Nederland, graag uw aandacht voor het volgende. We kunnen wellicht accijnzen op brandstof ontlopen. Dit is hoe.
Onderstaand verhaal is ingestuurd door Driekus Vierkant. Een notoire noordeling, semi-BT’er (Bekende Twitteraar) en iemand met een gezonde hekel aan de gruwelijk hoge accijnzen die in Nederland op brandstof worden geheven. Driekus bedacht een manier om dit te ontlopen, door collectief brandstof in te kopen. Lees maar:
Driekus stond laatst met zijn trekker bij de pomp. Niet bij de waterpomp achter de schuur, maar bij het tankstation. Moie! Wat een hoop geld voor een beetje stookolie. Driekus schopte met zijn klomp tegen de trekker, rekende als een boer met kiespijn grijnzend bij die mooie blondine van de Shell af, inclusief een pakje Javaanse Jongens Driekwart met vloei. Nog zo’n belachelijk duur gemaakte eerste levensbehoefte. De shag bedoel ik. Zij is onbelast. Oh nee wacht, over haar bruto salaris mag ze ook even ruwweg de helft inleveren.
U raadt het al. We hebben het over belastingen. Die van leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. HAHAHA. Makkelijker. Nou wij gaan het leuker maken. En makkelijker. Lees maar mee!
Om te beginnen, zo is de prijs van brandstof opgebouwd (bron):
Wow! Ten eerste is brandstof in een mobiele en transport-economie als de onze een eerste levensbehoefte (geen transport, geen werk, geen inkomen) en zou er NUL, nou vooruit maximaal 6% BTW voor het goede doel geheven mogen worden. Met je 21% roofbouw op de economie.
Nou valt Driekus op dat hier bovendien sprake is van belastingstapeling. Over de kale brandstofprijs wordt eerst accijns geheven, en over het totale bedrag nog weer eens BTW. Hier kan Driekus zich dus woest over maken. Altijd naar je toerekenen, dat kunnen ze wel, die treinreizende Mephistosluipers. Met je fatsoen. Met je moraal.
Op €0,744 per liter naar €1,819 per liter is een belasting van 144 procent. Geen NUL procent. Geen zes procent. Geen 21%. Geen 50%. Geen 100% maar %$#@! 144%! Dat is geen fatsoen. Dat is roof. Roofbouw. Uithollen van de economie.
In feite is een tankstation geen tankstation maar een belastingkantoor. Alle tankstations zouden belastingblauw geverfd moeten worden met heel groot een logo: BELASTINGDIENST, powered by Shell. Wie bakt er ff een Photoshop voor ons?
Sowieso wordt het hoog tijd dat pomphouders stoppen met zich laten misbruiken als onbezoldigd belastingambtenaar. Ik zou vanaf nu weigeren de accijnzen en BTW te innen. Laat de belastingdienst die zelf maar innen bij de tankende medeburger. Eén loket voor de brandstof: €37,20 voor 50 liter brandstof. En één loket voor de belastingen: €53,75.
De brandstofprijs zou in Nederland het goedkoopst moeten zijn van de hele EU, omdat vrijwel alle peut hier om de hoek in Pernis wordt verwerkt. In de Rotterdamse haven, zwaar gesubsidieerd met Gronings Aardgas. Lokale productie, klein landje, dikke subsidies, dus logistiek voordeel, zou je zeggen. Zie de lijst van brandstofprijzen in de EU. Polen: €1,247 per liter. Nederland: €1,819 per liter. €0,572 per liter verschil!
Hee maar wacht eens even. We hebben toch vrijheid van goederenverkeer? Dat je elk willekeurig product binnen de EU mag kopen, er lokaal belasting over betaalt en er verder mee doet wat je wil? (Niet dat Nederland daar het braafste jongetje van de klas speelt, want bijvoorbeeld het Europese Hof heeft al bepaald dat de Nederlandse BPM in strijd is met Europese wetgeving. In plaats van zich schikken heeft onze lieve overheid een escape bedacht door deze om te buigen naar CO2-heffing).
Idem met brandstoffen. Dwars tegen alle uitgangspunten en regels in heeft de staat het bedacht zich te beschermen tegen Europese wetgeving door brandstoftransport over de grens aan banden te leggen. Stel je toch eens voor dat alle burgers hun brandstof over de grens gaan halen. Daar gaat je accijnsroof.
Nee, je mag volgens de wet niet meer dan 1 tank plus een jerrycan van 10 liter over de grens tanken en meenemen naar Nederland. Het mag wel, maar je moet dan DUBBEL accijns betalen: zowel in het land waar je hebt getankt EN in Nederland. Stel je toch eens voor dat de overheid de EU voor de burger laat werken! Stel je toch eens voor dat de burger belastingvoordeel haalt uit Europese wetgeving die de Nederlandse wetgeving overstijgt! Dat gaat niet gebeuren. Niet vanzelf. Dit is geen vrije marktwerking. Dit is protectionistisch gedrag, in het voordeel van de overheid, in het nadeel van burgers en bedrijven en druist tegen ALLES in waar de EU voor staat: een economische, open unie.
Dus we gaan het zelf doen
Driekus bedacht een plan. Driekus trok de stoute klompen aan. Driekus stuurde wat tweets naar @J_Dijsselbloem. Onze enige echte minister van Financiën. De moneyman himself. Verantwoordelijk voor wederom een enorme toename van de staatsschuld, ONDANKS al de hoogste brandstofaccijnzen van de wereld en ONDANKS al die mega gasbaten van ons Gronings aardgas. Hoe krijg je het verdomme voor elkaar.
Mijn pa leerde me altijd: geef nooit geld aan mensen die niet met geld om kunnen gaan. Ze raken er alleen maar verder mee in de stront. En ze zuigen jou mee met hun ellende. Nou wij gaan de ventilator aanzetten. Geen accijnzen! Dijsselbloem, Kabinet Rutte, en alle partijen die dit roofbeleid gedogen: J’ACCUSE.
Ik beschuldig u van het uithollen van de Nederlandse economie. Het plegen van roofbouw op uw land. Het steeds dieper laten zinken van uw burgers in een staatsschuld. Het ondermijnen van de Nederlandse concurrentiepositie door uw geldzucht, nee geldroof.
En als u niet stopt. Dan doen we het zelf. Wij hebben uw collectief niet nodig. U ons geld wel. Wij organiseren onszelf wel. Dankzij Internet, social media. En gebruikmakend van ons RECHT op vrijheid van goederenverkeer. Welke politieke partij durft uit te spreken dat zij ons dat recht wil ontzeggen?
HET PLAN
Allereerst: Het is ernstig dat wij loopholes moeten zoeken om ons recht zelf te halen. Dit is niet de overheid die voor ons werkt, dit is de overheid die ons tegenwerkt. Het zou niet nodig moeten zijn. Maar men dwingt ons wel actie te ondernemen.
We gaan gezamenlijk brandstof inkopen in een accijnsvriendelijker land binnen de EU. Keuze zat. De transactie doen we in het land met het meeste voordeel. Daar tikken we ook netjes de accijnzen af. Helemaal legaal.
“Hey maar wacht” zeg je nu, “als je de brandstof over de grens meeneemt, moet ik alsnog dikke accijns dokken!”
Nee! Want de brandstof gaat geen grens over! De transactie doen we met een brandstofgroothandel in een land naar keuze, echter de levering geschiedt vanuit Pernis. Zo werken die groothandels. Zo werkt multinationalisme. Je peut gaat geen grens over. En daar staat NIETS over in de wet. De wet gaat steeds uit van transport van brandstof over de grens.
Pernis is in Europa één van de grootste spots waar brandstof wordt geproduceerd. Op Nederlands grondgebied. Dus Dijsselbloem en zijn knakenkampioenen kunnen hoog of laag springen, iedere burger mag brandstof overal in de EU kopen en lokaal laten afleveren. Zonder dat de Dijss jou kan dwingen één cent accijns te betalen. Zolang je netjes in een EU land afdraagt en je de petroleum niet over de landsgrenzen laat afleveren.
Zijn wij dan bazen of niet?! Dit scheelt jou een halve euro de liter. Hatseflats. Hatsekidee. De naam zegt het al: Euro95. Leve Europa! Leve de EU! Leve alle Eurofiele politieke partijen, ze gaan ons actief helpen onze kosten te reduceren, zodat we meer geld overhouden om te consumeren, zodat onze bedrijven meer omzet draaien, en hogere marges hebben, en dus beter internationaal kunnen concurreren, en dus meer mensen aan kunnen nemen en dus de werkgelegenheid omhoog schiet, en er dus minder uitkeringen nodig zijn, en de belastingen verder omlaag kunnen en we geld overhouden om te investeren in ECHTE duurzame energie in plaats van die windhandelwindmolens. Zodat we uiteindelijk minder afhankelijk zijn van die olieschurkenstaten. DAT is wat het volk wil, Dijsselbloem. Luister naar ons. We betalen je ervoor.
“Ja maar Driekus” hoor ik je al zeggen, “hoe regel ik nou dat ik in Litouwen peut koop en het uiteindelijk vanuit Shell of BP of Esso uit Pernis in mijn tankje terecht komt?”.
Hee, do not underestimate the Driekus. Is over nagedacht. Een vereniging. We worden een collectief. We kopen collectief brandstof in. We maken inkoopdeals met de groothandel in Europese landen. We tikken daar collectief de accijnzen af. We laten collectief tankwagens vanuit Pernis naar aangesloten pompstations rijden. Reken maar dat pomphouders pisnijdig zijn op de overheid. Zeker aan de grens. Dus jij kan gewoon tanken bij aangesloten pomphouders. Als je €100 hebt gestort, heb je bij de aangesloten tankstations recht op jouw brandstof twv €100. Er is geen commerciële transactie. Je haalt gewoon je peut op. Zoals nu.
Reken even mee. Je rijdt 25000KM per jaar. Je bakkie rijdt 1:15. Dat is 1667 liter benzine. Kosten bij het overheidscollectief: €3032. Kosten bij het #GeenAccijns collectief: €2167. Een besparing van €865 per jaar. Daarvan kun je met vakantie. Of een dikke flatscreen kopen. Wel 15 flessen Lagavulin. Nee wacht, wel 25 flessen Lagavulin, want onze aanpak werkt ook voor accijnzen op drank en tabak.
Wij weten zeker dat MKB, BOVAG, ANWB, de transportsector en alle burgers bovengewoon belang hebben bij deze aanpak. Ineens zijn de brandstoffen goedkoper dan in omringende landen. We concurreren ze kapot! Dikke rijen Duitsers en Belgen bij onze grenspompen. Blije mensen.
Leve de EU.
Dus Dijsselbloem,
De eerstvolgende keer dat u praat over nivelleren, willen we dat u begint met het nivelleren van belastingen en accijnzen naar gemiddeld Europees niveau. Dan pas praten we verder over nivellering binnen Nederland. En waag het eens prijsafspraken met andere landen te maken. Dat heet kartelvorming.
Vertel ons toch nog even hoe u ons denkt tegen te kunnen houden. Qua wet, maar ook qua moraal. Wij zijn er!
Drie Kusjes.
Aldus Driekus op zijn blog. We weten dat dit geen waterdicht plan is. Althans, nog niet. Daarom vragen we de experts, de juristen en iedereen met kennis van zaken om dit plan door te lichten en eventuele loopholes op te snorren. Laat je horen in de comments!
UPDATE: we hebben al 2 shops van het nieuwe belastingkantoor, met dank aan arnold_soddeman en Stone69.
ruben_koldeweij zegt
Interessant, houdt ons op de hoogte
dutchneon zegt
@ruben_koldeweij: Interessant je betaald zeker nog niet zo lang teveel belasting???
ruben_koldeweij zegt
@dutchneon: Hoe moet ik dan reageren?? Eerst de hele overheid kapot gaan schelden om belastingen om vervolgens in hoofdletters te gaan zeggen: OMG DIT IS ZO VET!!!!!1!!!een!!!!
Ik dacht dat we met z’n allen wel volwassener zijn dan dat..
fejjie zegt
@ruben_koldeweij: Inderdaad, de overheid rekent er op dat je net zo reageert als je nu doet: “Die stomme burgers laten het gewoon toe dat we 144% belastingen heffen. Ze klagen wel, maar meer ook niet. En als er eens iemand met een goed plan op de proppen komt dat hun veel geld kan besparen doen ze er zelfs niet aan mee.”
Je kan ze tot hier horen lachen. Helaas ben ik een belg anders zou ik me hier wel in willen verdiepen. Niet persé voor het geld, maar gewoon omdat ik het leuk vind om de overheid dwars te liggen.
xyrrath zegt
Den Haag valt vandaag van zijn stoel
norge zegt
@xyrrath: Den Haag heeft vast al een wetje klaar liggen wat dit verbied…
jack_abarth zegt
Sorry jongens, maar de schrijfstijl van Sir Smoke a Lot overnemen is echt lame en verre van grappig.
johnson zegt
Ik zeg doen!
dutchneon zegt
Interessant??? wel beetje meer dan dat! Als autoliefhebber moet je hart wel sneller gaan kloppen als je dit leest toch!@
Ik zou willen dat ik er meer zinnigs over kon zeggen, maar dit is wel de revolutie moraal die we steeds vaker missen in Nederland. Ik zeg geniaal, laat die man ook meteen een politieke partij oprichten, Partij voor de Economie….. Nederland Versneld Vooruit!
eMbe zegt
Ik doe mee.
spykerboy zegt
Als dit zou kunnen, steek je wel een flinke middelvinger naar onze overheid, en terecht ze doen toch niks voor ons. alleen voor landen zoals griekenland geld innen en opsturen weer, waar het lekker in de zak van de ministers daar gaat…
Vinny_93 zegt
Ze doen niks voor ons inderdaad. In landen zoals Engeland moet je alles zelf betalen als je in het ziekenhuis terecht komt. In België kun je hele volken huizen in de gaten in de wegen.
In sommige landen is het voor de onderste lagen van de bevolking zo moeilijk om rond te komen dat ze op straat leven, terwijl de overheid kansarme gezinnen hier bijna duizend euro per maand geeft.
De overheid doet wel degelijk wat voor Nederlanders, maar vooral voor de laagste en de hoogste klassen. De middenklasse wordt het hardst aangepakt.
TimoBac zegt
@Vinny_93: Absoluut. Dit mag ook wel eens gezegd worden, en hoewel je waarschijnlijk weinig upvotes zal krijgen weet iedereen dat dit gewoon de waarheid is.
herbieferbie zegt
Het enige wat ze hier in Nederland goed in zijn is geld weggeven aan alles en iedereen. Sterker nog ze gaan ze opzoeken, in landen waar homo’ s niet geaccepteerd worden staan ze aan de grens te roepen kom maar naar ons. En als je oma na 3 dagen wel eens een schone luier wil dan is er geen personeel.
Dit soort acties zou geweldig zijn, word tijd dat het volk eens in opstand komt, en deze man zal ongetwijfeld nog meer brilliante ideen hebben.
Dus idd Nederland Versneld Vooruit! en liefst zonder de euro, lijkt me een goeie naam voor een nieuwe partij Al die klaplopers het land uit en de grenzen weer dicht, lijkt me ideaal
gregorius zegt
@herbieferbie: in andere landen woont oma bij jouw of je ouders in en moet je zelf de luier van Oma verschonen.
indomelange zegt
@gregorius: In een ander land hebben de ouderen en invaliden een persoonsgebonden budget waar ze hun zorg in kunnen kopen om hun de mogelijkhied te geven zo lang mogelijk in hun eigen veilige omgeving te kunnen blijven wonen!
ruudw zegt
@herbieferbie: Klaplopers het land uit? Dus dat geld ook voor jou met je ongefundeerde opmerkingen…
mashell zegt
@herbieferbie: ik ben voorzitter van de ballotagecommissie en benoem jou tot klaploper. Maar wij zijn natuurlijk nog steeds erg vriendelijk en jullie krijgen van ons een van de waddeneilanden om je eigen staatje zonder EU lidmaatschap en met guldenmunt te stichten. Wij rekenen alleen wel export en import heffingen bij alle leveranties aan en van jullie en die zullen niet mals zijn. Ik hoop dat jullie kunnen overleven van de visvangst en schapenteelt. Want dat zouden de gevolgen zijn als we Nederland aan dat rampzalige plan zouden onderwerpen.
tinustegengas zegt
@herbieferbie:
Wat denk je van alle machine’s die ongebouwd moeten worden naar de gulden dan weer. Reken die kosten maar eens uit dan zijn we kapot in dit land.
( lol als je met die pokke IE inlogd wil het met firifox kan je niet inloggen en posten)
gash zegt
Ligt de voorraad brandstof wat in Pernis opgeslagen is, niet gewoon in een bonded warehouse/douaneloods? Dus wanneer er meer dan 10 liter brandstof in Nederland geleverd wordt, er alsnog gewoon accijns/btw afgedragen moet worden?
dutchneon zegt
@gash: nou dan maar in porties van 10 laden hoor, wil dr best een dagje voor laden om de rest van het voordeel te halen ;)
gash zegt
@gash:
Misschien een kromme vergelijking, maar je mag ook niet als Nederlander in een auto met bijvoorbeeld Duits kenteken rijden (uitzonderingen daargelaten). Je auto met brandstof vullen wat eigenlijk voor een ander land bedoeld is, lijkt me enigszins vergelijkbaar.
BJ zegt
@gash: Dat heeft er inderdaad niet zoveel mee te maken; dat gaat over dat als je eigenaar bent van een auto, deze op kenteken moet staan in het land waar je de meeste tijd woonachtig bent (en in de basis dus ook het meeste zal rondrijden). Dat gaat niet over voor “welke markt de auto bestemd is”.
Een vergelijking die wel op zou gaan, is een Mini kopen in Duitsland bij een dealer en hem dan zelf direct op halen/laten afleveren in Born bij de fabriek.
gash zegt
@BJ:
De overeenkomst is dat de Nederlandse gebruiker van de auto of brandstof verplicht is de Nederlandse belastingen/accijnzen/bpm in Nederland af te dragen. Ik zie dit plannetje dan ook absoluut niet lukken.
jaapiyo zegt
@BJ: Bij het nederlandse kenteken verhaal gaat het niet primair om het land waar je woonachtig bent (dat speelt wel mee) maar het eerste criterium is zoals je zegt het land waar je het meeste kilometers aflegt. Als je dus net over de grens gaat wonen maar constant in Nederland rondtoert dan kan de roverheid alsnog bij je aankloppen. Vooral als je bijvoorbeeld woon/werk verkeer hebt kan de roverheid vrij makkelijk vaststellen dat je veel kilometers in Nederland maakt…big brother is watching you voor de centjes.
indomelange zegt
@jaapiyo: Geen sprake van! Het kenteken op je auto hangt af van het adres waar je ingeschreven staat. Als dat in Belgie is, terwijl je meer km’s rijd in NL bijvoorbeeld, blijft het kenteken nog altijd Belgisch. Het kenteken is nml auto en persoonsgebonden. Je kunt pas een Nederlands kenteken aanvragen als je ook in Nederland geregistreerd bent. En je kunt niet in 2 Europese landen tegelijkertijd geregistreerd staan. Bij de inschrijving in het nieuwe land wordt er namelijk gevraagd eerst een uitschrijving van het oude adres af te geven. Zelfs dan als je in het nieuwe land geregistreerd bent, heb je nog maximaal 1 jaar voordat je uberhaupt een nieuw kenteken hoeft (of bij wet verplicht eigenlijk, dus moet) aan te vragen, dat bij dat nieuwe land hoort. Dus je kunt het eerste jaar nog altijd met een buitenlands kenteken rondrijden! Ik ben in mijn leven al 3x geemigreerd, dus ik ken deze route.
Laue zegt
@gash: Goedpunt.
Wanneer de goederen worden ingeklaard op Nederlands grondgebied is de Nederlandse import/accijns en btw heffing van toepassing. Zelfs al heeft het bedrijf uit Luxemburg een fiscale vertegenwoordiging in Nederland.
De vlieger gaat wel op wanneer de goederen in Luxemburg worden ingeklaard en de goederen ook daadwerkelijk in Luxemburg staan.
Belastingen volgen ALTIJD de goederen niet de factuur.
Het plan van driekus kan wel slagen als een Nederlandse partij (bv shell) verkoopt aan een bedrijf in Luxemburg en driekus het weer koopt uit Luxemburg en in Nederland kan laten bezorgen. Economisch gezien heeft Europa geen grenzen.
De brandstof kan dan alleen goedkoper zijn als shell het voor een gereduceerd tarief kan inklaren en daarna kan verkopen aan een buitenlander. (en die kans is aanwezig aangezien grote bedrijven belasting afspraken kunnen maken in Nederland)
Laue zegt
@Laue: even een kleine correctie naar mijzelf.
Shell kan de goederen op T1 (douane regeling) aan Luxemburg leveren. Luxemburg klaart de goederen in verkoopt weer aan Nederland. Je bent dan verplicht de goederen naar Luxemburg te transporteren. ( 1m over de landsgrens is voldoende)
Het plan van driekus kan slagen. De vraag is: bedoeld de regering een Landgrens of een Economische grens
jaspermeul zegt
Hup de media ingooien dit plan. En er mee aan de slag!
axietaxie zegt
Het geld moet toch echt ergens vandaag komen, als men dit toelaat, gaat er wel weer een andere belastingsmaatregel omhoog en dan hebben we weer alle Driekussen aan het dansen.
*zucht
reistje zegt
@axietaxie: Je hebt een punt, een groot punt zelfs.
Ik snap dat het geld ergens vandaan moet komen, maar het autorijden word te zwaar belast.
Als ik tank betaal ik voor allerlei dingen die niks met autorijden hebben. Tot op een bepaald level is dat logisch, als ik een nieuwe zonnebank koop betaal ik ook belasting. (voorbeeld)
Maar over die zonnebank hoef ik ook geen 144% belasting te betalen zo dat ik meebetaal aan de nieuwe heup van tante Betsie. En transport is toch echt een belangrijkere behoefte dan een luxeartikel als een zonnebank. Tuurlijk ik kan ook met het OV naar mijn werk, maar dat is bijna even duur en dan ben ik 3x zo lang onderweg.
Kort gezegd: Ik heb ook geen 1..2..3 oplossing maar brandstofbelasting is enorm uit verhouding.
jaapiyo zegt
Vind het altijd fijn als ik stukjes lees van mensen die ‘mijn’ mening over de roverheid en diens absurde belastingingen delen en vooral ook het principe snappen dat hogere percentages belasting heffen niet automatisch leidt tot hogere belastinginkomsten en tevens de reele economie schaadt…
Ik waardeer ook het enthousiasme…maar ja hoe je tegengewerkt gaat worden is natuurlijk simpel; stel even dat dit initiatief zou slagen, hoe lang duurt het dan voordat de roverheid de regels aanpast waardoor het niet meer kan? Niet lang.
Je geeft het zelf al aan met de illegale BPM…BPM eraf, CO2 heffing erop. Dan waren daar nog de grijskenteken busjes met dubbele cabine met lage MRB en zuinige diesels…en de klassiekers…als mensen logischerwijs op zoek gaan naar loopholes om de tergende belastingdruk te ontwijken dan dicht de roverheid die gaten. De volgende stap is extra heffing op stroom voor stekkerauto’s, want die omzijlen met hun electriciteit uit voornamelijk kolencentrales natuurlijk ook accijns en btw bij elke kilometer die ze op electriciteit rijden. Lekker groen, maar het kost de roverheid wel geld, dus ze zijn er al mee bezig.
Helaas hebben ze gewoon ‘leverage’ over je als je in Nederland blijft wonen, niet veel aan te doen.
jerry zegt
Arme ambtenaren, nu moeten ze overuren maken om dit plan te kraken…
indomelange zegt
@jerry: Overuren draaien en voor die uren uitbetaald worden met onze belastingcenten!! En de controleur die daarna nog ff het werk moet nakijken, moet ook nog betaald worden uit diezelfde pot… We zijn gek dat we die controle systemen in stand houden en ook nog eens betalen!!
arii zegt
Wil jullie je niet nog kutter laten voelen maar wegenbelasting zit Polen in de benzine meegerekend, anders was het nog goedkoper.
arii zegt
@arii: autoblog, edit fuctie astublieft (:
E320cdi zegt
@arii: Klopt, net als in Frankrijk! Mag hier ook ingevoerd worden. Maar dan graag een NORMAAL tarief. Wacht, ik verwacht alweer teveel…
reistje zegt
Ik hoop zo dat dit waterdicht is, ik ben bang van niet maar we zullen zien. Wij zouden de brandstofprijzen al veel eerder hebben moeten drukken als Nederlanders!
En verder: Shut up and take my money!
jack_abarth zegt
Ik heb een kennis die bezig is met promoveren aan de uni in Utrecht. Haar onderzoek is waarom Nederland niet zo snel omschakelt naar duurzame energie zoals andere landen om ons heen. Eén van de redenen: 20% van de inkomsten van de staatskas komen voort uit de brandstofindustrie. (let op: dit is inclusief een doortelling van alle inkomstenbelastingen van personeel wat werkt in de industrie etc.)
Kortom, leuk idee maar ga er niet vanuit dat NL zich gewonnen geeft hierover.
indomelange zegt
@jack_abarth: Nou,… dat weet ik nog zo niet. Voor zover ik weet zijn er al Europese wetten die bepalen dat de Europese landen groener en energiezuiniger moeten gaan worden. Zo heb je bijv. al de EPC bepalingen van koophuizen. Dat is een energiescan die van het huis gemaakt wordt en in cijfers uitdrukt hoe energiezuinig of -rovend zo’n woning is. Volgens de wet moeten nieuwbouwhuizen al voldoen aan ‘laag’ door wet bepaald EPC en moeten oude bestaande woningen dusdanig gerenoveerd worden (en dus geisoleerd worden) tot een bijna gelijk aan nieuwbouw ‘laag’ EPC. De wet op de CO2 uitstoot is er ook zo een. Die bepaald weer hoeveel CO2 een land jaarlijks maximaal mag uitstoten. Het land zelf hoort daar dan weer een intern beleid op te maken dat zorgt dat de CO2 uitstoot binnen dat land verlaagd of laag blijft. Deze wet wordt echter door tal van landen omzeild door ‘in te kopen’ bij landen die minder CO2 uit stoten, om zo toch te voldoen aan het criteria. Dus dan hoeft een land geen beleid op te stellen, kunnen ze uitstoten hoeveel ze willen, maar behalen ze toch het wettelijke criteria.
Als er dus meer druk wordt gelegt op NL om te voldoen aan de criteria’s en Europese wetgevingen, dan zou het best nog kunnen dat er wat veranderd. Ik zie het alleen niet snel gebeuren, want ook in de politiek zoeken ze naar grijs gebied, net zoals de burger dat doet.
berlinetta zegt
Ik geef het weinig kans. Er zal dus een vereniging moeten worden opgericht. Daarvoor moeten statuten gemaakt worden met daarin het doel vermeld. Het doel van een vereniging mag niet het verdelen van winst zijn. Het maken van winst is ook niet het primaire doel van deze vereniging, maar ik denk dat er een kans is dat een rechter dit wel zo zal kunnen interpreteren. Maar dit is mijn visie erop. Ik ben nog maar een rechtenstudent en geen volwaardig jurist. Misschien kan iemand me aanvullen?
draadloos zegt
@berlinetta: je begint zoiets als united consumers, volgens mij is het redelijk waterdicht.
BJ zegt
@berlinetta: Van mij hoeft het geen stichting te zijn; als iemand zo zijn nek durft uit te steken zou ik er lekker een bedrijf van maken en prima als ze xx% van het voordeel gebruiken om kostendekkend te zijn incl een leuk salaris om het aan de gang te houden.
berlinetta zegt
@BJ: Ik heb het over een vereniging, geen stichting. Een stichting mag niet eens leden hebben. Die rechtsvorm raad ik al helemaal af.
laferrari zegt
@berlinetta: Kan het niet gewoon een bv/nv zijn dan? En dan gewoon opereren met een kleine winstmarge. Of komen er dan weer andere belastingen bij kijken?
berlinetta zegt
@laferrari: Voor een nv heb je een startkapitaal van 45.000 euro nodig. Zie ik ook niet gebeuren. Een bv zou misschien kunnen. Oprichten kost 1 cent en de deelnemers kunnen als aandeelhouder fungeren. Ik denk echter dat de statuten in strijd zijn met de wet. Dus ik zie het niet zomaar werken.
jaapiyo zegt
@berlinetta: Ik heb IIRC nog geleerd (bij fiscale econ in het eerste jaar) dat je bij een BV ook 18K moet inbrengen. Kan veranderd zijn natuurlijk…vind ik wel een interessante dan.
laferrari zegt
@jaapiyo: Is inderdaad veranderd met de flex-bv wet
laferrari zegt
@berlinetta: Waarom zouden de statuten in strijd zijn met de wet? En het kost trouwens niet 1 cent maar dat is het minimaal benodigd (symbolisch)startkapitaal. Een is het na oprichting van de NV niet mogelijk op de €45000,- gelijk te investeren? Er is toch geld nodig om de brandstof in te kopen
Orichy zegt
@berlinetta: En waarom zouden de statuten in strijd zijn met de wet? Wil jij dit even uitleggen, zodat iedereen het snapt?
OT: Het initiatief steun ik, ik doe mee, als het er kan komen.
Een beter alternatief, als voorbeeld van hoe je moet reageren, op het huidige beleid van het kabinet, kan ik zo één, twee, drie niet bedenken.
Hopelijk is het goed te bewerkstelligen.
thomasboot zegt
@berlinetta: wat dacht je van een coöperatie dus stoffelijk voordeel voor zijn leden. Net zoiets als een welkoop of boerenbond
berlinetta zegt
@thomasboot: Had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Een coöperatie zou waarschijnlijk de beste mogelijkheid zijn. Maar ik vrees dat de overheid daar toch weer iets aan doet. Er mag bij mijn weten geen dividendbelasting worden geheven op de winsten die worden uitgekeerd aan de leden, tenzij er sprake is van misbruik. Misschien dat de overheid hier weer een gaatje ziet (maar dit zou dan weer wellicht in strijd zijn met het gelijkheidsbeginsel).
BJ zegt
@berlinetta: als rechten student moet je wel goed lezen he? ;-) Ik weet niet waar je de vereniging opeens vandaan haalt maar ik had het over een bedrijf. Dus bijvoorbeeld een bv of nv inderdaad. Startkapitaal lijkt me geen probleem, genoeg mensen die mee willen doen en kunnen inleggen. Je koopt daarmee bv abbo om brandstof af te nemen dus bedrijf runt zichzelf en geen geklooi met statuten, etc. Gewoon lekker commercieel dus.
stefstuntpiloot zegt
@berlinetta: Het zou in de vorm van een coöperatie kunnen. Dat is een vereniging met winstoogmerk voor haar leden en juist bedoeld om collectief in te kopen. Daarnaast is een BV op te richten met 1 euro kapitaal, de zogenaamde flex b.v.
stanoow zegt
@berlinetta: als de winsten terugvloeien naar de leden van de vereniging is er geen sprake van winstbejag. Dan is het toegestaan volgens de wet.
BJ zegt
Heerlijk dit, los van of het kan, hoe lang het zou kunnen draag ik dit soort initiatieven een heel groot warm hart toe. Hulde aan iedereen die het niet zomaar gelaten over zich heen laat komen als een mak schaap. Ik doe dat overigens zelf ook, dus als er iemand opstaat met een idee als dit en wel initiatief toont, doe ik graag mee! Een mooier vreedzaam protest is toch niet denkbaar?
brabusrocket zegt
Super artikel! Ik stel mezelf bij deze al beschikbaar voor elke vorm van hulp die ik hierbij kan bieden. Laten we ons volk even wat rijker maken dat verdienen we zeker. In Den haag zijn ze al rijk genoeg geworden van alle accijnzen die wij aftikken. Gezien de kilometers die ik per jaar maak kom ik op een besparing van minimaal 1600 per jaar. Dus ik zeg doen!!
MullerG zegt
Lang leve vlak bij de grens wonen. Tank altijd in Duitsland, hoef ik ook niet moeilijk te doen met verenigingen en brandstof uit Pernis. Desondanks, kudo’s voor de moeite en het ingenieuze plan. Ben benieuwd hoe zich dit ontwikkelt!
mout zegt
@MullerG: Nee, want Duitsland betaalt ruimschoots het minste accijns binnen de EU.
O, w8…
VeniVidiVici zegt
Leuk plan voor merendeel van NL, maar aangezien ik 15 minuten van de Belgische grens woon en daar steeds m’n tank ga vullen bespaar ik op die manier ook wel 865 euro per jaar.
indomelange zegt
@VeniVidiVici: Dat geloof ik niet! Ik gebruik die constructie ook en het verschil tussen tanken in NL en tanken in BE schommelt maar tussen 15 a 20ct per liter. Dus als jij net zo snel E865 in een jaar weet te besparen met jou contructie als met de voorgestelde constructie in het artikel, dan vind ik dat een hele knappe!!
Sracerr zegt
Ik denk toch dat de beste oplossing zal zijn:
Met zijn allen naar Den-Haag 2de kamer platwalsen (of tijdens Prinsjesdag)alle incompetente lui naar huis sturen (iedereen) , sommeren alleen de plantjes water te geven en al het gestolen gemeenschappelijke geld terug vorderen met rente zodat we eindelijk eens rustig en vrij kunnen tanken en leven.
jack_abarth zegt
Of gewoon een tankwagen huren en een tank regelen:
Reizigers blijven verplicht voor eigen verbruik bestemde accijnsgoederen zoals alcohol en tabak zelf te vervoeren naar hun eigen land. Alleen in dat geval is in het eigen land geen accijns verschuldigd. Dit antwoordt het Europese Hof van Justitie op vragen van de Hoge Raad naar aanleiding van een rechtszaak.
In een geschil tussen het ministerie van Financiën en een Nederlandse belastingplichtige wilde de Hoge Raad uitsluitsel over de ruimte die de accijnsrichtlijn van de Europese Unie biedt. Nederland stelt, in overeenstemming met de accijnsrichtlijn, als voorwaarde dat de accijnsgoederen voor eigen verbruik van de reiziger zijn bestemd en dat die accijnsgoederen door de reiziger persoonlijk worden vervoerd.
De belastingplichtige meende dat een particulier niet alleen voor eigen verbruik, maar ook voor andere particulieren accijnsgoederen mag aankopen in een andere lidstaat en dat het vervoer ook aan derden kan worden uitbesteed. Het Hof stelt in het antwoord dat de particulier in eigen land accijns verschuldigd is als accijnsgoederen door particulieren ‘voor andere particulieren’ zijn aangeschaft. Bovendien, zo stelt het Hof, ‘de goederen in kwestie dienen persoonlijk vervoerd te worden door de particulier die ze heeft aangeschaft’.
bron: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2009/12/09/alleen-bij-persoonlijk-vervoeren-geen-accijns.html
desjonnies zegt
Het geld dat de staatskas nog moet binnenstromen, is al uitgegeven.
Ik zou zeggen ik heb laatst de tekst van George Carlin’s “You have no rights, you have owners ” hier gelinkt en zo is het doodgewoon.
Maak jezelf geen illusies, de middenklasse wordt gewoon genaaid.
Overal behalve in de zgn belastingparadijzen die door onze sociaal democraten als Duivelse Republieken worden af geschilderd.
Ik ben echter nog nooit een arme Andorrees of Luxemburger tegengekomen….
samasama zegt
@desjonnies: die zullen ook niet veel op vakantie gaan? Doen arme Nederlanders ook niet
indomelange zegt
@samasama: Wat is veel?? En arme Nederlanders gaan wel op vakantie, maar misschien minder snel naar het buitenland.
samasama zegt
Jongens, al zou het lukken, en dat doet het niet, zullen de belastingen toch elders worden geïnd. Linksom of rechtsom zal dat geld toch moeten binnenkomen. Tenzij je het echte probleem wil aanpakken, nml waar blijft het belastinggeld…
indomelange zegt
@samasama: Ja ben het met je eens; waar blijft al dat geld?! Ik zou daar wel eens een hele duidelijke nota van willen zien. Hoeveel jaren roepen ze al niet in Den Haag dat zaken doorschijnender moeten worden, omdat de burger daar recht op heeft?! Ondertussen weet ik nog altijd niet het volledige verhaal achter de belastinguitgave. En al wisten we het wel, dan hebben we er nog niets over te zeggen!
Vinny_93 zegt
Het is vrij egoïstisch om te pleiten voor een lagere belasting. Bij good governance komt belasting altijd ten goede aan het volk. Er is een reden dat belasting gejustificeerd kan worden.
En als mensen meer koopkracht krijgen door verlaging van uitgaven aan brandstof, zullen ze rechtsom wel belasting betalen over andere aankopen. Maar zoals gezegd, als de overheid haar werk doet heeft het volk daar profijt van. Daar betalen ze de WW en onze gezondheidszorg en onze infrastructuur en wat niet al van. En geef toe, Nederland is bijzonder leefbaar en dat is mede dankzij belastingen.
samasama zegt
@Vinny_93: +1
ya314 zegt
@Vinny_93: Wat u even vergeet is dat wanneer de belastingen lager zijn meer mensen gebruik kunnen maken van het zelfde geld voor het bij de overheid komt. Als het geld een keer meer door de economie stroomt voordat het bij de overheid komt krijg je dus veel meer banen.
.
stel 20% belasting.
Persoon A verdiend €100 waarvan hij €80 aan loon kan betalen aan persoon B die weer €64 loon kan betalen aan persoon C die weer 51 euro loon kan betalen aan persoon D.
Er 49 euro belasting betaald en er hebben 4 mensen gebruik gemaakt van het geld.
.
Stel 50% belasting:
Persoon A verdiend €100 waarvan hij € 50 aan loon kan betalen aan Persoon B.
Er is 50 euro belasting betaald en er hebben maar 2 mensen gebruik gemaakt van het geld.
indomelange zegt
@Vinny_93: Uit diezelfde belastingpot worden ook alle controlesystemen betaald, die uiteindelijk minder opleveren uit fraude onderzoeken, dan dat ze gekost hebben. Jer creeert er misschien wel nieuwe banen mee op deze manier, maar dat is dan ook het enige wat het oplevert.
Vinny_93 zegt
Even de reacties gelezen, mensen vinden het altijd zo bijzonder makkelijk om de overheid zwart te maken.
Nederland is ook zo’n kutland om te wonen…
tupperware zegt
@Vinny_93:
Als ik heel eerlijk ben wordt het er niet beter op.
Een voorbeeldje, ik moest mijn rijbewijs verlengen, vroeger ging je naar het gemeentehuis en stond je 15 minuten later met een nieuw papiertje weer buiten.
Nu de zelfde handeling in 2014.
Dame: Meneer heeft u een afspraak?
Ik: nee.
Dame: Dan kunt u thuis op internet een afspraak maken.
Ik maak een afspraak en kan 2 weken later bij de dienstdoende pennenlikker op audiëntie.
Dame: Wat kan ik voor u doen?
Ik: Ik wil mijn rijbewijs verlengen.
Dame, Oh sorry maar wij kunnen de RDW niet digitaal bereiken, u zult een nieuwe afspraak moeten maken.
Ik: inmiddels ligt geïrriteerd naar huis en maak een nieuwe afspraak, ja hoor, 2 weken later mag ik weer langskomen.
Dus ik weer een snipperdag kwijt, kom vandaag bij de dienstdoende pennenlikker en je raad het al, het systeem lag weer plat.
Ik: begin wat te morren over bureaucratie en de belofte dat die minder zou worden..
Gelukkig was deze dame iets doortastender en heeft de boel opgenomen om op een later tijdstip te verwerken.
Als het mee zit mag ik over 2 weken een derde snipperdag opnemen om het begeerde pasje in ontvangst te mogen nemen.
Ondertussen ben ik dan 3 snipperdagen á raison van 200 Euro en 38,40 Euro lichter.
Nee, Nederland is echt het paradijs..
2cool4school zegt
@tupperware: oei auw oei wat een zwaar leven
samasama zegt
@tupperware: Haha, in China zou je nu zonder vrije dagen zitten… Als je een beetje gemiddeld bent heb jij nu nog 4 en een halve week. En maandag a.s en al die andere verplichte ( de bureaucratie ) vrije dagen… . Lullig hoor, dit soort situaties maakt je ook een tikkie boos. Maar kom op, wij hebben het echt niet slecht.
tupperware zegt
@samasama:
Ik heb het zeker niet slecht, maar ik hoor Den Haag nu al 30 jaar raaskallen dat ze de bureaucratie gaan aanpakken.
De realiteit is dus dat die bureaucratie alleen maar erger geworden is en dat kost niet alleen het bedrijfsleven klauwen met geld maar de belastingbetaler (jij en ik dus) ook.
Ga je de overheid eens doorlichten dan zie je dat er in de laatste 20 jaar zoveel “management” lagen zijn bij gekomen, dat geen hond meer weet wie wat doet en uiteindelijk voelt niemand zich er verantwoordelijk voor.
M.a.w. wij hebben het niet slecht maar het zou significant beter kunnen.
PS, op die kleuter die 2 cool 4 school was ga ik niet eens in, die kan louter off topic en op de man reageren. Waar is die tijd dat je daar een ban voor kreeg?
Jochen zegt
Betalen we de belasting niet via de brandstof en tabak, wordt er op een andere dienst of productcategorie mee geheven. Sigaar uit eigen doos, broekzak vestzak, of welke uitdrukking past hierbij. Onze staat heeft een bepaald bedrag nodig om haar uitgaven te bekostigen, dus gaat dit een actie zijn met een effect voor (zeer) korte termijn.
gash zegt
Verhoog accijnzen maar op tabak & alcohol. Legaliseer tegelijkertijd (soft)drugs en vul als overheid daar je zakken mee.
mrrallycross zegt
Het is toch bij de wet verboden om belasting over de belasting te heffen!!! Ik zou bijna Duitser of Belg worden door dit soort praktijken
faster zegt
Nederland het kennisland zonder studiefinanciering, het handelsland zonder dat het eigen producten maakt, het belastingsparadijs met onneindige belastingen. Nederland en TOP land!
gregorius zegt
Leuk stukkie om te lezen; maar om eerlijk te zijn: Driekus is gewoon asociaal, een landverrader en een matennaaier. Waarom: zijn volksvertegenwoordigers hebben wat te zeggen gehad over hoeveel er naar de staat moet gaan per eenheid peut. Driekus woont in een sociaal land waar men graag veel ambtenaren heeft, scholen, gezondheidszorg, relatief goede straten etc etc. Zijn volksvertegenwoordiger heeft dat besloten met de vertegenwoordigers van de andere landgenoten. Als Driekus dus vervolgens dit wil gaan ontduiken, maakt dat hem asociaal en landverrader: de regels gelden voor iedereen. Driekus kan ook naar Polen of Belgie verhuizen; als hij het er niet meer eens is.
Overigens gok ik niet dat het veel kans heeft om op iemand anders te stemmen: de meest rechter partij in NL (VVD of Wilders, het is maar net hoe je t ziet) is al socialer dan de meeste socialistische partijen in Europa.
Dus als je in NL leeft, zit er weinig anders op dan te accepteren dat je 52% inkomsten belasting betaalt, 21% btw en een hoop extra op peut, alcohol en tabak. En als je doodgaat kunnen je kinders niet in je huis wonen, omdat ze de helft van de erfenis ook aan de staat moeten geven.
Dus Driekus: kom naar Zwitserland (bij voorkeur niet in mijn buurt). Hier is alles beter. Liertje euro koste van morgen 1.46 eur. Aan het eind van het jaar betaal ik ongeveer 20% belasting; mijn BTW is 8% (plus 3% import belasting voor als ie leuke ideetjes heeft) en als ik doodga, krijgen mn kinderen gewoon 100% (overigens mag ik t ook gewoon gratis aan mijn kinderen schenken voor dat ik de pijp uit ga). En dat taaltje hier, daar wen je wel aan. Zwitserland is top; ik mist alleen de osseworst en een bruincafe’tje zo af en toe.
laferrari zegt
@gregorius: Ja als je het zo zegt is driekus inderdaad asociaal.. net als alle andere Nederlanders
johanw zegt
@gregorius:
wie zegt dat driekus gekozen heeft?
democratie is leuk maar niet iedereen is het altijd eens met de meerderheid, maar goed zo werkt een democratie.
normaliter zouden volksvertegenwoordigers het volk vertegenwoordigen en hun wensen proberen te vertegenwoordigen…het vervelende is alleen dat zodra onze vertegenwoordigers zijn gekozen dan hebben ze een eigen agenda en dat loopt de spuigaten uit en daarom veel onvrede onder mensen. veel mensen weten niet meer wat te stemmen en zeggen ze gaan toch wel hun gangetje.
weet nog dat rutte zei met de vorige verkiezingen…1000 euro terug voor elke werknemer. hij wint de verkiezingen en van zijn belofte heeft hij nog geen minuut geprobeerd dit waar te maken…zou bijna zeggen eerder coruptie dan democratie.
Orichy zegt
@gregorius: Dus als wij dingen willen veranderen in ons eigen land, mogen wij niet op een doordachte wijze zelf gaan handelen. Volgens mij is het idee van Driekus, juist er één is, van multifunctioneel denken en zelfs zover, dat iedereen er wat aan heeft. Werkelijke veranderingen komen tegenwoordig niet meer van de volksvertegenwoordigers, dat weet jij ook, daarom ben jij naar Zwitserland vertrokken en Norge naar Noorwegen.
Dus als wij op deze wijze het land beter zouden kunnen maken, dan is de poging het meer dan waard. Niet geschoten is altijd misgeschoten, was toch de uitdrukking.
dutchneon zegt
@gregorius: Zijn volksvertegenwoordiger heeft dat besloten met de vertegenwoordigers van de andere landgenoten.
Ja bij gebrek aan beter, ik stem ook nog altijd en zoek dan een partij waar ik nog 2 of drie punten goed aan vind…. uiteindelijk was dat propaganda en komt er weer niks van.
Ik heb ook nog nooit van een partij gehoord voor de auto, tempering van de belasting, mindering van de ambtenarij en management en voor handen uit de mouwen en gewoon werken!
Dus hoezo democratie?
norge zegt
Ach, hier is het nog erger dan in NL. De Noorse staat haalt het spul zelf uit de zee en verkoopt het en dan gaat het belasting spelletje op dezelfde manier als in NL aan de gang…
amg65 zegt
Heerlijk stuk!
stanoow zegt
Wat een ongeloofelijke eindbaas die dit verzonnen heeft!
bwssoldya zegt
U vraagt wij photosoepen: http://imgur.com/6ZOWbyN (was even het beste wat ik zo snel kon soepen)
mashell zegt
De overheidsinkomsten zullen toch zeker gelijk moeten blijven. Dus die heb je er niet mee. Ik kan me zo indenken dat de milieuheffing voor brandstofhandelaren (die je collectief dan is) dan omhoog gaan. Of anders gewoon de HSB of desnoods BTW.
Ik denk trouwens wel dat als de Nederlandse economie je lief is het onttrekken van belastinggelden daaruit zo ongeveer het domste is wat je kunt doen.
Maar ik ben het mee eens dat de belastinginkomsten te eenzijdig bij het personenvervoer liggen, daarom stel ik accijns op “tweets” en veel te lange blog postings voor.
sydney zegt
Zeiken op de overheid, geen of minder belasting betalen over en voor zaken wat jou op dat moment aangaat.Ik proef hier zo een naar egocentrisch sausje dat ik bijna dacht op telegraaf.nl terecht was gekomen.Er zal betaald moet worden, links of rechts om.Al kan alles altijd beter,we hebben het hier gewoon prima voor elkaar.Moeimakers.
shicomm zegt
Puik idee maar hoe haalbaar is het ?
De afnemers vinden is het probleem niet want iedereen wil besparen op peut , maar het overgrote deel zal alleen instappen als het om een ruig voordeel gaat.
Met wat shoppen kun je zo’n 14 ct korting de liter scoren maar als we van heel NL uitgaan word dat als minder.
Laten we zeggen dat 11 ct goed haalbaar is voor iedereen.
Het goedkoopste punt in de EU is polen waar we ten opzichte van de prijs hier zo’n 57 cent korting kunnen scoren ( standaard prijs aan de pomp )
Geen idee hoe het scoren is qua korting in die branche maar laten we zeggen dat met een beetje snaaien 65 cent korting de liter kunnen halen.
Scheelt toch mooi ruim 50 cent de liter !
Maar dan komt de mindere kant van het verhaal…
Er van uitgaande dat er tankers vanuit het oostblok moeten gaan rijden ( en weer terug ) gaat er weer iets van dat voordeel af ( de truckers moeten toch ook worden betaald , ook al is de arbeid in polen goedkoop )
Je zult hier in NL toch een centraal punt moeten hebben om het spul op te kunnen slaan.
Gaat ook flink wat geld in zitten om zoiets te bouwen en te beheren.
Ook zul je tankstations moeten hebben om het spul te kunnen slijten.
Dat lijkt me heel lastig haalbaar om op te bouwen al is het niet onmogelijk…
Grote vraag is echter ; wat houden we van de aanvankelijke korting over ?
Als dat minder dan 20 ct de liter word gaat het lastig worden om een enorme groep mensen over te halen om af te nemen ( ze kunnen immers dichter bij huis ook al een stuk korting scoren… )
Interessante case !
sydney zegt
@shicomm: Het is juist in praktijk gebleken dat dit absoluut geen interessante case is.Consumenten willen auto’s/huizen/een uitbouw of camper kopen en ook nog eens politiebescherming.Af en toe nieuwe riolering in de straat om er zo weinig mogelijk voor willen te betalen.De overheid zal zoveel mogelijk stimuleren als deze er ook iets voor terugkrijgt.Dat heet marktwerking.Dus belasting betalen.
sabrerator zegt
Voor mezelf heb ik de oplossing al: een leasebak met tankpas. Sinds ik die heb interesseer ik me geen moer meer voor brandstofprijzen en dat geeft een hoop rust.
sydney zegt
@sabrerator: Ik rij al 14 jaar met een auto van de zaak.De teller staat nu op 130+ nieuwe auto’s De bijbehorende tankpas is normaal.
Je bent een kleuter die hier zijn kleine puntje wil maken.
sabrerator zegt
@sydney:
Ik wordt moe van al die kleuters die helemaal losgaan zodra het woord “regering”, “accijns” en “brandstof” in een bericht staan.
Al dat gezeur alsof we hier in een dictatuur leven waar je volledig wordt kaalgeplukt door de overheid. Over kleuters gesproken…
We leven in een van de meest vrije en rijke landen ter wereld en we hebben het blijkbaar zó goed dat we tijd over hebben om over dit soort dingen te zeuren. Als die Autobloggers kunnen, als ik de gemiddelde reacties lees, zich nog steeds gemiddeld heel fijne auto’s veroorloven. Ondanks de accijns en de zogenaamde roverheid.
Wellicht pas ik volgens velen dan niet op een site als dit, maar ik betaal graag mijn belasting. Of het nu inkomstenbelasting, accijns (ik rook en drink), BTW of wat dan ook is. Omdat ik er een geweldig land met goede infrastructuur voor terug krijg en waar niemand dood hoeft te gaan van de honger.
Luxeproblemen!
sydney zegt
@sabrerator: Wij zijn het bijna op alle punten dus eens.Ook ik neem eens die auto van de winkel mee.Tot op de dag van vandaag is dat niet als iets abnormaals.Het is een luxe waar ik keihard voor werk.Mijn werkgever zorgt er af en toe ook nog eens voor dat ik een weekje een heetgebakerde Italiaan voor de deur heb staan.Dat zijn de kersen op de taart die eigenlijk nergens op slaan, maar toch wel leuk zijn.
KeesB zegt
Zoiets?
coosbmw zegt
Sign me up!
lennart81 zegt
Leuk bedacht hoor, maar wel illegaal. Het is niet toegestaan om brandstof in je auto te gooien waar geen accijns over is betaald. Rijden op frituurvet is zelfs illegaal.
shicomm zegt
@lennart81: Er is geen exacte strekking die bakvet in de diesel verbied… als je rode diesel of kerosine in je tank hebt zitten zit je met een probleem als ze je checken…
Frituurvet , raapzaadolie ( erg populair in duitsland ) en dergelijke zijn in de letterlijke strekking geen accijnsplichtige brandstof ( omdat ze in de basis geen brandstof zijn … ) dus bij een check kunnen ze dwars gaan liggen wat ze willen maar illegaal is het zeer zeker niet.
Mcdonalds heeft in nederland z’n vrachtwagens al jaren op hun eigen bakvet rijden zonder enig probleem ( okee , ze mengen met met diesel bij om geen aanpassingen te hoeven doen maar je snapt het idee… )
benzinehoofd zegt
@vinny93: Hoezo “in landen zoals Engeland moet je alles zelf betalen”? In hrt Verenigd Koninkrijk hebben ze de National Health Service (NHS)…
GOD zegt
Het probleem is dat als wanneer de overheid geld te kort komt door middel van financiële wanprestaties dit gemakkelijk opgelost word door even een nieuw belasting of accijns regeltje te verzinnen of iets dergelijks.
Ook elk jaar weer die poppenkast-bezuinigingen en zo.
Zelf niet aan de regels houden en/of de regels simpelweg ombuigen na eigen hand.
Het is allemaal net zo corrupt als elke willekeurige “bananenrepubliek”
Ik vind het zelfs nog corrupter want het is allemaal schijnheilig-achter-de-ellebogen-corruptie schuilend achter één van de oudste en grootste sprookjes van de mensheid genaamd “Democratie”
Machtsmisbruik zit gewoon in het menselijke dna.
Overal waar 1 persoon of partij de baas is over de rest is bij voorbaat al gedoemd om uit te draaien op machtsmisbruik. De mate van machtsmisbruik kan uitlopen van niet of nauwelijks waarneembaar voor de onderliggende partij(en) tot zeer erge vormen, daarbij moet je denken aan bijvoorbeeld de Nederlandse overheid.
De oplossing is een keuze tussen de volgende oplossingen:.
1.) De machtsgeile partij word door de overige belangstellende bewust gemaakt van hun foutieve gedrag en zal daardoor plots het licht zien en hun praktijken dermate aanpassen zodat iedereen voortaan eerlijk en gelijk behandeld word.(oftewel deze optie valt af)
2.) De lijdende partij organiseert met elkaar een grootschalige protestdag door middel van close range orale verbale communicatie, TV, radio, Telecom en social media.
(oftewel deze optie valt af, want ondanks dat er ruim 10 miljoen mensen komen(nee ff serieus dit keer echt !!!) zullen er uiteindelijk zon 50 dagjes mensen overblijven waarvan een groot deel ontsnapt is uit een inrichting. (Dit jaar zon 28,32% volgens de laatste opiniepeiling van Maurice de Hond // Twitter @mauricedehond #Protest2014 “Ik verwacht een kleine daling van ontsnapte dit jaar” #Spoorloos&Spoorbijster #DitJaarBenIkErEchtBij #VorigeKeerMoestMijnHamsterOnderHetMes.
3.) De lijdende partij gaat over tot het negeren en uiteindelijk overnemen van alle faciliteiten en werkzaamheden van de machthebbende partij met zelfbescherming als onderliggende gedachte.
4.) — ruimte gereserveerd voor winnaar van de “wat is jou oplossing` prijsvraag —
bobby001 zegt
Gaarne wil ik dit onder de aandacht brengen met de nadruk op faillisementen : http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/verkeer-vervoer/publicaties/artikelen/archief/2013/2013-3762-wm.htm
Door stelselmatig en willekeurig de accijnzen op brandstof te heffen zal het er niet beter op worden, ook in deze sector.
Als ik mij niet vergis zit ook het “kwartje van KOK” in de huidige tarief verwerkt……….
E320cdi zegt
Ik ben erbij. Ik wil dan ook fooi geven aan de helden die dit mogelijk maken als het lukt! De kans van slagen acht ik niet zo hoog, maar dat iemand iets probeert tegen deze hel is zeker te prijzen. Hulde.
For the time being zou ik zeggen: haal een youngtimer, start een eenmanszaakje en klus wat bij (al doe je eens per kwartaal de was voor je buren en schrijf je daar een factuurtje voor…). Ondertussen kan je mooi ex. BTW tanken. €1,42 voor euro95 is alweer een stukje minder pijnlijk. Los van de BTW van alle onderdelen, reparaties en onderhoud aan je wagen(s).
FB_846465454 zegt
Leuk bedacht, en ik snap het helemaal. Maar beste mensen: Word het niet eens tijd dat we allemaal ELEKTRISCH GAAN RIJDEN? Scheelt in de euro’s ENORM want vergeleken met benzine enz ben je zo een 50% goedkoper uit dus dit probleem word dan ook opgelost als je per jaar wat vaker op vakantie wilt enz: En… Je red er de wereld tegelijkertijd ook nog mee met al dat broeikast effect gedoe. Dus Win/Win.. En Win: Want tegelijkertijd geef je die leuke middel vinger ook als je dan overswitch van die dure accijne roof naar het goedkope elektrisch p.s.mn complimenten op de manier hoe deze blog geschreven werd. Je trok me voledig in het verhaal en das mooi
oomen zegt
Top, ik ben voor, waar kan ik mij inschrijven voor de club.
Keep me posted….
redactiedvc zegt
Goed initiatief dat ik veel succes toewens. Kansloos lijkt het me niet, er bestaan al internetwinkels die je uit de goedkopere landen tabak of sigaretten willen toesturen.
Het artikel willen we graag overnemen en ook op onze eigen site publiceren,
met bronvermelding uiteraard.
http://www.vrijechroniqueurs.nl
sir_smokalot zegt
Wij hanteren Creative Commons, dus dat is geen probleem.
jan8 zegt
hou mij op de hoogte . . . doordenken . . .
mijk_billiejean zegt
Ja, en denk je dat shell zelf accijns wil heffen? Dat wordt gewoon opgelegd, waarom zouden de pomphouders die “deze benzine” krijgen, dat ontlopen dan? Daar wordt ook gewoon opgelegd dat er wéér accijns op geheven moet worden, ben je zowel accijns in het buitenland, als in Nederland kwijt.
Daar al over nagedacht?
PolarWolf zegt
Ietwat komkommertijd? Dit is een blog van driek.us van zomer vorig jaar, destijds ook uitgebreid besproken op geenstijl. De voortgang tot nu toe: nul..
Don’t get your hopes up.
PolarWolf zegt
@PolarWolf: Meh, artikel ook, zie ik net. Waarom klik ik hier dan op? Oh well.