Met onmiddelijke ingang gooit Infiniti zijn naamsstrategie op de schop, en deze Q50 is daar het eerste product van. Het belangrijkste nieuws bevindt zich onder de kap: de Q50 wordt in Europa namelijk ook geleverd met een 2,1 liter viercilinder diesel.
Infiniti wil naast zijn verkopen in de VS dolgraag scoren in Europa. Tot nu toe ging dat op zijn zachtst gezegd ruk (behalve in Rusland, als je dat als Europa telt), zeker op de Nederlandse markt. In de eerste twee maanden van dit jaar werd er hier welgeteld één Infiniti op kenteken gezet, tegenover vier stuks in dezelfde periode vorig jaar.
Er is dus dringend behoefte aan een generatie Infiniti’s met een dieseltorretje onder de motorkap, en daar komt de alliantie met Mercedes goed van pas. Zij gaan hun dieselblok, bekend van de 180, 200, 220 en 250 CDI-modellen, en goed voor een vermogen van 120 – 204 pk (300 – 500 Nm) aan Infiniti leveren.
In het vooronder van de Q50 zal de motor 170 pk en 400 Nm leveren, waarbij ons een CO2-uitstoot van 115 gram en een verbruik van 4,4 liter wordt beloofd. Dit is goed voor een 0-100 tijd van < 9 seconden en een topsnelheid van 230 km/u. Deze voorlopige acceleratiewaarden klinken nog niet echt indrukwekkend, maar definitieve cijfers volgen deze zomer.
Naast de zelfontbrander komt ook de hybride-variant, met 3,5 liter V6 (364 pk) en bekend uit de M35h, hier op de markt. De 3,7 liter V6 blijft in de VS. Trouwens: Infiniti noemt de 2.143 cc tellende motor ‘2.2d’. Om het makkelijk te houden, zeg maar.
De Q50 meet 4.790 x 1.820 x 1.455 mm, en heeft een wielbasis van 2.850 mm. De klant kan kiezen tussen een manuele zesbak, of een zeventraps automaat.
sirmustang zegt
Aan het uiterlijk zal het niet liggen. Ik vind het een prachtige auto.
autobart zegt
Die achterlichten lijken wel verdacht veel op de achterlichten van een Lexus IS met het bouwjaar van circa 2007
toyotafortuner zegt
JAAA! Ik juich het alleen maar toe! Ik zou zo blij worden, als er meer Infiniti’s op de weg komen!
flippert zegt
@toyotafortuner: wat de f maakt uit of er meer infies op de weg komen??
toyotafortuner zegt
@flippert: Minder Duitse Drie/VAG en meer Aziatisch!
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: ‘dus gewoon meer diversiteit op de weg,’ moest er bij.
lamborgfan zegt
@toyotafortuner: hhmm.. Die nasievreterij machines mogen ze van mij daar houden.
Zie liever een amerikaan als het dan toch plastic moet zijn..
flippert zegt
@toyotafortuner: meer saai zul je bedoelen..
E550 zegt
In Rusland zie je inderdaad heel erg veel Infiniti’s. Vooral de EX, FX (!) en de QX.
Dit gaat nooit wat woorden in Europa. Men koopt liever een Duitser voor hetzelfde geld.
ramshoek zegt
@e550:
Correctie, men koopt liever Duits voor MEER geld…
lambo4all zegt
Ik vind dit echt een serieus mooie wagen! Lijkt me best een redelijk alternatief voor de duitse 3.
ronin1130 zegt
Das wel sterk, Mercedes levert zijn 2.1 diesel aan het luxe-merk van de Renault-Nissan groep en Renault levert hun basisdiesel, 1.5 dCi, aan ‘Das Haus’…
CapsLock zegt
@sir_smokalot:
Is eigenlijk al bekend of Infiniti dit model ook nog gaat leveren met de nieuwe 3.0 V6 dCi van Renault/Nissan, of blijft het bij deze “2.2” van Das Haus?
Juist die V6 dCi leek me een mooie toevoeging voor dit model eigenlijk. Zou zonde zijn als ze die niet zouden gaan gebruiken.
sir_smokalot zegt
Lijkt vooralsnog niet te gaan gebeuren.
CapsLock zegt
@sir_smokalot: Beetje laat, maar bedankt voor de reactie! Toch jammer dat ze de V6 dCi vooralsnog links laten liggen. Erg fijne motor om mee te rijden.
sir_smokalot zegt
np!
Simpson zegt
Ik vind de neus wat van een boze pokemon hebben. Maar meer variatie is altijd leuk.
Als er maar geen “powered by mercedes” sticker op komt :)
NLBUURMAN zegt
is het niet zo dat ze die 2.1 een 2.2 noemen om de concurrentie aan te gaan met Toyota? (2.2 D-cat)
ramshoek zegt
@NLBUURMAN:
’t Is maar net hoe je afrondt.
Je kunt zeggen dat alles onder de 2,150 liter een 2,1 is. Je kunt ook zeggen dat alles boven de 2,1 een 2,2 liter is.
In de autosport hanteren ze de laatste methode. Wil je met een 1,643 cc motortje meedoen aan het WTCC, dan kom je er echt niet in…
jrk68 zegt
@NLBUURMAN:
Misschien omdat Mercedes hem zelf 220CDI noemt….
jonee zegt
En gaat Audi nu niet wenen omwille van het gebruik van de ‘Q’ die zij dachten uitgevonden te hebben? Of telt dat hier niet omdat Infidinges geen Chinees merk is?