Vredestein Banden (uit Enschede) is in Indiase handen gekomen. Apollo Tyres uit India heeft Vredestein overgenomen, zo heeft het bandenconcern gisteren bekendgemaakt. De overname is voor beide bedrijven gunstig, Apollo verschaft Vredestein toegang tot niet-Europese markten en het Indiase bedrijf kan profiteren van de kennis van Vredestein.
VBBV was eerst een 100% dochter van Rusland’s bandenproducent Amtel-Vredestein N.V. Begin april werd echter bekend dat Vredestein uitstel van betaling had aangevraagd, nadat Amtel-Vredestein failliet werd verklaard.
Vredestein heeft ongeveer 1500 mensen in dienst in Europa en de Verenigde Staten, het overgrote deel werkt bij de productieafdelingen in Enschede.
ManicManiac zegt
Toch, ik vraag me af waar de bordjes met “totale uitverkoop” langs onze landsgrenzen blijven…
Dan zegt
Wel goed voor Vredestein, maar een Indiase bandenmaarschappij??
C30CDIAMG zegt
Dus ik maak uit het verhaal op dat Vredestein voor de overname ook al in buitenlandsehanden was…? En hoe kan je nou van elkaar profiteren als je volledig bent overgenomen? Het lijkt mij dat als je van elkaar profiteert dat Opollo Tyres een aandeel heeft genomen in Vredestein…
Ik snap het dus niet helemaal :)
Relief zegt
@ManicManiac
Vredestijn was hiervoor ook niet Nederlands, maar een dochteronderneming van een Russisch bedrijf ;) Dus niet zeuren
Relief zegt
Trouwens beter overgenomen worden door een ander bedrijf, dan failliet gaan en dan ophouden met bestaan + 1500 ontslagen werknemers
ManicManiac zegt
Wist ik niet, I stand corrected…
autoblogger zegt
IK las in het Financieel Dagblad een stukje over Apollo Tyres. Het schijnt een “sociaal bewogen” familiebedrijf te zijn, opgericht in 1976. Sinds 2002 staat Onkar Singh Kanwar aan het roer (zijn vader Ranaq Singh overleed datzelfde jaar). Pas sinds die tijd maakt het bedrijf een bloeiperiode door, Onkar Sanwar: “Toen ik het bedrijf overnam van mijn vader was het een zieke onderneming, met sterke vakbonden, een beroerd product en een regering die het bedrijf wilde nationaliseren.”
Anno 2009 exporteert Apollo ongeveer 1,5 miljoen banden per jaar naar zeventig landen. Het bedrijf heeft tevens het Zuid-Afrikaanse Dunlop geacquireerd.
Apollo Tyres subsidieert aidsklinieken en ziekenhuizen en schenkt regelmatig kunstledematen aan Idiase militairen die in het verleden gewond zijn geraakt tijdens de oorlog met Pakistan.
mashell zegt
Als men de koers van Vredestein als premium leverancier van banden doorzet en ook zorgt dat het wat vaker factory fit kan worden zie ik een mooie toekomst voor Vredestein.
BananaFlip zegt
Die Indianen (ja ik weet) maken alleen maar fietsbandjes.
RDS zegt
@autoblogger
http://www.vredestein.nl/Media_Nieuwsberichten.asp?NieuwsID=198&HerkomsttabelID=2&UserSessionID=20743525
Het staat al een paar weken op de site van Vredestein….
bmwx32004 zegt
De fietsbanden van Vredestein komen al jaren uit China.
Dus niets nieuws onder de zon.
autoblogger zegt
@RDS: en wat staat daar? De betrokken partijen zullen nadere informatie verstrekken, op het moment dat alle juridische en wettelijke goedkeuringen en voorwaarden zijn afgerond… dat was dus gisteren ;)
JPM zegt
Goed om te horen! Even dacht ik dat daar een MBO zou plaatsvinden en dat zou ik niet eens gek gevonden hebben. Maar Amtel was een blok aan het been voor Vredestein, ze lieten prima resultaten zien. Ik heb via via vernomen dat ze erg te spreken zijn over de Indiers en dat dit als een gigantische stap naar voren wordt beschouwd.
Relief zegt
Als ik dus het FD lees, is het ook een goed en hardgroeiend bedrijf met veel potentieel. Dus ja waarom niet ;)
Majinstar zegt
Beter nieuws tijdens een crisis kan je niet krijgen. Werknemers die verzekerd zijn van hun werk tijdens een overname. Mijn complimenten daarvoor.