De prijs van de goedkoopste Mercedes S-Klasse is alsnog vrij hoog. Maar hey, daar krijg je wel wat voor terug!
Het is de middag van de luxe limousines. Zo hadden we net de prijzen van de Rolls-Royce, nu kunnen we vertellen wat je mee moet nemen voor de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse.
Nederlandse prijs S-Klasse
Althans, we weten wat je minimaal mee moet nemen voor zo’n gave S-Klasse. Minimaal kost de auto namelijk 130.682,08 euro. Voor dat geld krijg je hoogstwaarschijnlijk de S450. Deze heeft een 3-liter zes-in-lijn onder de fraaie motorkap. De motor is goed voor een maximum vermogen van 340 pk en een maximum draaimoment van 450 Nm. De motor wordt geassisteerd door een 48V generator. Meer motoren zullen volgen, uiteraard.
Hoogstwaarschijnlijk
Qua prestaties hoef je je geen zorgen te maken: zelfs de instapper van de S-klasse range is al voorzien van elektronische snelheidsbegrenzing op 250 km/u. We zeggen overigens ‘hoogstwaarschijnlijk’, want Mercedes heeft de instapprijs verklapt. Het gaat in dit geval om de S350d.
Nederlandse prijs S-Klasse Lang
Dan hebben we nog een tweede prijs en dat is de van de verlengde S-Klasse. Deze heeft een iets langere wielbasis. Deze komt geheel ten goede aan de achterpassagiers. De korte S-Klasse is voor als je zelf wilt gaan rijden, de lange voor als je een chauffeur hebt. De prijs van de Mercedes-Benz S-Klasse lang is 135.119,72 euro. Voor dat geld heb je een S350d.
Prijziger
In vergelijking met de vorige S-Klasse, is het nieuwe type behoorlijk wat prijziger geworden. De vorige S450 koste namelijk 121.410 euro en de uitgaande S450 Lang kostte 128.912. De motoren zijn verregaand identiek, wel zullen er ongetwijfeld verschillen zijn qua uitrusting. Daarbij, die paar duizend euro zijn geen probleem voor de succesvolle CEO die in het nieuwste van het nieuwste wil rijden.
Prijzen concurrentie S-klasse
Dan doen we ook even een rondje langs de concurrentie, om te zien hoe de instapprijzen zich verhouden tot elkaar.
BMW 7 Serie
Als we het hebben over een limousine met een zescilinder lijn-motor, dan is de BMW 7 Serie die meest directe concurrent. De 740i komt op papier behoorlijk overeen met de S-Klasse. Wel is de 7 Serie wat ouder. Daar waar de S-Klasse vrij ingetogen is, heb je bij de 7 Serie een forse neus. De 740i kost 116.834 euro. De BMW 7 Serie is er ook met lange wielbasis, de 740iL. Deze kost 122.643.
Audi A8
Bij Audi is de vergelijking iets minder makkelijk om te maken. Er is namelijk geen reguliere zescilinder meer. De A8 55 TFSI is van de Nederlandse prijslijsten geschrapt. In plaats daarvan krijg je automatische de A8 60 TFSI e. Dit is een plug-in hybride. De korte versie kost 113.490 euro, de lange variant moet 116.690 euro opbrengen.
Lexus LS
Ook Lexus doet enkel aan hybrides in Ierland. De Lexus LS500h heeft een 3-liter V6 met elektrische assistentie. In tegenstelling tot de A8 is de Lexus geen plug-in. De LS500h is leverbaar vanaf 118.495 euro.
cdlop01 zegt
Inderdaad stevige prijzen, maar voor wie in dit segment kan winkelen maakt 20k meer of minder niets uit.
dirkv zegt
@cdlop01: kaasboeren wel
wildbeest zegt
@dirkv: meesturende achterwielen?
lecomte zegt
Op de Duitse MB site kun je de nieuwe S-klasse al een tijd configureren overigens. Vreemd dat het nergens wordt gemeld. Kun je toch even spelen met alle kleuren en opties.
karhengst zegt
Waarschijnlijk om de tere zieltjes het leed van de daar geldende instapprijs te besparen.
dirkv zegt
@lecomte: Kaasboeren wel!
kevertje zegt
De Mercedes design-genetica is al lang zoek in alle nieuwe modellen. Ik geef toe dat was vaak een beetje traditioneel classisme, een tikje arrogant maar ook discreet – maar daarvoor kocht je dit merk ook. Nu richten ze zich alsmaar meer op yuppies en drugdealers. De nieuwe Benzen zijn halve discotheken geworden, met gruwelijke design-objecten en reclame-uithangborden aan boord. Ook aan de buitenkant is dit geen Mercedes meer haal de ster en de ribben eraf en dit zou perfect één of andere grote Hyundai kunnen zijn die het nooit tot hier gehaald heeft. Men is in Stuttgart het noorden kwijt in een soort van ‘verjonging’ dat nog weinig smaakvol is. Zelfs voor 100000€ minder zou deze draak nooit in mijn garage staan.
Dutchdriftking zegt
@kevertje: gek, ik vind hem juist erg mooi en erg Mercedes. Wel in een chique kleur met veel chrome natuurlijk. Black on black werkt niet op een Benz. Op geen enkele auto eigenlijk.
dalmore zegt
@kevertje:
Amen.
Zelfde geldt trouwens voor Audi.
Was even bang dat ik de enige was met deze mening!
ar156sw zegt
@dalmore: Ik vind vooral die enorme luchtgaten op de hoeken van de voorbumper erg misstaan, bij alle auto’s in dit artikel. Prima voor een snelle uitvoering van een C of D segment, bij een E segment al een beetje op de rand en in deze klasse naar mijn mening gewoon misplaatst. Deze S vind ik verder een geslaagde auto wel, maar die bumper…
karhengst zegt
Daimler moest wat, het kleurenpalet van hun traditionele klandizie was nog grijzer dan dat van de configurator. Het heeft ze in ieder geval geen windeieren gelegd. En het kamperimago hadden ze sowieso al. Ik kan je echter uit ervaring zeggen dat je daar als eigenaar niks van merkt wanneer je een dergelijk fijn rijdende auto onder de kont hebt.
Gewoon ver weg blijven van zwart op zwart of wit met zwarte velgen / raamomlijsting / pano-dak en er is toch niks aan de hand? Die kermisverlichting kan je dimmen, veranderen van kleur of compleet uitschakelen. Jammer alleen dat de persfoto’s nogal over the top zijn.
Estate_of_mind zegt
@kevertje: ja, eens, de statige zakelijkheid van vroeger, het idee dat je met iets totaal anders (beters) dan de rest onderweg was, droomauto’s voor wie het zich niet kon permitteren (o.a. ondergetekende) is m.i. helemaal weg sinds de bananisering van hun designtaal.
hiostu zegt
Mercedes heeft inderdaad tegenwoordig voor mij echt een fout imago. In de stad zie je voornamelijk de aso’s er mee door de stad scheuren, met een behaard armpje uit het raam met een zo groot mogelijk horloge eraan. Er is niets statigs meer aan en zeker niets chics.
PunicaOase zegt
@kevertje: ze zullen vast veel marktonderzoek hebben gedaan.. en bedenk dat de Duitse drie zich steeds meer op Azië richten omdat deze auto’s daar veel verkocht worden en steeds minder in de EU..
piet zegt
Hoe kan zo’n auto discreet zijn?
Robert zegt
Als je de aanzichtsfoto boven die van z’n concurrentie ziet staan, is het als geheel toch wel een heel geslaagd ontwerp. Zeker in vergelijking met de volledig disproportionele vormgeving van de BMW 7 Serie.
En ach, wat is een instapper in dit segment? Er zal geen enkele potentiële koper zijn die de optielijst volledig zal negeren.
e36thuglife zegt
Haha wats met die paarse lampjes in de interiur? Echt kermis man.
dwfc zegt
Blijkbaar geen ingewijde in dit segment, je hebt de keuze uit verschillende kleuren en als het je niet aanstaat zet je het af …
erics zegt
Tja, over smaken valt niet te twisten…ik vind hem mooi. En heel veel beter dan de wanstaltige (ordinaire…) BMW of de oersaaie Audi…
Staat een leuk stukje op AutoMotorundSport, hebben ze een standaard S van 95K in de configurator met vrijwel alle opties voorzien….totaalbedrag 200K !! ( en dan zijn het nog zelfs de Duitse prijzen…)
https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/mercedes-s-klasse-konfigurator-2020-w223/
dwfc zegt
Ik denk dat jij gek bent op die Lexus, je laat die buiten beschouwing ?
vaakbenjetebang zegt
Maar kijk eens naar de extreme stuurhoek van die achterwielen! Bij andere auto’s met vierwielbesturing ga je dat vandaag de dag echt niet vinden. Zal de eerste paar keer wel aardig vern**keratief zijn bij achteruit haaks inparkeren, want dat merk je bij een Renault Espace met 4Control al – en die stuurt echt heel wat minder met de achteras dan dit.
mustang750supersnake zegt
jesus wat is die lexus lelijk zo….. en dat terwijl je weet dat t waarschijnlijk de beste is van ze allemaal…..
mustang750supersnake zegt
en de benz ziet er ook niet echt veel beter uit….vond het vorig model toch mooier….
Stefan zegt
Prachtige auto. Afwerking en techniek op het hoogste niveau.
En sjappies rijden ook rond in Bentley’s alleen met foute kleuren en dito velgen.
arias zegt
Op deze manier prijst Mercedes zich uit de markt. De S-Klasse kan de allerbeste auto zijn, maar uiteindelijk kan ook bij zo een auto de prijs de das omdraaien. Het prijsverschil in Nederland met de E-Klasse is nu meer dan het dubbele. De goedkoopste E, de E200D is er voor €59.554. En de S is met bijna 131K vanafprijs toch teveel uit de markt geprijsd. Ik kan niet voor andere landen zeggen hoe het daar is. De S zal ongetwijfeld veel kopers vinden in de VS, Duitsland, Zuid-Korea, Japan, China en het midden-oosten. Maar ik verwacht met deze prijzen niet echt een succes in Nederland. Waar vroeger Mercedes met gemak om en nabij 1.000 S klasses kon verkopen per jaar zal de max nu hooguit 300-350 liggen en dat komt echt niet alleen door de SUV craze