
Het heeft eventjes geduurd. Klanten kunnen nu hun ingrijpend verbeterde Model X in ontvangst nemen.
De afgelopen paar maanden zijn er drie onderwerpen omtrent Tesla die veel besproken zijn. Ten eerste de zeer indrukwekkende verkoopcijfers van het Amerikaanse automerk, met name de Model 3. Ten tweede natuurlijk de gefacelifte Model S en tenslotte de rijdende succesformule die de Model Y is.
Maar zoals je ziet is er een kleine omissie en dat is de Model X. Dat model is een beetje ondergesneeuwd. Dankzij de Model Y (een kleinere crossover) is er iets minder vraag naar de Model X (een grotere crossover). Ook is de Model S cooler en sneller dan dan een gelijkwaardig geprijsde Model X.

Ingrijpend verbeterde Model X
Maar nu is daar het moment van de Model X. De gefacelifte Model S debuteerde al enkele maanden geleden, nu is dus de Model X aan de beurt. De eerste exemplaren zijn eergisteren in de fabriek afgeleverd.
We noemen het niet voor niets een ingrijpend verbeterde Model X. Het is niet zomaar een facelift met een iets andere neus. Er zitten compleet nieuwe aandrijflijnen. Ook is er een nieuw scherm in het midden (horizontaal, niet meer verticaal). In de verkoopcijfers was te zien dat de Model S en X nauwelijks meer geproduceerd werden. Dat had niets te maken met het feit dat er geen vraag meer naar was. Nee, dat kwam dus omdat de modellen vernieuwd werden.

Het is nog even wachten voor de eerste exemplaren die in Nederland afgeleverd worden. Je kan de ingrijpend verbeterde Model X wel al bestellen. Er is keuze uit twee modellen. De goedkoopste is de Long Range. Op een volle accu kun je 580 km rijden. Van 0-100 km/u is in 3,9 tellen achter de rug en de top is 70 km/u sneller dan elke Volvo.
Echter, voor slechts 10 mille extra heb je de Plaid. Dan heb je ineens 1.020 pk dankzij drie motoren en knal je in 2,6 seconden naar de 100 km/u. Daarmee is het de snelste zevenzitter ter wereld en een perfecte opvolger voor jouw Mercedes-Benz R63 AMG.
Via: Tesla Motos Club.
Nu eerst nog de jackpot winnen..
Dus gewoon een nieuwe modelreeks (je weet wel van een E60 naar een F10).
Ingrijpend verbeterd..
..Waarom dat moeilijke gedoe..
Sja, het is niet gauw goed, he?
Als VW een ‘verse’ golf ‘5.5’ of Transporter uitbrengt is het ‘eigenlijk een facelift’.
Tesla, dat trouwens elk jaar stilzwijgend updates doorvoert, komt nu met een typische facelift: Frontje, dash, andere motoren (is er ook nog een ander kleurtje en kekke velgjes?). En nu moet het een andere modelreeks heten?
@mout wat dacht je gewoon van “een update”?
Daar is best wat voor te zeggen. Maar ja – dat deden ze de afgelopen tijd jaarlijks. Dit is toch wat meer.
Wat dacht je van ‘ingrijpende verbetering’?
@mout
Met een half stuur – wat een armoe.
Fantastische auto. Fantastisch bedrijf. Zo ver voor op de rest.
Ik vind er echt helemaal niks aan. De auto’s niet en deze Model X in het bijzonder niet.
Dat ze gave techniek hebben ontwikkeld waar andere niet bij de in de buurt komen, is helemaal waar.
Multipla x Prius = Model X
Het belangrijkste aandachtspunt hebben ze niet aangepakt: je krijgt er nog altijd bloedende oogballen van.
@sportabgasanlage: Over smaak valt niet te twisten..
Klopt. Er zijn blijkbaar hordes mannen die op dikke vrouwen vallen.
Wat is de range van de Plaid?
Weet iemand van jullie of je die spellen (ik zie solitaire) ook rijdend kunt spelen?
nee niet op het main scherm. met deze facelift zit er achter ook nog een scherm – ik denk dat je daar wel op kunt spelen tijdens het rijden. Maar het scherm is dermate klein dat maar weinigen dat zullen doen.
Helaas niet nee. Het Theater/amusement kan alleen gestart worden als de auto in zijn P staat. Zoek nog steeds iemand die mijn model 3 kan vrijschakelen XD
@bola: in de model 3 kan je wel spelletjes doen tijdens het rijden sinds kort. ‘Ja, ik ben een passagier’ aanvinken bij het opstarten van je spel en je (passagier) kan los. Netflixen kan dan weer niet
Met de autopilot zeker.
Of je dat moet willen of dat je je death wish inschakelt is een tweede.
Ik begin meer en meer te snappen waarom Teslas niet veranderen van model. Denk dat in de toekomst wel vaker zal gebeuren. Telefoons veranderen ook niet meer zoveel en ondertussen is het meeste design al uitgeprobeerd. Merken beginnen dan met vreemde geforceerde lijnen om toch maar weer anders te zijn. Dat is ook niet tijdloos. Er is niet veel nieuws meer te brengen, toch niet met dezelfde regelmaat. Gewoon af en toe eens een update is voldoende voor meeste klanten. Komt Tesla natuurlijk goed uit, maar dat gaan we wel vaker zien.
Gezien de complete inzakking van de verkopen van Model S en X lijkt me juist dat Tesla geleerd heeft dat haar strategie van langzame evolutie niet werkt en ze een nieuw model nodig hebben. Dat kan niet zo 1,2,3 dus nu eerst een klassieke facelift.
mowah weet ik niet.
ik denk dat de ineenstorting van S & X verkopen meer te maken had met de batterij structuur die ouder was, en infotainment mogelijkheden die minder werden (door het verticale scherm)
maw de model3/Y was tot op een paar maanden terug gewoon een veel betere propositie voor potentiele klanten dan de S en X waren.
@mashell de model X in de US of A:
2017: 21k
2018 26k
2019 19k
2020 25k
Daarna niet meer leverbaar ivm deze update. Die “inzakking dus”
Conclusie: 2019 is opmerkelijk. Rest bueno en niet echt een “inzakking”.
@Sanitarium: alleen US en alleen X zegt toch niks? Hier, de dip in verkopen wereldwijd van de S en de X tesamen:
2018 82.000
2019 67.000
2020 38.000
2020 -54% tov piekjaar 2018, da’s toch echt wel een forse daling, of wa?
@variomatic: zou dat misschien iets met het fiscale beleid te maken hebben? VS irrelevant, maar Nederland is natuurlijk kritisch voor elk merk.
@flutterby: in Nederland zeer zeker, maar we kopen maar een minieme fractie van Tesla’s totale productie, model x verkopen in NL: 2018 2963; 2019 467; en 2020 nog maar 299 stuks..
Der verkopen van de X zijn zeker ingezakt. Maar dat wil niet zeggen dat de vraag is weggevallen. Als gevolg van strategische keuze’s heeft Tesla de s en X een tijd niet geproduceerd. Die productie is nu weer enigszins op gang gekomen (laatste maand van vorig kwartaal weer mondjesmaat gestart) https://ir.tesla.com/press-release/tesla-q3-2021-vehicle-production-deliveries
Ik denk eerder dat de ontwikkelings-afdeling van Tesla op dit moment haar handen vol heeft aan de Semi, de Pick up, de Roadster en het kleinere model (waarmee volumes gemaakt kunnen worden) en dus geen tijd over heeft om een complaat nieuw Model S + X neer te zetten.
En als ik de Amerikaanse commentaren op de EQS en vooral de Lucid lees zou dat nog wel een een probleem kunnen worden…
Tesla heeft al die modellen voorgesteld om nieuw kapitaal op ta halen, maar rationeel gezien zou het schrappen van de roadster en dat kleinere model (daarmee maak je welliswaar volume maar slechts moeilijk winst) logischer zijn om wel een nieuwe Model S en X te ontwikkelen.
@mashell: die nieuwe modellen wachten op de nieuwe batterijcell (4680), daarom is er ook geen Plaid+.
@basman147: dat bedoel ik net met komt Tesla goed uit. Ze hebben echt niet de mogelijkheid een nieuw model uit te brengen. En als dit al reeds zou gedaan zijn, was het toch een loze belofte en hopeloze vertraging geweest. Maar ergens stoort het niet. En voor de verkopen blijkbaar ook niet echt. Dat lukte andere leveranciers nog niet eerder omdat verkopen ineenzakten. Nu met corona en chip tekorten of overgang naar elektrische wagens beginnen andere merken ook hun modellen minder te vernieuwen, dus langzaam aan begint de consument daar aan gewoon te raken. En op vlak van design en ontwikkeling op vlak v het uiterlijk moeten we niet meer veel verwachten. Door opgelegde regelgevingen begint alles toch langzaam aan op elkaar te gelijken.
Tot nog toe hebben de Model S en X nauwelijks concurrentie gehad, De I-Pace, E-Tron en EQC waren leuke eerste pogingen, maar hebben te veel tekortkomingen in voornamelijk het accupakket om serieus genomen te worden. Vandaar dat de aantallen redelijk stabiel blijven, ook al is het marktaandeel ingezakt.
Die vertragng van de ontwikkeling ben ik het op zich mee eens, maar die zal voornamelijk gaan plaatsvinden aan de kant van de ICE-modellen. Nu andere merken ook vol gaan inzetten op electrificatie (Porsche, Audi, Mercedes) en nieuwe spelers productierijp zijn (Lucid, Rivian) gaat de concurrentie echter een stuk heftiger worden in het BEV gedeelte van het top-segment.
En daar zal Tesla met haar verouderde modellen in het nadeel zijn. Ook al zijn ze regelmatig ge-update, op een gegeven moment zal de consument het toch gaan merken. Vraag maar aan Fiat hoe succesvol die strategie is van continu updaten, maar nooit echt nieuwe modellen uitbrengen…
@adyton:
Het lukt Porsche al sinds 1963 met de 911.
@sabrerator: dat kun je niet vergelijken. Komt wel wat meer ontwikkeling bij kijken. De vorige G klasse en Defender wel. Die kregen vaak ook een interieur update en kleine exterieurupdate. Maar dat waren extreme gevallen voor nichemarkten.
De wagen lijkt nog steeds op een aangespoelde walvis.
-edit; dank u, is inmiddels gefixt-.
Verder is een Model X gewoon een lelijke walvis, maar daar zijn we het allemaal wel over eens, denk ik :)
Meer dan 1000pk.. waar dat goed voor is bij zon familie bak..? Ja leuk paar keer optrekken maar mag hopen dat de volgende stap voor Tesla is om de concurrentie nog een klap te geven qua range.. Op een volle accu naar de Alpen, daar teken ik wel voor, helft van de pks is dan ook prima..
Kan je m ook met een stuur krijgen?
Ok, er zijn 2 modellen en de duurste (plaid) kost 10k meer, maar wat is de prijs van de basis (long range) dan? Mooie prestaties, maar model X is niet direct mijn ding. Als geld geen issue was zou de nieuwe Roadster wel in aanmerking komen met Space X pack. Daar krijg je een astronauten training bij zeker? Hehe..
@flyerbunch 109k dacht ik. Flinke bak geld.
Verklaart het afnemende marktaandeel afdoende vermoed ik.
@Sanitarium: das idd veel geld en je krijgt er veel vermogen voor terug, maar ik zou het alleen niet in deze vorm kopen.. eerder in een hypercar.