Vergeet alles wat Pagani ooit heeft gemaakt. Hier staat de nieuwe supercarkoning. Soort van.
Deze beestachtig gestileerde supercar komt op papier even gehakt maken van de LaMcSpyder, met een niet nader gespecificeerde biturbo V8 die 1.400 pk levert. De top ligt op 395 km/u en de 0-100 spurt wordt afgelegd in minder dan 3.0 seconden. Inderdaad, dit lijkt de zoveelste auto van een stel borstkloppende ondernemers die wel even het volgende Ferrari gaan optuigen. Maar daar is het de mannen achter de Inferno Exotic Car niet helemaal om te doen.
Het usp van deze auto is namelijk het gebruikte materiaal voor de carrosserie: metal foam. Een gepatenteerd goedje dat volgens de makers van de Inferno is opgetrokken uit zink, aluminium en zilver is. Het bijzondere aan dit metaal schijnt het absorptievermogen te zijn, aangevuld met een hoge mate van ‘kneedbaarheid’. Een paneeltje metal foam kan namelijk tot 100 keer het originele formaat worden uitgerekt zonder zijn eigenschappen te verliezen. Ter vergelijking: de dichtheid van staal is 7.600 kg/m3, bij metal foam is dit 4.300 kg/m3.
Toen we hier voor het eerst over lazen in september hebben we het afgedaan als vaporware, omdat iedere jandoedel met een website wel een supercar kan ‘maken’ en bizarre claims neer kan leggen. Maar inmiddels hebben de Mexicaanse bedenkers van de Inferno Exotic Car (inspirerend naampje trouwens) daadwerkelijk een tastbaar prototype gemaakt en deze op een lokale autoshow in het thuisland onthuld. Een proto met opvallend kleine remmen, een ietwat standaard ruitenwisser en een styling waar Mitsuoka’s finest nog niet aan kan tippen. Maar dat geeft niet, want deze auto is voornamelijk bedoeld om bedrijven geïnteresseerd te krijgen in metal foam. Of de Exotic Car ooit in Italië in productie gaat, zoals de makers doen geloven, is dus nog maar afwachten.
doewap zegt
Het hekwerk op de achtergrond lijkt op het eerste gezicht bij de vermicelli op de auto te horen. Heer raar allemaal. En lelijk ook trouwens.
rodger zegt
Denk dat Batman ervoor zou tekenen
viezefreddyw zegt
Best indrukwekkende techniek met dat metal foam en het vermogen en cijfers, maar wat een ontzettend lelijk ding. En dat neonlicht onder de auto kan al helemaal niet! Lijkt net uit Need for Speed Underground te komen.
brummer zegt
@viezefreddyw: – Waar dan weer niks mis mee is
alaindjamal zegt
Doet me denken aan GTA V
m550d zegt
Leuke dinkytoy. Aerodynamica is schijnbaar niet voor de heren weggelegd. Desondanks is de auto een mooie showcase voor het materiaal, ik ben benieuwd of dit spul ooit gebruikt zal worden in serieproductie gezien er zilver in wordt verwerkt.
Alfarobert zegt
Zink,aluminium en zilver.Daar valt weinig aan te kneden lijkt me.Foam is toch schuim? Dit lijkt me veel duurder dan carbon,zwaarder ook.Voor auto’s niet van toepassing,toch?
Vanquish zegt
@Alfarobert: Kneden met de hand? Dus foam is geen foam als je het niet kan kneden met de hand?
Ze hebben het over een hoog absorptie vermogen. Ik vermoed dat ze hier dus gebruik maken van een combinatie van metalen waar ze luchtbelletjes in hebben gekregen. Normaal gesproken zoekt een plaat metaal (neem de motorkap) een weg naar boven met een knik. Op het moment dat de knik ontstaan is zal ook het absorptievermogen van de motorkap weg zijn. Door het gebruik van celletjes binnenin het materiaal is het wellicht mogelijk de onderdelen niet met een knik, maar in de lijn met de krachten te laten indeuken. Als dat zo is heb je gedurende de hele kreukelzone absorptievermogen. Dat zou auto’s veiliger kunnen maken.
Het design van deze auto zal denk ik voornamelijk zo extreem zijn om te laten zien dat deze nieuwe materiaal eigenschappen niet ten koste gaan van de vormvrijheid.
Dutchdriftking zegt
Ontworpen door z`n 6 jarige zoontje op basis van zijn favoriete Hotwheels auto?
goodolddays zegt
Veel lelijker kon volgens mij niet…
rijnounsdoor zegt
Via de set van de nieuwe Transformers door naar de shredder. En gooi die flitser er ook maar bij.
boikedamhuis zegt
Straks kunnen we auto’s kleien
berlinetta zegt
Zilver? Blijkbaar zijn de heren er niet van op de hoogte dat zilver steeds schaarser wordt en de prijzen in de toekomst zullen stijgen. Lijkt me niet erg rendabel.
Los daarvan: Wat een gedrocht. Ook daarom lijkt het me niet erg rendabel.
jurdespotter zegt
Hotwheels in real life
dampu020 zegt
Denk dat ze het orginele schaalmodel ergens perongelijk met hot wheels gewisseld hebben.
snorrie zegt
‘T ziet er inderdaad exotisch uit. Maar verder ook niet.
Jochempie zegt
Welke achtjarige heeft deze monstrositeit getekend?
Ik geloof er geen fuck van dat dit exemplaar van “metal foam” gemaakt is, lijkt gewoon een polyester paleis.
dutchcorvette zegt
Chinese speelgoedauto… Vreselijk design
koeckenbacker zegt
Nog erger dan de tesla van gister??
bastiaano zegt
Leepu, ben jij hier verantwoordelijk voor?
Hubert zegt
Als je dan toch tot de laatste gram wilt, gebruik dan wel de juiste input.
Dichtheid staal is ca. 7800
ceesjan zegt
Iedereen met een beetje geld kan een Nelson racing engine bestellen en in een tupperware flikkeren zo te zien.
poeperman zegt
Is die auto bedoelt of bedoeld voor bedrijven?
Ik denk dat jullie in plaats van een nieuwe blogger beter een hoofdredacteur in dienst nemen. Poeperman is alvast kandidaat!
shalomleon zegt
@poeperman: is het boeiuh of boeiend?
Jochempie zegt
@shalomleon: Geen van beiden. Pun intended.
Jochempie zegt
@poeperman: Bedoeld… Stond er bedoelt dan?
microwave303 zegt
Vergeet Pagani? Qua styling in ieder geval niet.
Ik hoor die man met microfoon met veel galm z’n nieuwe kermisattractie aanprijzen!
Nieuw, nieuw nieuw…….
mout zegt
‘Kneedbaarheid’ is per slot van rekening precies wat je hebben wilt bij het bouwen van een supercar. Toch?
Als VAG het nu zou kopen om er dashboards van te bouwen…
bogaertd zegt
De voorste klauwen zijn te groot voor de schijven ;) No brakes in this case!
shalomleon zegt
Man al leggen ze er een twin air 0.9 in. Ziet er wel bruut uit
cpp1 zegt
Fijne drempel auto
ohoogeveen zegt
En 5 uitlaten! Want meer uitlaten = meer snelheid
reistje zegt
Gelukkig kan je er in ieder geval iets mooiers van kneden…
martijn11 zegt
Zekers mooi ding
desalen zegt
Ik denk dat -zoals AB terecht opmerkt- het niet te doen is om de verkoop van een eventuele auto maar om iets tastbaars te leveren dat de toepassingen van de foam laat zie .
Ik kan me dan ook voorstellen dat potentiële kopers ietwat meer (technische) eigenschappen van de foam voorgeschoteld hebben gekregen.
Neemt niet weg dat de auto lelijk is maar het materiaal zeer indrukwekkend.
Ik meende me ter herinneren dat er meer partijen bezig zijn met materialen die zich kunnen aanpassen. Help eens mensen, was dit niet in de F1??
cantuccini zegt
Leuk ontwerp weer van de bekende Koreaanse designer Ug Lee.
Jochempie zegt
@cantuccini: Ik zie vele invloeden van de Zweedse topontwerper B. Lindemån (Björn)