Turbo, alles en iedereen.
Het was al bekend dat de instap-R8 zal beschikken over een turbo-motor. Welk blok dit gaat worden, is nog altijd onbekend. Autoexpress schrijft, volgens bronnen uit Ingolstadt, over een R8 met de bekende vijfcilinder die momenteel in de RS3 geleverd wordt.
De R8 V10 levert 540 pk en de V10 Plus doet het met 610 stuks. Genoeg om je in minder dan 10 seconden naar de 200 km/u te lanceren. Om de instap-R8 een meer unieke ‘supercar’ te maken, zou het TFSI-blok mogelijk ondersteuning krijgen van een elektromotor.
In de huidige RS3 weet Audi 367 pk te peuren uit de vijfpitter. Vermoedelijk zal de turbo-R8 tussen de 400 en de 500 pk krijgen. Het huidige E-Tron model levert 460 pk met een monsterkoppel van 920 Nm. Wellicht wordt de instapper een kruising tussen beide werelden?
bsxc2 zegt
Dan zal de prijs dicht bij de RS3 komen te liggen dan.
alfaromeo939 zegt
@bsxc2: HAHAHA
bsxc2 zegt
@bsxc2: Dat is natuurlijk al bijna een feit: A-label,1 op 15, goudeerlijke testen, 0 liter olieverbruik
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Doe dan maar een tweedehandsje met die lekkere V8
alfaromeo939 zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: weet niet of je ooit in de v8 hebt gereden maar die valt toch vies tegen.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@alfaromeo939: bedoel je alleen qua snelheid, want ik denk niet dat deze nieuwe 5-pitter veel sneller zal zijn. Wel weet ik dat dat hoogtoerige V8 gehuil lastig geëvenaard zal worden door zo’n turbo blokje
arii zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ozo’n 5 cilinder klinkt wel mega lekker hoor. Maar of dat past bij een r8? Ik heb letterlijk geen idee
Rhyo zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ehm.. De V8 was niet bepaald snel…
maxx1 zegt
@Rhyo: niet bepaald snel? toch 420pk, weet niet wat jij gewend bent?
stfu zegt
@maxx1: Ik vond de V10 Spyder ook niet briljant snel eigenlijk. Maar die draak van een automaat was voor mij vooral het minpunt.
Rhyo zegt
@maxx1: nou meer in ieder geval. Tevens 420 pk in de oude R8 was niet fenomenaal snel. Het gaat om het blok. Het is een lui blok, zelfde geldt voor de RS4 met 420pk. Klinkt geweldig, maar een 2.5 5 cilinder die wat opgekrikt is zal een veel heftigere beleving geven met een immens hoge koppel.
cossie300 zegt
@maxx1: de V8 die in de R8 ligt haalt 380 pk . Die 420 die ze opgaven was heel optimistisch , geen enkele die de opgegeven waardes halen .
Rhyo zegt
@cossie300: dus dat.
shifo zegt
@maxx1: 420pk op een atmosferisch blok maakt het niet gelijk een shooting star meneer max. Vooral niet in onze huidige turbo wereld met een piek koppel die start vanaf de 3 duizend toeren.
maxx1 zegt
@shifo: vage argumenten. Argumentatie geeft mij een indicatie dat ik te maken heb met mensen zonder rijbewijs
shifo zegt
@maxx1: ok, max verstappen
dikdraak zegt
@alfaromeo939: Toevallig wel, en ik moet toch concluderen dat het een erg lekker blok is. Tuurlijk, het is geen BMW zes-in-lijn, maar dat kun je ook niet van VAG verwachten.
ghost zegt
@alfaromeo939: ben ik niet met je eens, heb je handbak of R-tronic gereden?
kevin82 zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: beter een v10.. Die v8 klinkt echt niet
dutchcorvette zegt
Heel jammer…
kevin82 zegt
@dutchcorvette: dat je hem niet kan betalen bedoel je ;-)
dutchcorvette zegt
@kevin82: daar praten we niet over…. Een 2.5 litertje best leuk hoor maar klinkt wel een beetje ford
Dutchdriftking zegt
Een R8 met ongeveer 400pk uit een 5 pitter, klinkt top! lekker geluid, laag gewicht, helemaal goud. En als ze nou eens echt wild gaan doen dan alleen achterwiel aandrijving….
martinus zegt
@dutchdriftking: Als Audi besluit slechts twee wielen aan te drijvan, dan zijn dat per definitie de voorwielen.
Dat.wil.je.niet!
Dutchdriftking zegt
@martinus: TT RS wannabe krijg je dan, dat is niks inderdaad.
lowlow zegt
@martinus: jongeuh, er zijn te veel audi’s om op noemen met alleen achterwielaandrijving…. A6,A7,A8. Het is geen A1 hé maar een R8888
Dutchdriftking zegt
@lowlow: Ehmmmm nee. Audi`s hebben voorwielaandrijving of 4wd. De a6 is standaard voorwielaangedreven.
thoisss zegt
@lowlow: eh nee. Alleen voor- of vierwielaandrijving..
martinus zegt
@lowlow: Ik snap dat mensen het liever anders zouden zien maar:
De A6: motor voorin, voorwielaandrijving
De A7: motor voorin, voorwielaandrijving
De A8: motor voorin, voorwielaandrijving.
gtwillem zegt
@martinus: de A8 is tegenwoordig enkel met vierwielaandrijving leverbaar.
granlusso zegt
@lowlow: Dit is een grap toch? Geen probleem, niet iedereen weet evenveel met auto’s, maar dit is een beetje hetzelfde als je zegt dat een 911 de motor voorin heeft liggen.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: hahahaha, ik was letterlijk hetzelfde aan het toetsen!!
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Zo ben ik, scheelt jou weer werk.
Rhyo zegt
@dutchdriftking: zo licht is de 5 pitter niet. We zullen zien!
HZW zegt
@Rhyo: 186 Kg.
martinus zegt
Het is een mooie vijfcilinder.
5cilinder zegt
Klinkt nu al goed!
smoked zegt
@5cilinder: We hadden ook niks anders verwacht met zo’n nickname.
ds3thp zegt
Tsja waarom niet! Erg prettig blok, minder gewicht, meer koppel, ongeveer hetzelfde vermogen en ook gewoon een lekkere sound!!
Onehp zegt
Grotere turbo en een electrische erbij om het turbogat in te vullen. 420pk. En enkel RWD.
Onehp zegt
Hoorde overlaatst dacht ik een V10 rijden, maar toen de auto om de hoek kwam, was het een getunede RS3…
nord zegt
@Onehp: en toen?
gtwillem zegt
@nord: ging de wekker?
Onehp zegt
@gtwillem: nee, werden kommatekens geplaatst “hoorde overlaatst, dacht ik, een V10 rijden” in de edit functie…en toen ging de wekker.
SimonMc zegt
@Onehp: Jij kon horen dat er meer pk’s onder zaten dan origineel?
Onehp zegt
@SimonMc: er zat een heel mooi klinkende uitlaat onder, volgens mijn gehoor titanium en vast met een of andere resonator die het geluid extra timbre geeft. En de reclame op de auto en andere addenda gaven inderdaad een sterk vermoeden dat de auto getuned was. Plaats: Hannover, Duitsland.
SimonMc zegt
Maar turbo’s hebben olie nodig?
wimbraber zegt
Zou gaaf zijn als ze die 5 cylinder eens wat meer hoogtoerig maken, heb je gelijk al meer supercar gevoel.. En een gaver geluid
HZW zegt
Het zou een fenomenaal besluit zijn van Audi om de 5 cilinder in de R8 te monteren.
De motor kan met elektrische turbo er bij simpel 600 pk leveren.
Hier een 6XX TT RS met een lekker geluidje.
https://www.youtube.com/embed/UVWFIx8BTt8
reistje zegt
Normaal ben ik geen fan van downsizing, maar een R8 met 5 cilinder turbo klinkt goed.
Sowieso maken de combinatie Audi en 5cilinder mij blij.
themotto zegt
Ik zeg een gecombineerd vermogen van 450pk en 600nm. Dat zouden geen verkeerde waardes zijn.
berlinetta zegt
Toen ik de titel zag werd ik enthousiast. Een goedkopere, lichtere R8 met een heeeeerlijke sound. Waarschijnlijk ook de best sturende.
Maar die elektromotor verpest het dan weer een beetje. Maakt hem duurder en zwaarder. Mehh.
thomasthomas zegt
Ik wacht nog wel even op R8 2.0 TDi.
clarkson zegt
@thomasthomas: ik hoorde wel in de wandelgangen dat een 1.0 bluemotion op de planning staat. Maar er is nog niets officieel hoor…
torsen zegt
Klinkt leuk maar niet logisch.
De 3.0 v6 met turbo is maar 4 Kg zwaarder en die ligt in de andere toepassingen ook al in lengterichting.
Dan heb je ook nog de 4.0 V8 met, jawel, turbo.
Er lijken mij meer redenen voor Audi om niet voor de 2.5 te kiezen dan wel.
cpp1 zegt
Heb welgeteld 5 maanden een V8 R8 gehad…niets aan. Ook niet erg snel. Rs4 van de eerste generatie die ik ook heb (met chip) is sneller en veel heftiger en leuker en mooier ;)…
thomasthomas zegt
@cpp1: mooi spul he! dat Radio Grafisch..
cpp1 zegt
@thomasthomas: ja fantastisch…
dandi zegt
Beter kiezen ze voor de 3.0 tfsi als instapper
pilot1988 zegt
Slechte zaak… slechte zaak
HZW zegt
Het is goed te lezen dat er hier veel reageren die totaal geen idee hebben wat de waarde en historie van Audi met 5 cilinders is.
Ik zal je vertellen dat als Audi de ballen heeft en daadwerkelijk die 5 cilinder in de R8 gaat leveren (ze kunnen hem dan ook nog R5 noemen) dat die auto waarschijnlijk niet aan te slepen is. (en niet omdat hij goedkoper is, maar omdat er een 5 cilinder inzit)
Er zijn zoveel mensen in de Audi gemeenschap die zitten te wachten op een High Performance Audi met 5 cilinder motor, wat een 2.5TFSI R8 zeker zal zijn.
De dwars geplaatste 5 cilinder Audi’s zijn leuk maar die kan je niet echt High performance Audi’s noemen met hun beperkte 4-Motion techniek.
Verder zijn vermogens van 600+ pk geen (utopie) onmogelijke werkelijkheid.
kennone zegt
Ik ben anti kleine blokken in een super car. Maar die 5pitter is wel echt lekker!! Zo lang ze die accu troep maar weg laten..
amgsoixanttrois zegt
Lijkt me eigenlijk slimmer om die vijfpitter in een andere koets te lepelen, klinkt marketing-technisch toch wat beter, dan een “simpele” 2.5 in je topmodel.
Hupke zegt
Dat word pas echt interessant, fiscaal gezien dan.
Een R8 rijden is moeilijk want ze pluimen je waar je bij staat maar met zo’n 2.5 wil de boekhouder het mss wel door de vingers zien.