James Key, technische baas bij Toro Rosso, doet in een interview een interessant boekje open over het reilen en zeilen binnen de kweekvijver van Red Bull.
In het uitgebreide interview geeft Key een leuke inkijk binnen het team van Toro Rosso. Voor wie geen trek heeft om the whole shebang te lezen hebben we de hoogtepuntjes er voor je tussenuit gepikt. Daar doen wij helemaal niet moeilijk over.
De vergelijking Max vs Carlos
Zoals te verwachten viel prijst Key onze landgenoot vanwege z’n agressieve en dappere rijstijl. Daarbij blaakt Verstappen van het zelfvertrouwen, wat ook is gebleken uit de prachtige inhaalacties van Max. Daarover later meer. Sainz daarentegen heeft zich binnen Toro Rosso geprofileerd als een zeer gedisciplineerde coureur die goed nadenkt over waar hij precies mee bezig is. Bovendien zou de Spanjaard zich meer focussen op de langere termijn en dus ook wat anders omgaan met bandenslijtage en inhaalmanoeuvres.
De inhaalacties van Max
Verstappen drukte een stevig stempel op afgelopen seizoen met de meest geniale inhaalacties. Volgens Key gaat het er echter allemaal wat minder impulsief aan toe dan je wellicht zou denken. De acties worden namelijk van tevoren besproken, wat weer te maken heeft (of beter gezegd: had) met het gebrek aan power. Key benadrukt echter wel dat de inhaalmanoeuvres niet vooraf worden gepland. Daarbij hebben we Max natuurlijk ook al eens bezig gezien op een virtueel Spa-Francorchamps. Wat hij daar liet zien was bijna een exacte kopie van de move die hij later buitenom in Blanchimont zou uithalen.
De kwaliteit van het Toro Rosso-chassis
Dat de Toro Rosso met name in bochten goed mee kon draaien met de rest, of misschien wel top van het veld, is geen nieuws. Toch is het interessant om van Key zelf te horen hoe de verhoudingen nou precies liggen. De technische man verklapt dat de bochtensnelheid van de STR10 bijvoorbeeld in Barcelona alleen een Mercedes voor zich moest dulden in de snelle bochten van het circuit. Da’s serieus rap en een duidelijk teken dat het chassis van de Italiaanse renstal echt heel goed was.
Toro Rosso in 2016
Omdat het team goed in de smiezen heeft waarom de STR10 zo’n verbetering was ten opzichte van de STR9, denkt Key dat de renstal in 2016 nog beter uit de verf zal komen. Over de nieuwe (of oude, wat je wilt) Ferrari-motor doet hij echter geen uitspraken. Over het hoe en waarom achter deze keuze kan eindeloos worden gespeculeerd, maar dat laten we graag aan jullie over.
In elk geval hebben we zin in komend seizoen! Over een kleine twee weekjes, op 22 februari, staat de eerste testsessie gepland op het circuit van Barcelona. De rondetijden die op die dag zullen worden gereden bieden absoluut geen garanties voor de rest van het seizoen, maar we hebben na een lange winter weer wat om op Formule 1-gebied naar uit te kijken!
Het gehele interview met Sky Sports lees je hier.
Dutchdriftking zegt
Ik heb er zin in. Max je kan het!
pieterpoes zegt
@dutchdriftking: Ik denk dat hij wel het Max-imale eruit gaat halen.
hight96 zegt
@pieterpoes: Oh you did not!
ericd zegt
@dutchdriftking: Nog een paar weken…. Vol verwachting klopt ons hart.
cliosport2000 zegt
Klinkt veel belovend! Maar eerst zien, dan geloven ;)
naamloos3 zegt
top, gas op die lollie
theyoungsaablover zegt
Nou das mooi toch
adhd1001 zegt
Welk team was torro Rosso ook alweer voor de overname door red bull?
Author zegt
@adhd1001: Minardi
clarkson zegt
@MauritsH: Als je het zo bekijkt hebben alle nederlandse coureurs van de afgelopen jaren bij het zelfde team gereden. Max, albers, doornbos en jos natuurlijk!
coffeecup zegt
Mooi stuk. Jammer dat de F1 nog maar amper te volgen is via de reguliere kanalen met het wegvallen van de BBC…
awesome zegt
@coffeecup: en dat deel je met ons omdat?
coffeecup zegt
@awesome: om even wat persoonlijke frustratie te kunnen uiten. Lucht op. En doorrr
ronnys zegt
@coffeecup: Volgens mij valt dat nog wel mee, de meesten hebben Ziggo sport, en RTL deutschland.
En 6 wedstrijden worden op de BBC uit gezonden.
arjontje zegt
@ronnys: de BBC zend niks uit.
coffeecup zegt
@ronnys: geen Ziggo maar KPN. En een pay-tv abonnement, met rare dingen als voetbal, voor enkel wat F1 races vertik ik.
Channel4 heeft de F1 van de BBC overgenomen…
snorrie zegt
@coffeecup: lekker blijven klagen joh. Wordt het zeker opgelost.
awesome zegt
@coffeecup: en NASCAR, Indycar, DTM etc.
Sterker nog: je krijgt gewoon een kanaal volledig gewijd aan autosport! Voor eigenlijk maar 50 cent per dag!
87sandyd zegt
@awesome: ik wou al zeggen. Als ik niets te doen hebt staat de race zender altijd aan. Komen ook erg leuke specials op zo nu en dan. Iedereen wil altijd alles maar gratis. Voor een dubbeltje op de eerste rij zitten bestaat niet.
viezefreddyw zegt
Dat de Toro Rosso een fantastisch chassis heeft en een goede wegligging heeft, bewees het onboard filmpje wel van Kimi Räikkönen toen in Austin toen Max in gevecht was met en Vettel en Kimi. Max reed weg van Kimi en maakte Vettel het erg moeilijk. Ik ben echt heel erg benieuwd naar de nieuwe auto, kan echt niet wachten op het nieuwe seizoen.
vtechlover zegt
Dat wisten we al, hoe zit het meuj de peekaa’s..
viezefreddyw zegt
@vtechlover: Je moet denken aan een PK-winst van tussen de 40 tot 80PK.
awesome zegt
@vtechlover: wel meer PK’s dan die Renault, hopen dat de driveability ook een beetje lekker is in de Torro Rosso.
Je kan wel een miljoen PK hebben, maar als die op het verkeerde moment vrij komen ben je alsnog gezien.
edftw zegt
Goed om te horen, kan Max wellicht een paar podiumplekken pakken, of is dat nog wat te hoog gegrepen?
awesome zegt
@edftw: de rest van het veld heeft ook niet stilgezeten.
Als het gebeurt, dan is het voor ze Europa in gaan, vanaf dan komen de upgrades…
niekie1999 zegt
Er staat een kleine fout in: de str9 stamt uit 2014 en str10 uit 2015, deze moeten str10 en str11 zijn.
woutel zegt
Volgens mij ziet het er goed uit voor Toro Rosso en Max in 2016: http://www.duimspijker.com/sport/de-kansen-van-max-verstappen-in-2016/
dillinger zegt
Alles samen denk ik (hoop ik vooral) dat het een zeer leuke race met verrassingen zal worden aangezien we veel nieuws gaan te zien krijgen, max met een ferrari motor en een uitstekend chassis, een compleet nieuw team, nieuwe rijders en vooral, komen de teams dichter bij mercedes want die zullen nog steeds volgens mij de top aanvoeren… Als belg heb ik geluk, telenet play sports toont alle races en kwalificaties live uit op meerdere kanalen. Laat maar komen dat nieuw F1 seizoen!
marieke zegt
Racen gaat er niet om hoe hard je een bocht ingaat, het gaat erom hoe hard je er uit komt. En inhalen….tja dat kan Max wel
thierryvth zegt
Ik denk nog steeds dat die Ferrari motor en het hals over de kop in Monaco gaan wonen een optel som is. Met 500K heb je in Monaco niks te zoeken
87sandyd zegt
Ben benieuwd na het nieuwe seizoen. Dat is natuurlijk een inkoppertje maar toch. Denk ook niet dat we teveeeel moeten verwachten van max. Het is denk ik niet zo dat hij constant op het podium zal gaan finishen. Het blijft natuurlijk een team met beperkte middelen. Als Max weer lekker gaat strijden rond plek 7 ben ik tevreden, vooral als er weer wat leuke inhaalacties bijzitten. Af en toe een uitschieten naar boven en naar onder zal er ook tussen zitten. Het gaat er bij Max vooral om dat hij de steigende leercurve kan continueren. Als dat gebeurd ben ik een tevreden mens
thierryvth zegt
@87sandyd: ik denk ook niet dat men meer verwacht, zal gelijk zijn aan vorig jaar, 2017 word interessant zeker als hij zich ook dit jaar kan profileren als vorig jaar