Maar weinig exemplaren werden zo afgeleverd.
In de jaren ’80 liet een aanzienlijke verzameling merken zich verleiden een gooi te doen naar de limietloze Group B-divisie van het Wereldkampioenschap Rally. Bedrijven in alle uithoeken van de planeet probeerden de krachtigste en meest behendige auto’s te maken, in een poging ultieme glorie te behalen en de felbegeerde titel te claimen.
De magische Group B wist ook de interesse van Opel te winnen. Het merk ging aan de slag met zijn Manta, maar moest van de FIA een aantal straatauto’s maken voordat de auto deel mocht nemen aan het klassement. Van dit homologatiemodel, de Opel Manta 400, werden in totaal 245 stuks geproduceerd.
De auto in kwestie, een exemplaar uit 1983, behoort echter tot een nog kleinere groep. Niet alle Opels Manta 400 waren hetzelfde. Het Duitse automerk voerde ongeveer een kwart, 59 stuks om precies te zijn, van deze Manta’s uit met de begeerlijke wielkasten van Irmscher. Uitgerekend deze Manta 400 heeft dit pakket van Irmscher, daarbij is hij ook nog eens gehuld in de schitterende lakkleur Astrozilver, die op slechts 12 stuks werd gebruikt. Als kers op de Schwarzwälder Kirschtorte zien we dat de straatversie binnenin is uitgerust in de trim met de Opel Blitz. Dit betekent dat de de stoffen zetels zijn bedekt met geweldig grote logo’s van het merk.
Ondanks zijn robuuste karakter, de auto heeft een 2,4-liter motor van Cosworth, is de Opel Manta 400 in kwestie relatief netjes behandeld gedurende zijn leven. Wel heeft hij meer dan 47.000 kilometer achter de rug. Toen de auto in 1984 werd gekocht, reed de eigenaar er jaarlijks enkele duizenden kilometers mee, totdat hij hem in 1990 in een garage besloot te zetten. In 2005 verkocht de eerste eigenaar de Manta 400. De volgende eigenaar liet hem waar nodig restaureren met OEM-onderdelen. Inmiddels is de auto aan zijn derde eigenaar toe, maar wacht hij op een vierde. De Opel wordt namelijk geveild op een website voor verzamelaars, waar de teller met nog een kleine dag te gaan op 35.000 pond staat.
emping zegt
Ik ken nog wel iemand uit Maaskantje die geïnteresseerd is.
ghost zegt
@emping: 5 euro..
Heb ik nie!
rs18011 zegt
Dit is echt zo een auto die onverwachts over 20 jaar gigantisch veel waard wordt buiten Europa.
davelepeef zegt
@rs18011: als de klassieke M3’s en de AMG’s op zijn of mensen beginnen te begrijpen dat dit eigenlijk veel uniekere wagens zijn, dan is daar best kans op. Even afwachten waar de veiling stopt maar ergens vind ik dit soort wagens nog zo ondergewaardeerd. Waarschijnlijk het merk, maar juist zulke wagens van een doorsnee autofabrikant vind ik bijzonder!
autodrome zegt
@rs18011: Populair op de schroothoop, onderdelenhandel. Een Manta zal nooit een klassieker worden, het is gewoon een petjesbak, mis alleen nog de vossenstaart en rood leren stuurhoes in het interieur ….
rs18011 zegt
@autodrome: nu ja, maar over 40 jaar wanneer alle Porsches, BMW’s etc allemaal goed bewaard zijn gebleven in garages en juist deze modellen allemaal op de schroothoop zijn beland omdat niemand er naar omkeek? Dat is dan precies de reden waarom een net model zoveel waard zal worden. ;-)
spidermann zegt
Mooie auto maar hrlaas rechtsgestuurd. Denken aan Walter Roehrl.
karaya zegt
@spidermann: Die reed in een Ascona.
spidermann zegt
@karaya: ik twijfel maar het zou kunnen. Destijds een Opel Ascona 2.0 SR/E gereden, ik vond het in 1981 een geweldige (sport)auto als 18 jarige.
vaakbenjetebang zegt
Opel is niet mijn kopje thee, maar wat een gaaf ding zo! Altijd leuk om zulk spul voorbij te zien komen.
beardman zegt
Foto 3, heerlijk die slijtage plekken door heel-toe
boomhauwer zegt
@beardman: wat lul je.. Deze plekken heb ik in mijn transit ook hoor..
e90320d208pk zegt
@boomhauwer: Rustagghhh
mennok zegt
@boomhauwer: Heel-toe in je Transit.. respect
awesome zegt
Het interieur benoemen in de titel en er maar 1 zin over terug vinden in het artikel.
Wauw.
z3cabby zegt
@awesome: perfect staaltje seo
cossiekiller zegt
Die is echt dik! Zou prima in de verzameling passen.
De eerste die een New Kids opmerking maakt is af.
Fritskee zegt
@cossiekiller: check de aller eerste comment op het artikel dan maar even
SimonMc zegt
@cossiekiller: Mag Snelle Eddy wel?
cossiekiller zegt
@simonmc: Tuurlijk! Snelle Eddy is bak!
tenaci zegt
Zo dit RHD niet een Vauxhall moeten zijn? Of werd de Manta daar wel als Opel verkocht?
jeroenwz zegt
@tenaci: Opel is van begin ’70 tot ongeveer halverwege de jaren ’80 verkocht in de UK. Werden vaak toch wel als een iets beter gezien dan vergelijkbare Vauxhalls.
rob5nismo zegt
Mooi man de cassettebandjes houder ik moest gelijk aan mn eerste auto denken een kadett uit 1987 1.3 met handchoke
marinepower zegt
@rob5nismo: precies dat, hoeveel % van de lezers herkent dit nog? Je drukte op het kleine knopje en klik, daar kwam het bandje naar boven. Nostalgie.
rob5nismo zegt
Geen idee maar voel mezelf er al wel een beetje oud door
dwfc zegt
Helaas lijkt de 400 sneller dan hij is, 2400 cyc met 144 pk. Het was een uitzonderlijke verschijning maar in dat tijdskader werd hij verloren gereden door de GTI’s e.a Duitsers.
jerry1950 zegt
Opel? Not Vauxhall in UK?
jeroenwz zegt
Prachtige auto in een schitterende conditie. Ik hoop dat hij naar iemand gaat die er als 10 jarige met zijn neus tegen het zijraampje gedrukt naar het interieur zat te loeren. Of hem regelmatig zag rijden.
En, dit soort auto’s vind ik veel leuker dan al die megahypercars met 1000 of meer pk.
vaakbenjetebang zegt
@jeroenwz: 100% eens. Al dat miljoenmiljard-pk-geweld, dat is leuk voor de statistieken. Voor echt rijplezier heb je eigenlijk niet meer nodig dan zoiets eenvoudigs als deze Opel, of voor mijn part elke andere (lichtelijk) sportieve RWD-auto uit de jaren ’70 of ’80.
autodrome zegt
Apen, gouden ringen en New Kids Turbo jonguhhhh
Shenkie zegt
Lovecars heeft over precies deze een item gefilmd (samen met een 550 Maranello en 968 CS):
https://youtu.be/PgyBAklkgXo
mpgc zegt
De auto is nog zeldzamer dan in het artikel aangegeven. Er zijn maar 8 rechtsgestuurde Manta 400’s geïmorteerd in GB destijds ?. 144 pk lijkt weinig, maar je moet wel bedenken dat het hier om een voor competitie ontwikkelde racemotor betrof die voor betrouwbaarheid en emissies fors “gedowntuned” was. Zelfde als bij de BDA motoren van de Ford Escort RS 1600/1800 destijds. Ik vind die € 35.000 nog behoorlijk weinig als je ziet wat er vandaag de dag voor bijvoorbeeld een RS1800 wordt gevraagd.
cossiekiller zegt
@mpgc: Dat was de laatste dag van de veiling. Zal nog wel het dubbele gegaan zijn. ;-)
Dutchdriftking zegt
Ik zal net te jong zijn om het écht te waarderen, maar hij is wel gaaf.
stratoshf zegt
Ik vind m helemaal geweldig. heb zelf ook een manta, maar zon ultradikke 400 is natuurlijk de ultieme droom-manta. Prachtig apparaat