Een flesje wijn uit de Boulogne-Billancourt-regio voor wie het goed heeft.
Het is een understatement als we zeggen dat auto’s in de loop der jaren technisch gezien alleen maar beter zijn geworden. Qua brandstofverbruik, qua rijgedrag, qua roestpreventie, qua stuurkolom-doorboort-je-middenrif-niet-meer-bij-een-crash, en qua comfort. Althans, bij de meeste merken is dat laatste het geval. Soms komen we ook auto’s tegen die op lange afstanden gewoonweg niet lekker zitten (we kijken naar jou, Model S).
Nu is het comfort van een autostoel altijd aan enige subjectiviteit onderhevig, maar waarom is het eigenlijk niet meer mogelijk om een asociaal grote leren fauteuil te bestellen achter het stuur, zoals in deze Renault 18 Turbo uit ’82? Een autostoel die minstens zo lekker zit als de luie stoel in je woonkamer danwel mancave. Je zweeft wellicht wat van links naar rechts, maar dat is in deze 18 Turbo, aangedreven door een 1.6 viercilinder achtklepper met 110 pk, die in 10 seconden naar de 100 km/u zoemt, vermoedelijk niet echt een probleem. Dat is gewoon autorijden op z’n Frans.
Enfin, terugkomend op de advertentie die aanleiding gaf over ons stoelenvraagstuk: de Renault 18 turbo in kwestie heeft 120k gelopen, staat te koop in het Overijsselse Kampen, en moet 4.500 euro opbrengen. Mocht iemand hier hem op de kop tikken; laat ons even weten hoe dat smetteloze Turbo-interieur zit.
xiran zegt
Het lijkt wel een citroen zo groot zijn die lederen stoelen.
baasbas zegt
gele taxi van Majorette
desjonnies zegt
Nooit wat gevonden
Zijn voorganger daarentegen heb ik twee avonden ruzie thuis voor gehad, niet gekocht -omdat- met mijn stomme kop
Later kwam er dan een R8S als goedmakertje
Wil ik deze, nee eigenlijk niet, ik zou wel voor een 5 Alpine gaan (gewoon met de motor voorin dus)
De voorganger van de R18 Turbo, toen we nog aan echte hardcore deden :
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/R12_Gordini_2009-05-21.jpg
Ik weet het,ziet er niet uit, maar is zo ontiegelijk stoerrrrrrrrr, beetje Impreza avant-la-lettre, ziet er niet uit, gaat als de brandweer !
norge zegt
@desjonnies: Ik vond het toen mooie auto’s ….Mijn pappie had een 18 dus…
jrk68 zegt
@desjonnies:
Mijn ouwe heer heeft er eentje gehad, dat heeft hem bijna van zijn Renault geloof geschopt, bijna hé.
Eigenlijk was het een sedan 14, ook zo’n enorme miskleun van Renault.
Homer55 zegt
@desjonnies: hehe, in Turkije heten die dingen Toros.
Je komt ze daar nog regelmatig tegen als sedan en station.
e1000bmw zegt
@desjonnies: De R8 Gordini is al behoorlijk prijzig, maar een R12 Gordini is zo niet nog moeilijker te vinden (en dus prijziger…).
nightfire zegt
Oud is goud.
ThomasBol zegt
Dit is toch gewoon kicken!
Dutchdriftking zegt
De auto is niet mijn ding, maar het interieur is fantastisch. Zeer comfortabele voorstoelen, en een achterbank waar je ook nog wat mee kan. Mooi vlak, breed en leer dus vlekken krijg je er makkelijk uit…. Maar ook details als een analoge turbodruk meter vind ik geweldig!
norge zegt
Mijn vader had een groene GTS, was het topmodel tot deze Turbo kwam….Toen kocht tie maar een 20 GTD.Was de eerste Renault 20 met diesel in NL..
desjonnies zegt
@norge:
Lieverd, ik begrijp plotseling waarom je in Noorwegen woont……..
On a completely different note; kort daarvoor was Renault eigenlijk bijzonder innoverend geworden,met auto’s als de Renault 4 als eerste echte vijf-deurs, de Renault 16 die een stroom van innovatie gaf en toonaangevend is geworden voor de gehele industrie, de Renault 5 en toen, toen gingen ze ineens terug naar het bouwen van ‘gewone’ auto’s, dit, dit was een Ford Taunus of Opel Ascona met voorwielaandrijving, niets geen vijfde deur en de motorconfiguratie van motor helemaal voorin de neus en de versnellingsbak erachter vond ik net als bij de 20 drie-keer niks
Ik begreep het ook niet, hoe je succesvol kon zijn met een hele bups innoverende auto’s en dan zoiets gaan maken
De R12 was nog innoverender qua luchtweerstand en model.
norge zegt
@desjonnies: …..Je hebt gelijk….Maar zoals ik zei , mijn pappie had er 1 dus…
gtwillem zegt
@desjonnies: wat betreft is het wel opmerkelijk om te constateren dat er een soort conjuctuur in zit bij Renault, en Citroën trouwens ook. In de jaren 70 was Renault een innovatoef merk, om dat in de jaren 80 weer te laten varen, begin jaren 90 weer een kleine opleving om eind jaren negentig weer saaie auto’s te bouwen. Om vervolgens he-le-maal los te gaan in vanaf 2003 tot 2008, om daarna weer abrubt te stoppen met leuke auto’s en saaie Franse Opels te maken.
Zelfde geld voor Citroen: die hebben ook periodes van enorm interessante auto’s (BX, CX, C4) naar periodes met tergend saaie modellen (ZX, Xsara, Xantia).
sabrerator zegt
@gtwillem: wat is er in vredesnaam interessant aan een C4?
jrk68 zegt
@desjonnies:
Ho Ho, mijn ouwe heer heeft een vergelijkbare automobiele geschiedenis, alleen had hij de 20 voor de 18.
Verder ken ik ze allemaal van binnen, van de 4 via de 6, 16 tot aan de Espace.
Daarna ging het hard berg af met hem, hij vertrok naar 020 en ging Seat rijden.
Je begrijpt dat ik toen alle banden doorgeknipt heb.
mikem3 zegt
In een Renault 18 turbo.
Sturen jullie de wijn op?
gtwillem zegt
Hier gaat @desjonnies heel erg blij van worden. En ik ook, eigenlijk. Dit was een van de Betaalbare Helden uit mijn tijd (ik was ook fan van de Capri en Fuego). Ik hoopte altijd dat mijn vader die saaie Rekord, W124 of 100 inruilde voor een van deze. Helaas kwam ie er nooit…
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Mooi is dat altijd, dat jeugd sentiment. Ik vond en vind de een na laatste Opel Omega altijd een erg mooie auto, maar mijn vader reed helaas gewoon de Kadett. Later werd dit een golf TDI, was wel een enorme vooruitgang, maar ik bleef maar kijken naar de Omega van de buurman.
desjonnies zegt
@gtwillem:
Dus zit er maar één ding op : We moeten zelf blijven compenseren !
tom307 zegt
In mijn volvo doe ik makkelijk 750km zonder poepzeer ^^) heerlijk uitstappen altijd
murkmotorsport zegt
@tom307: poepzeer? Rare jongens die Belgen.
desjonnies zegt
@murkmotorsport:
poepzeer = anusbreuk
tom307 zegt
@murkmotorsport: met twee kleine kinderen wordt het alleen maar leuker, van lebberen tot goesting achter gesloten blaffeturen, wat leidt tot biezabijzen, cremeglas en veel bleiten bij tutjespap ^^P
Joost zegt
@tom307: Welke Volvo? Ik heb een 850 gehad en die zat geweldig!
Daarna een V70 Classic en dat was al een stuk minder…
tom307 zegt
@iJoost: ik rij een XC60 welke geweldig zit (wel r-design zetels), die gaat er in september uit voor een XC90
mercedesclk350 zegt
Heerlijk foute velgen, overal plastic, zo vierkant als het maar kan, en dat is precies wat dit een superauto maakt!
Pordon zegt
Nou ben ik waarschijnlijk te jong voor deze auto en ben absoluut geen fan van auto’s uit de jaren 80 qua design maar wat maakt deze auto speciaal dat er nog 4500,- voor gevraagd kan worden. Puur doordat er liefhebbers voor te vinden zijn?
desjonnies zegt
@Pordon:
TURBO !
TURBO !
TURBO !
Het simpele feit dat dit er niet meer is.
En dat het in zijn tijd een dikke jongen was.
Dat kwam – hier komt’ie – Renault op Le Mans succesvol had gewonnen, in de F1 ermee reed, succesvol was in de toerwagen wereld en de rallywereld met TURBO motoren
Dus maakt dat deze wagen een soort van nederige BMW 2002 Turbo, vergis je niet in zijn tijd verkocht alles, als er maar TURBO op stond !
Pordon zegt
@desjonnies: Aaahh bedankt voor de heldere uitleg.
xiran zegt
@desjonnies: momenteel plakken we er eco op en het verkoopt ook zeer goed.
e1000bmw zegt
@xiran: maar tegenwoordig gaan TURBO en Eco hand in hand…
mercedesclk350 zegt
@desjonnies: In die zin was ’t net Kabouter Wesley
maat vraagt wat voor Renault je rijdt
Dan antwoord jij, een 18 TURBO
En dan vliegt ie in brand.
Freewarefreak zegt
Mooi! Toch een zwak voor, de auto’s van mijn jeugd. En in dat gat in het dashboard moet zo’n mooie Philips uit 1982:
http://www.vintageautoradio.nl/index.php?item=philips-22an917_50&action=article&aid=650&lang=NL
mout zegt
Pip. Ik zat er naast.
Ik dacht dat het een R5 Turbo2 was. Die herinner ik me van toen ik er 25 jaar terug een bouwpakket van maakte. Ik vond deze al wat ruim…
http://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2007/05/1984_Renault_R5_Turbo_2_Florida_Interior_1.jpg
Joost zegt
Ik heb deze R18 wel eens op een treffen zien staan. Is wel een tijdje geleden, maar toen was het interieur als nieuw!
Verwacht niet dat het sindsdien heel erg achteruit gegaan is. Zeker niet als je de foto’s ziet en je weet dat er een liefhebber mee bezig is geweest.
Ben vanavond in de buurt van Kampen. Maar ik laat m staan. Helaas voor Van Kesteren ;)
philipf zegt
Coole wielen!
mrrallycross zegt
Alleen voor de stoelen zou ik het al doen…
roppp zegt
Wat maakte Renault toen toch lelijke auto’s. De R20 en 30 vond ik wel weer mooi. Zelf ooit eens een R9 gehad. Saaiheid ten top. Daarna een R25. Dat was/is een prachtige wagen. Luxe, groot en goedkoop. Nu zijn ze de weg weer helemaal kwijt. Dat kleine Smartje gaat nog wel, maar die nieuwe Espace…… Wat een gedrocht.
e1000bmw zegt
@roppp: Je had dan ook een R9 of R11 TURBO moeten nemen…
rufctr01 zegt
Mijn opa en oma hebben vroeger een Tenault 18 GTL Avenue gehad. Donkergrijs en lichtgrijs van kleur.
toyotafortuner zegt
Wat een leuke wagentje zeg! En zo heerlijk 80s hoekig. Top