjamin1 zegt
@razzie: de turboloze 120 pk versie is goed. De turbo versies zijn dramatisch. Rekken de distributiekettingen uit, teveel vermogen voor de onderdelen.
SimonMc zegt
@Benjamin1: yep, heb ik ook al gehoord van m’n leraar die bij een peugeot dealer werkt.
umadbrah zegt
@Benjamin1: Bij PSA wel ja. Meer vermogen op de onderdelen, niks veranderen. Fransen.
gast zegt
geen diesels ?
SimonMc zegt
@gast: Het gaat over motor van het jaar, niet kachel van het jaar.
tweede_woning zegt
Er zitten er 2 bij die snel stuk gaan , kijken ze daar niet naar dan ?
StijnB zegt
@tweede_woning:
Is een award voor 2013, naar 2014 en volgend kijken ze niet :)
jrk68 zegt
@StijnB:
Maar er staan erbij die ook in het verleden geen beste reputatie hebben opgebouwd.
De Mini/PSA en de twincharger 1.4TSI, en dat mag je dan gerust verbazend noemen.
martingtv zegt
Toch nog aardig wat Aziaten in de jury.
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/judges.php
Davidov zegt
@martingtv:
En slechts één vrouw, lol.
undifined1 zegt
Bijna Allemaal van die vieze turboblokjes, doe mij maar de motor uit de 530i, de laatste van zijn soort, een soort zoals 10 jaar geleden bijna alle motoren in de 5 serie waren, 6 in lijn zonder turbo. Ik ben bang dat het over is met deze motoren als BMW stopt met de 530i, en het zal ook niet weer terugkomen vrees ik.
StijnB zegt
@undifined1:
Bwa, de turboblokken van BMW staan er toch voor gekend de neiging te hebben zelf richting atmosferisch te evolueren…
midasracer zegt
Ik heb mijn twijfels over het verbruik en het geluid van dit soort blokjes. Om maar niet te spreken over de betrouwbaarheid, zeker als mensen besluiten met een sleurhut de bergen in te gaan. Veel koppel zal het niet hebben. Zolang het nog kan blijf ik bij old school atmosferische 2 liter+ blokken met fatsoenlijk koppel onderin. Kun je met niet teveel toeren aardig cruisen op de snelweg.
jack_abarth zegt
@midasracer:
Jij hebt zo te horen nog nooit met een turbo motor gereden als je begint over weinig koppel bij lage toeren…
midasracer zegt
@jack_abarth: Ik heb alleen ervaring met de ouderwetse turbomotoren, veel vermogen, weinig koppel. Onder de 3000rpm helemaal niets.
Ik weet dat bij dit soort moderne blokjes de turbo anders werkt (kleine turbo voor compensatie onderin), maar volgens mij gaat het mis als zo’n ding 25 km lang moet trekken aan een auto met caravan. Dan wordt de boel erg heet. Ik geef toe, alleen van horen zeggen. Nog nooit zelf zo’n driepittertje op zijn staart getrapt.
Ik ben in ieder geval blij verlost te zijn van van mijn oude turboblok en heb nu een simpel atmosferisch motortje. Ben de carburatteur nog aan het afstellen, maar hij hangt nu al prachtig aan het gas en een mooie bler uit de uitlaat.
72bug zegt
@midasracer:
Ik heb laatst met een 1.0 Ecoboost gereden, en dat rijdt toch echt niet slecht. Hoe het met de levensduur en betrouwbaarheid zit kan ik echter niet zeggen. Maar het is natuurlijk vrij logisch dat weinig (draaiende) onderdelen vaak evenredig is met betrouwbaarheid.
Onehp zegt
@midasracer: stop met zeuren en ga nu gewoon eens rijden met een 1.0. Gewoon een heel fijne motor en de rest was ook erg goed, dus gewoon gekocht…
tweetyv6 zegt
@midasracer: Diesel dan maar? Meer koppel onderin krijg je niet uit een verbrandingsmotor.
theghost zegt
@midasracer: valt nogal mee hoor 1.4TSI 140pk, 220nm vanaf 1500rpm, niet slecht voor een kleine 4-Pitter…. Gaat als de brandweer
Svda zegt
Volgens mij maakt vag al geen twincharger blokken meer?
imba zegt
Ik vermoed dat de Japanners zich rot lachen als ze naar dit lijstje kijken.
Hupke zegt
Leuk lijstje, compleet waardeloos, inhoudsloos en nutteloos.
felix1989 zegt
@Hupke: negatieveling, dan lees je m toch niet. Doe ik ook niet
Homer55 zegt
@felix1989: Die conclusie trok ik ook pas na het lezen van de artikel.
Onehp zegt
Nu rijd ik met de beste motor van 2012 én 2013 tegelijkertijd!! 2l V6?? ;)
norge zegt
Aha, de reclameblaadjes hebben hun beste sponsor weer gekozen.
nasty zegt
Geen aziaten omdat ze hier niet naar de betrouwbaarheid zien
stirling zegt
Dit hele gedoe is bedoeld om de winnaars een extra boost te geven, om meer te verkopen, maar verkoop je daardoor echt meer, ik betwijfel het.
Bijvoorbeeld; Ik wil een M3 omdat ik die auto heel mooi vind, oh nee, ik koop toch een RS3 want die heeft de motor van jaar, dan maar wat minder mooi.
jack_abarth zegt
@stirling:
Waarom de prijs niet gewoon als een compliment zien?
stirling zegt
@jack_abarth: u leeft onder een steen?
Show me the money!!, dat is wat telt.
Voor complimentjes (ver)koop je niks.
stirling zegt
De motor van het jaar, is de motor die 500.000 km heeft gelopen zonder onderhoud!
mtber zegt
Heren, wat zijn we toch aan het zeiken over zaken die zogenaamd kapot gaan. Als je al zoiets beweerd, kom dan ook met echte cijfers of op zijn minst met bronvermelding mbt de problemen van de motoren die hier zijn vermeld. Gezien de criteria kun je wel zeggen dat het een prijs is die is bedoeld als compliment ja zoals @Jack_abarth al melde. Betrouwbaarheid wordt echt wel getest door de fabrikanten en ja er gaan wellicht nog steeds motoren kapot. Fabrikanten zullen echt wel proberen dit constant te verbeteren. Wat ze wel moeten doen is de garantie periode vergroten. Niet die lullige 2 jaar of 100.000 km. Gewoon 7 jaar en 200.000 km.
tweede_woning zegt
@mtber: en als ie kapot gaat gaat u toch ook zeiken ?
BTW , een auto , in dit geval, zal nooit een garantie hebben van maximaal 2 jaar , In de Europese Richtlijn betreffende non-conformiteit (met Nederland in afwijking hiervan de ruimste uitleg in deze) moet een auto het gewoon volhouden , volgens de verkeeropvatting, gedurende de economische tijd. Per saldo langer dan 2 jaar .
tweede_woning zegt
@mtber: ”Betrouwbaarheid wordt echt wel getest door de fabrikanten ”dat is maar de vraag , de tijdsdruk , ergo de grootste willen zijn heeft zo zijn consequenties, voor de koper derhalve. Een soort van testpersoon , onbetaald , dat wel.
Lees de Autobild , nederland zal u niet informeren , om verschillende redenen.
jrk68 zegt
@tweede_woning:
Als hij het grootste deel van zijn tijd niet onder een steen had doorgebracht had hij niet om bronnen hoeven vragen. Zelfs in de Nederlandse pers is dit ruimschoots belicht.
tweede_woning zegt
@jrk68: de nederlandse pers heeft (ook) andere belangen , niet primair die van de lezer.
stirling zegt
@mtber: U bent een wijneus, het gaat om geld.
Ze gaan geen motor ontwikkelen, die 500.000 km meegaat zonder onderhoud, dat is een doodsteek voor de dealers.
En tuurlijk kan je de garantie verlengen (zoals de koreanen dat doen), echter moet je wel verplicht alle beurten nakomen, en voor bv een picanto is dat in verhouding best duur, anders vervalt je garantie,
En zuiniger zullen de verbrandingsmotoren ook niet worden, want dan krijgen ze weer problemen met o.a. Shell e.a. dan lopen ze daar ook weer subsidie mis.
Kortom het gaat om geld.
pikes83 zegt
Sky active blokken hadden er van mij betreft ook wel tussen gemogen,die diesel is echt uitmuntend:-)
midasracer zegt
Geinige update: motortje is gekieteld en in een racer gehangen. 170 tot 200 pk uit een 1 liter blokje is kanp, maar het blijft een vreselijk geluid:
http://youtu.be/tmZMwk14r4c
Ik word helemaal seveus van dat gesis en geblaas van de dumpvalve en wastegate. En een mooi uitlaatgeluid kun je ook wel vergeten. Voor de rest, erg vet!
jrk68 zegt
@midasracer:
Ik zou dat blokje anders graag in mijn roadster hebben. Sissen, blazen en fluiten doet die nu ook. Zo’n 70pk extra lijkt mij niet verkeerd.
midasracer zegt
@jrk68: Ik heb het precies zo gehad en dan ook nog rechte tandwielen in de bak. Leuk voor 20km vlammen, maar niet voor een tochtje door Europa. Ik werd knettergek van het mechanisch lawaai en de hitte. En 1 op 10 natuurlijk. Nee ik ben blij dat ik die spullen heb verkocht en nu weer gewoon kan genieten van de inductie brul van de carburateur en een mooie laagfrequente brom uit de uitlaat. Als alles goed draait, zal ik er weer een videootje van maken ter vergelijking.
gast zegt
waarom staat een A45AMG blok er niet tussen ?
koppel +
vermogen +
verbruik +
rijbaarheid +