Het Tsjechische Innotech is al sinds 1992 actief in de aftermarket sector. Door al hun projecten loopt een dikke rode draad: het toepassen van technologie en/of de aandrijflijn uit dikke Corvettes. Deze Aspiron is hun bruutste project ooit.
Als je wel eens in Praag rondgewandeld hebt, dan weet je dat de stad zeker een aardige club Corvette-enthousiastelingen huisvest. Zdenek Mrkvica is hier een van, en dus richte hij 20 jaar geleden Innotech op. Zijn bedrijf buigt zich over bestaande modellen, zoals de ZR1, Corvette C6 en Z06, maar maakt ook zijn eigen bouwsels.
Eentje daarvan was de Mysterro (2000), dat bij een one-off bleef. De huidige zelfbouwsels hebben één ding gemeen: ze maken, in toptrim, allemaal gebruik van een custom Corvette LS7 7.0L twin-turbo motorblok. Voor de duidelijkheid: dit is het beulenblok dat, in atmosferische vorm, in de Corvette Z06 en Camaro Z/28 ligt.
De Aspiron is het meest extreme project tot nu toe: 1.000 pk in een koolstofvezelbehuizing die, afhankelijk van de specificatie, tussen de 760 en 860 kg weegt, en oogverblindend oranje is. Vorm volgt hier duidelijk functie.
Afhankelijk van de variant die je kiest (het begint bij een 6.2 liter LS3, die we ook kennen uit de Vencer Sarthe. Vervolgens kom je via een 6,2 liter LSA (ZL1), en LS9 (ZR1), uit bij de allesvernietigende LS7) wordt er 500 tot 1.000 pk op de achterwielen afgevuurd, middels een Ricardo-handgeschakelde zesbak. Gelukkig zit er nog wel een sperdifferentieel tussen.
De Aspiron meet 4330 x 2020 x 1050mm, met een wielbasis van 2700mm. Zijn geventileerde en geperforeerde remschijven meten 14 of 15 inch, met 4 of 6 zuigers per klauw. De rembalans is vanuit de cockpit bij te stellen.
De wielen zijn van gesmeed aluminium, en meten 8×19″ (voor) en 12×20″ (achter). Hieromheen zitten highperformance semi-slicks (mocht het je lukken dit ding op kenteken te krijgen) of slicks, in de maat 235/30ZR19 en 345/20ZR20.
De prijs van deze Radical/Caparo-achtige begint bij 120.000 euro, maar daar heb je bovenstaande Aspiron niet voor. Als je iets echt extreems wilt, dan is Mrkvica ongetwijfeld bereid je onder het genot van een flesje Slivovitz een prijsopgave toe te schuiven.
Naast de huidige gallery hebben we er nog een van een aantal autoCAD-schetsen toegevoegd die uit 2009 stammen. Destijds schreven we trouwens ook al eens over de aanzet tot deze auto. Er is in de tussentijd dus nog wel het een en ander aangepast.
Op het Goodwood Festival of Speed maakte de Aspiron zijn debuut, in de lente van 2014 hoopt het concern zijn eerste modellen uit te leveren.
norge zegt
Leuk, heel leuk nou nog een plek voor het nummerbordje…
lemans96 zegt
Heel ‘Vette.
gillesvp zegt
toevallig! ben net in Praag… kotsziek op m’n hotelkamer, 5e verdieping, 32° door een ingewikkelde airco. Heb dus nog niet veel van die Amerikaanse gevaartes gezien. Niet dat het een gemis is..
bosje zegt
@gillesvp: als je kunt moet je zeker naar buiten gaan! Ik heb daar geen enkele corvette gezien, maar wel een hoop bentleys, Rolls royce, bmw M, Aventador, amg modellen, Aston Martin, dus zeker de moeite waard!
gillesvp zegt
@bosje: ja gisteren eventjes naar buiten geweest en een witte maybach gezien, samen met wat ferrari’s en de obligate mainstream continentals gt’s :p Niet normaal wat voor kapitaal hier zit in vergelijking met de rest van de republiek.
bsxc2 zegt
@gillesvp: Neem een (Aspiron) Aspirientje.
Edge zegt
Ook een leuk detail: die Corvette heeft van die “dakbogen/raamstijlen” zoals de Ferrari 599 ook had.
Hupke zegt
Ik kan niet wachten om daarmee door de keuring te moeten (not).
snorrie11 zegt
1000 pk op de achterwielen in een 860 kg wegende Go-Kart? Suicidaal…
davelepeef zegt
AU!! Mijn ogen!!! Wat een lelijkerd! Toch, +1 voor de prestatie iets neer te zetten…