De BMW XM instapper zorgt ervoor dat nu ook JIJ in zo’n kekker SUV kan gaan rijden. Koop dan!!1!
De BMW XM kwam vorig jaar (we zijn nu in 2024) op de markt. Het is na de M1 de enige BMW waar geen non-M versie van is. Nu is dat natuurlijk ook een klein beetje marketing: de BMW M1 had een unieke motor en platform, de BMW XM staat op een X5-platform en heeft een elektromotor ter ondersteuning van de V8.
Er is op dit moment keuze tussen een BMW XM (653 pk) en een XM Label Red (748 pk). Dat ontgaat ons altijd een beetje: waarom twee versies aanbieden die fundamenteel niet veel van elkaar verschillen? Maar er is een nieuwe instapper bijgekomen voor de BMW XM en daarvan is nu ook de Nederlandse prijs bekend.
BMW XM xDrive50e instapper
Een Man in Regenjas gooide ‘m bij ons over de schutting en wij delen dat hartstikke graag met jullie, lieve lezers! Het gaat om de BMW XM xDrive50e. Dat betekent dat de auto is voorzien van een drieliter zes-in-lijn (de B58B30) en een elektromotor. Het systeemvermogen is 476 pk en het systeemkoppel is 700 Nm. Fun fact: dat is PRECIES evenveel pk en Nm als de Mercedes-Benz 55 AMG-derivaten van de E-Klasse, SL (in het begin) een G-Klasse.
In tegenstelling tot die professionele drankorgels uit Stuttgart is de BMW XM heel erg zuinig. Dat komt vooral doordat je pak ‘m beet 80 km (afhankelijk van de gekozen wielen en opties) elektrisch kunt rijden. Daarna moet de zescilinder al het werk doen.
En de concurrentie dan?
Dan nu de prijs. De BMW XM instapper is namelijk enorm goedkoop geworden. Althans, relatief gezien dan. BMW Nederland wil er heel erg graag € 129.989 voor hebben en dat is een absoluut koopje in vergelijking met de V8, die aanzienlijk duurder is met € 177.396,10 en de XM Label Red met een vanafprijs van € 204.280.
- BMW X5 xDrive50e M Sport Pro | € 107.943,60
- Porsche Cayenne S E-Hybrid Coupé | € 129.162
- Range Rover Sport Dynamic HSE | € 125.535
- Mercedes-AMG GLE53 4Matic+ Coupé | € 135.626
- Volkswagen Touareg R | € 99.990
Qua concurrentie is er nog niet heel veel directe concurrentie en toch ook weer wel. Bovenstaande auto’s zijn PHEV’s met dik 450 pk. De Cayenne zit er het dichtste bij qua prijs. We begrijpen nu wel waarom de X6 er nog niet als PHEV is.
Check hier de rijtest met de BMW XM:
Meer lezen? Dit zijn de zwaarste auto’s van Nederland!
jeroen13 zegt
Liever nog de Touareg dan dit gedrocht
neymar zegt
Prachtige design! Blijft een mooie wagen.
haroldv zegt
Tijd voor vergelijk met x5 50e. Aandrijftechniek hetzelfde, wat biedt deze dan nog meer? (Uiterlijk is smaak)
rollingstoned zegt
Uiterlijk van de XM is een orgie van wansmaak.
tvklarenbosch zegt
Wacht een paar maanden en je koopt de dikke versie voor dat geld. BMW weet van gekkigheid niet hoe ze die auto’s moeten slijten…
Dutchdriftking zegt
476pk is precies 350kw, dat zal wel niet toevallig zijn gok ik zo.
Gulli zegt
Nee klopt, ik zei het een tijdje geleden al bij een ander artikel. Autofabrikanten bouwen hun motoren al een tijdje op afgeronde kilowatts, en wij vertalen het terug naar PK’s.
Mijn eNiro; 204pk ofwel 150kw
De Polestar van een vriend van me; 408pk ofwel 300kw
Laatst een of ander snel elektroding; 815pk ofwel 600kw
Gulli zegt
Ik zal aan mijn opticien vragen of hij me de verkeerde sterkte aanmeet, dan hoef ik ook niet naar deze verschrikking te kijken zodra die in groten getale in mijn vinexwijk gaat arriveren.
Richmond zegt
Of je verhuist naar een niet Vinex wijk
kareljansen zegt
Probeer je nu stoer te doen met het feit dat je in een vinexwijk woont? Niks mis mee hoor overigens.
Richmond zegt
Toch doet de XM het beter dan de x7 en x6 bij elkaar terwijl die aanzienlijk duurder is.
Otua zegt
De dag na het kerstdiner legde ik ook een grotere drol dan de 2 dagen ervoor maar het was nog steeds geen prettig uitzicht
PunicaOase zegt
Gaaf ding!! Over 4 jaar voor de helft met 24 maanden Premium Selection garantie zie ik wel zitten.. Moet de MRB wel laag blijven..
kennone zegt
Ik zou dat dus nooit aandurven met hybride of volledig elektro mits er nog een paar jaar garantie op die delen zit.