Net zoals ons land 16 miljoen bondscoaches telt, zijn er ook 16 miljoen auto-experts. En dat komt goed uit, want Ferrari’s nieuwe baas, Sergio Marchionne, kan wel wat ideetjes gebruiken over de toekomst van de Cavillino Rampante.
Het voorwerk is gedaan: die ijdele, goedgeklede dandy is met een zak geld het bedrijf uitgeknikkerd, dus nu kunnen de truimouwen opgestroopt worden en veranderingen worden doorgevoerd. Maar welke? Nog veel meer pretparken? Een beursgang van Ferrari wellicht? De productie flink opschroeven en een SUV bouwen? Sergio is er nog niet helemaal uit.
En dat is niet onlogisch want de Canadese Italiaan heeft aardig wat op zijn bordje liggen, en het wordt steeds meer. Hoefde hij vroeger alleen nog mooi-weerpraatjes te verkopen over fantastisch mooie Alfa’s die er nu dan toch echt aankomen, verkoopcijfers die tot in de hemel reiken, om daarnaast af en toe de Italiaanse regering gerust te stellen, tegenwoordig moet hij zijn tijd verdelen tussen dat en het Chrysler-concern met een zwalkende SRT-strategie en een nauwelijks verkopende Viper (maar gelukkig wel een uitstekend verkopend basisassortiment aan auto’s en pickups), zijn aanstaande benoeming als Paus, en nu dus ook nog Ferrari erbij. Hoeveel uur zou de man per nacht slapen?
Terug naar Ferrari: Marchionne is van plan het bedrijf onafhankelijk te houden van het Fiat-concern, “to prevent contamination from mass brands“, een goede eerste stap. Maar verder? Luca Ciferri, die schrijft voor Automotive News, komt met een aardige optie: blend Alfa Romeo, Maserati and Ferrari in a luxury group that could raise a boatload of cash in a stock listing, putting Chrysler in the driver’s seat in the remaining Fiat-Chrysler combination.
Een interessante optie, waarbij het de vraag is of Ferrari zijn nu zo gekoesterde onafhankelijkheid behoudt, want er vindt onvermijdelijkerwijs toch een soort van merkintegratie plaats. Is de beste benadering wellicht een conservatieve, en moeten we het concern uit Maranello plaatsen waar het zichzelf als vanzelfsprekend ziet: bovenaan de pyramide, zonder iets naast zich te tolereren?
In de F1, waar deze pyramide heden ten dage omgekeerd is, zullen Alonso en Raikkonen in ieder geval gewoon bij Ferrari blijven, zo verzekerde Marchionne het Spaanse El Mundo Deportivo.
Vlak voordat Marchionne het stokje overneemt zal di Montezemolo als slotstuk nog 60 jaar Ferrari in de VS vieren, met een oplage van 10 op de F12berlinetta gebaseerde specials, die een andere body en NART-livery krijgen, a 2,5 miljoen euro per stuk, zo gaan de geruchten. Maar meer hierover begin oktober.
knipperlichtje zegt
Laten we het eerst over de basis hebben, auto’s verkopen die écht mooi zijn. (en hun schoonheid dus niet aan de badge danken (458 speciale daargelaten))
Vanquish zegt
@knipperlichtje: Ga je gang.
fejjie zegt
Als Belg wacht ik op de boxster concurrent met 212 pk :-)
Donder zegt
Eigenlijk verwacht ik dat ze een extra aangeklede versie van de Fiat 500 als Ferrari gaan verkopen.
desjonnies zegt
’t simpel.
Rete-simpel.
Laat FIAT, FIATS maken
Laat ALFA, ALFA’s maken
Laat FERRARI, FERRARI’s maken.
Probleem is dat FIAT Alfa’s wil maken, Alfa wil Maserati’s maken en Maserati wil Ferrari vermoorden.
Want dat is de oude strijdbijl die nooit begraven is.
Voor de jongeren onder ons : Enzo Ferrari is ooit begonnen in de racerij bij Alfa Romeo.
Maserati was DE auto voor prinsen en de rijken der aarde totdat Ferrari op de proppen kwam met personen wagens, Verder zat Maserati al driehonderd jaar in de racerij totdat Ferrari kwam,
FIAT heeft als concern altijd geprobeerd om auto’s in het marktsegment van Lancia en Alfa te verkopen zoals de 1800/2100/2300 serie in begin zestiger jaren, daarna kwamen ze met een 125 wat een directe concurrent was van de Alfa Giulia’s
sydney zegt
@desjonnies: Dank voor de duiding voor de jonkies, enkel begin ik me nu dus op mijn 37ste behoorlijk oud te voelen ;)
osmo zegt
1) De productie van Ferrari opvoeren
2) De quality control wordt (nog?) minder
3) Nog meer afgebrande Ferrari’s die door de verzekeringen vergoed worden
Resultaat: Betere verkoopcijfers en een exclusiever merk! (want minder aanwezig in het straatbeeld)
Aub ome Sergio, ik zal mijn rekeningnummer doorgeven waar de miljoentjes op gestort mogen worden!
E34M5Touring zegt
Die Sergio…. Als iemand me had gezegd dat ie hoofd Aardappel Anders in Grutjekerkenveen was had ik ze zo geloofd. Zo’n man hoort niet aan het hoofd van Ferrari. Niet flamboyant genoeg. Te weinig maffia, teveel rekenmachine. Die man moet lekker 14% Fiatjes blijven pushen.
trustmeiamanengineer zegt
Muffige trui in de vuilnisbak en een goed pak aan. Dan door op de weg die Luca is ingeslagen. En fijn mooie Maserati’s bouwen voor mensen die meer dan 2 deuren of een hoge zit willen.
sydney zegt
@trustmeiamanengineer: Dus als hij nu in ene een Italiaans maatkostuum gaat dragen komt het vanzelf allemaal in orde?
Don’t judge a book by its cover.
trustmeiamanengineer zegt
@sydney: Uiteraard.
Helaas is het enige boek dat Sergio Marchionne kent, het kasboek. En Luca heeft denk ik wel bewezen dat je geen muffige cententeller hoeft te zijn om veel geld te verdienen.
sydney zegt
@trustmeiamanengineer: Zeker, en Di Montezemolo had van mijn part er nog twintig jaar mogen blijven zitten.Alleen hier word al snel gedaan of Marchionne een of andere weggooier is die het niveau van eerste bediende bij de plaatselijke kruidenier nauwelijks ontstegen is.De man staat nog altijd aan het hoofd van een wereldconcern.Dan moet je toch iets heel goed doen dunkt me.
berlinetta zegt
Laat Ferrari lekkere racewagens en super-gt’s bouwen. Laat Maserati exclusieve personenwagens en gt’s bouwen en maak van Alfa een sportief merk met achterwielaandrijving voor degenen die geen Duits (of Jaguar) willen rijden. Laat Fiat maar handtasjes maken. Oja en hou Chrysler aan de andere kant van de oceaan.
tupperware zegt
Wat mij betreft mag hij werk maken van een Dino 246 opvolger.
Zijn reputatie kende zal hij Ferrari ook wel naar de afgrond leiden.
damrakker zegt
De afgrond.
jaapiyo zegt
Min of meer de weg van Luca blijven volgen.
-Géén SUV
-Geen ‘Dino’ (een lastige want ik zou op zich wel een Dino willen zien maar die hebben we eigenlijk al in de vorm van de 4C en Ferrari moet exclusief blijven, de V8 middenmotor reeks is al jaren een mooie instapper voor het merk)
-De atmosferische V12 moet blijven in de top GTs van het merk; de olie zal toch nooit helemaal opgemaakt worden (behalve in een doem scenario en dan maakt het sowieso niks meer uit) want we stappen als het goed is al voor die tijd over op andere bronnen, zo kan aan de top van het autosegment er tot in lengte van jaren een handjevol Ferrari V12 modellen gemaakt blijven worden voor rijke liefhebbers die bij elkaar een verwaarloosbare uitstoot hebben. Ferrari moet wel mee met de tijd maar een Ferrari met een hart van batterijen is voor zover ik dat nu kan inschatten geen Ferrari meer
-Vooral doorgaan met overprijsde merchandise verkopen aan simpele zielen maar er wel voor zorgen dat die overprijsde meuk wel van goede kwaliteit is zodat je je naam niet te grabbel gooit waardoor je op een gegeven moment niks meer kan verkopen voor teveel geld
-Als Ferrari omlaag wil in de markt doe dat dan niet door meer modellen maar help mee met Maserati en Alfa modellen waardoor die merken daarmee kunnen koketteren. Wederom wel alleen bij aansprekende modellen en niet bij een Alfa MiTo of Chrysler 200 om maar wat te noemen. Meer zoals de motor van de Ghibli, dat soort werk
-Ga Le Mans doen en win die race ff van Audi, zo moeilijk is dat niet als er 100 miljoen of zo tegenaan wordt gegooid en de PR is van onschatbare waarde. In de F1 wil het niet vlotten en is de competitie ook zodanig dat als je net even niet de goede designer hebt je jarenlang achter het net vist dus wed op twee -jawel- paarden
suzy991 zegt
Als ze via Ferrari extra inkomsten willen genereren, waarom dan niet het Dino merk laten herleven?
Neem de Carbon monocoque van de 4C, leg daar de Maserati V6turbo in met de DCT uit de California, laat Pininfarina een mooie, op de oude Dino geinspireerde koets voor ontwerpen, hang er prijskaartje á la 911 Carrera aan en voilá!
Verkoopt gegarandeerd als warme broodjes en genereert meer dan genoeg extra inkomen, zonder Ferrari productie op te schroeven of de Ferrari merknaam te schaden…. En ook nog relatief weinig ontwikkelingskosten aangezien alles in huis is….
ericc zegt
Geen slecht idee wat de Dino betreft. Maar van mij mag Macarony oprotten of Parmalat gaan leiden en Luca op de hoogste troon bij het Fiat-Chrysler concern.
Maserati mag een Boxster/SLK/Z4 concurrent maken op basis van de 4C.
Alle Alfa met RWD of 4WD.
Fiat de kleine autotjes en afgeleiden zoals de Peugeot Partner.
Lancia….. Maser Ghibli vult hier mooi in.
Merken genoeg , alleen kan de ontwerp afdeling niet volgen. Hoelang nog die nieuwe broodnodige Alfa’s (die beter moeten zijn als de Lexus???)
Ferrari zeker geen SUV of 4-deurs.
baasbas zegt
Noem alle modellen 500 en voeg er dan een random combinatie letters aan toe.
Een knaller