Over twee jaar wordt op het grensoverschrijdende bedrijventerrein Avantis in Heerlen waarschijnlijk een fabriek in bedrijf genomen waar milieuvriendelijke, elektronisch aangedreven bestelauto’s worden gebouwd. De auto heet Innovan en is een initiatief van het bedrijf DuraCar Holding. De Innovan is een lichtgewicht bestelauto, gemaakt van kunststof. De auto heeft een elektromotor maar kan ook op het milieuvriendelijke methanol lopen.
De topsnelheid is 120km/u en er wordt gebruik gemaakt van geluidsarme banden. Het benzineverbruik is zeer netjes te noemen: 1 liter per 50 km. Er rijden op dit moment al twee prototypen rond en DuraCar laat dit jaar nog zes tot tien andere prototypes van de Innovan bouwen, die vervolgens in meerdere landen getest worden.
Prijs van de Innovan moet tussen de 16.000 en 20.000 per stuk komen te liggen. Potentiële klanten zijn TNT, KPN of gemeentes. Daarnaast zouden er reeds 4000 units zijn verkocht aan een Duitse leasemaatschappij.
Achter DuraCar zit oa de Limburgse ondernemer Paul Hamm, die eerst nog vergeefs geprobeerd heeft om de duurzame auto bij NedCar te laten bouwen. Maar ja, die werken blijkbaar liever met Japanners. Het is overigens nog maar de vraag of het bedrijf in Nederland blijft. Met onze eindeloze regelgeving en subsidietrajecten zijn er ook kapers op de kust, zoals de Duitse stad Leipzig die reeds haar diensten heeft aangeboden.
Met dank aan Chrizzzie voor de tip!
chrizzzie zegt
Heeft iemand als eens gehoord van deze onderneming? Ik heb er nog niks van gehoord en was dan ook wel verbaasd toen ik het vanmorge in de krant zag staan.
Jan zegt
“potentiele klanten”: Lijkt me sterk, er zijn al concurrenten in dat segment en geen van die bedrijven kon het hier volhouden…
Noid zegt
Dat tekeningetje aan de bovenkant van het plaatje… dat kan me opa zelfs :P
Rick dos zegt
In Den Haag rijden er ook van dit soort autootjes rond. Kom alleen ff niet op de naam. Zijn van die wat groter uitgevallen scootmobieltjes die winkels bevoorraden etc..
Jan zegt
Mega?
ototaal zegt
De Innovan is een lichtgewicht bestelauto, gemaakt van kuntstof.
Wel een beetje op jullie woorden letten. Kunt is heel iets anders…..
-edit: aangepast, thanks-
autoblogger zegt
@ototaal: dat is nu ook het vernieuwende aan dit concept…
je oma zegt
Ik hoop dat dit de nieuwe spyker wordt, als dat zo is zijn ze er qua design sterk op vooruit gegaan.
ccccccccccxxxxxxxxxxxxx zegt
Geef het een kans
hanz zegt
lijkt me ook wel wat
issie ook voor particulieren te koop??
voor dagelijk gebeuren is dit zat
de ‘funcar’ voor erbij zorgt wel vor het gescheur in het weekeinde
Fiësta dé Rijdersauto zegt
@ Noid…Dat is een tekeningetje voor de afmetingen, zoals bijvoorbeeld ook de plattegrond van een huis. Dat is natuurlijk geen designschets, doh :p
floryn zegt
piaggio ape
Citrofiel zegt
Goed initiatief! Weer een Hollands bedrijf erbij nu steeds meer verdwijnen (volgens het AD).
Funnyjacket zegt
waarom moet zo’n debielenwagentje nou net gemaakt worden in de stad waar ik woon, niet dat ze een racemonster maken hier neeh krijg je zo’n “millieuvriendelijke” debielenwagen
autoblogger zegt
De Innovan, de elektrische bestelauto van Duracar Holding BV komt goed op gang. Na het kopen van de eigendomsrechten van het bedrijf ITS Chamberlain uit New York op 13 april 2007 is, volgens het plan van aanpak, de eerste stap gezet, namelijk het uitvoeren van een second opinion in detail in juli 2007.
Vragen die in de second opinion centraal staan zijn: “wat kan anders, wat moet anders en wat kan beter gemaakt worden” aan de gekochte Innovan. Begin juli 2007 is de second opinion door Treffpunkt Zukunft GmbH uit Villach afgerond.
Aanbevelingen zijn gedaan over de gewenste en noodzakelijke veranderingen.
John Lodge, onze CTO, die jaren in de automotive gewerkt heeft, was te spreken over onze Innovan.
Op 7 en 8 augustus is door een team van kunststof-specialisten een laatste check op de mallen voor de kunststof carrosserie en interieur-delen gedaan.
Deze bevinden zich in Liebschütz in Duitsland bij de firma Schmuhl. Dit bedrijf heeft zich onder andere gespecialiseerd in het maken van kunststof carrosserie-delen. Naast de expertise van de firma Schmuhl hebben wij een aantal externe adviseurs aangetrokken, die enerzijds betrokken zijn geweest bij het maken van de eerste twee Innovan’s en anderzijds leiding hebben
gegeven aan een onderneming die onder andere kunststof-onderdelen gefabriceerd heeft voor de autobus-industrie.
Zondag, 12 augustus 2007 is de Innovan aangekomen bij de RWTH in Aken.
Hier zal Prof. Dr. Dirk Uwe Sauer van het Instituut ISEA ons adviseren over de optimalisatie van het batterij-pakket en het batterij-management systeem.
Gelijktijdig zal de firma LiEtec (Fuel Cell Technologies) uit Leverkusen onderzoeken hoe een brandstofcel in het huidige ontwerp kan worden ingebouwd.
PDE Automotive uit Helmond komt 20 augustus 2007 de Innovan bekijken en zal vervolgens haar bevindingen aan ons rapporteren. De intentie is dat het verdere beheer en de ontwikkeling in handen komt van deze automotive engineerings maatschappij.
Kortom: er wordt niet over een nacht ijs gegaan alvorens de prototypes te gaan bouwen.
Planning is de prototypes klaar te hebben in het eerste kwartaal van 2008.
Het Ministerie van Economische Zaken is positief over het Innovan initiatief. Dit blijkt uit de mededeling van 3 juli 2007 dat zij in het kader van het programma ‘Pieken in de Delta’ onze aanvraag voor een subsidie voor de ontwikkeling van prototypes in een quick scan positief heeft beoordeeld.
Duracar Holding BV, de organisatie achter de Innovan, zal de komende weken een definitieve subsidie aanvraag indienen.
renier zegt
Geachte heer/mevrouw van Duracar Holding,
als eerst een compliment voor jullie uitvinding van de Innovan. Ik ben leerling van de werktuigbouwkunde opleiding van de Hogeschool Zuyd te Heerlen. Samen met een groep van 4 leerlingen zijn wij bezig met een thema over motoren voor in de toekomst. Na aanleiding van jullie presentatie op onze school sprak ons deze techniek heel erg aan. Wij zijn nu opzoek naar informatie over deze technieken en wilde ik u vragen of u ons meerdere informatie kunt verstrekken over de techniesche gegevens van jullie ontwikkeling.
M.V.G. Renier Cosemans