Dit is de auto waarmee Infiniti de strijd aan wil gaan met premium hatchbacks zoals de Audi A3, BMW 1 Serie, Mercedes A-Klasse en Lexus CT200h. Met de hulp van Sebastian Vettel gaat dat misschien nog lukken ook.
In 2011 bezorgde Infiniti ons een hartverzakking toen ze de Etherea onthulden. Collega Sir Smokalot vergeleek het gedrocht met een patatje oorlog, ik vond het persoonlijk meer een gesmolten E.T..
Infiniti is gelukkig zo verstandig geweest om de ontwerpers terug te sturen naar de tekentafel, tijdens de Frankfurt Motor Show zal volgende maand deze Infiniti Q30 Concept onthuld worden.
“Grote katachtige, zoals de cheeta, zijn slank en hebben een lichte tred. Het lijkt bijna alsof zij drijven. Dat is de gespierdheid waar we naar streven met de Q30 Concept.”
Volgens Infiniti heeft F1 coureur Sebastian Vettel, Infiniti’s Director of Performance, vanaf het eerste begin invloed uitgeoefend op de Q30. Infiniti vergeet wel te vermelden dat de basis van de Q30 wordt gevormd door het platform van de Mercedes A-Klasse. Ook de motoren zullen naar verwachting (deels) bij het merk met de ster vandaan komen.
In eerste instantie was het de bedoeling dat de Etherea/Q30 bij Magna-Steyr in Oostenrijk gebouwd zou worden, maar later besloot Infiniti/Nissan toch om de auto zelf te bouwen. Volgende maand zien we de conceptcar in Frankfurt, maar de productieversie zal pas in 2015 op de markt verschijnen.
jack_abarth zegt
Leuke V40….
awesome zegt
deze impressie vond ik wel erg nice!
berlinetta zegt
Zal Mazda blij mee zijn.
rovalo zegt
Op zich ben ik wel blij met Infiniti nieuws. Kan ik tenminste on-topic advies vragen aan andere reageerders.
Ik ben van plan een SUV te gaan kopen. De mooiste vind ik de Infiniti FX (vanaf 2009), maar daar zijn nauwelijks betaalbare van te vinden.
Of kan ik beter op de Mercedes GLA wachten? Al zal die, vergeleken met het prototype, wel een stuk saaier worden…..
gregorius zegt
@rovalo: Ik ken 1 iemand met een FX en hij is zo Infiniti fan geworden dat ie ook de cabrio heeft gekocht. Nog nooit problemen mee gehad; maar dat hoeft niets te zeggen.
Wil je een nieuwe? In dat geval zou ik ook vooral naar je gevoel luisteren.
Kijk ook even hoe een infiniti afschrijft: wat is de gemiddelde prijs naar 3 jaar? 50 – 60%; wat normaal is voor een gemiddelde ‘middle of the range in z’n type’ Duitser met 20-30km per jaar. Dat soort verschillen kunnen nog wel eens uitmaken.
Je onderhoud zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan bij de GLA.
Check ook even de prijzen van een nieuwe GLA & FX in de US. Verreken dat naar de EU. Wieweet is de FX procentueel een stuk goedkoper dan een GLA in de US; wat betekent dat een FX goedkoper is om te maken dan een GLA; waarbij je mijn of meer mag verwachten dat een FX misschien minder is in de afwerking of de betrouwbaarheid vergeleken met een GLA.
rovalo zegt
@gregorius: thanks!
Nee geen nieuwe FX…..die kost meer dan een ton!
Ik ben bang dat de GLA zo afgevlakt gaat worden (lees: “een kloon van de A-klasse”) dat-ie slechts een saai aftreksel wordt van de eerder getoonde concept-versie.
Bovendien houd ik er wel van om in een aparte auto te rijden. Van m’n laatste 2 auto’s reden er net 200 in Nederland. Dat zal met de GLA wel anders worden denk ik.
Dus totnutoe heeft de FX m’n voorkeur.
gregorius zegt
@rovalo: Ik denk dat de GLA juist wel cool gaat worden; want MB is goed op weg met de A-klasse broeders. Zelfs de saaie E-klasse heeft tegenwoordig cool spacy koplampen (de LED’s).
In de nabije toekomst moet ik waarschijnlijk een stuk meer km’s gaan afleggen dan nu, dus ik ben ook in de markt voor wat nieuws. De A6 4.2 eruit en waarschijnlijk en GLA 2.nogwat diesel er voor terug. Als die GLA niks wordt, dan de CLA. Prachtige dingen en over 3 jaar (als ie de deur uit mag) nog steeds mooi!
rovalo zegt
@gregorius: ik heb niet echt haast, met dit mooie weer beval m’n Roadster me prima. Maar ja…..papa wordt ouder en wil een hogere instap.
:-(
toyotafortuner zegt
@rovalo: al gekeken naar een Inifiniti EX of M ofzo? Ook hele leuke wagens om te zien. En goedkoper dan een FX. EX is gok ik rond 70k en M rond 50-60k. Daarnaast zeg ik ook: kijk ook evt. naar importmogelijkheden.
OT: het ziet er aardig uit en ik verwelkom meer Infiniti’s die bereikbaarder worden met een warm hart. Maar ik kan denk ik pas echt een oordeel vellen bij lekplaatjes. Schetsen zijn nog te ‘wazig’ nog niet echt duidelijk genoeg.
rovalo zegt
@toyotafortuner: er staan 2 betaalbare 2ehands EXn op Internet: eentje in Alphen en 1 bij ’t Infiniticenter Amsterdam. Daar wil ik inderdaad ook naar aan kijken.
Voordeel van de EX is dat ’t NL auto’s zijn. De FX is vrijwel altijd USA import.
toyotafortuner zegt
@rovalo: mooi! Je komt ook minder EX’en tegen tegenover FX’en. Natuurlijk: De EX werd later geintroduceerd. Maar toch: jammer. Geluks en succeswensen toegewenst bij je zoektocht.
gregorius zegt
Infiniti’s vind ik over het algemeen wel mooi.
Maar ja, een premium Duitse prijs voor een Japanner. Blijft lastig voor een Europeaan.