Met de Ingo Noak GTI TCR is het potentieel iets beter zichtbaar. Mag toch wel?
Als het gaat om de beste voorwielaangedreven top hatchbacks, vergeten we nog weleens de Volkswagen Golf GTI TCR. Dankzij auto’s als de Honda Civic Type-R, Renault Mégane Renault Sport Trophy en Hyundai i30 N Performance sneeuwt ‘ie een beetje onder.
TCR
Zonde, want het is een zeer bijzondere en flink aangepakte hot hatch. Misschien dat Volkswagen iets meer had moeten doen aan het uiterlijk van de Golf GTI TCR (formerly known als Golf GTI Clubsport). Dat is ten opzichte van het basis model bijna identiek, op wat kolderieke stickers na.
Bijna hetzelfde
We zullen het even laten zien met een voorbeeld. Hierboven zie je een afbeelding van de standaard Golf GTI Performance. Op zich prima, maar een beetje braaf. Dan hebben we hieronder een afbeelding van de Golf GTI TCR. U ziet: bijna hetzelfde. Ondanks alle moeite die erin is gestoken.
Zwaar aangepaste
De Golf GTI TCR is namelijk niet een GTI met een chip, maar een zwaar aangepaste Golf. Het gehele onderstel is herzien, de veren en dempers zijn nieuw, er is een nieuw aluminium subframe aan de voorzijde, de wielen zijn lichter en de geometrie is anders. Zelfs de motor is niet gelijk. Kortom, als je een Golf GTI TCR wenst, dan zou het goed kunnen dat er net even iets meer visuele verschillen zijn met het standaardmodel.
Ingo Noak
Daar komt daar deze Ingo Noak GTI TCR om de hoek kijken. De tuning is in dit geval zuiver cosmetisch. Dankzij de subtiele doch effectieve bodykit ziet de Golf GTI TCR er nu ook uit als een auto met circuit-genen. Er is een spoilerlip c.q. splitter voor de voorbumper. Aan de zijkant zien we sideskirts óp de sideskirts. Het is een beetje dubbelop, maar ergens staat het ook weer gaaf.
Diffuser
Aan de achterzijde zijn ze bij Ingo Noak iets heftiger te werk gegaan. Er zijn nieuwe uitlaatpijpen aan de diffuser is een stuk geprononceerder. Nu is een diffuser op een straatauto pure kolder, zelfs op een quasi-circuit auto als deze. Nee, met zo’n diffuser ben je niet Ross Brawn in 2009, het ziet er alleen zo uit.
Rotiform
Dan zijn er nog twee heel erg zichtbare modificaties aan deze Ingo Noak GTI TCR. Ten eerste zijn daar de wielen. Het zijn gesmede lichtmetalen velgen, dus lichter en sterker dan de standaarditems. Zo komen van de firma Rotiform en doen hun best om op klassieke BBS-velgen te lijken, dankij het gouden kruisspaak-design. Ook staat de Golf GTI TCR van Ingo Noak dichter op de grond. Wellicht iets te veel om effectief te zijn op het circuit.
Standaard
In technisch opzicht is de getunede Ingo Noak GTI TCR standaard. De 2.0 TSI motor levert 290 pk en 370 Nm, waardoor je in 5,6 seconden naar de 100 km/u knalt en door kunt denderen tot 250 km/u. Gezien het feit dat deze EA888-unit gewoon een teruggeschroefde Golf R-motor is, betekent dat extra vermogen zeer eenvoudig is op te wekken.
Extra Pferden
Het mooie van tuning is natuurlijk dat je zelf kunt bepalen hoe gek je het wil maken. Dus als je de Ingo Noak GTI TCR iets minder laag wilt, echte BBS-velgen in plaats van de Rotiforms en een beetje extra Pferden, dan kan dat natuurlijk ook. Alle onderdelen zijn per direct beschikbaar.
admiajfe zegt
Een aap met een jutezak t blijft een aap
mashell zegt
@admiajfe: maar als je er nog een stropdas aan toe voegt heb je een chief executive officer.
kareljansen zegt
Zo laag en breed dat hij niet eens in zijn geheel op de foto past.
grasvreter zegt
Ik weet niet of je meer vermogen wenst van een auto met enkel aandrijving aan de voorwielen. Overigens geen verkeerd pakket, alleen de rode lijnen in de koplampen vind ik niet zo.
daniel1975 zegt
@grasvreter: is vaak toch alleen vanaf 3e versnelling beschikbaar, dus waarom niet?
nissanfairladyz zegt
Gratis petje?
pa045 zegt
Precies die dingen kan je met een gewone Golf ook doen. Heb je dan ineens een TCR?
dalmore zegt
Straatracer op straten zonder drempels zo te zien
davelepeef zegt
@emping: kijk, geen stickers! :O
thomcarspotter zegt
Zo’n beetje de standaard look van iedere Golf op en rond de Nürburgring.
p406 zegt
Ideale auto om lekker vol gas tegen een Mercedes W114 op te rijden!
Mukmans zegt
Doet me denken aan de oude boekjes van Rieger Tuning
rob5nismo zegt
Laat die bbs velgen rommel maar achterwege
daniel1975 zegt
Ik snap dit niet zo, dan koop je een auto met uitgekiend onderstel en dan doe je er ander onderstel eronder? Kan je net zo goed een “gewone” Edition als basis nemen?