Steek een jointje op en steek twee vingers in de lucht. Volgens de ING zitten we qua autoverkoop terug in de jaren zestig.
Net als zoveel industrieën heeft ook de autobranche te maken met klappers door de coronacrisis. ING Economisch Bureau heeft in een rapport naar buiten gebracht hoe de situatie er op dit moment uitziet. De bank concludeert dat de autoverkoop naar het niveau van de jaren zestig gaat dalen. Men verwacht dat het aantal registraties van nieuwe auto’s dit jaar daalt met bijna 25 procent naar 340.000.
In juli was er nog sprake van een kleine opleving in het aantal nieuw verkopen. Dit had natuurlijk te maken met de nieuwe BPM-tarieven aan de hand van de WLTP-tabellen. Die opleving werd in augustus alweer teniet gedaan. Niet alleen consumenten kopen sowieso minder nieuwe auto’s. Ook verlenging van leasecontracten blijft vaker uit in vergelijking met de periode voor de crisis.
Occasion autoverkoop gaat wel goed
Consumenten kopen juist een tweedehands auto. En de occasionmarkt zit in de lift. Dit heeft er mede mee te maken dat men nu een eigen auto prefereert boven het openbaar verover. Ook de tak van onderhoud doet nog prima zaken in deze tijden van crisis. Het wagenpark groeide vorig jaar met 2% naar 8,7 miljoen auto’s. Hoewel we minder rijden met z’n allen is er nog steeds voldoende onderhoudsbehoefte, aldus ING.
Herstel in 2021?
Voor een herstel van de autoverkoop kijkt ING naar 2021. De bank schat dat beter betaalbare elektrische auto’s met voldoende actieradius voor een kleine opleving van de markt gaan zorgen. Denk aan de komst van de Volkswagen ID.3 bijvoorbeeld. Toch is de hoop getemperd. Meer dan 60% van de nieuwe autoverkopen is afhankelijk van de zakelijke markt. Met meer thuiswerkend kantoorpersoneel zal er ook minder vraag zijn naar een auto van de zaak. Het is daardoor moeilijk te voorspellen wat 2021 gaat doen.
jibbe zegt
Zou het misschien iets te maken hebben met de belachelijke belastingen op nieuwe auto’s?
Boomer zegt
Zou het misschien iets te maken hebben met de belachelijke nieuwe auto’s?
henkp1 zegt
Nee, auto’s zijn in Nederland al decennialang zwaar belast. Daar is opeens geen verandering in gekomen. Hoewel, juist wel andersom: er worden hoge subsidies en voordelen gegeven, hetgeen een boost heeft gegeven aan betaalbare elektrische auto’s met een acceptabele actieradius, zoals de Kia Niro en de Renault Zoe (de wereld zit heus niet te wachten op VW, maar gaat gewoon door).
ghost zegt
@henkp1: je roept wel heel hard nee maar sinds 2008 is het wel elk jaar heel erg toegenomen toen men de – in de volksmond genoemde – slurptaks introduceerde. Het wagenpark is er stukken saaier op geworden, auto’s zijn oprecht duurder dan ooit geworden en dat terwijl fabrikanten juist worden gedwongen om steeds schonere auto’s te maken. In mijn optiek is die slurptaks, eter bekend als BPM, de grootste killer voor de autoverkopen sinds 2008, niet meer, niet minder. Iedereen die beweert dat het anders is heeft imo of politieke belangen, verdient eraan of een auto die niks uitstoot en dus niet in den lijve ervaart wat het kost als dat wel zo is.
henkp1 zegt
Tuurlijk is de bpm hoger geworden, helaas. Maar je ziet in bijna de hele wereld dat de autoverkopen drastisch zijn teruggelopen. En dat ligt m.i. niet aan ‘onze’ bpm.
Voor degenen die een auto willen kopen, zijn er dan twee mogelijkheden: of een kleinere auto (die verschuiving is te zien), wat tegenwoordig op zich zeker geen straf hoeft te zijn, of een gebruikte auto en die verschuiving is ook wel te zien. Maar ik denk toch dat het grootste deel van de teruggang te wijten is aan de (corona-)crisis. Ene kant ontslagen en onzekerheid, waardoor men geen geld kan/wil uitgeven, aan de andere kant het sluiten van de fabrieken. Als het zo is dat de verkopen de afgelopen maanden door zijn gegaan, moet we straks een hausse in het aantal registraties zien.
lekbak zegt
@jibbe: ik denk dat het meer te maken heeft met de extreme belastingdruk in het algemeen. Die is er namelijk de afgelopen 15 jaar ook niet minder op geworden. In tegenstelling tot de koopkracht, die is wel veel minder geworden in de praktijk.
henkp1 zegt
Slecht nieuws voor de autobranche, maar voor de rest van de wereld eigenlijk niet. Iedereen in Nederland die een auto wil hebben (en kan betalen), die heeft er één. Nou, dan maar eens een keer geen nieuwe, so what? Zodoende hou je geld over voor andere leuke dingen, ook prima. Ik ben ook een autoliefhebber, maar als je objectief kijkt naar het hele autoverkoopcircus is dat toch een beetje bizar. Oudere nog goede auto’s worden afgedankt om een hele vervuilende en belastende industrie in stand te houden. En ja, nieuwe auto’s zijn soms schoner en veiliger, maar dat weegt vaak niet op tegen het tien jaar eerder slopen van een bestaande auto. Nou moet ik wel toegeven dat ik dit jaar een nieuwe auto heb gekocht, dat dan weer wel.
Boomer zegt
Gros van de auto’s die afgedankt zijn in Nederland worden helemaal niet gesloopt maar gewoon naar het buitenland geëxporteerd, dus het is wel degelijk slecht. Oude auto’s worden niet vervangen door minder oude auto’s en minder oude auto’s worden niet vervangen door nieuwe. Dus globaal gezien verliest iedereen.
henkp1 zegt
Eh, ik kan jou niet helemaal volgen in deze.
steiger zegt
@airc: correct
grasvreter zegt
Nieuwe auto’s zijn ook gewoon schreeuwend duur in Nederland. Neem de 2010 Ford Ka van mijn vriendin. Rijdt zo’n 1000km per maand. We zitten onder de 250 euro per maand aan kosten voor de auto. Dat is alles, afschrijving (1000 euro per jaar, ding gekocht voor 7k een hele poos geleden), benzine, verzekering, wegenbelasting, onderhoud. En straks valt de afschrijving weg, wordt het nog eens 80 in de maand goedkoper. Een private lease a segment voor 12k in het jaar kost minimaal 210 euro de maand, en dan heb je geen benzine. En wij rijden over 1 jaar voor +-170 in de maand (afschrijving valt weg). Ga je dit rekensommetje naar onze d segment familieauto maken wordt het verschil echt mega groot, die rijdt zo’n 1000km per maand voor ongeveer 400 euro all in. 2ehands is altijd veel goedkoper. In mijn vriendenkring zijn de enigen met nieuwe auto’s de mensen die (elektrisch) leasen. Waarom nieuw 30k uitgeven als je 6 jaar oud voor letterlijk de helft kan kopen.
henkp1 zegt
Niks nieuws, is altijd al zo geweest. Sterker nog, de afschrijving van doorsnee auto’s is tegenwoordig relatief laag.
jumpman23 zegt
Ik heb begrepen dat het allemaal wel meevalt. Er wordt alleen naar registraties gekeken, niet naar daadwerkelijke verkopen. Veel autofabrieken waren in maart en april dicht. Als er geen nieuwe auto’s gebouwd worden, kunnen deze ook niet geregistreerd worden. Dus is er niet gewoon sprake van een achterstand in registraties van nieuwe auto’s? Dit verklaart wellicht ook de stijging in de verkoop van gebruikte auto’s; mensen die een andere auto willen, maar niet zo lang willen wachten kopen een gebruikte?
simonbv zegt
De meeste auto’s die in april en mei zijn verkocht zijn ondertussen ook al afgeleverd. Vandaar een kleine stijging in verkopen in juli om in augustus alweer te dalen. Dit jaar is wel duidelijk de trend, jong gebruikt i.p.v. nieuw. Misschien nog een kleine opleving in elektrische auto’s door de subsidies en de prijsverlagingen door de verschillende merken
deSjonnies zegt
Als we toch in 1968 zitten….
wil ik bij deze graag de volgende auto’s bestellen :
1 Jaguar E-type Coupe (geen 2+2)
1 Mg C GT
1 Lotus Ford Cortina een tweedehandsje uit 1966
1 Morris Mini Cooper S
1 Alfa Giulia 1600
1 Alfa Giulia GTA
1 NSU 1000 TTS
1 R8 Gordini 1300
10 x 2 CV’ s (om in 2020 te verkopen)
1 DS 21 Pallas in Gris Palladium met bruin leder
1 Iso Grifo 7 liter
1 R16 TS Super metallic grijs
lekbak zegt
@deSjonnies: jij hebt een goed pensioen!
joejojo2012 zegt
Een smaakvol lijstje. Doe me die Gordini maar, die is toch nog wel te betalen vandaag de dag? :)
En anders als Dacia 1100, ook leuk spul
launchcontrol zegt
@deSjonnies: goed lijstje, hahaha
ghost zegt
@deSjonnies: u heeft smaak!
Baroen zegt
@deSjonnies: Ik mis een Daf 55 coupé. Nog geen marathon, dat duurde nog tot ’71
O plaat zegt
Ford GT40 MK3
Ford Shelby Mustang GT500 KR
Dodge Charger R/T 426
Chevrolet Camaro SS YENKO
imaginenl zegt
Tuurlijk neemt de coronacrisis een flinke hap uit de verkopen maar we moeten niet vergeten dat we op een kantelpunt zitten van verbrandingsmotoren naar elektrisch. Nu de ontwikkelingen op elektra mobiliteit zo snel gaan krijgt men bij het aanschaffen van een auto met verbrandingsmotor direct het gevoel iets achterhaalds gekocht te hebben terwijl tegelijkertijd de elektro mobielen nog best aan de prijs zijn. Dat zorgt dus dat mensen liever even doorrijden met wat ze hebben of nog ergens een 2e handsje op de kop tikken om binnen de komende 5 jaar serieus te gaan kijken voor iets op elektrisch.
henkp1 zegt
Zou kunnen; zou de Rai best eens een onderzoekje aan mogen wagen. Tenzij zij bang zijn voor de uitkomst.
noodlesoup zegt
In NL is nieuwe verkoop een feestje van de zakelijke markt. In dat geval zijn er nu twee trends waarneembaar. Een behoorlijk percentage van de leaseautos rijdt sinds een aantal jaar aanmerkelijk minder km’s. Dit betekent in veel gevallen dat contracten verlengd worden. Daarnaast kijken werkgevers bij vervangingen naar de nieuwe situatie. Allereerst wordt er bij veel bedrijven meer thuisgewerkt. Past een leaseauto daar nog wel bij (veel bedrijven betalen ook niet meer de volledige reiskosten vergoeding) en economisch lijken er iets mindere tijden aan te komen. Men kijkt vooruit en gaat niet zondermeer weer langlopende verplichtingen aan.
noodlesoup zegt
@noodlesoup: aan jaar is aantal maanden natuurlijk..
boomhauwer zegt
De autoverkoop is ook overal ingestort, niet enkel in nl door de bpm. De wereld is groter dan Nederland..
RAW zegt
Als je op een autosite als autoblog.nl steeds reclame voor een uitvaartverzekering voorgeschoteld krijgt ga toch denken dat dat autorijden wel een gevaarlijke zaak is en dat het misschien beter is om er geen meer te kopen … hé, zou daar een verband zijn?
MarcoM zegt
Ik snap het wel, een nieuwe auto zit de particulier niet op te wachten, veel te duur, je hebt tegenwoordig voor 5000 euro heel veel keus en daar zitten soms best wel pareltjes tussen. Als je veel moet rijden, een Volvo V70 diesel is dan ideaal, rij je wat minder, dan is er volop aan Opeltjes, Renolen, VW’s, Peugeots etc op benzine te koop.
vacano zegt
Als 2hands en oldtimer verkoper waren april mei en juni een ramp maar dat is intussen al terug ingehaald. Hier in de States zouden ze grote kortingen geven op nieuwe auto’s maar verder dan enkele duizenden dollars die men anders ook vaak krijgt is men niet gegaan. Gelukkig voor mijn zaak. Zo slecht zal ’t in de autoindustrie niet zijn als ze schrijven want je moet 6 maanden wachten op een Corvette en Jeep Gladiator en 1 jaar op de Ford Bronco. Wat Nederland betreft is ’t BPM systeem CRIMINEEL en in België is de BIV pure OPLICHTING.
bpc zegt
Lezersvraag: stel de automarkt stort compleet in en de wagen die je nu hebt zal het worden voor de rest van je leven, heb je dan de goede keuze gemaakt of baal je de rest van je leven?
Pallas zegt
@bpc: hmm, interessante stelling…