Een nieuw fenomeen, instapper tuning. Maar het kan wel gewoon. Toch?
Het aanpassen van auto’s is iets van alle tijden. Hoe goed de bedoelingen van een fabrikant ook zijn, er zijn altijd mensen die achteraf nog het een en ander aanpassen aan hun auto.
Logisch, een auto wordt nu eenmaal tegen en bepaalde prijs gebouwd. Dat niet alleen, ook voor een bepaald segment. Maar soms kun je met één of een paar kleine modificaties de auto in kwestie naar een hoger plan trekken.
Instapper tuning
De auto in kwestie van vandaag is de Larte Design AMG GT43. Jazeker, je leest het goed: de GT43. Een sterk staaltje instapper tuning voor vandaag. Voor wie de Mercedes GT43 niet kent, het is de meest eenvoudige versie met een 3-liter zes-in-lijn (de M256) met ‘slechts’ 367 pk en 500 Nm. Er is ook een GT53 met dezelfde motor en 435 pk en natuurlijk de achtcilinders in de AMG GT63 en GT63S.
Winner
Het belangrijkste onderdeel van de Larte Design AMG GT43 is de bodykit. Deze wordt door de specialisten de ‘Winner‘-bodykit genoemd. Dat betekent overigens niet dat de Vlaamse zangeres Dana Winner betrokken is bij dit project. Het is maar dat je het weet. De kit is alleen leverbaar op de zescilinder modellen uit de AMG GT 4-Door-range. Alle onderdelen zijn van echt koolstofvezel. Het moet je smaak zijn, uiteraard. Maar ze hebben het erg keurig gedaan. De spoilers, splitter, spiegels, diffusor: alles is nu net iets dikker en uitgevoerd in echt carbon.
Uitlaten Larte Design AMG GT43
Zijn er verder nog wijzigingen aan de Larte Design AMG GT43? Jazeker! De uitlaten zijn aangepast. Normaliter heeft de ’43’ namelijk vier ronde uitlaten. Die keurige eindpijpen zijn vervangen door vier weinig subtiele vierkante stortkokers. Ze zijn afkomstig van de GT63, dus ze ogen niet aftermarket. Dan zijn daar nog de wielen. Deze zijn gesmeed en komen ook bij Larte vandaan. Voor zijn ze 21 inch groot, achter zelfs 22 inch.
2009
In combinatie met de matzwarte kleur (het is eigenlijk Grafietgrijs Magno) is het even lastig om te bepalen wat we hiervan vinden. Het leuke aan de GT43 is dat het juist géén ’63’ is. Zo is de 43 de enige AMG GT 4-Door die je kunt krijgen met correcte aandrijving (alleen de achterwielen).
Ook is matzwart wel een beetje 2009 aan het worden. Maar ja, kies een rode AMG GT43 met de zwarte pannenkoek-velgen, monteer de Larte Design bodykit plus wat kleine motorische upgrades en je hebt een winnaar, nietwaar?
Meer lezen? Van deze 11 modellen moet je de instapper hebben!
pascal zegt
Niks nieuws aan instapper tuning, ik had vroegah gewoon een 116i met M-pakket, gechipt van 136 naar 204pk
Charles Taycan 4S zegt
In de basis gewoon een beschaafde auto echter wordt het door dit soort tuning gauw een foute auto mi….
roberto zegt
Toevallig heeft een vriend van mij net zijn GT43 in ontvangst genomen, wat een schitterende auto!
Nee standaard is hij al fraai zat, daar hoeft geen Russisch tunertje aan te pas komen.
Overigens wordt er bij de dealer al gezegd dat je beter de instapper (GT43) kan nemen en na een poosje chiptunen, in principe heb je dan de GT53. Scheelt een kleine 20 rooitjes ;-)
mashell zegt
Zo’n dealer zegt dat wat ze denken dat de klant wil horen. Tegen een volgende klant zegt dezelfde dealer “Nee, je moet echt de 63S versie hebben, anders is het toch een beetje lafjes, lagere modellen zou je kunnen chiptunen maar dat zou ik niet doen want die worden toch wel wat onbetrouwbaar van”.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat iemand die een AMG43 model kiest bevestiging zoekt van een autoverkoper.
roberto zegt
Hij was binnen gestapt voor de AMG GT53, waarbij zij hem adviseerden om een AMG GT43, en toch niet de AMG GT53, te nemen omdat deze in de basis hetzelfde is alleen GT53 dankzij een chipje meer vermogen heeft.
rrfm zegt
Het zou ook kunnen zijn dat de 43amg sneller leverbaar was, dat ze die al op voorraad hadden of dat de verkoper een grotere bonus op die auto krijgt.
Dealers kijken vooral naar hun eigen zakken maar heb het even nagekeken maar met een chip kom je nog niet op het vermogen van de 53 en die kan je ook chippen.
ghost zegt
De GT43 en GT53 zijn niet dezelfde motor hoor. 43 is V6 twin turbo, de 53 een R6 (6-in-lijn) turbo met een 48V mildhybride systeem in de versnellingsbak.
mrbasa zegt
@ghost: nee hoor. Tenminste op the Amerikaanse site zijn het beide inline6 met EQboost.
reetschild zegt
Bij instappertuning denk ik aan een bepaald type levensvorm dat in een Golf/Polo trendline rijdt zonder meegespoten deurgrepen met gejatte gti velgen.
Dieseltor zegt
@reetschild: Wel heel specifiek dit? Is het toevallig iemand die je kent, of zijn er echt zo veel mensen die in exact dezelfde samenstelling auto rijden? Dus ook echt met gestolen velgen. Als je nou zegt dat het velgen uit China zijn..!
reetschild zegt
nouja als je bekijkt hoeveel golfjes er vaak zonder airbags en wielen staan.
Dutchdriftking zegt
Tja, de GT43 is in de juiste uitvoering chique, ik was daar voor gegaan. Is de motor technisch gelijk aan de GT53? Dan zou je voor relatief weinig geld richting de 550pk kunnen gaan. Dan heb je en auto welke bijna net zo snel is als de GT63, maar dan voor veel minder geld. En dan is instapper tuning interessant.
595 zegt
43 en 53 zelfde motor?
camber24 zegt
Lol, hoe kom je in godsnaam nu weer op Dana Winner?
por100 zegt
Ja dacht ik ook. De ezelsbruggetjes van deze man 😆
por100 zegt
Een uitstoot van 215 g voor zow de gt43 als gt53. Dat doet bmw dan toch een stuk beter met de m340i (178 g CO2) bij vergelijkbaar materiaal: biturbo 6 cilinder met mild hybrid systeem en 374 pk. En de gt is ook een stuk zwaarder zo te zien
Charles Taycan 4S zegt
@por100, een AMG GT is wel een andere klasse , lees hoger, dan een 3-Serie hoor..😉
por100 zegt
Dat daar wat van het gewicht in zit is te begrijpen maar ik zie vooral de winst van bmw op uitstootcijfers (met bijbehorende winst in bpm boete).
Die 100 kg zwaardere auto verklaard die 20% hogere uitstoot niet!
Het prijsverschil is natuurlijk navenant, maar je zal zien dat over 3-4 jaar het verschil tussen beide auto’s nog maar klein zal zijn. En dat komt dus onder andere doordat bmw veel minder CO2 boete betaald (dus een kleiner prijsverschil met importauto’s heeft). Daarom maak ik de vergelijking met de 340i.
rrfm zegt
De gt’s zijn auto’s die aangepast zijn voor de circuit waardoor er ook meer downforce zal zijn. Een c43 amg pre facelift met 367pk doet ook precies 178g co2.
De co2 uitstoot zal ik elke auto anders zijn al hadden ze dezelfde motor.
Luchtweerstand en gewicht spelen ook een grote rol.
Van zegt
Omhoog!
Waarom reageert deze blog zo traag?
Ontopic: niet veel anders dan een mangomaan in trainingspak. Zoveel aids.
rrfm zegt
Ik vind de gt 4deurs echt een mooie auto van binnen en buiten. De 43amg zou voor mij al meer dan zat zijn want ik trek toch geen stoplicht sprintjes meer.
En dit pakket vind ik wel mooi staan. Vooral de velgen staan em wel goed.