Er zijn nieuwe interieurupgrades voor de BMW 325d duurtester! Je leest er alles over in deze aflevering van Autoblog garage!
De BMW 325 is nu alweer een jaartje onder ons. De tijd vliegt voorbij. De auto is gekocht tijdens een lockdown en inmiddels zijn we al zo’n 35.000 km verder. Er zijn al een hoop upgrades gedaan en er staan er nog een paar voor de boeg.
Nou ja, een paar. Er komen een een heleboel aan. In de voorgaande artikelen vroegen we welke upgrades jullie nog meer zouden aanraden. We hebben geluisterd naar jullie en besloten om ALLES te doen. Jazeker, ALLES wat jullie hebben aangeraden qua interieurupgrades, gaan we ook daadwerkelijk monteren op de 325! Plus meer! Jaja, het wordt weer zo’n artikel vandaag.
We pakken alle upgrades en delen ze even in, we kondigen in het eerste deel de upgrades aan en waarom ervoor gekozen is. In het tweede deel zien we de installatie en uitwerking ervan om ervoor te zorgen dat het artikel niet te lang wordt.
In principe behandelen we nu alle interieurupgrades. Een van de nadelen van de BMW is dat de ambiance in het interieur niet al luxueus is. Dat heeft niet zozeer alleen met opties te maken, dan wel met uitvoering, materiaalgebruik en afwerking. Zo straks als een Audi A4 is het simpelweg niet. Nu is het voor mij goed genoeg, maar ik wilde het interieur wat beter laten matchen met het exterieur en de motor. Dat was nog niet het geval. Dit zijn de opties:
Cruise Control
Jazeker, mijn auto heeft geen cruise control. Alle Nederlandse E91’s hebben het wel, maar die van mij niet. Om heel erg eerlijk te zijn werd het niet direct gemist. Ik heb het zelf altijd meer gezien als een handige gadget die je een paar keer gebruikt en daarna nooit meer. Maar sinds de tuning mis ik het juist wel. De reden is financieel, want de E91 is nu zó snel, dat je met een beetje gas geven hoogst illegale snelheden rijdt.
Als eerste van de interieurupgrades moest er dus cruise control komen. Ik heb een cruise control-unit gevonden en die gaat gemonteerd en gecodeerd worden. Met name op lange stukken waar je dankzij Henk Bleeker niet harder dan 100 km/u mag, is het een uitkomst. Toen ik de unit binnenkreeg, schrok ik wel: het zag er niet uit! Was het slijtage of gewoon smerig? Na 5 minuten schoonmaken bleek het gewoon vies te zijn. Dat mensen het zo opsturen. Aan de andere kant, voor 99 euro (jazeker) Mag je niet klagen, nietwaar?
BMW M Technik-handremgreep
Een beetje hetzelfde als de automaat-pookknop. Je raakt het redelijk vaak aan, maar doet er verder niets mee. Het huidige wat erin zit is prima, maar vernieuwing kon geen kwaad. Vandaar een nieuwe BMW Performance handrem-pookknop en een nieuwe hoes, allemaal origineel BMW en echt leder. Ook de hoes vervangen we meteen even mee. Dat is een ‘stofvanger’ geweest de afgelopen 10 jaar, dus vervangen kan geen kwaad. En het past perfect. Althans, daar gaan we even van uit.
BMW M Sport Hemelbekleding zwart
De M Sport hemelbekleding in het zwart was erg lastig om te vinden. Zwarte hemelbekleding zorgt voor een sportiever interieur. Er zijn bedrijven die je huidige hemel met zwart stof kunnen bekleden. Bij de E91 moet je dat niet doen, want alle onderdelen (handgrepen, zonnekleppen, schakelaartjes en dergelijke) zijn allemaal zwart. Gelukkig heb ik op marktplaats een set gevonden met ‘ALLES’.
Dus alle benodigde onderdelen om alles origineel zwart te maken zaten erbij. Dit is denk ik een van de belangrijkste interieurupgrades die een enorm verschil gaat maken. Mijn huidige hemel is wit van kleur en een klein beetje smoezelig. Niet enorm smerig, maar het is nu eenmaal vrij besmettelijk qua kleur. De kleur van de stof is niet alleen anders, het zwarte materiaal voelt ook (veel) zachter en fijner aan. Nice!
BMW Original Teile Mattenset:
De upgrade die iedereen vergeet zijn de matten. Heel af en toe wordt deze verkocht bij een occasion, maar meestal is het een ondergeschoven kindje. En hoe goed maak je het daadwerkelijk schoon? Beetje kloppen en af en toe stofzuigen. Maar dat is het toch wel, nietwaar? Omdat de set voor al een beetje versleten was, heb ik gekozen voor een compleet nieuwe set.
Sportpedalen:
Er is niets is met de pedalen van de BMW. Er is een gaspedaal en rempedaal en een voetsteun. Die zijn allemaal van zwart rubber. Dikke prima, zou je zeggen? Er zijn diverse ‘sportpedalen’ voor de E91. De meeste zijn ‘erg’ sportief. Dus met veel aluminium of traanplaat (Ja, de firma Hamann heeft ook interieurupgrades voor de E90-serie…). Dat hoeft niet van mij, maar iets meer sjeu zou wel welkom zijn. Gelukkig zijn daar de BMW Performance pedalen en M Technik voetsteun. Ze zijn een combinatie van zwart plastic met aluminium. De Performance pedalen kon ik vinden, de M Technik voetsteun ben ik nog steeds aan het zoeken. Die staat telkens in backorder, dus mocht iemand eentje op voorraad hebben, laat het weten!
Stoelen
Dan komen we nu bij de meest gehoorde ‘klacht’ van mijn auto en de belangrijkste van de interieurupgrades. Ik heb namelijk de ‘standaard’-stoelen en dat kan écht niet. Je moét de sportstoelen hebben. Aldus iedereen. Waarom heb ik er dan eentje gekocht zonder sportstoelen? Simpel: ik vond het prima en dit exemplaar had weinig kilometers gelopen.
Ik vond ze niet zo bijzonder en de gewone stoelen deden het prima. Nog altijd zitten ze op zich prima. Het is makkelijk instappen en de rugleuning best OK. Echter, dankzij corona maak je bijna geen lange ritten. Doe je dat wél, dan zijn stoelen zeldzaam slecht: er is geen steun in de onderrug, de zitting is te vlak én te kort. Kortom, ik ging zoeken naar een setje stoelen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Voor een setje in goede staat wordt zo 2.000 euro gevraagd! Uiteindelijk heb ik een halve interieur-set gekocht in Duitsland. In Nederland bleek het helaas onmogelijk om fatsoenlijke afspraken te maken met verkopende partijen. Traag reageren, stiekem verkopen voordat je een tegenbod kan doen, beetje jokken over de staat of standaardstoelen als sportstoelen aanbieden.
Lendesteun
Omdat de set niet compleet was (er mist een achterbank), was de prijs interessant. Wat heet: bijzonder interessant! Véél goedkoper dan een setje van twee sportstoelen. Dus ik heb nog wat reserve-deurpanelen en een middenconsole! Ik wilde graag sportstoelen mét de verstelbare lendensteun, maar handmatige bediening.
Elektrisch bedienbare zetels zijn net als elektrische stoelen onmenselijk. Ze zijn traag, kostbaar om te repareren en het allerergste, ze zijn iets hoger. Juist die lage zit is een USP van deze 3 Serie. Daarbij heb ik nu ook airbags aan de zijkant die ik eerst niet had. (zo kon ik de stoelen aan mijn vriendin verkopen, net zoals chiptuning de auto zuiniger maakt). Erg fijn: er zitten lendensteunen op! Nee, dat ziet niet standaard erop en óók niet standaard op de sportstoelen. Daarnaast heb ik nu opberg-netjes achter de stoelen om wat klein grut op te kunnen ruimen. De stoelen komen uit een hele late 330i (nog geen 30.000 km gelopen) en zijn nauwelijks gebruikt. Het leer is nog bijna in nieuwstaat. Dat komt mooi uit, want mijn achterbank is ook bijna nog nooit gebruikt.
BMW M Technik sportstuurwiel met schakelflippers
Het geheel qua interieurupgrades gaat afgemaakt worden met een ander stuurwiel. Je kan geen sportstuurwiel hebben, maar wel sportstoelen, nietwaar? Aangezien ik het standaardwiel heb, moet ik ook een andere airbag hebben. Dus ik heb een compleet sportstuurwiel met schakelflippers gekocht, afkomstig van een 335d. Aangezien ik toch bezig was, heb ik besloten het in één keer goed te doen.
Het is een M Sportstuurwiel, maar ik heb geen M Sport. Dus de cover ga ik vervangen door een origineel BMW-cover in alcantara zónder M-logo. Dat ziet er niet alleen fraaier uit, het voelt ook fijner. Daarbij worden die plastic covers heel snel heel erg lelijk. Ook bij het stuurwiel was het even schrikken hoe smerig het was. Ook hier, een beetje Blue Wonder en een poetsdoekje deed wonderen. Sterker nog, het stuur was in veel betere staat dan mijn eigen stuurwiel. Het enige dat lelijk bleef na het poetsen is het plastic middenstuk dat bij mij dus alcantara gaat worden.
BMW Performance automaat-pookknop
Serieus, is dit een upgrade? Ja! Sowieso kan het geen kwaad om dit soort onderdelen om de zoveel jaar te vervangen. Je raakt het iedere dag een paar keer aan. In de Alfa was ik destijds erg blij met een nieuwe pookknop. Nu was alles in de 325d in veel betere staat, maar dan nog, een originele BMW Sport automaat-pookknop is niet al te duur en net even wat kleiner van formaat en afgewerkt met alcantara. Uiteraard is er ook een nieuwe automaat pookknop-hoes. Ook in een combinatie van leer en alcantara.
Alle onderdelen voor de interieurupgrades zijn nu compleet! Helaas had mijn favoriete BMW-specialist het heel erg druk de laatste tijd. Op zich geen verrassing, iedereen wilde per se ineens op vakantie. Daarvoor moesten ineens alle auto’s naar de garage voor de keer-op-keer uitgestelde reparaties. Daardoor moest ‘ie even het kaf van het koren scheiden qua noodzaak. Ach ja, ze hebben mij vaak genoeg gematst met leuke leenauto’s en dergelijke.
Gelukkig kon ik de onderdelen voor de interieurupgrades bij hem stallen, want geloof mij: in de woonkamer is leuk voor drie dagen, maar daarna verlies je plotseling elke discussie met je vriendin. Uiteraard zullen we uitgebreid verslag doen van alle updates en hoe het bevalt. Uiteraard komen we ook met consumentenadvies of ze het geld waard zijn! Je leest er alles over, hier op Autoblog!
Eerder in deze serie:
- Introductie BMW 325d duurtester
- Nieuwe BBS RX-R velgen en Dunlop Sportmaxx banden
- Bilstein B12 kit door Jan Steverink banden Apeldoorn
- Groot onderhoud en nóg meer onderhoud
- Alpina voorbumper en lakcoating door Van Essen Carcleaning Nunspeet
- Automaat spoelen, montage Wagner Evo Intercooler
- Zelf installeren transmissie tuning xHP Stage III
- Chiptuning bij Van Vught Tuning in Marum
- Winterbanden voor de BMW 325d
- Zo veel vermogen heeft de BMW 325d na chiptuning
- Apple CarPlay voor de BMW 325d
- Groot onderhoud en upgrades voor de BMW 325d
- Updates voor BMW 325d
- 5 voor-en nadelen van de BMW 325d duurtester
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Alfa Romeo 156 Sportwagon Junkyard Racer
- Audi S3 van Ruben
- BMW 130i van Michael en Wouter
- BMW M135i van Martijn
- Deze BMW 325d Touring van WillemE
- BMW 535i xDrive Touring van Wouter
- Chrysler Crossfire van Machiel
- MINI Cooper S Gizmo Speciale van Martijn
- MINI Clubman Cooper van Michael (Private Lease)
- Peugeot 206 GTi racer (3x!)
- Porsche 911 Carrera van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Renault Clio van Loek
- Volkswagen ID.4
cheatah zegt
Heerlijke auto, mooi opgeknapt. Toch snap ik niet, dat je er geen M Paket onder set. Maar ja, smaken verschillen gelukkig
willeme zegt
@cheatah:
Thanks! Toen ik ging zoeken, waren er ook diverse M-Sports. Persoonlijk vind ik de voorbumper niet zo mooi daarvan (te smal en te iel) en de achterzijde heeft die plastic nep-diffusor (dat is knaak). Nu kun je een AC Schnitzer inlegstuk daarvoor bestellen (beetje E61-vibe, wel gaaf). Bij de pre-LCI vind ik ‘m wel een verbetering, bij de LCI een beetje om het even. Een andere optie was het BMW Performance sportpakket, maar die zijn helaas niet meer te krijgen. Daarom voor de Alpina-lip gekozen. Het geeft de auto net even een iets andere uitstraling, zonder dat het opvalt of dat iedereen in de straat het ook heeft.
3246cm252kw zegt
@willeme: de performance voorbumper en sideskirt zijn wel weer te vinden. Ik heb dus wel een M pakket maar ook wat beschadigingen op die bumper dus twijfel om over te gaan op de performance voorbumper. Diffusor achter heb ik al van performance liggen maar ik ga wel voor de 335 look….
willeme zegt
@3246cm252kw: Ik heb gekeken, maar M Performance spullen waren nieuw niet meer te vinden. Gebruikt ook niet. Toevallig stond er een okazie (wit!) in het dorp, maar hij wilde niet omwisselen (begrijpelijk). Heb je de E46 weggedaan?
3246cm252kw zegt
@willeme: nee ik heb de e46 nog. Gaat nooit meer weg! Ik de e46 gesupercharged naar over de 460pk en 500Nm maar heb denk ik een zuiger verbrand met de laatste boost verhoging (1.09bar naar 1.17bar). Nu heb ik een donor E92 M3 gekocht S65B40 met handbak om te gaan bouwen voor boost voor in de E46. Nu gaat we er echt voor… ik heb ook een e92 330d 2011 erbij gekocht als daily vandaar… ik heb er al best wat aan gedaan! Maar echt heerlijke auto’s.
Dieseltor zegt
De stuur is volgens mij pre LCI. De LCI stuur heeft net wat mooiere flippers. Een kniesoor die daar op let..
willeme zegt
@dieseltor: Jazeker! Hij komt uit een 335d Coupé. Met sommige dingen kun je helaas niet al te kieskeurig zijn ;-)
kingma zegt
De LCI flippers werken ook anders… links – en rechts + itt tot de flippers op zijn stuur die links en rechts – en + kunnen.
volvoturbo zegt
@dieseltor: ik heb meteen de upgrade naar de M3-flippers gemaakt. Die zijn nog wat mooier en fijner in gebruik.
rikus zegt
Nice @Willeme, real nice. Dat het uiterlijk redelijk ingetogen is, vind ik erg fraai. Over het algemeen kunnen mensen zich niet inhouden wanneer ze een BMW onder handen nemen. Het interieur is gewoon smaakvol. Bij de pookknop dacht ik: was het niet mooier om het pookzakje ook in bruin leder te hebben.. Maar misschien word het daar ook wel rommelig van, allerlei kleuren en materialen op een klein opervlak. Maar bij deze 10 tuningpunten voor jou. Hoge score voor smaakvolle upgrades. Ga zo door, we zien je terug in de volgende ronde.
Svenska II zegt
Mooi verhaal weer Willeme. Alles bij elkaar telt goed op! Laat je nog wel even foto’s zien als alles geïnstalleerd is? ;)
willeme zegt
@svenska2: Dankjewel! Jazeker! Aanvankelijk was dat ook de bedoeling. De garage had het heel erg druk en extreem dringend is het natuurlijk niet (en ik wil niet naar een andere garage). Maar als alles geïnstalleerd is zullen we zeker er een artikel aan wijden ;-).
pyrat zegt
Briljant, gewoon alles ook meteen! Gaat het interieur echt van transformeren!
Goede vondst zo’n setje sportstoelen met maar 30k ervaring!
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
willeme zegt
@pyrat: dankjewel!! Ik stiekem ook wel ;-).
Johanneke zegt
Volledig eens met elektrisch verstelbare stoelen. Wat een trage shit is dat. Handig als je slecht ter been of 70+ bent, maar wat is nu de moeite om een hendel te pakken en naar voren of achter te bewegen. Veel sneller en makkelijker dan, oh welk knopje is het oh deze en nu 7 seconden inhouden.
Plus zitpositie ja. Niet voor niets geen crossover gekocht.
racerx zegt
Dit dus, na een auto te hebben gehad met op alle mogelijke wijze elektrisch instelbare stoelen, nu weer handbediend. Perfect. Ik ben toch de enige die erin rijdt dus een memory stand mis ik ook niet.
wvdse21 zegt
@Johanneke: helemaal waar. Ik heb de elektrisch bedienbare sportstoelen wel en die gaan inderdaad best traag. Maar de memory functie vind in dan wel weer heel handig. Nadat de auto gestofzuigd is, gaat de stoel met 1 druk op de knop weer in “mijn” positie. En gekoppeld aan de andere sleutel is de zitpositie van mijn vrouw opgeslagen.
allesmetturbo zegt
Alles weer fris en naar eigen smaak, super!
escort77 zegt
Leuke upgrades voor een mooi prijsje, dan moet ik toch even aan dit soort topics denken:
https://www.autoblog.nl/nieuws/autobloglezer-treft-zijn-bmw-3-serie-zo-aan-67396
Maar ja, hoe zie je of je te maken hebt met een eerlijke verkoper of een dief/heler?
willeme zegt
@escort77: De alu rails en het houtinleg waren van een liefhebber die zelf ook met zijn auto wat dingetjes aan het doen was. De cruise control en de dakhemel van iemand die in onderdelen handelde van allerlei auto’s. Veelal mensen die met hun eigen naam communiceerden en niet moeilijk deden over ophalen. Helers willen alleen opsturen of op een vreemde plaats afspreken. Uiteraard geen garantie dat het niet gestolen is, maar E90-spul is al jaren geen gewilde handel meer.
Charles Taycan 4S zegt
Mooie updates @willeme! Fraaie voiture! Laat je ook even zien wat de kosten hiervan zijn? Heb je 3 honden?
willeme zegt
@charles: Tsja, de kosten zijn wat de kosten zijn ;-). Dat is inmiddels al veel te confronterend! Betreft woef-woef: lleen die kleine flapoor is van mij ;-)
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, aha, te confronterend de kosten, ken dat gevoel!😉 Leuke hond! Heb er ook eentje👍Succes met de voiture, benieuwd naar het eindresultaat.👌
mat1980 zegt
@Charles Taycan 4S: dat kun je toch niet vragen! Dan staat het zwart op wit en wellicht leest de vrouw ook mee!
Charles Taycan 4S zegt
@mat1980 , voor de volledigheid van het verhaal lijkt het mij een leuk en nuttig gegeven om ook de prijzen te weten en de vrouw van @willeme die weet denk ik toch wel dat een hobby geld kost.😉
willeme zegt
@charles: het is mijn eigen privé-auto en gewoon mijn eigen geld. Geen lease, financiering of sponsoring. Wat het kost, kun je op het internet vast wel vinden. Deze artikelen zijn voornamelijk bedoeld om de ervaringen te delen en de lezers mee te nemen in het keuze,- zoek en vindproces.
Mijn vriendin is overigens prima op de hoogte van wat het kost ;-). Ik vind het ook niet zo relevant.
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, klopt ! Het is ook niet zo relevant en alles is idd op internet op te zoeken… en je vriendin zal het denk ik ook wel leuk vinden?
Dutchdriftking zegt
Als ie af is doe ik wel een bod oké? Wat een heerlijk apparaat. Fijn fototje in de garage onder de outlet.
willeme zegt
@dutchdriftking: Hahaha, dat mag altijd! Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik ‘m niet snel weg zal doen. Of er moet een mooie Alpina D3 met RWD voorbij komen ;-).
SpeedGeek zegt
Zwarte hemel is toch iets wat er bij mij langzaam is ingeslopen als een must wanneer ik naar een auto zoek. Overigens vergeten zoveel mensen om de hendels aan het stuur schoon te maken. Noem mij maar neurotisch maar ik vind vaak walgelijk als die krengen vies zijn. Toffe honden overigens! Hebben die ruimte genoeg achterin de e91?
willeme zegt
@speedgeek: thanks! De honden kunnen er prima in, maar als je langere ritten gaat maken is een 5 Serie aan te raden ;-).
3246cm252kw zegt
Leuke upgrades! Ik heb sinds een paar weken ook een 330d e91 erbij :-) top auto’s! Waarom wat stuur betreft niet voor een van de laatste generatie gegaan? Met plus en min en niet de flippers die beide kanten op werken?
willeme zegt
@3246cm252kw: ah, een E91 330d dus ;-). Heel simpel: die stuurwielen zijn niet te vinden. Daarbij vind ik deze flippers mooier dan die flapjes die later kwamen.
kingma zegt
Je kunt de nieuwere flippers van Ebay Kleinanzeigen of MP halen en laten modificeren. Heb ik ook gedaan.
willeme zegt
@kingma: goede tip! Als ik ze tegen kom, is dat wel een leuk idee om eens te doen. Alhoewel die ik die metalen schakelaars mooier vind dan de plastic paddles. Maar ik ga zeker eventjes in Duitsland kijken!
3246cm252kw zegt
@willeme: dat is ook een goede reden inderdaad. Bij mij zaten die nieuwe er al in met +-…
lexis zegt
Benieuwd hoe je de hemel gaat vervangen. Heb ooit nog voor Volvo gewerkt en daar werden de hemels via de voorruitopening ingebracht op de productielijn ook werd een soort lijm/kit gebruilkt. Dus bij de 3 vraag ik echt af hoe je dat gaat fixen.
Wim
willeme zegt
@lexis: Het is wel even een klusje. Er moeten veel onderdelen vervangen worden. Alles gaat van grijs, naar zwart. De hemel zelf is niet zo’n probleem. Voor het monteren van de dakrails moest de hemel ook al losgehaald worden. Die zit nu ook weer keurig vast. Maar ik zal er zeker eventjes naar vragen!
kingma zegt
Is in een paar uurtjes te doen en bij een Touring veel makkelijker dan een Limousine. Maar het is gelukt…
Sempiternal zegt
@Willeme Kijk eens aan. Ben heel nieuwsgierig naar de moeilijkheidsgraad van het omzetten van die stoelen. Zelf op zoek (al tijdje) naar 330/335i e91 LCI en niet sportstoelen vergroot het aanbod en verlaagt de prijs. Ik dacht zelf dat het altijd erg lastig was om te bouwen bij de E91 dus ben heel benieuwd…
Dan nog even… Je hebt een geweldige muziek smaak, auto smaak idem maar die drankjes die ik daar links in de hoek zie staan….
willeme zegt
@sempiternal:
hahaha, die drankjes zijn niet van mij! Ik ben niet zo’n drinker eigenlijk. Heel af en toe een medicinale Single Malt kan ik wel waarderen, maar te weinig om het thuis te drinken :-D
Betreft die sportstoelen, het is heel eenvoudig eigenlijk: zoek tegelijkertijd! Als het gaat om een zwart interieur, dan is er voldoende te vinden. Beige is ook goed te doen (maar een ramp omdat dat alle panalen vervangen dienen te worden). Rood, bruin en Oyster kun je vaak makkelijk uitwisselen, maar zijn lastiger te vinden.
Het is vrij eenvoudig om te vervangen, overigens. je moet wel de nieuwe functies coderen, anders werken die niet. Ik zal jullie op de hoogte houden met wat wij tegen komen met het inbouwen!
Sempiternal zegt
@willeme: Ja dat zou tof zijn! Mijn zoektocht is erg specifiek, daarom maakt het het ook zo lastig. Ik wil Perse een 330/335i LCI met bruin lederen sport stoelen en de laatste navigatie module (oa op aanraden van jouw artikelen). Idealiter de n55 motor (volgens mij leverde BMW die alleen in het laatste model jaar) maar is niet een pre. Mag ook een N54 zijn waarvan de pijnpunten zijn aangepakt ;-)
Er staat een hele mooie 335i geïmporteerd te koop maar die heeft dus de standaard stoelen… na dit artikel wellicht toch overwegen…
En had al vermoeden dat die drankjes niet van jou zijn. Single malt altijd goed. Goed weekend
bennyblisto zegt
@Sempiternal: pro-tip; ga zoeken op ebay kleinanzeigen! Aanbod is veel groter en over het algemeen vind ik de staat van de onderdelen in duitsland beter, voor een eerlijkere prijs. Duitsers lijken wel wat zuiniger op hun auto’s te zijn.
Groninger zegt
Mooie upgrades en weer fijn leesvoer op de zaterdag ochtend!
Heeft de BMW ook het lichtpakket met de lampjes onder de deurgrepen? En al overwogen om iets aan de achterbumper te gaan doen?
willeme zegt
@groninger: Dankjewel! Deze BMW had een paar voor mij belangrijke opties (xenon, navi, leer), maar verder is ‘ie niet heel erg luxe of full options. Ik zet nu even de sportieve dingetjes erop om ‘m af te maken ;-).
jaleukhoor zegt
Tof om te lezen! Mooie upgrades, vooral stoelen en stuur.
“maar daarna verlies je plotseling elke discussie met je vriendin.” 😂😂
bakboord1 zegt
Heerlijk om te lezen weer!
Voor mij zijn dit soort zaken leuker dan het rijden zelf.
Doet me denken aan mijn v70 met schouders. Geen radio bediening op het stuur? Dan koop je het kapje op eBay met stekker en sluit je het zelf aan. Remmen van de t5 op je 2.4 maken en eerst uitzoeken of het past in je velg. Luidsprekers in je achterdeuren aanleggen en meteen die van de voorportieren upgraden.
Mooie tijd was dat!
zakar36 zegt
@Willeme,
Erg leuk project aan het worden! Volg het al sinds het begin en is leuk om het te zien groeien naar het uiteindelijke resultaat.
Wat betreft upgrades gaat ie er beter uitzien in het interieur. E9x reeks is inderdaad best karig qua interieur maar kan je best mee leven als je de juiste opties hebt(al is dat natuurlijk ook persoonlijk)
Zijn er ook nog hardware, technische, upgrades? Vorige teaser die je plaatste zag ik een mooie big brake kit liggen. Of loop ik vooruit op zaken?
willeme zegt
@zakar36: Dankjewel!
Ja, er komen nog een paar ingrijpende technische upgrades aan! Ik moet het een en ander een beetje spreiden in verband met beschikbaarheid onderdelen en om de zoveel tijd een artikeltje. Maar voor dit jaar komen er nog een paar leuke upgrades aan!
zakar36 zegt
@Willeme,
Dat belooft veel goeds!
Hahaha begrijp ik. Dan hebben wij lezers ook weer wat om naar uit te kijken.
Ben benieuwd hoe bont je het hebt gemaakt met de upgrades :)
simonferrari zegt
@Willeme Toffe upgrades! Hier hou ik van. Zeker de zwarte hemel is een must. En wat betreft het schoonmaken van de matten (en stoffen bekleding), koop een waterstofzuiger. Interieur is bij mij vrijwel wekelijks als nieuw en je doet 100x langer met een set matten.
posthumus zegt
Nog even en je kunt je artikelen ook beginnen met:
“Cooooming up…”
(Voor als het kwartje niet direct valt: https://www.patreon.com/m539restorations)
Z zegt
Je zou een YouTube-kanaal moeten beginnen!
mpgc zegt
Mooie upgrades. Gaat mooi worden. Misschien ook een rubber mat voor in de bagageruimte aanschaffen 😄
Robert zegt
“In Nederland bleek het helaas onmogelijk om fatsoenlijke afspraken te maken met verkopende partijen.”
Welkom op Marktplaats anno 2021. Alhoewel, tien jaar geleden was het ook al weinig beter. Het fatsoen is soms ver te zoeken.
Verder zie ik een paar hele leuke upgrades voorbij komen. Persoonlijk vind ik de stap naar een cruise control zelfs essentieel; een auto zonder zou ik hoogstwaarschijnlijk zelf gewoon niet meer kopen.
ouwedibbes83 zegt
@RRRobert: volgens mij is er meer nodig dan die cruise control hendels bij de stuurkolom, ook de tellerunit wijkt af. Rondom de buitenste ring komt zo’n baan waarin een indicatie loopt die de ingestelde snelheid aangeeft. Op mijn E92 zat geen CC, de verkoper (Duitse dealer) zou t erin bouwen. Vervolgens was hij een beetje verrast dat er ook een nieuwe tellerunit in moest. Viel m tegen, was ie zo snel vergeten. Mss is t latere dashboard er standaard van voorzien, mijne komt uit begin ‘07.
Sjoerd zegt
Mooi dat je alles hebt aangepakt! Nu nog een panoramadak erin en je bent klaar ;-) Als je het adres wil delen waar je de alcantara stuurwielkap hebt besteld hoor ik het graag; Het plastic ziet er inderdaad super gaar uit. Voor €100 cruisecontrol is heel nice, dat is een goede investering net als de stoelen en hoezen. Ik las ergens anders dat adaptieve cruise control retrofit zelfs mogelijk is, maar dat vergt waarschijnlijk meer ingrijpend programmeren (en sensoren). Ik zie de foto’s van het eindresultaat graag in je volgende update.
ouwedibbes83 zegt
@Sjoerd: er is wel een lijstje te vinden op t BMW forum met de benodigde onderdelen incl onderdeelnrs voor retrofit. ACC werd op de 3-serie erg weinig geleverd, dus lastig te vinden en de onderdelen nieuw bestellen is behoorlijk prijzig. Daarna moet t allemaal nog ingebouwd worden en geprogrammeerd…
Sjoerd zegt
Je hebt gelijk: ik heb het terug gezocht en het gaat om meer dan 3k alleen al aan onderdelen.
rollingstoned zegt
@willeme Leuk leesvoer weer zo op de zaterdag, bedankt!
willeme zegt
@rollingstoned: dankjewel!
kingma zegt
Sowieso moet je een andere stuurcover doen, want de M is nep. Is geen uitsparing. Ik wilde juist alle M’s uit mijn interieur vervangen door Individual, dus heb de cover goed (als nieuw) verkocht. Ook tweedehands prijzig.
willeme zegt
@kingma: ik ben niet zo’n van de ///M-logootjes. Dus vandaar het alcantara (origineel BMW) tussenstuk. Ook wordt dat tussenstuk erg snel lelijk bij de M-stuurwielen. Qua prijs is het even goed opletten. Je hebt items die al heel lang te koop staan voor een hoge prijs. Maar tot nu toe alle onderdelen redelijk makkelijk kunnen scoren (wel een tijdje de verkoopsites monitoren ;-).
carlo96 zegt
@willeme https://bimmerproducts.nl/Webwinkel-Product-3541059/BMW-Performance-pedalen-automaat-E46-E81-E82-E87-E88-E90-E91-E92-E93-origineel-BMW.html
willeme zegt
@carlo96: Thanks! Ik had ze gezien, maar dat was niet de gene die ik wilde. Voor mijn smaak iets te F&F, alhoewel het vast keurig zal staan ;-).
turblogger zegt
Alsie in de verkoop gaat, wil ik haar!
kingma zegt
@willeme
Ik zag je vraag op dat forum, maar daar ben ik vanwege een uitgesproken mening niet welkom… en ik heb even geen andere contactmogelijkheid, maar je zocht wat onderdelen ;)
Sierafdekking CIC-unit:
https://www.realoem.com/bmw/nl/part?id=UX91-EUR-07-2011-E91N-BMW-325d&mg=51&sg=30&diagId=51_9185&q=51459118703
Frontpaneel climate control:
https://www.realoem.com/bmw/nl/part?id=UX91-EUR-07-2011-E91N-BMW-325d&mg=64&sg=20&diagId=64_1443&q=64116956736
Accountje aanmaken bij BMW Shop Ekris en bestellen (korting via BimmerPortal.nl):
https://bmwshop.ekris.nl/nl/bestellen-op-onderdeelnummer
Groetjes!
willeme zegt
@kingma:
Ah, thanks! Dankjewel! Voor de paar tientjes maakt het het interieur toch wel wat meer af ;-). Morgen gaat ‘ie naar de garage voor installatie, dus dan kan ik er meteen even naar vragen! Thanks!