India: het was, na China, het afgelopen decennium dé plek om als autofabrikant aanwezig te zijn. 1,2 miljard potentiële kopers en een snel groeiende economie zorgden voor forse groeicijfers en -voorspellingen. Maar de gouden bergen lijken even uit het zicht, met de eerste verkoopdaling in 10 jaar.
In het Indiase fiscale jaar, dat op 31 maart eindigde, zakten de autoverkopen met 6,7 procent in (staafdiagram). Dit getal werd omlaag getrokken door maart, waar -22,5% gerealiseerd werd, welhaast Nederlandse cijfers.
Tata Nano
Ook de volumemerken uit India ondervinden de crisis. Dit laat zich het duidelijkst zien in de verkopen van de Tata Nano, die men aan de straatstenen niet meer kwijt raakt. De oorzaak hiervoor moet echter wat dieper gezocht worden: naar verluidt zitten Indiërs niet te wachten op een brommervervanger die ze niet als volwaardige auto beschouwen. Daar helpen geen dubieuze promo-acties tegen.
Tata onderkent dit, en gaat de zakelijke mogelijkheden verkennen, waarbij bijvoorbeeld naar het Megapixel Concept gekeken kan worden, dat in 2012 in Genève debuteerde.
Omvang van de markt
In hoeverre doet deze recente daling pijn voor westerse fabrikanten? Veel minder dan het geval zou zijn als het China betrof. Laten we ter illustratie de verkoopcijfers van BMW nemen: het Duitse merk verkocht in 2012 in China ruim 326.000 auto’s, in India waren dat er 9.375. In totaal werden er in India 1,9 miljoen auto’s verkocht, en de voorspelling van 9 miljoen exemplaren in 2020 moet misschien wat bijgesteld worden.
Bovenstaande betekent niet dat de westerse fabrikanten zich nu ineens met gezwinde spoed uit India terugtrekken, daar is het potentieel op de lange termijn (met name dankzij het grote achterland) te groot voor. Er wordt eenvoudigweg even stevig pas op de plaats gemaakt. Gunstig voor de buitenlandse fabrikanten is dat het ontslagrecht in India een stukje soepeler is dan op hun thuismarkten, wat voor een flexibelere bedrijfsvoering zorgt.
Volgens de laatste voorspellingen zal de autoverkoop in India het komende jaar drie tot vijf procent groei tonen, maar we weten pas volgend jaar hoe realistisch dit is. Voor 2012 werd aanvankelijk ook +10 tot +12% voorspeld. (via Automotive News)
mednasonic zegt
Indische automarkt?
toyotafortuner zegt
@mednasonic: Soms toch wel verwarrend: Indisch. Indiaas/Indonesisch? Tenminste voor mij dan.
OT: Crisis much? Gelukkig doet Indonesië nog een plusje.
sir_smokalot zegt
@toyotafortuner: Onder Indisch versta ik (met dank aan onze koloniale voorouders) ‘Indonesisch’. En Indianen vind je dan weer aan de andere kant van de aardbol (die malle Columbus ook…)
Indiërs / Indiase mensen vind je in India. Hoewel optie 1 ook van toepassing kan zijn op mensen uit Indonesië. Volg je ’t nog?
toyotafortuner zegt
@sir_smokalot: Eerlijk gezegd niet smoke… Maar ja, als ik eerlijk mag zijn: Ik vind Nederlands gewoon lastig. Ik ben hier geboren en hier nu bijna 20 geworden, echter met mijn ouders spreek ik bijna alleen Indonesisch… Dat maakt Nederlands voor mij extra lastig..
Endlezz zegt
@toyotafortuner: Desondanks zijn je twee berichten wel compleet foutloos, dus je doet het goed! Er zijn Belgen en Nederlanders die al 20 generaties in onze contreien wonen en daar nog niet in slagen.
mashell zegt
@sir_smokalot: Maar als je met Duitsers over “Indisch” praat gaat het weer over Indiaas eten. Lastig, lastig.
Henk_he zegt
@mednasonic: ‘Indiase’ heeft inderdaad de voorkeur, aangezien ‘Indische’ ook kan verwijzen naar ‘afkomstig uit (Nederlands) Indië’ oftewel Indonesië. Het is overigens niet fout.
OT: moest ook meteen denken aan leipe Leepu, wat een verschrikkelijke creaties maakt die man, lol.
eddythedriver zegt
haha, zou Leepu van “Bangla Bangers” (later ook wel bekend onder “Chop shop London Garage” op Discovery) zijn auto’s daar aan de man brengen?
sulobb zegt
@eddythedriver: Haha, dat waren leuke programma’s :)
vooral toen die kale heel de tijd scheldde moest ik hard lache xD
–edit: let even op je spelling aub–
sulobb zegt
Maar 9375 BMW’s verkocht in een hele jaar!! Wat een stijlloze volk (ik veronderstel dat er ook weinig mercedessen, audi’s,… verkocht zijn). Oftewel zijn ze echt heel arm?
arias zegt
@sulobb: nou ik weet wel hoe dat komt, met een land van 170% Importbelasting op geimporteerde auto’s is voor bij niet onbegrijpelijk, vandaar dat er maar 9.375 BMW’s verkocht werden in een heel jaar en ook is het zo dat slechts 10% van de mensen die een luxe auto kunnen betalen ook daadwerkelijk een luxe auto kopen daar in India vanwege Belasting,criminaliteit, dure verzekering,maar ook schamen ze om met een dure bak over stukke wegen te rijden dus kopen ze maar een Swift of de Toyota Innova of de Toyota Fortuner die daar ook goed loopt
camber24 zegt
@sulobb: Nee, ze zijn steenrijk. Allemaal.
Mpower zegt
Even ter aanvulling:
In India is de nano volledig verkeerd in de markt gezet want hij is gepositioneerd als “affordable car”. Aangezien status erg belangrijk is in India zien veel mensen af en sparen liever door voor bijvoorbeeld een swift (zie je erg veel rijden). Daarnaast is de auto voor veel families simpelweg geen verbetering ten opzichte van een motor/brommer er passen ongeveer net zoveel mensen in/op, is ongeveer net zo (on)confortable/veilig, verbruikt meer en net je geniet ne zo weinig aanzien en misschien het belangrijkst je staan eindeloos in de file in de grotere steden.
M.b.t de verkoop van premium auto’s, India heeft en gaat luxury goods hoger belasten omdat de verminderde economische groei een begrotings te kort (heeft) veroorzaakt. Dit zou een reden kunnen zijn dat veel mensen (nu) afzien van het kopen van een luxury car.
Mpower zegt
@me, lekker duidelijk stukje ;-) zonder spelfouten
Henk_he zegt
@Mpower: coNfortabel? Eigen namen zonder hoofdletter en verkeerd gebruik van interpunctie…? Ja, faudtlooz ;-)
Henk_he zegt
@Mpower: ohja, begrotingstekort is 1 woord.
Maar ondanks dat, nuttige aanvulling op bovenstaande verhaal van Meneer_rooktheelveel.
Crosscabouter zegt
@Henk_he: Sarcasme Henk_he, sarcasme.
hugo85 zegt
@Henk_he: Als je dan toch de grammar nazi gaat uithangen zorg dan tenminste dat je zelf geen fouten maakt (BovenstaanD verhaal)