Dat is altijd een grote vraag, is het verstandig om je auto in te ruilen voor iets anders, of rij je er nog even in door? Wij hebben wat tips voor je.
Het is een vraag die veel autoliefhebbers zich meer dan eens stellen. En niet alleen autoliefhebbers trouwens, ook mensen die hun auto gewoon als een noodzakelijk kwaad zien worstelen met deze kwestie. Hou ik mijn auto nog even, of ga ik een andere kopen?
Vervelend is alleen dat wij je hier geen antwoord op kunnen geven. Nee, we kunnen veel, maar dat helaas niet. Het is namelijk van zo veel factoren afhankelijk, dat we dat niet in een algemeen stukje kunnen opschrijven. Maar we gaan je natuurlijk wel helpen om tot de voor jou beste conclusie te komen!
Waarom zou ik mijn auto inruilen?
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je ineens een gezinssituatie hebt die verandert. Je krijgt een kindje! Gefeliciteerd. Of je kinderen gaan juist het huis uit. Ook gefeliciteerd! Of je krijgt een baan waarin je ineens een stuk verder moet rijden, of je gaat met pensioen en je wil een auto die een flinke caravan kan trekken. Allemaal factoren om van auto te veranderen.
De meest voorkomende redenen om je auto in te ruilen?
- Je verwacht hoge onderhoudskosten bij je huidige auto, of de garantie van je auto verloopt
- Je bent gewoon toe aan iets anders/nieuwers (verandering van spijs enzo)
- Jouw mobiliteitsbehoefte is veranderd
- Heel actueel: je wilt een zuinigere auto vanwege hoge maandelijkse kosten
Maar wat wil je dan gaan rijden? Dat is een vraag die we wél min of meer kunnen beantwoorden. Omdat dat namelijk heel simpele vragen zijn. Als je gezinsuitbreiding krijgt, neem je een grotere auto, gaan ze het huis uit, kun je een kleinere kopen. Makkelijk toch? Maar dat is niet alles hoor, we hebben nog wel wat meer tips.
Wat wil je gaan betalen?
De vraag wat je wil gaan betalen, moet je iets breder zien dan alleen de aanschafprijs. Die kan namelijk een enorm vertekend beeld geven. Daarmee bedoelen we dat je op Marktplaats al voor minder dan 15.000 euro een Bentley Continental Flying Spur kunt kopen. Lijkt een koopje, maar de échte kosten beginnen pas ná de aanschaf.
Zo ben je aan de beurt als de luchtvering vervangen moet worden, de automaat heeft zijn beste tijd gehad, olie en filters moeten vervangen worden en het uitlaatsysteem heeft ook betere dagen gekend. Kost je zo nog eens de aanschafprijs en dan moet het rijden nog beginnen. En dat is met de verzekering, wegenbelasting en het benzineverbruik van deze auto alleen leuk als je miljonair bent.
Daarom, kijk verder dan de verkoopprijs alleen, kijk ook naar de totale kosten die je wil maken. Echt doen, anders ga je enorm de bietenbrug op.
Zeker op het moment dat we dit schrijven zijn de brandstofprijzen enorm hoog. Maar staar je niet blind op een zuinige auto. Als je daar nu een veel hogere prijs voor moet betalen en je rijdt niet veel kilometers, dan zou je wel eens moeite kunnen hebben om die hogere aanschafprijs terug te verdienen!
Waar heb je de auto voor nodig?
Heb je een andere auto nodig omdat je nieuwe baan zich op 100 kilometer van je huis bevindt, dan is de Bentley van het vorige voorbeeld ook geen goed idee. Nee, dan heb je liever iets dat een beetje zuinig rijdt. Een diesel bijvoorbeeld, of een moderne benzinemotor zorgen niet voor een enorme hap uit je inkomen.
Elektrisch kan ook, maar onthoud wel dat elektrische auto’s op de snelweg juist het minst goed tot hun recht komen qua verbruik. Staat er een (beschikbare) laadpaal bij je werk? Zo nee, moet je zorgen dat je elektrische auto meer dan genoeg actieradius heeft, anders moet je elke dag langs de snellader langs de snelweg. En dat wil je ook niet.
Voor hybrides geldt helemaal dat het verbruik op de grote weg hoger ligt dan door de fabrikant opgegeven. Als je daar veel snelwegkilometers mee maakt, doe je dat voornamelijk op de verbrandingsmotor, omdat de batterij voor de elektromotor in no-time leeg is.
Overigens zitten diesels een beetje in het verdomhoekje, maar dat is -zeker voor de nieuwere diesels- volledig onterecht. Die zijn in veel gevallen nog schoner dan hun broertjes op benzine. Maar met een oudere diesel mag je (straks) sommige stadscentra al niet meer in, let daar dus ook op.
Komt er groot onderhoud aan bij jouw auto?
Een van de redenen voor veel mensen om een andere auto te kopen, is dat er groot onderhoud aan zit te komen bij de huidige. Is geen rare gedachte, maar onthoud dat je bij je volgende tweedehands ook weer met onderhoud te maken krijgt. In elk geval altijd meer dan bij een nieuwe auto die nog ‘in de garantie’ zit.
Dan is het dus de vraag, wegen de kosten voor een andere auto op tegen de kosten van jouw onderhoud? Zo ja, dan is het simpel, inruilen. Is dit niet het geval, dan kun je misschien het best even bloeden bij de garage, maar daarna kan je ouwe trouwe wagentje er weer voor een tijdje tegenaan.
Bovendien weet je bij een ‘nieuwe’ tweedehands nooit helemaal zeker of daar niet ook onverwacht hoge kosten aankomen. Dat is een risico dat je loopt als je voor een occasion gaat, of je dat nou leuk vindt of niet.
Natuurlijk kun je dat risico een beetje verkleinen door de auto bij een autobedrijf te kopen en garantie te bedingen. Bij meerdere merkdealers kun je er uitgebreide garantie bijkopen, soms voor meerdere jaren.
Je gaat wel inruilen. Hoe ga je dat betalen?
Mocht je nou -om welke reden dan ook- besluiten om je auto wél in te ruilen, moet je weten dat je de nieuwe wagen op meerdere manieren kunt betalen. Heb je het geld op je rekening staan, is het simpel. Gewoon overschrijven en klaar.
Heb je het geld voor je nieuwe occasion niet 123 voor handen, dan kun je opteren voor bijvoorbeeld financial lease. Simpel gezegd betaal je dan een stukje aan en los je de rest van het bedrag in een vooraf afgesproken aantal maanden af. Bedenk wel dat je rente betaalt en dat de auto dus aan het eind van de rit een stukje duurder is dan de oorspronkelijke prijs.
Ook kun je kiezen voor private lease. Voor occasions is dat niet heel gebruikelijk, maar wel voor een nieuwe auto. Voordeel is dat je nieuw rijdt, en onderhoud, wegenbelasting en verzekering in de meeste gevallen in je maandbedrag zitten. Nadeel is dat je wel betaalt voor de auto, maar dat deze aan het eind van de looptijd niet van jou is.
Bovendien komt er een melding van deze ‘lening’ bij het Bureau Krediet Registratie in Tiel te staan. Dat kan gevolgen hebben als je bijvoorbeeld in de toekomst een hypotheek wil afsluiten. Let daar goed op, want de bank is onverbiddelijk. Oh ja, dit geldt ook voor de optie ‘financial lease’.
Tenslotte; occasions zijn duur!
We hebben er al vaker over geschreven, maar de laatste tijd is het hartstikke duur om een tweedehands auto te kopen. Omdat er vanwege meerdere factoren steeds minder nieuwe auto’s gebouwd worden, is er veel vraag naar occasions. En je weet, veel vraag en weinig aanbod betekent een hoge prijs.
Als je inruilt vang je die kostenpost wel een beetje op met de hogere inruilwaarde van je huidige auto, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Kortom, of je wil doorrijden of inruilen hangt echt van jezelf af. Maar mocht je nou twijfelen, op Marktplaats staan zó veel opties, daar zit altijd wel iets voor jou bij!
Succes met je keuze!
Ot92 zegt
Een auto doe ik alleen weg als ik toe ben aan iets nieuws. Ik zou nooit een auto weg doen vanwege (groot) onderhoud wat eraan komt. Zo heb ik mijn vorige auto met 350dkm ingeruild, terwijl ie zo’n 30dkm ervoor een nieuwe distributieriem set en een ”nieuwe” weinig gebruikt versnellingsbak kreeg.
Dat de occasions momenteel behoorlijk duur zijn kan ik beamen. Voor thuis zoek ik een kleine tweede auto, maar je bent al gauw minimaal 6000 euro kwijt voor een redelijk net exemplaar van ruim 10 jaar oud…
knapzuur zegt
“En je weet, veel vraag en weinig aanbod betekent een hoge prijs.”
En je weet, veel auto’s die op een voormalig weilandje geparkeerd zijn en niet actief aangeboden worden drijven de prijs lekker op “want er word niet veel vergelijkbaars aangeboden dus moet wel veel waard zijn”
In 5 jaar tijd is het motorvoertuigenpark bijna 10% toegenomen en nu zouden we zogenaamd schaarste hebben, tuurlijk!
Over schaarse dingen gesproken, ik zoek nog even naar iets in de kleur Giallo Zoe Metallic, niet om te kopen hoor gewoon om vrolijk van te worden!
W115 zegt
Te vaak gehad dat ik een occasion van de grond af aan moest opbouwen. Mijn huidige auto waar alles aan gedaan is blijft zo lang als mogelijk voor de deur staan.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Tja, die prijzen van tegenwoordig zorgen ervoor dat ik nu maar doorrij met mijn auto. Er komen wel kosten aan (distributieketting vervangen, koppeling vervangen, grote beurt, beschermhoezen schokbrekers moeten eigenlijk vervangen worden omdat ze gaar zijn).
De prijzen die nu gevraagd worden zijn niet meer in verhouding voor wat je krijgt. Achteraf had ik twee jaar geleden een andere auto moeten kopen, maar zo zullen meer mensen denken……..
Ik zit nu wel te denken om maar door te sparen voor een nieuwe auto.
frank2b zegt
Over twee jaar maar eens kijken. Ik heb geen haast.
faalhaas zegt
Ik heb nu een hybride toyota gekocht op LPG, ik vlam ermee door alsof het m’n laatste brandstof auto is.
europeancar1997 zegt
Lekker doorrijden, staat van onderhoud zal bij mijngeen reden zijn van verkoop. Auto’s moet je ten alle tijden goed onderhouden i.p.v. onderhoud uitstellen! Huidige combinatie van Volvo 240 en Porsche 944 gaan de deur niet meer uit!
Michel-GR zegt
GR Yaris en VW Up gaan er beide niet uit.
De GR hou ik totdat hij uit elkaar valt en de Up wordt met een jaar of wat wel een keer vervangen.
moveyourmind zegt
RIJ nu al ruim 3 jaar in de C6 en ben er nog net zo content mee als de 1e dag. Tot nu toe voor het soort auto en de kilometerstand breng ik het er ook aardig goed af qua onderhoudskosten. Zolang dat zo blijft gaat hij ook niet weg, hoop er nog een paar jaar van te kunnen genieten en dan zien we wel weer.
Niels zegt
@moveyourmind: Ga er stiekem vanuit dat je geen Corvette bedoelt? Haha
kuip zegt
2 jaar geleden mijn e90 330i ingeruild voor mijn huidige f10 523i.
Want ik wilde wat meer ruimte met 2 kleine jongens.
Ik denk dat ik deze nog wel wat jaren blijf rijden.
50mchljn zegt
Wanneer neem je afscheid van je auto ? Antwoord is overzichtelijk. Als je een auto ziet die begeerte opwekt en de oprit heeft geen plaats meer. Dan moet je er 1 verkopen. Best moeilijk met een oprit met plek voor minimaal 7 auto’s. Oh nee, toch niet overzichtelijk, ik neem het terug.
kevertje zegt
Alle onzekerheden in acht genomen is wachten een gouden beslissing. Laat de early adopters, tech-geeks en avant-gardisten maar veel te veel geld naar EV’s gooien. Of hybrides kopen die straks met batterijen zonder betekenisvolle autonomie geen enkele wederverkoopwaarde meer hebben. Over vijf of 10 jaar zijn er wellicht veel betere solid-state batterijen of rijdt iedereen op waterstof. Misschien stopt er wel een persoonlijke stadsshuttle voor de deur om ons van A naar B te brengen. Of nog eerder, hebben geopolitieke en andere problemen ons laten herbezinnen rond het ware impact en rijden we nog steeds met zeer efficiënte, moderne ICE’s. Iets zal het zijn en zeker niet het domme Lithium-verhaal dat men nu in de markt duwt, nogmaals, geduld is een schone deugd.
herve11f zegt
@kevertje: volledig met je eens
b088y zegt
@kevertje: eerst was het LPG/Diesel, toen hybride, toen PHEV, toen EV, wacht 10 jaar en het is weer wat anders, ik ga mijn paard maar eens wat haver geven.
baserace zegt
Mijn V60 van 11 jaar oud heeft nu 217.XXX op de teller.. na hoop airco gezeur alles in orde nu; ik rij nog 3-5 jaar door en dan? BEV denk ik…
alpinea110 zegt
Ik blijf wel even met mijn auto’s rijden want mijn Golf Variant is nu 7 jaar oud en ik heb gewoon de reguliere kosten, zelfs als ik zou willen veranderen zou niet weten wat ik zou moeten kopen met al de EV’s die nog in volle evolutie zitten.
De A110 die blijft want daar is voorlopig voor mij geen auto die zoveel plezier brengt tegen die prijs al hoewel dat de nieuwe A110’s stilaan ook wel duur beginnen te worden.
arta zegt
Meestal ben ik na een jaar wel uitgekeken op de auto. Nu al een paar jaar dezelfde auto, maar vanwege het vele thuiswerken veeeeel minder kilometers gereden. (5000 per jaar in plaats van 35.000).
Ik hou me nog een paar maanden in……
Heb wel een auto afgevoerd omdat ie zo verrot was dat ie niet meer door de APK ging komen.
Verder vooral wissels omdat het leuk is om af en toe iets anders te rijden.
petrolicious zegt
Hangt heel af van het gebruik inderdaad. Ik heb zelf een E46 M3 als weekend toy en die gaat waarschijnlijk nooit weg.
156sw zegt
De 156 blijft zo lang mogelijk bij mij. Ik zou niet weten waarom een andere auto. Ik ken dat ding inmiddels door en door en weet waar ik aan toe ben. 0 roest en keurig onderhouden. Volgend jaar draagarmen voor? Prima, rijdt ‘ie straks nog beter:-)
ericc zegt
Eerst mijn zoon leren autorijden met mijn handgeschakelde auto. Dan nog twee jaar mee rondbollen . En in 2024 of 2025 nog een leuke benzinewagen kopen.
koeckenbacker zegt
Ik heb twee en een half jeer geleden een bmw e91 gekocht, voor de ruimte. Na de eerste week had ik er eigenlijk al spijt van. Heel veel onkosten, kleine probleempjes, grotere problemen. Het ding stond meer op de brug als voor de deur.Nu kwam er een mooie bmw 1serie f20 op mijn pad en had ik sneller dan ooit de beslissing gemaakt. Deze week wat schade gerepareerd en verder geen seconde spijt gehad van de inruil.
saxoke zegt
Meestal kriebelt het om om de 2jr een andere auto te beginnen zoeken, om dan een goed jaartje later er ene te kopen die me aanstaat. Met m’n huidige Seat’je die ik bijna 2.5jr heb, heb k nog geen minuut gedacht om een andere te zoeken. Hoewel ik wel even gekeken had, maar dan naar dezelfde, maar met 4wd.
DeWitteCondor zegt
3 jaar geleden de mercedes gekocht van toen 4 jaar oud. Rijdt relatief zuinig (het segment meegewogen) en ben er erg tevrden over. Houd m zeker nog wel even aan. Wil hierna een hybride maar enkel met een leuke garantie op de accu en genoeg ruimte binnenin. Denk dat ik nog 1 a 2 jaar wacht. De BMW kochten we 2 jaar geleden. Die willen we inruilen op een guilty pleasure, maar pas als de kinderen wat ouder zijn en niet meteen het interieur aan gort werken.
lieverrrelektries zegt
Wat een onzin om te stellen dat een elektrische auto op de snelweg onrendabel is.
Variomatic zegt
Wanneer neem je afscheid van een auto? Simpel, als de asbak vol is!!!