Het vooruitzicht voor de verkoop van elektrische auto’s ziet ING somber in.
Hoe gaan de toekomstige belastingen voor elektrische auto’s vormgegeven worden? Joost mag het weten. Terwijl er nog een regering geformeerd moet worden is het einde van 2025 niet heel ver weg meer.
Het voelt misschien ver weg. Maar in de politieke wereld van plannen maken, debatten voeren, wetten maken én uitvoeren is een periode van twee jaar peanuts. Het helpt dan ook om een regering te hebben. De economen van ING zien de verkoop van elektrische auto’s dan ook somber in.
1. Onduidelijke overheid
Het heeft alles te maken met onduidelijkheid vanuit de overheid. Zo is niet bekend wat er met de motorrijtuigenbelasting voor EV’s gaat gebeuren na 2025. Mocht het systeem hetzelfde blijven zoals nu het geval is, dan gaan EV-rijders met hun zware elektrische auto’s een behoorlijke klap aan MRB betalen.
2. Geen betaalbaar aanbod voor de massa
Of dit scenario werkelijkheid gaat worden valt te bezien. Feit is dat deze vrees de verkoop van elektrische auto’s mogelijk remt, aldus de economen bij ING. Dit is niet de enige oorzaak. Een andere reden dat EV’s niet als zoete broodjes verkopen is dat er nog onvoldoende betaalbare modellen voor de middenklasse zijn, schetst de bank. De subsidie helpen nauwelijks. Een groot deel van de pot bleef zelfs gevuld in 2023.
3. Thuis laden
Een derde factor is het opladen van een elektrische auto. Wie geen oprit heeft is aangewezen op publiek laden. Het is geen romantisch beeld dat buurtbewoners met EV’s moeten dobbelen wie die paar laadpalen in de wijk kan bezetten. En om 20:00 de deur uitgaan omdat Keesje net zijn EV heeft verplaatst zodat jij kunt laden is rompslomp. Alleen laden bij de snelladers is ook geen fijne oplossing.
Kortom, er zijn genoeg zaken te bedenken waarom de verkoop van elektrische auto’s nog niet zo hard gaat als de overheid allicht gehoopt had. Er zijn wel veel EV’s in ons land, maar dat zijn vooral de leaseauto’s. Al dan niet gestimuleerd vanuit de werkgever om elektrisch te rijden. Het elektrische wagenpark in Nederland is inmiddels goed voor zo’n 32 procent. Het Europese gemiddelde staat op 15 procent.
De economen van ING verwachten een autoverkoop in 2024 van ongeveer 370.000 auto’s. Daarmee is de markt nog steeds niet op het niveau van voor corona. In 2019 werden er nog 446.000 nieuwe auto’s verkocht.
cdlop01 zegt
Begrijp de zorgen niet zo, we zijn toch allemaal zeer begaan met het milieu en klimaat?????? De EV hoeft helemaal niet gestimuleerd te worden toch met fiscale voordelen en andere voordelen! Je kiest toch bewust of toch alleen om de fiscale voordelen, lage bijtelling, en daardoor de mogelijkheid net een grotere en snellere auto te kunnen rijden dan de buurman/vrouw/genderneutraal, LOL!
MarcoM zegt
@cdlop01: haha, milieu. 1 ding is zeker, het wagenpark wordt steeds ouder en de vloot Tesla’s die uit de lease komen gaan allemaal naar… jawel, het buitenland net als destijds met de Ampera’s en Outlanders.
maotje zegt
@marcomanta. Maar dat is dan wel weer raar want volgens de anti ev club is op nederland en noorwegen de rest van de wereld nog niet ev ready. 🤔
mashell zegt
Particulieren kunnen die gebruikte Tesla Model 3 ook gewoon kopen. Maar ze doen dat niet vanwege geld of bang dat de caravan niet meer mee kan op vakantie of bang voor laadstress op vakantie.
Dat het wagenpark steeds ouder wordt wijt ik eerder aan steeds meer auto’s en meer tweede en derde wagens dan aan het te duur zijn van EV’s. Vrijwel alle nieuwe gezinsauto’s zijn lease en dat is al tientallen jaren zo.
Edge zegt
Als je econoom moet zijn om tot deze conclusies te komen, zitten er hier op Autoblog vrijwel alleen maar economen. Al deze problemen worden vrijwel dagelijks aangekaart, is het niet door de schrijvers in de EV-artikelen, dan is het wel door ons lezers in de commentsectie.
Dutchdriftking zegt
Zoals ik al een poosje roep, IPV 1 auto met een grote accu, 4 plug-in hybrides met een kleinere accu. Zo maak je veel beter gebruik van schaarse grondstoffen, zeul je niet onnodig met een zware accu, en kunnen we er ook nog fatsoenlijk mee op vakantie. En in de praktijk kunnen deze auto’s ook 90% van de kilometers elektrisch afleggen dus de milieu winst is minstens net zo groot.
banderas zegt
Wat een onzin. Met een fatsoenlijke EV kan je meer dan uitstekend op vakanties. En jij sleurt dus nog steeds dan een brandstofmotor mee, die je te weinig gebruikt. Maar ondertussen wel dik onderhoud aan betaald etc. En plug-ins moeten vaak elke dag laden, dus houden weer die laadpalen bezet. Terwijl met een EV moet je misschien om de 3 a 5 dagen een keer laden.
Probleem is de overheid: EV’s interessant maken en in 1 klap niet meer. Stroom duurder, MRB komt eraan en dan ook nog eens andere zaken zwaarder belasten die juist zouden moeten helpen met de transitie naar EV.
jpjdemaat zegt
“Met een fatsoenlijke EV kan je meer dan uitstekend op vakanties.”
Wat bedoelt u met een “fatsoenlijke EV”? Een e-Up of e208?
dawwg zegt
Ja, die “fatsoenlijke EV” die bij mijn wensen / eisen past, begint bij ~80K, en dan heb ik nog aanvullende kosten voor een lader op m’n oprit. Dan koop ik liever een 2e hands C63s voor de helft en geef de rest aan brandstof uit !
JelmerS zegt
Dat is voor iedereen natuurlijk anders, maar een gewone VW UP met brandstof motor lijkt me al geen ideale vakantie auto qua ruimte en comfort. Voor mij begint een fatsoenlijke auto bij iets uit het C segment, en ja dan begint er wel een fatsoenlijke EV keuze in beeld te komen.
banderas zegt
Rond de 400km is een fatsoenlijke EV. Ik reed een jaar de ZS EV van 44k en heb zonder probleem lekker vakantie gevierd in Oostenrijk. En van EV rijders hoor je bijna altijd hoe relaxed hun vakantie eigenlijk was.
cdlop01 zegt
Prima dat al die maatregelen er af gaan, we moeten kiezen voor een EV omdat we kiezen voor een schoon milieu toch???
Bovendien worden door overheidsubsidies de prijzen van EV’s kunstmatig hoog gehouden, de subsidie verdwijnt rechtstreeks in de zak van de autofabrikanten. Een EV is veel goedkoper te produceren dan een ICE ….. zie maar bij Tesla waar ze afhankelijk van de markt een zeer agressieve prijspolitiek op na kunnen houden met soms meer dan tienduizend Euro of meer aan prijsverlaging… .
En als het toch te duur wordt ga je toch in een Kona electric rijden of Corsa E ipv een Etron? We doen het voor het milieu allemaal niet voor de oprit.
Dutchdriftking zegt
@banderas: Je moet naar het totaalplaatje kijken. Die accu die een EV nodig heeft om 400km praktijk range te halen weegt heel wat meer dan een brandstofmotor, en die wordt zelden compleet gebruikt. Die brandstofmotor gebruik je af en toe, maar wel zeer doeltreffend met een plug-in. Met de juiste accijns sturingen gaat men ook echt wel braaf stekkeren.
Momenteel kan elektrisch op vakantie prima, maar dat komt omdat van alle Europese auto’s op de weg nog geen 5% elektrisch is. Wanneer dit 10% of hoger wordt krijg je serieuze laadfiles. En het netwerk hier op aanpassen gaat veel langzamer dan dat er nieuw elektrische voertuigen verkocht worden.
Als je die EV oplaad trek je in de avond maximaal aan het stroomnet, als we dat allemaal doen komen we nooit uit. Die plug-in kan tegen veel lager vermogen laden, de accu is immers veel minder groot. In veel parkeervakken een laadtegel voor draadloos laden en je bent er.
Een andere nog mooiere optie is opladen op het werk. Als je op het werk gratis kunt laden IPV reiskostenvergoeding dan gaat dit ook een enorme stimulans zijn. De personen die dit niet kunnen kunnen dan gebruik maken van de laadplekken in de woonwijk. Deze ga je tenslotte niet gebruiken als je op het werk kunt laden.
Met de huidige accutechniek op grote schaal overstappen naar volledig elektrisch is gewoon doodzonde van de grondstoffen en zorgt voor een enorme roofbouw van onze planeet. Dat moeten we niet willen, en is ook absoluut niet nodig. Dit roept Toyota al jaren, maar er wordt niet naar geluisterd.
mashell zegt
Maar Toyota loopt al jaren achter de feiten aan. Hun brandstofmotoren zijn relatief onzuinig, hun hybrides niet plug in en hun EV’s veel slechter dan de concurrentie en dan propageren ze ook nog waterstof terwijl volkomen duidelijk is dat waterstof geen echte oplossing voor personenvervoer gaat zijn. Niet zo gek dus dat niemand naar Toyota luistert.
Het hoogspanningsnet kan heel veel meer EV’s laden prima aan omdat je een EV vooral nachts laadt wanneer de fabrieken stil staan, de kantoren verlaten zijn en de televisies uit staan. De lokale distributie netten nog niet, omdat de Lianders, Enexissen de afgelopen jaren hebben zitten slapen, maar die zijn inmiddels ook wakker en er zijn plannen met een tijdlijn om die problemen op te lossen. Omdat er met stroomlevering geld verdiend kan worden worden die plannen ook gewoon uitgevoerd. Met een jaar of vijf zijn die problemen wel opgelost.
Ja een EV weegt meer, maar wat maakt dat uit? Het gaat om het rendement, die hoeveelheid energie die nodig is per kilometer. En daar scoort een EV ondanks het gewicht veel beter dan een auto met verbrandingsmotor of een PHEV. Bij een plug-in heb je kleine tank en een kleine batterij, die moet je dus vaak tanken en vaak laden. Kun je met een PHEV de meeste kilometers elektrisch rijden dan heb je klaar voor volledig elektrisch rijden, die je dan juist minder vaak hoeft te laden en dus meer gebruiksgemak geeft.
Edge zegt
“Met een fatsoenlijke EV kan je meer dan uitstekend op vakanties”
Dat hangt helemaal af van jouw definitie van een fatsoenlijke EV en jouw definitie van een vakantie. Als jouw ideale vakantie een weekje Center Parcs de Huttenheugte is, dan kun je zelfs bij een Renault Zoë spreken van een fatsoenlijke EV. Is jouw ideale vakantie een wintersportvakantie in de Alpen, een roadtrip door Europa of een camping in Zuid-Frankrijk, dan moet je toch naar EV’s gaan kijken met flink wat meer range en dus ook een flink hogere prijs voordat je kunt spreken van een fatsoenlijke EV.
Bovendien, hier in Nederland wordt geschreven dat het elektriciteitsnet vol is. Dat is ook zo, maar desondanks hebben we hier best een aardige laadinfrastructuur. Maar als je dan kijkt naar andere landen in Europa, dan kom je er soms aardig bekaaid vanaf. Dan is zo’n PHEV met brandstofmotor die je tot de volgende pomp of schaarse laadpaal helpt helemaal zo gek nog niet.
simonbv zegt
Wat bedoel je met ” in 1 klap” Ze moesten eerder dan 2020 communiceren dat EV wegenbelasting gaat betalen? Want het is algemeen al jaren bekend. Stroom duurder? Dacht dat de belasting op stroom 1 januari naar beneden is gegaan.
Dat de laadpaal aanbieders bizar hoge prijzen per kWh vragen kan de overheid niet zoveel aan doen. Denk dat ze ook al voldoende hebben gedaan. Geen BPM, Geen wegenbelasing, Aankoopsubsidie, Vamill en andere subsidies. Nu 1 derde van de nieuwe auto’s elektrisch zijn kan je niet alles blijven sponseren. Het moet namelijk door een andere groep betaald worden
faalhaas zegt
Ik roep al een poosje dat we naar het KEI car concept moeten kijken… met het minimale het maximale doen. Zo’n plug in hybride tank van 1800kg is ook niet de oplossing.
Een moderne interpretatie van de 1e Toyota Prius. (Ja dat lelijke ding)
Hyperefficient, praktisch en onder de 750kg maar toch comfortabel. Ongeacht de aandrijving.
detroitv8 zegt
Yes! Ik wil graag uit milieuoverwegingen een PHEV rijden, ook al is het iets duurder dan een normale benzine. En getest; in de praktijk kan ik mijn ritten gewoon 100% elektrisch rijden. Raar dat de auto
Johanneke zegt
Niet zo piepen joh ING. Ik ga er gewoon aan dit jaar. Geen oprit, maar laat laadkabeltegels plaatsen. Of doe het zelf. Niks publieke laadpaal. En bruikbare EV’s zijn er 2ehand al vanaf zo’n 12k met subsidie. Vind ik reuze meevallen.
Johanneke zegt
Oja: en nooit dat MRB gelijk gaat komen met benzine. De allermakkelijkste manier om stemmen te winnen en vertrouwen van het volk is daar iets van maken. We hebben al like 10 MRB klasses, diesel, benzine, lpg, cng, EV vrachtwagens. Waarom zou je er 1 schrappen. Daar maken ze wel wat moois van. Een model 3 wordt gewoon 180 euro per kwartaal ofzo, wat ik nu ook voor mijn benzine D segment betaal. Of goedkoper.
BeQuietAndDrive zegt
Dit is het hele punt dus. De onzekerheid. We ‘denken’ dat de MRB niet zo hoog zal uitvallen, maar het punt is: zonder duidelijk middellange termijn-beleid vanuit de overheid houdt de consument de hand op de knip. En dat snap ik wel.
Wij hebben zonnepanelen en een oprit. Bovengemiddeld ideaal dus. En ik ben best bereid een 35K op een EV stuk te slaan voor daily en er 10 jaar (150k km) mee te doen bijvoorbeeld. Maar het terugverdienen van thuis opladen begint al met 1200 euro MRB en x00 euro (ben het bedrag even kwijt, ergens rond de 500 dacht ik) verzekering per jaar EXTRA ten opzichte van onze huidige auto (Golf benzine). Als je alleen publiek kunt laden, ben je nog duurder uit.
Zet dit in Excel en je bent snel weer genezen. Als de overheid gewoon zegt ‘de komende X jaar is de MRB de helft’ dan is er in elk geval onzekerheid weg. De ‘het zal wel meevallen’-denkwijze doe ik niet aan mee, zeker niet met de PVV.
Voor vakantie ruil ik de EV wel even 2 weekjes met een van de brandstofauto’s van mijn ouders, als het me al zou tegenstaan om te laden tussendoor.
lekkerlinksrijden zegt
Doe aan de hand van benzine auto’s de MRB berekenen voor EV, en dat bedrag op basis van gewicht deel je door 2 en maak daar een EV tarief van. Dus je EV weegt 1800 kg door 2 is 900 kg dus dat is dan ongeveer 30 euro per maand, prima toch?
Jurgen zegt
Gezien de belasting van de weg door het extra gewicht lijkt het me niet fair, het eerlijkst is gewoon een belasting per gereden km, onafhankelijk van de brandstof/ elektriciteit, dan betalen we naar gebruik. De opslag hebben ze jaren geleden albin de brandstofprijs verwerkt, dus nu ook gewoon het kwartje van kok in de kWh prijs en mrb afschaffen…
BeQuietAndDrive zegt
Punt is dat we dit allemaal voor het gemak aannemen dat er een gunstig tarief komt. Maar dat is nog helemaal niet zeker, precies waar het om gaat. Zorg als overheid voor duidelijk beleid en mensen kiezen sneller voor een EV. Nu is het gewoon vaag en is het in principe gewoon straks de volle mep MRB betalen, vooralsnog.
mashell zegt
Ben bang dat als VVD, D66, CDA en CU al niet een separaat EV tarief willen invoeren dat de PVV dat al helemaal niet wil. Je hoort Wilders al kraaien “subsidie van de rijken”. Natuurlijk is er nog altijd een grote kans dat de PVV helemaal niet gaat regeren (als 90% van het programma onhaalbaar is en geschrapt moet worden is willen regeren dan wel verstandig?) omdat er geen regering met hen te vormen is maar wat er dan komt?
pechweg zegt
Ik ben benieuwd welke ‘bruikbare’ tweedehands EV’s je voor +/- 12k met subsidie kan kopen..? En hoeveel kilometer deze dan al heeft gelopen.
Ik denk dat het flink tegenvalt. Wellicht een 2016 IONIQ met 160.000 km en max. 200 bereik.. woehoe!
Johanneke zegt
Nissan leaf 40kwh bijvoorbeeld. Ik gooi de 2e auto (a segment gebakje) zo de deur uit voor zo’n wagen. Zijn een jaar of 5 oud met rond de 80k gelopen.
Edge zegt
Als tweede auto is dat ook hartstikke interessant. Die rijdt meestal niet zoveel kilometers en wordt vooral in de binnenstad gebruikt (veel start/stopverkeer, dus goed voor het terugwinnen van remenergie). Dan is zo’n 40kWh Nissan Leaf echt een serieuze upgrade. Ruimer, volwassener, meer luxe. Als je dan een leuk bedrag voor dat a-segment gebakje terug krijgt en aanspraak kunt maken op de subsidiepot snap ik wel dat je de dat overweegt.
Robert zegt
Dat voorzien in publieke laadpalen begint ook steeds meer een klucht te worden. Ik ken mensen die moeten ‘knokken’ om een laadplek, als ze ’s avonds thuis komen uit het werk. Andersom had ik met Oud en Nieuw vrienden over de vloer die vertelden niet meer in de eigen straat kunnen parkeren, omdat een gehele parkeerstrook is omgeturnd naar laadplekken, die gemiddeld genomen voor nog niet de helft worden benut.
Dan is er nog een ander heikel punt: de totaal ondoorzichtige tarievenstructuur. Waar pomphouders bij wet gedwongen zijn de tarieven van E10 en diesel op een groot bord langs de weg te publiceren, is er bij welke laadpaal of welk laadstation dan ook ergens een actuele kWh prijs te vinden. Met het risico dat je bij de ene laadpaal dubbel zo duur uit kan zijn als bij de ander. En dan ‘vergeet’ ik verder het gedoe met stekkercompatibiliteit en de verschillende pasjessystemen nog.
Het schrikt mij als particulier tot nu toe genoeg af om eens serieus een EV te overwegen…
PunicaOase zegt
Ik heb een appje en pasje van de ANWB en kan precies zien waar laadpalen staan, wat de prijs is en of er nog plek is. Jouw bezwaren herken ik echt niet.. De stekker past ook overal op..
Edge zegt
Kun je met dat ANWB-pasje ook overal laden, of moet je voor een laadplek bij Fastned (ik noem maar wat, ik ben daar niet echt in thuis) weer een andere pas of app gebruiken?
PunicaOase zegt
Ja, pasje doet het ook bij Fastned, maar die zijn wel vaak minstens 2x zo duur als een ‘normale’ plek in de wijk.. is dan wel weer snelladen..
mashell zegt
Pasjes doen het overal en er is nog maar één stekker over (type 2) maar die tarieven is wel een dingetje. Bij drie laadpalen op rij kan er zomaar één bij zijn die dubbel zo duur is en dat zie je er niet aan af. Dan moet je weer met apps gaan rommelen en kijken welk tarief voor jouw pas geldt. Dan moet gewoon anders en dat kan ook wel, tarief op de laadpaal zetten net als op een benzinepomp, maar daarvoor hebben we een daadkrachtige regering nodig en die hebben we sinds de pandemie niet meer gehad.
Joris24 zegt
Ik herken me daar wel in. Wij wonen in een gasloze woning met een hoop zonnepanelen. In de winter trekken we 40 kwh per dag weg en wekken we amper wat op. Als het salderen verdwijnt (wat ik ook kan begrijpen – Als wij terugleveren zit niemand erop te wachten en wij leveren niks als er vraag is) dan lopen we toch al leeg op de stroomrekening. In de zomer wekken we tot 100 kWh op een dag op en verbruiken we amper wat.
Als ik dan overdag op m’n werk (of op pad naar vrienden/familie) ben met een e-auto en die ’s avonds, als het donker is, moet opladen, wordt mijn verbruik alleen maar hoger. Daarnaast kostte onze daily (A3 2.0FSI uit 2005) over de afgelopen 2 jaar gemiddeld 200 euro per maand voor afschrijving, onderhoud, vezekering en MRB. Heb je een auto met gescheiden climate control, cruse control, groot scherm met android auto, 6 versnellingen en een verbruik van 1:13. Zo rijden we al jarenlang wat A3’tjes op, kopen voor 5k en een paar jaar later verkopen voor 2,5k. En we wonen tegen de duitse en belgische grens aan, dus tanken kan altijd goedkoop over de grens even.
Voor de hobby heb ik twee oldtimer i5 quattro’s en dat geeft toch veel fun om mee te rijden, dat plezier is niet te vervangen door elektrisch.
Ik zie geen enkele reden om een EV aan te schaffen.
Edge zegt
Daarom is het misschien ook wel tijd dat er geïnvesteerd gaat worden in fatsoenlijke accutechniek voor thuis. Een kleine batterij voor thuis als noodvoorziening en dan grotere batterijen op straat, wijk of gemeenteniveau. Dan heb je er ook aan als half Nederland overdag opwerkt maar niks verbruikt en ’s avonds na werktijd niks opwekt maar wel behoefte aan stroom heeft.
Rokende Wielen zegt
Dit lijkt mij oud nieuws, dit soort conclusies zijn al vaker voorbijgekomen het afgelopen jaar in diverse media…
potver7 zegt
Zo, ING heeft zichzelf even een paar argumenten gegeven om voor de financiering van de automobielbranche een hogere rente te kunnen vragen?
F Lamez zegt
Wanneer je een normale snelheid rijdt (meer dan 100km/u) krimpt de actieradius drastisch. Snap ik trouwens niet goed, die 100km/u op Hollandse wegen.
ghost zegt
Ik zie niet zoveel beren op de weg als dit artikel meld. Enige waar ik soms tegenaan loop is dat buren ‘vergeten’ te plaatsen als de auto vol is, dus moet je even aanbellen.