Nu ja, dat is de bedoeling. Kijken we even naar de Nederlandse verkopen van afgelopen jaren, dan zal het zo’n vaart wel niet lopen.
Septemper is het zo ver, dan zal Infiniti tijdens de IAA in Frankfurt het doek vanaf trekken. Ze zijn al druk in Europa aan het testen met de Q30, maar ze waren bij Nissan’s luxemerk enigszins teleurgesteld dat geen enkele spionagefotograaf de moeite heeft genomen de compacte middenklasser van Infiniti te kieken. Dan sturen we maar lekker zelf een plaatje de ether in, aldus de Japanners.
Zelf spreekt het merk over een ‘segment overschrijdende compacte auto’, marktingtaal voor een auto met het formaat van een Golf, maar met de prijs van een Passat. Auto’s als de BMW 1 Serie, Audi A3, Lexus CT200h en de Mercedes A-Klasse zijn de grootste rivalen. Met laatstgenoemde deelt de Q30 overigens de nodige techniek, met dank aan de innige band tussen Daimler en Renault-Nissan.
Het uiterlijk mag geen al te grote verrassing meer zijn, in 2013 én 2014 toonde het merk al concepts van de Q30. Denk even iets kleinere wielen, dikkere raamlijsten, saaiere verlichting en deurhendels op die laatste conceptcar en je hebt waarschijnlijk een aardig beeld van de productie-Q30.
kennone zegt
Mooie bak!
jrk68 zegt
Hoe hoger het segment hoe vastgeroester de clientèle is.
In dit segment echter huurt men wat de beste aanbieding is (lees lage bijtelling), met de juiste motorisering zou het dus zomaar een succes kunnen worden.
Wie had immers verwacht dat toen Nissan de Almera verving door de Cashcow dat het een doorslaand succes zou worden?
Het is dus maar net wat de markt op dat moment wil.
Oh, en eerlijk is eerlijk, zo’n doorslaand succes is BMW’s kleinste nooit geweest.
ricksteenbeek zegt
Mazda 3?
zweed zegt
@ricksteenbeek: Ja dacht ik ook al…. precies het zelfde!
knipperlichtje zegt
@ricksteenbeek: inderdaad, en zo verdomd goed zijn Infiniti’s niet. De Mazda zou wel eens de betere auto van de twee kunnen zijn.
erik64 zegt
Dat deze op de Mercedes A lijkt is dus geen verrassing, ik wist ook niet dat Daimler en Renault-Nissan iets samen deden.
Dan hoop ik wel voor de Q30 dat deze minder rammelt dan de A.
Ik rijd momenteel nog een A, fijne auto maar er zitten te veel rammetjes in, dat noemen ze premium dus….. Ga je schamen Mercedes.
jrk68 zegt
@erik64:
Premium is dan ook alleen maar een teken dat je overgevoelig bent voor status en je onzekerheid probeert te maskeren door teveel te betalen voor een middelmatig product.
Dat geld voor alle “premium” C-segmenters, echt premium is een Rolls.
almera-ga16det zegt
@erik64: mercedes kangoo voor zover ik wert
mashell zegt
@almera-ga16det: de A180 CDI heeft een Renault motor. De Twingo en de Smart zijn zusjes. Die samenwerking wordt steeds groter.
henkhupelschoten zegt
Kwam gisteren de nieuwe 1 tegen, hij is van hondslelijk naar doodsaai gegaan, de golf ziet er nog spannender uit. En zoals we weten is dat echt saai, verder met de infiniti, ik zou nooit een japanner kopen dus deze ook niet
prop zegt
@henkhupelschoten:
Heb hetzelfde. Ik heb het idee dat ze in dit design hun samenwerking met toyota willen benadrukken. Kijkende naar de achterlichten
Betreft deze Infiti. Heeft per definitie nagenoeg geen bestaansrecht in Europa / NL maar met het nieuwe bijtellingssysteem in 2017 zullen vast wel meer dan 3 verkopen
jrk68 zegt
@prop:
Je weet dat er geen connectie tussen Infiniti en Toyota bestaat, anders dan dat het beide Japanse merken zijn?
prop zegt
@jrk68:
De post waar ik op reageer gaat over de BMW 1-serie facelift als je terugleest :)
Tweede alinea de Infinitie
nononsense zegt
@prop: blijft een lastig woord hè, Infinity
nnaverbranding zegt
@nononsense: En dan zelf er ook hard in falen…
nononsense zegt
@nnaverbranding: hmm, de grap komt duidelijk niet over…
gtwillem zegt
@nononsense: was het wel een grap…..? ;-)
nononsense zegt
@gtwillem: Ja het lijkt nu net of ik mijn ‘fout’ aan het rechtlullen ben, maar wsl was de ironie te ver gezocht. Ik geef toe, ik heb ze beter gehad…
prop zegt
@nononsense:
Ja best wel moet ik toegeven. In mn eerste zin schrijf ik wel goed dus aannemelijk is een typefout van mij
Ik probeer jouw woordgrap nog te doorgronden maat ben te moe nu
Dutchdriftking zegt
Ach ja, geef ze eens ongelijk, maar of deze echt succesvol wordt, ik ben benieuwd.
gregorius zegt
Kleinere wielen niet per se: Infiniti rust veel van haar modellen standaard uit met dikke velgen.
Verder is het probleem van Infiniti dat ze hun auto’s standaard zeer compleet uitrusten, waardoor de vanaf prijs hoog is en de optie lijst kort.
Het enige waar Infiniti NL op moet hopen is dat Infiniti EU genoeg heeft gezeurd richting Japan dat ze er ook wat kleine (nep)zuinige koffiemolens voorin dumpen.
Ik vind t iig een mooie auto; van een mooi merk.
Ben ondertussen nog steeds in onderhandeling over mn FX30d, bijna, bijna heb ik m.
Rick-dos zegt
Voor de betrouwbaarheid hoef je het ook niet meer te doen.
De aura van betrouwbaarheid van Japanse auto’s begint blijkbaar scheurtjes te vertonen…
http://www.jdpower.com/press-releases/2015-us-initial-quality-study-iqs
Waarom is dit trouwens geen topic op AB geweest? Lijkt mij, gezien de resultaten, toch wel groot nieuws in autoland.
Of was een kleurtje op één of andere middenklasser belangrijkere nieuws? :)
gregorius zegt
@Rick-dos: a goed nieuw. Infiniti QX70; de nieuwe naam van de FX; staat erbij.
Mooi.
purepet9000 zegt
Doet me denken aan een Mazda 3.
phdg zegt
@purepet9000: was ook mijn eerste indruk
clarkson zegt
@purepet9000: Het frontje in wel heel erg mazda inderdaad.
eklasse zegt
Infiniti: als een kaars op een hete vensterbank.
bartsmit zegt
Hahahahaha LOL !!!
mrrallycross zegt
Deze infinity gaat bmw net zo hard slopen als al die andere infinitys bmw hebben gesloopt
gtwillem zegt
Erg leuk dat Infiniti er mee komt, maar ik denk dat enorm lastig gaat worden. Lexus heeft het al jaren zwaar om hun auto’s in Europa te slijten, en dat merk heeft nog een naam en betekenis. En in het C-segment verkocht de CT200h enkel en alleen maar doordat de bijtelling zo gunstig was. Het is natuurlijk gewoon een Prius met ander koetsje.
Ik schaal de kansen voor succes heel erg laag in, iedereen gaat liever écht Premium rijden in een A180 CDI …
reistje zegt
@gtwillem: Ik verwacht inderdaad dat dat een probleem word. Infiniti is echt nog onbekend in Nederland, iedereen kent Lexus en die krijgt zijn auto’s al amper aan de man. Als ik het over Infiniti hebt zie ik nog vaak mensen die het merk in zijn geheel niet kennen.
Hoe goed Lexus ook is ze verkopen geen auto, het enige puntje wat ik kan bedenken is het beperkte motoraanbod. Het zelfde geldt voor de Infiniti Q50. Dat vind ik persoonlijk de mooiste van zijn klasse op dit moment maar ook deze auto zie zelden.
Blijf het overigens grappig vinden, iedereen staat de Prius uit te lachen maar de CT200h is een echte premium auto.
reistje zegt
De nieuwe 1 serie sloopt zichzelf voor veel autoliefhebbers door naar voorwielaandrijving te gaan.
Verder vind ik hem in camouflage erg goed uit zien, zolang ze die vreemde hoek op de concept foto maar niet houden.
bartsmit zegt
InfinitIE?? Is dat niet de concurrent van Tena Lady of was het nou Kukident?