
Turbo, alles en iedereen.
Het was al bekend dat de instap-R8 zal beschikken over een turbo-motor. Welk blok dit gaat worden, is nog altijd onbekend. Autoexpress schrijft, volgens bronnen uit Ingolstadt, over een R8 met de bekende vijfcilinder die momenteel in de RS3 geleverd wordt.
De R8 V10 levert 540 pk en de V10 Plus doet het met 610 stuks. Genoeg om je in minder dan 10 seconden naar de 200 km/u te lanceren. Om de instap-R8 een meer unieke ‘supercar’ te maken, zou het TFSI-blok mogelijk ondersteuning krijgen van een elektromotor.
In de huidige RS3 weet Audi 367 pk te peuren uit de vijfpitter. Vermoedelijk zal de turbo-R8 tussen de 400 en de 500 pk krijgen. Het huidige E-Tron model levert 460 pk met een monsterkoppel van 920 Nm. Wellicht wordt de instapper een kruising tussen beide werelden?
Dan zal de prijs dicht bij de RS3 komen te liggen dan.
@bsxc2: HAHAHA
@bsxc2: Dat is natuurlijk al bijna een feit: A-label,1 op 15, goudeerlijke testen, 0 liter olieverbruik
Doe dan maar een tweedehandsje met die lekkere V8
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: weet niet of je ooit in de v8 hebt gereden maar die valt toch vies tegen.
@alfaromeo939: bedoel je alleen qua snelheid, want ik denk niet dat deze nieuwe 5-pitter veel sneller zal zijn. Wel weet ik dat dat hoogtoerige V8 gehuil lastig geëvenaard zal worden door zo’n turbo blokje
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ozo’n 5 cilinder klinkt wel mega lekker hoor. Maar of dat past bij een r8? Ik heb letterlijk geen idee
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ehm.. De V8 was niet bepaald snel…
@Rhyo: niet bepaald snel? toch 420pk, weet niet wat jij gewend bent?
@maxx1: Ik vond de V10 Spyder ook niet briljant snel eigenlijk. Maar die draak van een automaat was voor mij vooral het minpunt.
@maxx1: nou meer in ieder geval. Tevens 420 pk in de oude R8 was niet fenomenaal snel. Het gaat om het blok. Het is een lui blok, zelfde geldt voor de RS4 met 420pk. Klinkt geweldig, maar een 2.5 5 cilinder die wat opgekrikt is zal een veel heftigere beleving geven met een immens hoge koppel.
@maxx1: de V8 die in de R8 ligt haalt 380 pk . Die 420 die ze opgaven was heel optimistisch , geen enkele die de opgegeven waardes halen .
@cossie300: dus dat.
@maxx1: 420pk op een atmosferisch blok maakt het niet gelijk een shooting star meneer max. Vooral niet in onze huidige turbo wereld met een piek koppel die start vanaf de 3 duizend toeren.
@shifo: vage argumenten. Argumentatie geeft mij een indicatie dat ik te maken heb met mensen zonder rijbewijs
@maxx1: ok, max verstappen
@alfaromeo939: Toevallig wel, en ik moet toch concluderen dat het een erg lekker blok is. Tuurlijk, het is geen BMW zes-in-lijn, maar dat kun je ook niet van VAG verwachten.
@alfaromeo939: ben ik niet met je eens, heb je handbak of R-tronic gereden?
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: beter een v10.. Die v8 klinkt echt niet
Heel jammer…
@dutchcorvette: dat je hem niet kan betalen bedoel je ;-)
@kevin82: daar praten we niet over…. Een 2.5 litertje best leuk hoor maar klinkt wel een beetje ford
Een R8 met ongeveer 400pk uit een 5 pitter, klinkt top! lekker geluid, laag gewicht, helemaal goud. En als ze nou eens echt wild gaan doen dan alleen achterwiel aandrijving….
@dutchdriftking: Als Audi besluit slechts twee wielen aan te drijvan, dan zijn dat per definitie de voorwielen.
Dat.wil.je.niet!
@martinus: TT RS wannabe krijg je dan, dat is niks inderdaad.
@martinus: jongeuh, er zijn te veel audi’s om op noemen met alleen achterwielaandrijving…. A6,A7,A8. Het is geen A1 hé maar een R8888
@lowlow: Ehmmmm nee. Audi`s hebben voorwielaandrijving of 4wd. De a6 is standaard voorwielaangedreven.
@lowlow: eh nee. Alleen voor- of vierwielaandrijving..
@lowlow: Ik snap dat mensen het liever anders zouden zien maar:
De A6: motor voorin, voorwielaandrijving
De A7: motor voorin, voorwielaandrijving
De A8: motor voorin, voorwielaandrijving.
@martinus: de A8 is tegenwoordig enkel met vierwielaandrijving leverbaar.
@lowlow: Dit is een grap toch? Geen probleem, niet iedereen weet evenveel met auto’s, maar dit is een beetje hetzelfde als je zegt dat een 911 de motor voorin heeft liggen.
@dutchdriftking: hahahaha, ik was letterlijk hetzelfde aan het toetsen!!
@gtwillem: Zo ben ik, scheelt jou weer werk.
@dutchdriftking: zo licht is de 5 pitter niet. We zullen zien!
@Rhyo: 186 Kg.
Het is een mooie vijfcilinder.
Klinkt nu al goed!
@5cilinder: We hadden ook niks anders verwacht met zo’n nickname.
Tsja waarom niet! Erg prettig blok, minder gewicht, meer koppel, ongeveer hetzelfde vermogen en ook gewoon een lekkere sound!!
Grotere turbo en een electrische erbij om het turbogat in te vullen. 420pk. En enkel RWD.
Hoorde overlaatst dacht ik een V10 rijden, maar toen de auto om de hoek kwam, was het een getunede RS3…
@Onehp: en toen?
@nord: ging de wekker?
@gtwillem: nee, werden kommatekens geplaatst “hoorde overlaatst, dacht ik, een V10 rijden” in de edit functie…en toen ging de wekker.
@Onehp: Jij kon horen dat er meer pk’s onder zaten dan origineel?
@SimonMc: er zat een heel mooi klinkende uitlaat onder, volgens mijn gehoor titanium en vast met een of andere resonator die het geluid extra timbre geeft. En de reclame op de auto en andere addenda gaven inderdaad een sterk vermoeden dat de auto getuned was. Plaats: Hannover, Duitsland.
Maar turbo’s hebben olie nodig?
Zou gaaf zijn als ze die 5 cylinder eens wat meer hoogtoerig maken, heb je gelijk al meer supercar gevoel.. En een gaver geluid
Het zou een fenomenaal besluit zijn van Audi om de 5 cilinder in de R8 te monteren.
De motor kan met elektrische turbo er bij simpel 600 pk leveren.
Hier een 6XX TT RS met een lekker geluidje.
https://www.youtube.com/embed/UVWFIx8BTt8
Normaal ben ik geen fan van downsizing, maar een R8 met 5 cilinder turbo klinkt goed.
Sowieso maken de combinatie Audi en 5cilinder mij blij.
Ik zeg een gecombineerd vermogen van 450pk en 600nm. Dat zouden geen verkeerde waardes zijn.
Toen ik de titel zag werd ik enthousiast. Een goedkopere, lichtere R8 met een heeeeerlijke sound. Waarschijnlijk ook de best sturende.
Maar die elektromotor verpest het dan weer een beetje. Maakt hem duurder en zwaarder. Mehh.
Ik wacht nog wel even op R8 2.0 TDi.
@thomasthomas: ik hoorde wel in de wandelgangen dat een 1.0 bluemotion op de planning staat. Maar er is nog niets officieel hoor…
Klinkt leuk maar niet logisch.
De 3.0 v6 met turbo is maar 4 Kg zwaarder en die ligt in de andere toepassingen ook al in lengterichting.
Dan heb je ook nog de 4.0 V8 met, jawel, turbo.
Er lijken mij meer redenen voor Audi om niet voor de 2.5 te kiezen dan wel.
Heb welgeteld 5 maanden een V8 R8 gehad…niets aan. Ook niet erg snel. Rs4 van de eerste generatie die ik ook heb (met chip) is sneller en veel heftiger en leuker en mooier ;)…
@cpp1: mooi spul he! dat Radio Grafisch..
@thomasthomas: ja fantastisch…
Beter kiezen ze voor de 3.0 tfsi als instapper
Slechte zaak… slechte zaak
Het is goed te lezen dat er hier veel reageren die totaal geen idee hebben wat de waarde en historie van Audi met 5 cilinders is.
Ik zal je vertellen dat als Audi de ballen heeft en daadwerkelijk die 5 cilinder in de R8 gaat leveren (ze kunnen hem dan ook nog R5 noemen) dat die auto waarschijnlijk niet aan te slepen is. (en niet omdat hij goedkoper is, maar omdat er een 5 cilinder inzit)
Er zijn zoveel mensen in de Audi gemeenschap die zitten te wachten op een High Performance Audi met 5 cilinder motor, wat een 2.5TFSI R8 zeker zal zijn.
De dwars geplaatste 5 cilinder Audi’s zijn leuk maar die kan je niet echt High performance Audi’s noemen met hun beperkte 4-Motion techniek.
Verder zijn vermogens van 600+ pk geen (utopie) onmogelijke werkelijkheid.
Ik ben anti kleine blokken in een super car. Maar die 5pitter is wel echt lekker!! Zo lang ze die accu troep maar weg laten..
Lijkt me eigenlijk slimmer om die vijfpitter in een andere koets te lepelen, klinkt marketing-technisch toch wat beter, dan een “simpele” 2.5 in je topmodel.
Dat word pas echt interessant, fiscaal gezien dan.
Een R8 rijden is moeilijk want ze pluimen je waar je bij staat maar met zo’n 2.5 wil de boekhouder het mss wel door de vingers zien.